چند نشانه که نشان می دهد نوجوان شما دارای رابطه ناسالم است

رابطه ناسالم می تواند برای هر فردی ایجاد شود. رابطه ها در دنیایی که زندگی می کنیم متفاوت هستند. برای داشتن یک رابطه خوب قوانین بسیاری باید رعایت شود. نوجوانان در ایجاد روابط حساس تر هستند. بنابراین والدین باید مراقبت بیشتری داشته باشند. اما چه بهتر که سعی کنید رفتارهای درستی با آن ها داشته باشید تا آن ها هم از این رفتار ها درس بگیرند. گاهی اوقات گرفتن کمک از مشاوران می تواند به شما در ادامه راه کمک کند.

در دنیایی که زندگی می کنیم افراد رفتار های متفاوتی دارند. برخی از دوستان شما ممکن است بدبین باشند. بدبین بودند در دختران بیشتر از پسران دیده می شود. یکی از علت های بدبینی می تواند عدم تربیت درست در خانواده باشد. گاهی اوقات هم بعضی خصلت ها در افراد ارثی است. رفتار های ارثی می تواند از پدر مادر یا از باقی فامیل گرفته شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند نشانه که نشان می دهد نوجوان شما دارای رابطه ناسالم است چگونه است؟

اختلالات در نوجوانان و رابطه ناسالم

چند نشانه که نشان می دهد نوجوان شما دارای رابطه ناسالم است

یکی از اختلالاتی که قبلاً در ارتباط با آن صحبت کردیم افسردگی است. افسردگی انواع مختلفی دارد و آسیب های زیادی ممکن است وارد کند. در مقاله های قبل در ارتباط با بخش های مختلف افسردگی و تاثیرات آن در زندگی صحبت کردیم. نکته مهم این است که افراد بتوانند افسردگی را کنترل کنند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند نشانه که نشان می دهد نوجوان شما دارای رابطه ناسالم است صحبت کنیم.

این که شما دوست نداشته باشید شخصی با نوجوان شما ارتباط برقرار کند یک بحث مجزا است

این که شما دوست نداشته باشید شخصی با نوجوان شما ارتباط برقرار کند یک بحث مجزا است. اما این که بفهمید نوجوان شما در یک رابطه ناسالم است کاملاً چیز دیگری است. درگیر شدن در یک رابطه ناسالم می تواند آسیب جدی به سلامت روانی و جسمی، زندگی اجتماعی و تحصیلات نوجوان شما وارد کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بزرگسالان جوانی که در یک رابطه خشونت را تجربه می کنند، بیشتر مشروبات الکلی می نوشند. آن ها ممکن است ماری جوانا می کشند، دچار افسردگی  شوند یا تمایل به خودکشی داشته باشند. پسران نوجوان نیز می‌توانند طعمه یک رابطه ناسالم یا حتی توهین‌آمیز شوند. بنابراین مهم نیست که هویت جنسیتی نوجوان شما چیست، نظارت بر روابط آن ها بسیار مهم است.

علائم هشدار دهنده روابط ناسالم

خشونت تنها یکی از راه هایی است که سوء استفاده در یک رابطه ناسالم ظاهر می شود. نوجوان شما همچنین ممکن است آزار عاطفی یا جنسی را تجربه کند. اگر متوجه علائمی شدید که رابطه نوجوان شما ممکن است مشکل ساز باشد، مهم است که فوراً مداخله کنید. مراقب شاخص های یک رابطه ناسالم باشید.

رابطه فرزند شما از سوی شخص مقابل به صورت مالکانه است

اگر فرزند شما وقت خود را با دوستان خود سپری نمی کند و فقط با شریک زندگی خود وقت می گذراند، ممکن است نشانه آن باشد که سعی دارد او را از دیگران جدا کند. وقتی در مورد آن سؤال می شود، شریک نوجوان شما ممکن است بگوید که فکر می کند دوستان وی به رابطه آن ها آسیب می رسانند. یا این که دوستان او تأثیر بدی بر رفتارهایش دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چند نشانه که نشان می دهد نوجوان شما دارای رابطه ناسالم است

حتی اگر شریک نوجوان فوق‌العاده خوب باشد، ممکن است هنوز نتواند رابطه ناسالم را کنترل کند. گاهی اوقات، نوجوانانی که حسادت می‌کنند، خواسته‌هایی مانند شریک زندگی خود را مطرح می‌کنند. این خواسته ها باعث می شود اتفاقات جدیدی در روابط آن ها بیفتد. خواسته های محدود کننده پیامد قطعی یک رابطه ناسالم هستند

نوجوان شما عادت های خود را تغییر می دهد

رشد کردن به عنوان یک فرد یا تلاش برای حذف عادت های بد هرگز بد نیست. با این حال، برای یک فرد درست نیست که شخصیت خود را برای شخص دیگری تغییر دهد.

اگر نوجوان شما برخی از سرگرمی‌های مورد علاقه خود را کنار می‌گذارد، نحوه لباس پوشیدن خود را تغییر می‌دهد یا شخصیت خود را تغییر می‌دهد، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که شریک زندگی او قدر نوجوان شما را به خاطر آنچه که هستند نمی‌داند. بدون مداخله مناسب بزرگسالان، نوجوان شما ممکن است احساس هویت خود را از دست بدهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

نوجوان شما صدمات غیرقابل توضیحی را تجربه می کند.  صدمات غیرقابل توضیح برخی از ترسناک ترین علائمی است که والدین شاهد آن هستند. اگر متوجه کبودی یا آسیب های دیگر شدید، نگران فرزند خود باشید.

رابطه آن ها  را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که توضیحات نوجوان شما منطقی است. زیرا ممکن است نوجوان شما در ابتدا کاملاً صادق نباشد. سیاهی چشم، خراش یا علائم قرمز می تواند نشانه قطعی آزار فیزیکی باشد. و اغلب، یک نوجوان آنقدر از شریک زندگی خود خجالت می کشد، می ترسد. یا برای محافظت از او حرفی نمی زند.

شریک نوجوان شما اهداف آن ها را تضعیف می کند

فرض کنید نوجوان شما همیشه می‌خواسته در تیم تنیس دانشگاه شرکت کند. یا در یک دانشگاه خارج از کشور شرکت کند و شریک زندگی‌اش این اهداف را کم‌اهمیت می‌داند. این نشانه خوبی نیست. گاهی اوقات، یک نوجوان ناامید به خاطر یک  رابطه ناسالم سعی می کند شریک زندگی خود را از دستیابی به رویاهای خود منصرف کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از نوجوان خود بخواهید که به اهدافی که همیشه برای زندگی خود داشته است وفادار بماند و اجازه ندهید که شریک زندگی آن ها را عقب نگه دارد. اگر علاقه‌مندی نوجوان شما واقعا برای آن ها اهمیت دارد پس آن ها بهترین چیز را برای طرف مقابل خود  می‌خواهند.

تغییر روابط نوجوانان به  رابطه ناسالم با تکنولوژی

چند نشانه که نشان می دهد نوجوان شما دارای رابطه ناسالم است

تکنولوژی عشق نوجوانان را تغییر می دهد، اما نه به روشی سالم. ناامنی و حسادت ممکن است باعث شود یک نوجوان دائماً درخواست چک از شریک زندگی کند. اگر نوجوان شما فوراً به یک پیام متنی پاسخ ندهد، شریک زندگی او ممکن است بی وقفه با او تماس بگیرد.

تلفن‌های هوشمند ناسالم شدن روابط نوجوانان را آسان می‌کنند. زیرا ممکن است یک شریک به تماس مداوم با پیامک یا به‌روزرسانی‌های مکرر رسانه‌های اجتماعی اصرار داشته باشد.

 رابطه ناسالم و کنترل کردن هم

اگر نوجوان شما احساس می کند که باید دائماً به شریک زندگی خود بگوید که کجا هستند، چه می کنند و با چه کسانی هستند، این یک نشانه بد است.

نوجوان شما اغلب در رابطه باید عذرخواهی کند

رابطه ناسالم و افراد در آن معمولاً بدخلقی دارند. در نتیجه، طرف مقابل اغلب روی پوسته تخم مرغ راه می‌رود تا طرف مقابل را عصبانی نکند. اغلب، این به معنای عذرخواهی برای همه چیز در تلاش برای هموار کردن اوضاع است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر نوجوان شما مدام می گوید که پشیمان است، می تواند نشانه ای باشد که او در تلاش است تا شریک زندگی خود را راضی کند. عذرخواهی برای تماس نگرفتن، برای دیر تماس گرفتن، برای گذراندن زمان زیاد با دوستان – همه این موارد ممکن است نشانه ترس آن ها از شریک زندگی خود باشد. بدیهی است که گاهی اوقات عذرخواهی درست است. اما اگر نوجوان شما همیشه عذرخواهی کند،  رابطه ناسالم است.

رابطه خیلی سریع جدی می شود

در حالی که به نظر می رسد بسیاری از روابط نوجوانان یک شبه شکوفا می شوند، جدی شدن رابطه خیلی سریع می تواند نشانه ای از مشکل باشد. اگر نوجوان شما بعد از یک قرار ملاقات در مورد عاشق شدن صحبت می کند، این یعنی که رابطه در راه درست خود قرار نگرفته است.

اپلیکیشن های دوستیابی و  رابطه ناسالم

اپلیکیشن های دوستیابی و سایت های شبکه های اجتماعی به نوجوانان این فرصت را می دهند که با دیگران در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند. و گاهی اوقات، آن ها ممکن است در مورد فرار با هم خیال پردازی کنند. حتی قبل از این که شخصاً یکدیگر را ملاقات کنند. در حالی که ممکن است در ظاهر بی ضرر به نظر برسد، چنین روابطی می توانند وسواسی و ناسالم شوند.

چگونه از نوجوان خود در برابر  رابطه ناسالم محافظت کنیم؟

به عنوان والدین، وسوسه‌انگیز است که به نوجوان خود اولتیماتوم بدهید، مانند «شما دیگر اجازه ندارید با آن شخص قرار ملاقات بگذارید» یا «شما باید در خانه بمانید مگر این که از او جدا شوید»، اما این پاسخ درست نیست. تلاش برای پایان دادن به رابطه نوجوان شما ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و باعث شود نوجوان شما مخفیانه به اطراف بچرخد و برای ادامه رابطه مصمم تر شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چند نشانه که نشان می دهد نوجوان شما دارای رابطه ناسالم است

در مورد رفتارهایی که به شما مربوط می شود با نوجوان خود صحبت کنید. روی اعمال تمرکز کنید نه شخص. جملاتی از این قبیل بگویید: ” من باید سعی کنیم تجربیات خودم را از رابطه های قبلی و زندگی در گذشته برای تو بگویم”

از بد دهنی با نوجوان خود بپرهیزید

اقداماتی مانند “دعوا” یا توهین کردن به شریک زندگی ممکن است نوجوان شما را بیشتر  منزوی کند. این می تواند مانع از اعتماد نوجوان شما به شما در آینده شود.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا