چند مواردی که نشان دهنده یک رفتار شبه جنینی است

رفتار شبه جنینی در اعضای خانواده یا در بین دو زوج می تواند اتفاق بیفتد. مانند زمانی که به یک شخص گفته می شود رفتار تو کودکانه است. گاهی اوقات رفتار خودشیفتگی می تواند به نفع شخصی باشد. اما مسئله مهم این است که سوء استفاده از خودشیفتگی در بین رفتار هیچ کس وجود نداشته باشد. البته روان شناسان برای هر نوع رفتاری یا اختلالی راه حل مختلفی را ارائه می دهند.

یکی از این اختلالات که قبلاً هم در مورد آن با شما صحبت کردیم خود شیفتگی است. خود شیفتگی در روان شناسی برای افرادی گفته می شود که علائم آن را داشته باشند. بنابراین با یک یا دو نمونه از علائم نمی توان گفت که یک فرد خودشیفته است یا خیر. رفتار شبه جنینی می تواند به علت های گوناگون از کودکی تا بزرگسالی وجود داشته باشد. رفتار شبه جنینی یکی از ویژگی های رفتاری در افراد مختلف است.

ویژگی های رفتار شبه جنینی و خودشیفتگی والدین

این ویژگی ها می تواند از ابتدا در فرد وجود داشته باشد یا این که به علت دلایل دیگری اتفاق بیفتد. هر فردی باید بداند که رفتار ها به گونه ای است که در زندگی همه اتفاق می افتاد اما قابل کنترل است. کنترل این افکار از طریق خود فرد و روان شناسان انجام می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند مواردی که نشان دهنده یک رفتار شبه جنینی است، صحبت کنیم.

خودشیفتگی والدین به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار شبه جنینی تعریف می شود

شخصیت به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود که فرد را از دیگران متفاوت می کند. تحت تأثیر تجارب و موقعیت های زندگی، محیط و خصوصیات ارثی است. اختلالات شخصیتی گروهی از شرایط بهداشت روان است که با الگوهای ناسالم احساس، تفکر و رفتار مشخص می شود. این رفتارها و تجربیات غالباً با انتظارات فرهنگی که فرد مبتلا در آن زندگی می کند متفاوت است.

درک خودشیفتگی والدین و رفتار شبه جنینی

این شخص توسط خدایان نفرین شده و عاشق انعکاس خود شده است. او انعکاس خود را در آب های بهار تحسین می کرد تا این که دیگر نتوانست از پس عاطفه دیگران برآید که زیبایی او را نمی دانند و سرانجام خود را کشت. بر خلاف افراد دیگر، که می دانند زیبا هستند، شخصی که خودشیفته است لزوماً نباید زیبا باشد تا باور کند که او زیبا است.

سوء استفاده از خودشیفتگی والدین

سوء استفاده از خودشیفتگی نوعی سوء استفاده عاطفی است که در آن فرد آزارگر فقط به خودش اهمیت می دهد. و ممکن است از کلمات و اعمال برای دستکاری رفتار و حالت عاطفی شریک زندگی خود استفاده کند. اثرات سوء استفاده از خودشیفتگی بسته به مدت زمانی که فرد می تواند این نوع روابط را تحمل کند می تواند متفاوت باشد. این اثرات از خفیف تا شدید متغیر است. برخی از بازماندگان بهبود می یابند در حالی که برخی دیگر ممکن است آسیب مادام العمر داشته باشند.

خودشیفتگی و رفتار شبه جنینی

اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) یک الگوی پایدار از تجربه و رفتار درونی است که با خود محوری، فقدان همدلی و احساس اغراق آمیز اهمیت دادن به خود مشخص می شود.

اضطراب

پس از تجربه این اتفاق، ممکن است ترس یا اضطراب شدید را در روابط با افراد جدید تجربه کنید. کسانی که روابط توهین آمیز را ترک می کنند ممکن است اضطراب جدایی را تجربه کنند. این باعث می شود وقتی در کنار سوء استفاده کنندگان نیستند احساس وحشت و سرگشتگی کنند.

رفتارهایی که رفتار شبه جنینی را در خانه آشکار می کند

آیا در خانه ای پر از رفتار شبه جنینی والدین بزرگ شده اید؟ دوران کودکی بی نقص در کمتر فردی وجود دارد، بنابراین باید یاد بگیرید که با گذشته خود صلح کنید. این کار باعث می شود تا خود را درمان و توانمند کنید. کنار آمدن با بیماری روانی والدین کار آسانی نیست. کودکان به والدین خود نیاز دارند که آن‌ها را در طول سال های شکل گیری کمک کنند، حمایت کنند، تشویق کنند و آن‌ها را پرورش دهند. متأسفانه، وقتی کودکی از این چیزهای ضروری محروم می شود، باید مکانیسم های مقابله ای را برای عبور از آن ایجاد کنید. در بزرگسالی، شما از همین مهارت‌های مقابله با عادت استفاده می‌کنید و این می‌تواند مشکلات زیادی را در روابط شما ایجاد کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وقتی با خودشیفتگی و رفتار شبه جنینی والدین بزرگ می شوید، اغلب به آسیب های روانی کمک می کند. در حالی که این یک اصطلاح عجیب به نظر می رسد، فقط به این معنی است که شما زخم ها و آسیب هایی در زندگی خود دارید که حل نشده اند. همه این شکست ها و مسائل حل نشده، فرآیندهای فکری شما را انباشته و تغییر می دهند.

درمان آسیب های ناشی از رفتار شبه جنینی والدین در دوران کودکی

اگر می‌خواهید از چیزهایی که در کودکی متحمل شده‌اید، شفا پیدا کنید، باید کارهای اشتباهی که با شما انجام شده است را بپذیرید. شما نمی توانید این اقدامات را توجیه یا چشم پوشی کنید زیرا باید به علت اصلی درد خود برسید. هنگامی که یاد گرفتید که چگونه آن را پردازش کنید، آن را رها کنید و ادامه دهید، متوجه خواهید شد که کل دیدگاه شما نسبت به زندگی تغییر می کند.

چند مورد که رفتار شبه جنینی والدین را آشکار می کند

اگر با والدینی با بیماری روانی بزرگ شده‌اید، احتمالاً فکر کرده‌اید که مقصر این مشکل شما هستید. این غیرعادی نیست که به خود و حتی احساساتی که نسبت به والدین خود دارید شک کنید. آیا در دوران کودکی خود با احساس گناه دائمی دست و پنجه نرم می کنید؟

اگر از خودشیفتگی والدین رنج می بردید، احتمالاً از تربیت خود احساس گناه و شرم زیادی می کنید.  وقت آن رسیده است که علائم والدینی را که مشکل داشتند را بشناسید تا بتوانید خودتان را آرام کنید.

چند مواردی که نشان دهنده یک رفتار شبه جنینی است

اصطلاح دزد‌شکن شخصی است که میل به سرقت چیزهایی دارد حتی زمانی که به آن‌ها نیازی ندارند. این افراد با گرفتن چیزی که به آن‌ها تعلق ندارد عجله می کنند. به عنوان مثال، شخصی که برای تأمین مخارج خانواده خود دزدی می کند، با کسی که به خاطر رفتار شبه جنینی دزدی می کند، در یک دسته قرار نمی گیرد. به طور کلی، اقلام دزدیده شده معمولاً ارزش کمی دارند، مانند یک بسته آدامس از فروشگاه مواد غذایی. فرد نیازی به آدامس ندارد و به این معنا نیست که نمی تواند آن را بخرد، اما آن را از سر هیجان از مغازه خارج می کند. کلپتومانیا یک اختلال سلامت روان است که می تواند عواقب جدی ایجاد کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این غیرمعمول نیست که این فرد چندین بار با قانون برخورد کند و همچنان نتواند جلوی رفتار خود را بگیرد. افراد مبتلا به رفتار شبه جنینی چه ویژگی دارند؟

افرادی که مبتلا به کپتومانیا هستند مانند دزدهای معمولی مغازه نیستند. آن‌ها قصد ندارند چیزی را با جسارت، انتقام، یا به دنبال سود مالی بردارند. درعوض، در درونشان میل شدیدی وجود دارد که نمی توانند در برابر لیز خوردن چیزی در جیب خود مقاومت کنند. برخلاف یک دزد که ممکن است حمله خود را برنامه ریزی کند، یک فرد مبتدی هیچ برنامه ای برای جنایت بعدی خود نمی کشد. آن‌ها اغلب خود به خود کار می کنند و به ندرت شخص دیگری را در جرایم خود دخالت می دهند. در نتیجه، این اعمال تقریباً همیشه در مکان‌های عمومی به جای گرفتن چیزی از یک دوست یا یکی از عزیزان اتفاق می‌افتد.

عدم مفهوم این اختلال در دنیای بیرون

برای دنیای بیرون، دزدی معنایی ندارد. شخص چیزهایی را می گیرد که می تواند به راحتی بخرد. اغلب اتفاق می افتد که یک فرد در طول زمان به علت استرس زیاد در زندگی خود دچار حملات رفتار شبه جنینی می شود. ویوندا رایدا به عنوان بالاترین افراد در لیست هالیوود در سنین جوانی به شهرت رسید. با این حال، او با سرقت بیش از 4700 دلار کالا از مغازه های مختلف در منطقه لس آنجلس، جهان را شوکه کرد. او با یک محاکمه شش روزه روبرو شد که در آن به جرم جنایات خود مجرم شناخته شد.

افسردگی و اضطراب در این شخص

رایدر مشکلاتی با افسردگی و اضطراب داشت. در طی یک نقطه پایین در حرفه خود، او به پایین ترین سطح خود رسید. اما مانند اکثر افراد مبتلا به این اختلال، او آن‌ها را پنهان کرد و هرگز از آن‌ها استفاده نکرد. در مورد رایدر، این اختلال برای مدت کوتاهی ادامه داشت. او از آن زمان تاکنون هیچ گزارشی از این رفتار غیرعادی نداشته است. با این حال، اضطراب و افسردگی زمینه ای مطمئناً یک نگرانی مداوم برای بسیاری از دزدگیرها است.

علل رفتار شبه جنینی

اگرچه تئوری های زیادی در این مورد وجود دارد، اما علت دقیق رفتار شبه جنینی مشخص نیست. برخی از کارشناسان معتقدند که مشکل از تغییراتی است که در اعماق مغز رخ می دهد. در نتیجه، تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا بفهمیم چرا این افراد چنین نیاز شدیدی به دزدی دارند. در این‌جا تئوری هایی در مورد این که چه چیزی باعث می شود یک فرد به یک دزدگیر تبدیل شود، بیان خواهم شد.

یک کلپتومانیک سروتونین پایینی دارد

عدم تعادل شیمیایی در مغز باورپذیرترین علت این بیماری است. هنگامی که این انتقال دهنده عصبی حیاتی کم یا نامتعادل باشد، فرد مستعد مشکلاتی با کنترل تکانه است.

فرد دارای اختلالات زمینه ای اعتیاد است

یکی دیگر از انتقال دهنده های عصبی که اعتقاد بر این است که در این اختلال دخیل است، دوپامین است. از آنجایی که این ماده شیمیایی مسئول ایجاد احساس لذت است، می تواند سیستم پاداشی را که فرد در درون خود احساس می کند، به هم بزند. جامعه پزشکی بر این باور است که عدم تعادل این ماده شیمیایی می تواند در این مسئله کنترل تکانه نقش داشته باشد.

گیرنده های مواد افیونی درگیر این اختلال هستند

مغز دارای یک سیستم اپیوئیدی است که به تنظیم میل فرد کمک می کند. این سیستم زمانی تحت تأثیر قرار می گیرد که فردی از مواد مخدر غیرقانونی استفاده می کند، که مقاومت در برابر مصرف آن را برای او سخت تر می کند. با این حال، چیزهای دیگری نیز می توانند بر این گیرنده ها تأثیر بگذارند. فردی که میل شدید به دزدی اشیا دارد ممکن است مجبور به انجام این اعمال شود زیرا گیرنده های مواد افیونی از کار افتاده اند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تخمین زده می شود که دزدی از فروشگاه سالانه بیش از 10 میلیون دلار برای فروشندگان هزینه دارد. با این حال، بسیار بعید است که بسیاری از این افراد مشکل رفتار شبه جنینی داشته باشند. بیشتر افراد به جای افرادی که نگرانی از سلامت روان دارند، در صف یک دزد مغازه آماتور قرار می گیرند. تصور می‌شود که تنها حدود 5 درصد از دزدی‌ها مربوط به افراد مبتلا به لپتومانیا است.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا