چند راه برای افزایش عزت نفس کودکان

کودکان نیاز به مراقبت های ویژه ای دارند. برای این که یک کودک به درستی تربیت شود راه های مختلفی وجود دارد. طبیعتاً استفاده از روان شناسان و مشاوران می تواند به شما در این زمینه کمک کند. آن ها با استفاده از تکنیک های مختلف روند تربیت و رشد کودک را بهبود می بخشند. عزت نفس یک قابلیت مهم برای همه افراد است. عزت نفس و اعتماد به نفس با هم تفاوت دارند. اما هر دویشان آن ها اگر در فردی وجود داشته باشد آن خصوص موفق تر خواهد بود. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. شما اگر می خواهید کودکتان در ایده موفق تر شود باید از امروز عزت نفس او را تقویت کنید. اگر کودک بتواند هر دو گزینه عزت نفس و اعتماد به نفس را در خود ایجاد کند پیروز خواهد شد. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند راه برای افزایش عزت نفس کودکان چگونه است؟

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند راه برای افزایش عزت نفس کودکان صحبت کنیم.

مدیریت احساسات بزرگ و دردناک کودکان و نوجوانانی که با توجه مشکل دارند

عزت نفس کودکان

مدیریت احساسات بزرگ و دردناک کودکان و نوجوانانی که با توجه مشکل دارند سخت است.  تمرکز بر مشکلات در کودکان و نوجوانان باعث ایجاد اضطراب، افسردگی و عصبانیت می شود. این ها می تواند عزت نفس کودکان را کاهش دهد. والدین و معلمان ممکن است با همدلی رهبری کنند. آن ها با تمرکز بر مسائل بهتر می توانند با کودکان مبتلا به مشکلات روحی ارتباط برقرار کنند. استراتژی های مختلف به بهبود عملکرد اجرایی در کودکان و نوجوانان کمک می کند. و به آن ها کمک می کند تا بر مشکلات مربوط به عزت نفس غلبه کنند.

عملکرد اجرایی و عزت نفس کودکان

عملکرد اجرایی مجموعه ای از مهارت های ذهنی است که شامل تمرکز، حافظه فعال، تفکر انعطاف پذیر و کنترل خود است. ما هر روز از این مهارت ها برای یادگیری، در کار و مدیریت زندگی روزمره استفاده می کنیم. مشکل در عملکرد اجرایی می تواند تمرکز، پیروی از دستورالعمل ها و مدیریت احساسات را از جمله موارد دیگر دشوار کند. جای تعجب نیست که کودکانی که مشکلات تمرکز دارند با اضطراب، افسردگی، عصبانیت و عزت نفس مشکل دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

روان شناس معروف در آخرین کتاب خود با عنوان “اضطراب، افسردگی و عصبانیت جعبه ابزار برای نوجوانان” توضیحاتی می دهد. اکثر کودکان امیدوارند در کلاس های مدرسه و هنگام برقراری ارتباط با همسالان خود موفق شوند. حوزه های تحصیلی و اجتماعی برای کودکان با مشکلات تمرکز آسان نیست. در واقع، مدرسه و دوستان برای بسیاری از کودکان حواس پرت، جبهه ای برای شکست در جنگ ها می شوند.

سال تحصیلی جدید به معنای یک فرصت جدید برای عزت نفس کودکان است

با شروع این سال تحصیلی جدید، مهم است نکاتی را بدانیم. این که زندگی برای کودکان ناراحت کننده، برای والدین و معلمان آن ها حتی بیشتر چالش برانگیز است. چیزی که مسائل را پیچیده می کند این است که والدین افکار سمی را به خود جلب می کنند. (به عنوان مثال، “او فقط تنبل است” (فکر سمی) در مقابل “او واقعا کار های خودش را به درستی انجام می دهد.”. (اندیشه همدلانه و واقع بینانه تر)]. متأسفانه، والدین در پایان عقل خود با آن چه ما آن را “سندرم ناامیدی والدین” می نامیم پیش می برند. آن ها نسبت به فرزندان حواس پرت خود واکنش تندی نشان می دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

عزت نفس کودکان

بدیهی است که کودکان و نوجوانان با دریافت ناامیدی والدین خود (به ایمیل ها و تماس های تلفنی مدرسه و انجام تکالیف مفقود شده در درگاه نمرات مدرسه فکر کنید) معمولاً بیشتر حواس پرت می شوند. در مورد چرخه مخرب حواس پرتی صحبت کنید. برای کمک به عزت نفس کودکان، بسیار مهم است که والدین نکاتی را یاد بگیرند. این  که ناامیدی های خود و همچنین کودکان حواس پرت خود را درک کرده و مدیریت کنند. مشکلات حواس پرتی در کودکان می تواند بیش از یک علت داشته باشد و شایع ترین دلایل در زیر ذکر شده است.

چه چیزی باعث حواس پرتی در کودکان می شود؟

حواس پرتی در کودکان می تواند نتیجه یک یا هر ترکیبی از چندین منبع باشد، از جمله:

  • اختلال بیش فعالی با نقص توجه (ADHD) و اختلالات یادگیری
  • اضطراب
  • افسردگی
  • تغییرات عمده زندگی (مانند طلاق ، جابجایی)
  • سطوح بالای استرس روزانه
  • ناتوانی های یادگیری

علیرغم علت حواس پرتی، نتیجه نهایی این است که کودکان حواس پرت با  فرآیند عزت نفس  کودکان خرد شده مواجه می شوند.

تقویت عزت نفس کودکان مبتلا به مشکلات تمرکز

والدین و معلمان حق دارند هنگام مدیریت کودکان حواس پرت، احساس سرخوردگی کنند. در عین حال، به کودک حواس پرت گفتن که اگر نتواند تمرکز کند با مشکل رو به رو می شود. ممکن است شکست بخورد یا از مدرسه اخراج شود. اما این تقریباً هرگز به پیشرفت کودک کمک نمی کند. بدتر از آن، این به احتمال زیاد باعث ایجاد احساس عدم کفایت و شرم می شود. راهبردی که به احتمال زیاد موفق می شود این است که توضیح دهید که فرزند شما چقدر تلاش کرده است.  این کار باعث می شود تا زمانی که او به موفقیت برسد افتخار می کنید. هر چند که او با حواس پرتی مورد چالش قرار گرفته باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چگونه می توانیم توانایی کودک پریشان را زیاد کنیم؟ چگونه می توانیم این توانایی را برای کنار آمدن با ناامیدی در داخل و خارج از خانه و احساس خشم، ناامیدی یا شک به خود که اغلب با مشکلات تمرکز آن ها همراه است تقویت کنیم؟ برخی از استراتژی های دیگر در زیر آمده است.

انتقال همدلی برای عزت نفس کودکان

عزت نفس کودکان

به یاد داشته باشید که کودک مستعد حواس پرتی با احساس عدم کفایت دست و پنجه نرم می کند. بسیار مهم است که والدین با فرزندان ناامید خود همدل باشند. این بچه ها برای حفظ انگیزه به درک و تشویق بیشتری نیاز دارند. ممکن است چیزی شبیه به این بگویید. “متوجه می شوم که از انجام این کار ناامید شده اید. چگونه می توانیم کمی پیشرفت کنیم؟ گاهی اوقات فقط شنیدن این حرف به بچه های حواس پرت کمک می کند.

آرام، محکم و قابل کنترل باشید.

از داد زدن اجتناب کنید. فریاد زدن در واقع فقط یک عصبانیت بزرگسالانه است. این کار فقط ذهن کودک شما را تیره می کند و باعث حواس پرتی او می شود. حفظ آرامش، بیان انتظارات واضح و تلاش برای فرمان ندادن به این کودکان فرمول موفقیت است.

به مشکل کودک خود توجه کنید

به یاد داشته باشید که کودک شما وقتی ناامید است بد نیست. دلیل واقعی عصبانیت و اشک های احتمالی این است که او در حال تلاش برای کاری است که در حال حاضر خارج از توان اوست. با ناامیدی همراه نباشید و به خاطر بسپارید که چه چیزی باعث می شود فرزند شما کارهای خانه را برای انجام دادن سخت کند.

به کودک خود به عنوان “تنبل” نگاه نکنید

موثر تر و سالم تر برای عزت نفس کودکان این است که به کودک خود به عنوان “تنبل” نگاه نکنید. به پرسیدن سوالات خود ادامه دهید. تا به عنوان مثال مشخص شود که آیا پسر شما به دلیل عدم درک قسمت های جمله ناراحت است. یا این که می خواهد با یکی از دوستان خود تماس بگیرد. سعی کنید بفهمید که فرزند شما چقدر مطالب را در مدرسه آموخته است و این مشکل بسیار مشکل چیست. هنگامی که تشخیص دادید که مشکل یا نقصی در مهارت وجود دارد بخش اصلی شروع می شود. شما می توانید روی آن کار کنید یا از معلم برای آموزش مجدد مطالب کمک بگیرید.

منتظر اشک های کودک خود نباشید.

بر اولین نشانه های فروپاشی تمرکز کنید و در اوایل رویدادها مداخله کنید. آیا دخترتان عصبانی می شود، به فضا خیره می شود یا در ابتدا تمایلی به شروع کار ندارد؟ به آن لحظات توجه کنید قبل از این که مشکلی پیش بیاید.

مشکلات بزرگ را به مشکلات کوچکتر تقسیم کنید.

عزت نفس کودکان

این استراتژی معمولاً برای عزت نفس کودکان نادیده گرفته می شود و کم استفاده می شود. کودکان حواس پرت با موفقیت های کوچک در مقابل شکست های بزرگ انگیزه بیشتری خواهند داشت. فرزند شما ممکن است به استراحت نیاز داشته باشد.  یا حتی به کمک برخی از پروژه های بزرگ به مجموعه ای از مشاغل کوچک کمک کند. بچه ها ممکن است برای تامین سازه به یک فرد بزرگسال نیاز داشته باشند. والدینی که خود را مربیان مدیریت حواس پرتی می دانند واقعاً به این وضعیت کودک خود می توانند کمک می کنند.

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/liking-the-child-you-love/202108/11-ways-boost-self-esteem-kids-focusing-problems

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا