چند نشانه که باعث ایجاد احساس عصبی می شود

احساس عصبی در افراد مختلف می تواند نشانه های متفاوتی داشته باشد. احساس عصبی یعنی این که افراد دارای ویژگی های شخصیتی شوند که واکنش های عصبی را نشان دهد. یکی از مباحثی که در دنیای امروزی مطرح است مسائل روانی و عصبی است. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند. یکی از مواردی که اختلالات روانی همیشه به انسان ها فشار می‌آورد عدم مدیریت آن است. در روان شناسی عصبانیت تعاریف زیادی دارد. عصبانیت برای همه ما ممکن است به وجود بیاید.

در دنیایی که زندگی می کنیم هر لحظه ممکن است به علت شرایط مختلف دچار عصبانیت شویم. عصبانیت انواع مختلفی دارد. بخشی از عصبانیت به علت محل کار شما هم می تواند باشد. گاهی اوقات اما بچه ها والدین را عصبانی می کنند. گاهی اوقات ممکن است دیده باشید که کودکان بیشتر این کار را انجام می دهند. در ادامه می خواهیم ببینیم چند نشانه که باعث ایجاد احساس عصبی می شود چگونه است؟ هر فردی در طول زندگی خود ممکن است انواعی از عصبانیت را تجربه کند. عصبانیت ها می تواند به علت های مختلفی باشد. یک فرد ممکن است در هنگام رانندگی عصبانیت زیادی داشته باشد.

عصبانیت های کودکی و ایجاد احساس عصبی

این عصبانیت از طریق راه های مختلف می تواند حل شود. برای این امر هر روان شناسی از طریق راه های مختلفی این کار را انجام می دهد. برای مثال ممکن است یک روان شناس برای یک فرد راه های مختلفی مثل تمرین با خود یا استفاده از وسایل مخصوص برای کاهش عصبانیت استفاده کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند نشانه که باعث ایجاد احساس عصبی می شود، صحبت کنیم.

تنوع عصبی چیست و احساس عصبی چه تاثیری بر کودکان دارد؟

تنوع عصبی این ایده است که برای افراد عادی و قابل قبول است که مغزهایی متفاوت از یکدیگر کار کنند. به جای اینکه فکر کنیم زمانی که برخی افراد مانند دیگران عمل نمی کنند، مشکل یا مسئله ای وجود دارد. تنوع عصبی تفاوت ها در عملکرد مغز و ویژگی های رفتاری را به عنوان یک عنصر طبیعی از تنوع جمعیت انسانی در بر می گیرد.

تاریخچه تنوع عصبی و احساس عصبی

همانطور که اوتیسم بیشتر شناخته شده است، تلاش شده است تا آن را به عنوان یک بیماری تلقی نکنند. بلکه روشی متفاوت برای عملکرد مغز برخی افراد در نظر گرفته شود. مفهوم تنوع عصبی در طول مبارزه برای آگاهی و حقوق اوتیسم معرفی شد. یک جامعه شناس به نام جودی سینگر (که مبتلا به اوتیسم است) این اصطلاح را در سال 1997 ابداع کرد.

دو سویه احساس عصبی در افراد چگونه است؟

دانستن در مورد تمام روش‌های متفاوتی که مغز می‌تواند کار کند، مفید است. در زیر چتر تنوع عصبی، افراد در یکی از دو زیرمجموعه قرار می‌گیرند: نوروتایپیک یا نورواگرا.

چه افرادی تنوع عصبی دارند؟

  • افرادی که پردازش و عملکرد مغز استاندارد ندارند
  • افراد نوروتایپیک اغلب نمی دانند که نوروتیپیک هستند
  • به عنوان “افراد به ظاهر عادی” دیده می شود

نورودیورجنت

افرادی که عملکرد و پردازش مغزشان از آن چه “معمولی” در نظر گرفته می شود منحرف می شود.

معمولاً به افراد عصبی واگرا آگاه می شود که عملکرد مغز آن ها متفاوت است. این رفتار “غیر طبیعی” دیده می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کلمه نوروتیپیک افرادی را توصیف می کند که دارای رفتارها و پردازش های مغزی استاندارد یا معمولی هستند. افراد نوروتیپیک قبلاً “عادی” در نظر گرفته می شدند و افرادی که نوروتیپیک نبودند به گونه ای رفتار می کردند که گویی دارای اختلالاتی هستند.

قاب بندی نوروتیپیک به عنوان “عادی” بسیار شبیه به ایده هترونورماتیویته است. تصور این است که مستقیم و درست بودن رفتار راه پیش فرض و منظمی برای افراد است. این که هر جنسیت یا هویت جنسیتی غیر طبیعی و مشکل ساز است، مهم است.

احساس عصبی هویتی است که ریشه در موارد مختلفی دارد

عصبی بودن هویتی است که ریشه در عدم نیاز به فکر کردن به نحوه عملکرد مغز یا نحوه تجلی آن در رفتارهای شما دارد، زیرا شما به گونه ای عمل می کنید که بسیاری از افراد دیگر نیز انجام می دهند. در نتیجه، بسیاری از افراد عصبی اغلب متوجه نمی شوند که نوروتیپیک هستند.

ممکن است هرگز بیماری هایی مانند اوتیسم یا OCD را تجربه نکرده باشید.  رشد فکری و شناختی را در دوران رشد تجربه کرده اید که در هنجار سن شما در نظر گرفته شده است، به احتمال زیاد شما نوروتیپیک هستید.

نورودیورجنت و تنوع احساس عصبی

بر خلاف افراد عصبی، معمولاً به افراد واگرای عصبی آگاه می شود که مغز آن ها متفاوت عمل می کند. یک فرد واگرای عصبی یک یا چند روش دارد که مغز آن ها خارج از روش “معمولی” عمل می کند. به عنوان مثال، افراد واگرای عصبی ممکن است مبتلا به اوتیسم، ADHD، OCD، دیسپراکسی، نارساخوانی، دیسکالکلیا یا تورت تشخیص داده شوند. زمانی این شرایط به عنوان مشکلاتی تلقی می شد که باید رفع شوند. با این حال، با درک تنوع عصبی، اکنون راه بهتر و مناسب تری برای مدیریت آن ها داریم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

حمایت از احساس عصبی به جای تلاش برای اصلاح آن ها و تبدیل آن ها به فرآیند های آرامش بخش یا در آغوش گرفتن و تجلیل از مغزهای واگرا متمرکز است. به نوبه خود، کار حمایت از روش‌های جایگزین مدیریت اوتیسم (به جای تحلیل رفتاری کاربردی (ABA) که به دنبال این است که افراد مبتلا به اوتیسم رفتاری مشابه با افراد عصبی داشته باشند) افزایش یافته است.

همچنین توجه به این نکته مهم است که در حالی که افراد عصبی دارای مغزهایی هستند که متفاوت از اکثر مردم کار می کند. اکنون درک بسیار بیشتری وجود دارد که این تفاوت ها می توانند مفید باشند. ویژگی‌هایی که واگرایی عصبی ایجاد می‌کند بسیار متنوع است. این می‌تواند شامل همه چیز از درک بالا گرفته تا توانایی‌های قوی با سیستم‌های رایانه‌ای تا خلاقیت بیشتر باشد.

چند نشانه که باعث ایجاد احساس عصبی می شود

آیا رفتاری دارید که باعث می شود دیگران وقتی در اطراف شما هستند دچار احساس عصبی شوند؟ برخی از افراد به طور طبیعی عصبی هستند، اما این رفتار کلی شما می تواند باعث ایجاد احساس بی قراری در فرد شود. وقتی صحبت از دنیای دوستیابی یا جستجوی شغل می شود، مطمئناً نمی خواهید دیگران را احساس ناراحتی کنید.  همه این‌ها تظاهرات بیرونی برای احساس عصبی هستند. برخی از افراد در پنهان کردن این احساسات عصبانیت بهتر از دیگران عمل می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در عوض، بیماری آن‌ها ملاقات را ناراحت کننده می کند. اضطراب همیشه چیز بدی نیست. در برخی موارد می تواند نشانه خوبی باشد. اگر از چیزهایی مانند مصاحبه های شغلی، قرارهای اول یا موقعیت های دیگر نمی ترسید، نشان می دهد که نمی ترسید دنبال چیزهایی بروید که شما را آسیب پذیر می کند. چقدر می توانید آسیب پذیرتر از زمانی که با شخصی که برای اولین بار در اینترنت با او آشنا شدید ملاقات می کنید؟

آزار و اذیت به خاطر احساس عصبی

فرض کنید با شخصی که اخیراً ملاقات کردید قرار دارید. اگر احساس عصبی شما را اذیت نمی کند، نشانه آن است که ممکن است چندان به این شخص علاقه نداشته باشید. با این حال، اگر طرف مقابل بر سر حرف‌هایش دست و پا می‌زند، این نشانه‌ای از این است که آن‌ها شما را دوست دارند. وقتی خطرات زیاد است، احساس می‌کنند که باید بهترین خود را نشان دهند.

چند نشانه که یک فرد در اطراف شما دارای احساس عصبی است

بدون شک اعصاب شما می توانند بهترین عملکرد را در زمانی که نیاز دارید به شما بدهند. اگر فردی را عصبی می‌کنید، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که شاید شخصیت شما جسور است یا مهارتی در ایجاد این حس در افراد دارید. در این‌جا نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد شما باعث اضطراب دیگران می شوید.

احساس عصبی و خندیدن بیش از حد

برخی از مردم به طور طبیعی شاد هستند، اما برخی دیگر تمایل دارند به هر چیزی که از بیان شما خارج می شود بخندند. به عنوان مثال، کسی نگران است که در کنار شما باشد، چرا که ممکن است بیش از حد بخندد. ایجاد این نوع خنده با یک خنده سنتی آسان است، زیرا اجباری به نظر می رسد. علاوه بر این، شخصی که مدام قهقهه می زند می تواند آزاردهنده باشد.

از بی قراری نمی توانم ساکت بنشینم

آیا تا به حال سعی کردید کودک را به جایی ببرید که نیاز به بیش از حد نشستن داشته باشد؟ نمی توانند به خود کمک کنند، زیرا سطح انرژی و احساس عصبی احتمالی آن‌ها به آن‌ها اجازه نمی دهد ساکن باشند. این افراد با اعصابشان دچار مشکلات زیادی خواهند شد. همچنین دارای احساسات بالا و پایین هستند. آن‌ها ممکن است شما را فقط با تماشای احساس عصبی که وجود دارد مضطرب کنند. به گفته کتابخانه ملی پزشکی، اضطراب اجتماعی اغلب در علائم بیرونی مانند بی قراری یا لرزش مشاهده می شود.

آن‌ها به رفتن به دستشویی ادامه می دهند

مگر اینکه کسی بیمار باشد، دستشویی رفتن مداوم نشانه احساس عصبی است. سرویس بهداشتی مکانی عالی برای مخفی شدن در زمانی است که اعصاب شما به بهترین شکل ممکن از شما گرفته می شود. علاوه بر این، بسیاری از افراد زمانی که اضطرابشان زیاد است نیاز به استفاده از دستشویی را احساس می کنند. با این حال، زمانی که اضطراب اجتماعی و اضطراب عمومی در بالاترین حد خود قرار دارند، احساس عصبی بیشتر دیده می‌شود. فقط وجود مقداری آب خنک روی صورت یا استراحت می تواند به آرامش اعصاب پریشان کمک کند.

احساس عصبی تیک صورت را نشان می دهند

تیک حرکتی غیر ارادی از عضلات است که توسط اعصاب ایجاد می شود. به عنوان مثال، برخی افراد دچار اسپاسم در بازوها و پاهای خود می شوند یا می پرند. برخی دیگر دچار انقباضاتی می شوند که باعث حرکت دهانشان می شود، در حالی که برخی نبض را احساس می کنند که تقریباً چشم ها را می بندد. بدن روش‌های عجیبی برای مقابله با احساس عصبی دارد و این تیک‌ها در مواقع استرس زیاد ظاهر می‌شوند.

آن‌ها دائماً صورت خود را لمس می کنند

وقتی فردی عصبی است، دائماً صورت خود را لمس می کند. به نظر می رسد وقتی اعصاب شما خرد می شود، همه جای بدنتان خارش می کند. آیا تا به حال برای مصرف غذا روی میز عجله کردید؟ با این حال، همیشه در نامناسب‌ترین زمان‌ها احساس عصبی اتفاق می‌افتد و اغلب احساس می‌کنید که نیاز به خارش یا خاراندن چیزی دارید. بازی با صورت، بینی، گوش ها یا مالیدن چانه همگی نشانه اضطراب زیاد است.

بدن آن‌ها مانند یک تخته سفت است

انکار ارتباط ذهن و بدن سخت است. بیشتر مردم می خواهند تأثیر خوبی بر دیگران بگذارند، بنابراین می خواهند زبان بدن مناسبی داشته باشند. با این حال، زمانی که دچار احساس عصبی هستید، می‌تواند باعث ایجاد احساس تنش در شما شود که باعث می‌شود بدن شما سفت به نظر برسید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا