چند راه برای ایجاد عزت نفس و جلوگیری از قلدری در کودکان

جلوگیری از قلدری چه در کودکان و چه در بزرگسالان اهمیت دارد. همان طور که می دانید امروزه قلدری دیگر فقط در مدارس اتفاق نمی افتد. گاهی اوقات پدر و مادر های ما ممکن است در محل کار خود دچار مشکلات با یک فرد قلدر شوند. روان شناسان راه حل های مختلفی را برای جلوگیری از قلدری ارائه کرده اند. یکی از این راه حل ها افزایش عزت نفس است. اگر بخواهیم در همه نوع رفتار خانواده و نحوه تربیت آن ها را مقصر بدانیم درست نیست. قلدری در بین افراد مختلف خصوصا دانش آموزان وجود دارد. قلدری خواهر و برادر نیز خصوصا در سن های کمتر آن ها وجود خواهد داشت. در خانواده یک اصل مهم رعایت احترام بین یکدیگر است. عصبانیت اگر ادامه داشته باشد می تواند آسیب های زیادی به افراد برسانند. یکی از این آسیب ها می تواند مشکلات روانی باشد. عصبانیت را می توان از طریق راه های مختلفی حل شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند راه برای ایجاد عزت نفس و جلوگیری از قلدری در کودکان چیست؟

تمرینات روانشناسی برای جلوگیری از قلدری

چند راه برای ایجاد عزت نفس و جلوگیری از قلدری در کودکان برای مثال ممکن است یک روان شناس برای یک فرد راه های مختلفی مثل تمرین با خود یا استفاده از وسایل مخصوص برای کاهش عصبانیت استفاده کند. تمامی اختلالات روانی قابل حل است. برای مثال در یک فرد عصبانیت فقط در زمان های اتفاقات ناگوار ایجاد می شود. در افراد دیگر ممکن است این عصبانیت به شیوه های دیگری ایجاد شود. حال گاهی اوقات همین عصبانیت تبدیل به رفتار قلدری خواهد شد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند راه برای ایجاد عزت نفس و جلوگیری از قلدری در کودکان صحبت کنیم.

ایجاد عزت نفس جزء اصلی جلوگیری از قلدری است

ایجاد عزت نفس جزء اصلی جلوگیری از قلدری است. با داشتن عزت نفس سالم، نوجوانان شما نه تنها اعتماد به نفس بیشتری خواهند داشت، بلکه می توانند نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند. و همچنان احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند. عزت نفس سالم همچنین به محافظت از نوجوانان در برابر قلدری کمک می کند. قلدرها کمتر بچه هایی را هدف قرار می دهند که به شخصیت خود اطمینان دارند. و اگر آن ها مورد هدف قرار گیرند، عزت نفس قوی آن ها به آن ها کمک می کند تا با قلدری مقابله کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به یاد داشته باشید، افرادی که دیگران را مورد آزار و اذیت قرار می دهند، به دنبال فردی هستند که به کلمات یا اعمال آزاردهنده آن ها واکنش نشان دهد. در نتیجه، قلدرها نوجوانانی را هدف قرار می دهند که اعتماد به نفس یا قاطعیت ندارند. اما اگر نوجوان شما از حمله لفظی یک قلدر شانه خالی کند، آن را کمرنگ جلوه دهد یا واکنش عاطفی نشان ندهد، احتمال این که قلدر دوباره تلاش کند کمتر خواهد بود.

تقویت عزت نفس و جلوگیری از قلدری

چند راه برای ایجاد عزت نفس و جلوگیری از قلدری در کودکان تقویت عزت نفس سالم در فرزندانتان فواید دیگری نیز علاوه بر جلوگیری از قلدری دارد. به عنوان مثال، عزت نفس از نوجوانان در برابر خطرات مواد مخدر، الکل، روابط ناسالم و سوء استفاده از قرار ملاقات محافظت می کند. در این جا ایده هایی در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس در نوجوانان آورده شده است.

وقت خود را با نوجوان خود بگذرانید

زمانی که با نوجوانان خود وقت می گذرانید، به این موضوع اشاره می کنید که آن ها مهم هستند. که این امر به رشد عزت نفس کمک زیادی می کند. علاوه بر این، گذراندن وقت با هم به شما امکان می دهد تا یک رابطه محکم ایجاد کنید. این بنیاد برای جلوگیری از قلدری بسیار مهم می شود. زیرا آن ها با چالش های بیشتری روبرو می شوند. بچه‌هایی که می‌دانند والدینشان بدون قید و شرط آن ها را دوست دارند، وقتی زندگی سخت‌تر می‌شود، بسیار بهتر از بچه‌هایی هستند که فکر می‌کنند در زندگی والدینشان به فکر آن ها نیستند.

نوجوان خود را تشویق کنید که به دنبال علایق خود باشد

زمانی که نوجوانان در زندگی خود دارای زمینه هایی هستند که در آن احساس اعتماد به نفس می کنند، این نگرش به سایر زمینه های زندگی نیز منتقل می شود. در واقع احتمال این که آن ها مورد آزار و اذیت قرار بگیرند را کاهش می دهد. هر فعالیت لذت بخشی که فرزند شما در آن برتری داشته باشد، باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود. به نوجوانان خود کمک کنید تا از نقاط قوت خود استفاده کنند و چیزی را پیدا کنند که از آن لذت می برند. سپس، به او کمک کنید تا این علایق را دنبال کند.

به نوجوان خود اجازه دهید اشتباه کند

نوجوانان خود را تشویق کنید تا ریسک‌های معقولی را انجام دهند و سعی نکنید آن ها را در پناهگاه ذهنی خود قرار دهید. یا آن ها را از مشکلات زندگی نجات ندهید. به نوجوان خود اجازه دهید بدون احساس شکست، و ناامیدی ها را برای جلوگیری از قلدری تجربه کند. درعوض، به آن ها بیاموزید که چگونه از موقعیت ها درس بگیرند و ادامه دهند. انجام این کار به رشد تاب آوری در فرزندان شما کمک زیادی می کند.

عشق بی قید و شرط را به نوجوان خود نشان دهید

اطمینان حاصل کنید که نوجوان شما می داند که شما او را همانطور که هست دوست دارید. و از این که به آن ها بگویید به آن ها افتخار می کنید نترسید، حتی اگر شکست بخورند. این همان چیزی است که “عزت نفس آن ها را بالا می برد.” همچنین، تاکید کنید که کمال مهم نیست، بلکه سخت کوشی و تلاش مهم است. کودکانی که خود را کافی، شایسته و مورد علاقه می دانند، از تفاوت ها یا موفقیت های دیگران احساس خطر نمی کنند.

نوجوان خود را به داوطلب شدن تشویق کنید

چند راه برای ایجاد عزت نفس و جلوگیری از قلدری در کودکان

داوطلب شدن نوجوانان به نوعی می تواند بسیار برای جلوگیری از قلدری با ارزش و مفید باشد. خواه تمیز کردن یک مکان باشد، بسته بندی مواد غذایی در انبار مواد غذایی یا دادن کلوچه به افراد مسن، داوطلبانه به آن ها کمک می کند احساس کنند بخشی از چیزی مهم هستند. علاوه بر این، به آن ها قدردانی برای زندگی خود و شفقت برای کسانی که کمتر خوش شانس هستند می آموزد.

انتخاب های خوب نوجوان خود را تصدیق کنید

بسیاری از اوقات، والدین رفتار و انتخاب های بد را اصلاح می کنند. اما پس از آن فراموش می کنند که کارهای خوبی را که نوجوانان انجام می دهند، بپذیرند. وقتی بچه‌ها کاری را درست انجام می‌دهند، بیشتر به خودشان و توانایی‌هایشان ایمان می‌آورند. همچنین، اشاره به نکات مثبت به نوجوان شما کمک می کند تا جهان را با دید مثبت تری ببیند. اگر فقط بر روی نکات منفی تمرکز کنید، آنگاه فرزندان شما تمایل دارند تا بر روی نکات منفی در دنیای اطراف خود تمرکز کنند.

برای جلوگیری از قلدری به شایستگی نوجوان خود ایمان داشته باشید

با تعیین وظایف، مسئولیت ها و کارهای اساسی شروع کنید. از  به دست گرفتن مسئولیت خودداری کنید حتی اگر نوجوان شما این کار را دقیقاً آنطور که فکر می کردید انجام نداده است. در مورد تکالیف هم همینطور. به‌جای این که برای بچه‌هایتان مسائل ریاضی انجام دهید یا مقاله‌هایشان را تایپ کنید، دستورالعمل‌ها یا ایده‌هایی درباره نحوه انجام آن‌ها ارائه دهید. به آن ها اجازه دهید تا کار را به تنهایی انجام دهند. وقتی به آن‌ها اجازه می‌دهید بدون کمک شما کاری را انجام دهند – مهم نیست چقدر سخت است – اعتقاد خود را به توانایی‌های آن ها تأیید می‌کنید. با گذشت زمان، آن ها یاد خواهند گرفت که به توانایی های خود خصوصا در برابر جلوگیری از قلدری نیز ایمان داشته باشند.

به نوجوان خود در تعیین اهداف معقول کمک کنید

هیچ چیز به اندازه تلاش برای رسیدن به چیزی که دست نیافتنی نیست، اعتماد به نفس را از بین نمی برد. اگر چه شما هرگز نمی خواهید نوجوان خود را از تلاش برای چیز جدید یا تلاش سخت برای به دست آوردن چیزی که می خواهد منصرف کنید، اما آن ها هنوز باید منطقی باشند. اگر هیچ یک از اهداف آن ها صرف نظر از این که چقدر سخت کار می کنند قابل دستیابی نیست، این فقط باعث می شود که آن ها شکست بخورند و در نهایت اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. در عوض، به آن ها کمک کنید تا اهدافی را تعیین کنند که مستلزم کار سخت و پشتکار است. اما اگر آن ها را به کار گیرند، همچنان در دسترس کودکان شما هستند.

شخصیت نوجوانتان را تحسین کنید

چند راه برای ایجاد عزت نفس و جلوگیری از قلدری در کودکان

برای رفتارهایی مانند سخاوت، همدلی، همکاری، مهارت های رهبری، مسئولیت پذیری و شجاعت، تقویت مثبت بدهید. خیلی اوقات والدین فقط فرزندان خود را به خاطر موفقیت های تحصیلی و دستاوردهای ورزشی آن ها تحسین می کنند. این کار برای جلوگیری از قلدری مناسب نیست. در حالی که تکمیل کار سخت فرزندتان برای این کارها مهم است، مدرسه و ورزش مانند شخصیت مادام العمر نیستند. روی چیزهایی تمرکز کنید که فرزندتان را به یک فرد خوب تبدیل می کند. هیچ پدر و مادری دوست ندارد نوجوان خود را در شرایط سخت ببیند.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا