چند نکته برای کنترل استرس کار در خانه

استرس کار در خانه یکی از شایع ترین مشکلاتی است که در دنیا وجود دارد. استرس می تواند آسیب های مختلفی را برای شما به وجود بیاورد. در مقاله های قبل در ارتباط با استرس و انواع آن صحبت کردیم. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات بسیار زیادی وجود دارند. برخی از این اختلالات را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. کنترل استرس در زندگی بسیار مهم است. اگر ما بتوانیم ذهن خود را آن قدر قوی کنیم که در برابر استرس و مشکلات روانی استوار بمانیم موفق می شویم. یکی از موارد استرس، استرس کار در خانه است  افراد باید سعی کنند برای خود برنامه ریزی داشته باشند. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند نکته برای کنترل استرس کار در خانه چگونه است.

هر فردی به علت شرایط مختلف همان طور که در مقاله های قبل گفتیم می تواند دچار خشم یا استرس شود. حال این خشم می تواند یک خشم درونی چندین ساله باشد یا یک خشم آنی که به علت وجود شرایط مختلف ایجاد شده باشد. در دورانی که زندگی می کنیم ممکن است فرد به علت های مختلف دچار این فرآیند استرسی شوند. برخی با داشتن استرس ممکن است خشم را هم در خود به وجود بیاورند. در این موقعیت است که مشاوره وارد کار می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند نکته برای کنترل استرس کار در خانه با شما صحبت کنیم.

کار در خانه بدون استرس قطعاً می تواند جذاب باشد

استرس کار در خانه

کار در خانه قطعاً می تواند جذاب باشد. بدون پوشش لباس، بدون نظارت حضوری، بدون زمان رفت و آمد و آزادی تصمیم گیری در مورد محل کار. با این حال، کار از راه دور می تواند چالش های مهم و منحصر به فردی را ایجاد کند. از نکات مفیدی برای کاهش استرس کار در خانه خود استفاده کنید و خود را برای کار موثر در خانه آماده کنید.

کار در خانه برای چه کسانی استرس زا است؟

برخی از افراد به خاطر استرسی که دارند احساسات مختلفی را کسب می کنند.  وقتی کار جدید در خانه از بین می رود و چالش ها آشکارتر می شوند این استرس ناشی از کار در خانه بیشتر می شود. در حالی که این عوامل استرس زا ممکن است مانند زمان های طولانی رفت و آمد یک شخص باشد.

در واقع احساس تنهایی هرگز در آن ها وجود نداشته باشد، اما همچنان می توانند عوارضی را به دنبال داشته باشند. بر اساس تحقیقات، کسانی که از خانه کار می کنند تمایل دارند سطح بالایی از استرس را گزارش کنند.

  • 41 درصد از کارکنانی که بیشتر در خانه و در محل کار می کردند دچار استرس می شدند. در حالی که 25 درصد از کسانی که فقط در محل کار می کردند استرس را تجربه کرده اند.
  • 42 درصد از کسانی که از خانه کار می کنند بیدار شدن شبانه مکرر را گزارش کرده اند. در حالی که تنها 29 درصد از کارکنان ادارات همین را گزارش کرده اند.
  • افرادی که در خانه کار می کنند ممکن است با محدودیت های کار و زندگی شخصی رو به رو شوند. به ویژه با استفاده از دستگاه های هوشمند، استرس کار در خانه بیشتری را تجربه کنند.
  • کارکنان خانه به کار در مقایسه با کسانی که در محیط اداری کار می کنند، بیشتر با مفهوم جدا کردن و پایان روز کاری خود مبارزه می کنند.

در این جا برخی از منابع رایج استرس کار در خانه  که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند آورده شده است.

فقدان ساختار

هنگام کار در خانه، ممکن است احساس فقدان ساختار واقعی کنید. شما ممکن است با به پایان رساندن روز خود  و اختصاص وقت برای استراحت و ناهار دچار مشکل شوید. این می تواند تعادل کار و زندگی شما را از بین ببرد.

حواس پرتی های بسیار زیاد به خاطر استرس کار در خانه

هنگام کار در خانه، ممکن است حواس پرتی و وقفه ای در طول روز داشته باشید. برخی از حواس پرتی ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دریافت صدا از خارج از خانه
  • دریافت تماس ها و پیامک های مرتبط با کار
  • گذراندن وقت در شبکه های اجتماعی
  • تماشای تلویزیون
  • مراقبت از حیوانات خانگی
  • برخورد با صداهای موجود در خیابان( صدای کودکان، ماشین های زباله و غیره)

در خانه، شما امکانات رفاهی دارید که می تواند وسوسه کننده باشد. به عنوان مثال، ممکن است با مشتری یا مدیریت تعامل دلسرد کننده ای داشته باشید. در محیط اداری فقط باید با آن کنار بیایید و به روز کاری خود ادامه دهید. اگر در خانه کار می کنید، در واقع می توانید کار را کنار بگذارید و بازی کنید تا زمانی که احساس بهتری پیدا کردید.

وقتی پدر و مادر هستید ممکن است دچار استرس کار در خانه شوید.

استرس کار در خانه

در صورت داشتن فرزند، ممکن است دچار استرس کار در خانه شوید. بسته به سن آن ها، ممکن است نیاز داشته باشید که با مراقبت از کودکان این مشکلات را رفع کنید.  شما باید کار را بر اساس برنامه مدرسه آن ها و به طور کلی تعادل بین کار و زندگی خانوادگی خود داشته باشید.

مشکل در تعیین مرزها

هنگام کار در خانه، ممکن است با افرادی که فراموش می کنند شما در خانه کار می کنید، محدودیت هایی ایجاد شود. اعضای خانواده، دوستان و همسایگان ممکن است از شما کمک بخواهند.  یا در ساعات کاری خود با آن ها در ارتباط باشید. اما اگر آن ها بدانند که شما در دسترس نیستید ممکن است در پایان آن ها ناامیدی را تجربه کنید.

انزوای اجتماعی و استرس کار در خانه

کسانی که در خانه کار می کنند ممکن است دریابند که تنهایی می تواند یک شمشیر دو لبه باشد. تحقیقات نشان می دهد که انزوای اجتماعی می تواند بر استرس کار در خانه تأثیر بگذارد. این بدان معناست که می توان در سطحی از تعاملات اجتماعی در طول روز کاری تاثیر گذار باشد. به ویژه در شرایط کاری با شدت بالا که در آن روند بهره وری هر چه فرد منزوی تر است، کاهش یابد، مفید باشد.

فعالیت بدنی کمتر و استرس کار در خانه

هنگام کار در خانه، ممکن است متوجه شوید که کمتر از یک محیط اداری فعالیت می کنید. کمبود فعالیت می تواند بر کیفیت خواب و سلامت روانی شما تأثیر بگذارد. اگر در طول روز فعالیت کمتری دارید، ممکن است شب ها به حد کافی خسته نباشید. ممکن است در خواب مشکل داشته باشید و روز بعد کارتان دچار مشکل شود.

نکاتی برای کنترل استرس کار در خانه

استرس کار در خانه

بدانید که اگر در خانه کار می کنید و فشار شدید را احساس می کنید، تنها نیستید. ابزارهای زیادی برای مدیریت استرس ناشی از کار در خانه وجود دارد. در اینجا چند راهکار برای کاهش استرس کلی وجود دارد.

یک روتین برای خود ایجاد کنید

این که آیا برنامه خود را تنظیم می کنید یا ساعات خاصی را که برای کار نیاز دارید برنامه ریزی می کنید مهم است. ایجاد یک روال روتین می تواند به شما در مدیریت زمان و تمرکز بهتر بر کار کمک کند. آیینی ایجاد کنید که شروع روز شما را مشخص می کند. این فرایند ممکن است شامل پیاده روی قبل از شروع به کار، چند دقیقه دراز کشیدن و یا لذت بردن از قهوه یا چای در ابتدای روز باشد.

پایان روز کاری خود را علامت گذاری کنید

این ممکن است شامل دور انداختن موارد اضافی  هنگام کار باشد. در واقع  شما می توانید کارهایی مانند پیاده روی عصرانه داشته باشید.

زنگ ساعت صبح را تنظیم کنید

بیدار شدن  در ساعت مشخص استرس کار در خانه را کمتر می کند. این کار می تواند زمان کافی را برای آماده شدن برای روز کاری در اختیار شما قرار دهد. این که چه ساعتی را برای بیدار شدن انتخاب می کنید بستگی به زمان لازم برای خواب کافی شما در صبح دارد.

زمان ناهار را به طور منظم تعیین کنید

خوردن ناهار در زمان مشابهی هر روز می تواند به شما یک استراحت بسیار ضروری را بدهد. این کار به شما زمان می دهد تا قبل از بازگشت به کار، انرژی داشته باشید. مطمئن شوید که در زمان ناهار خود را کاملاً از محیط کار و استرس کار در خانه دور کنید. این کار باعث می شود تا بتوانید از استراحت خود لذت ببرید.

برای جابجایی وقت بگذارید

این ممکن است به این معنی باشد که در خانه خود قدم بزنید. یا حتی  برای پیاده روی سریع به بیرون بروید.  یا در زمان استراحت خود برخی حرکات کششی را انجام دهید.

مدتی را در بیرون بگذرانید

استرس کار در خانه

سعی کنید بیرون بروید و از هوای تازه لذت ببرید. این می تواند دوباره به شما انرژی دهد. همچنین ممکن است در خارج از خانه به انجام یک تمرین تنفسی برای کاهش استرس کار در خانه بپردازید.

 کارهای چالش برانگیز را اولویت بندی کنید

اگر می توانید تصمیم بگیرید که کدام پروژه ها یا وظایف را باید به پایان برسانید. می توانید برنامه ریزی خوبی کنید. ابتدا سخت ترین کارها را انجام دهید تا بعداً در طول روز احساس فشار نکنید.

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا