چرا کودک شما ممکن است نیاز به دیدن یک مشاور کودک داشته باشد؟

مشاور کودک می تواند کمک بسیار زیادی به خانواده های امروزی کند. همان طور که می دانید دغدغه اصلی خانواده های امروزی تربیت درست فرزندان خودشان است. از آن جا که رقابت بین فرزندان امروزی بالا است، فشار های روانی نیز ممکن است در آن ها بیشتر شود. این فشار های روانی می تواند ناشی از نحوه صحبت خانواده یا دوستان آن ها باشد. هر چند رقابت در زمینه پیشرفت تحصیلی می تواند مناسب هم باشد.

اگر فقط یک شخص در خانواده مسئولیت های اصلی را داشته باشد بیشترین فشار بر او متحمل خواهد شد. در مقاله های قبل در ارتباط با خانواده و اهمیت آن صحبت کردیم. همه ما می دانیم که اولین عضوی که هر فرد در آن زندگی می کنند خانواده است. خانواده ها تربیت کودکان را باید به درستی انجام دهند. حال اگر بتوانند برای این نوع تربیت از مشاوره کمک بگیرند بسیار تاثیر گذار خواهد بود. حال می خواهیم ببینیم که آیا کودکان به مشاوره کودک نیاز دارد با خیر؟ در ادامه می خواهیم ببینیم که چرا کودک شما ممکن است نیاز به دیدن یک مشاور کودک داشته باشد؟

مشاوره کودک و تاثیرات آن بر خوشبختی

چرا کودک شما ممکن است نیاز به دیدن یک مشاور کودک داشته باشد؟

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. شادی انواع مختلفی دارد و واکنشی در بدن است که باعث ایجاد هورمون های خوب در بدن خواهد شد. در ادامه می خواهیم بدانیم که چگونه بر شک خود غلبه کنیم و موفق شویم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چرا کودک شما ممکن است نیاز به دیدن یک مشاور کودک داشته باشد؟   صحبت کنیم.

زندگی سالم خانوادگی می تواند شادی را برای همه اعضای خانواده به ارمغان آورد.

زندگی سالم خانوادگی می تواند شادی را برای همه اعضای خانواده به ارمغان آورد. در شرایط سخت، اعضای خانواده از یکدیگر حمایت می کنند. آن ها در جهت اهداف مشترک تلاش می کنند و از اوقات فراغت با هم لذت می برند. هر چند همیشه عضویت در یک خانواده آسان نیست. گاهی اوقات، نگرانی های فردی با هم ترکیب می شوند تا اختلال عملکرد خانواده را ایجاد کنند. بنابراین حمایت ها کم می شود. حتی در این صورت، شاید بد نباشد بدانید چه زمانی از مشاوره کودک برای فرزندان خود کمک بگیرید. چگونه می توانید بفهمید که در حال گذر از یک مشکل شدید هستید یا خانواده شما در مارپیچ جدی نزولی قرار دارند؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بهتر است از خود بپرسید که آیا وقت آن رسیده است که با مشاور تماس بگیرید. اولین قدم خوب این است که در مورد مشاوره خانواده و این که چگونه می تواند به شما کمک کند اطلاعات بیشتری کسب کنید.

تعریف خانواده و ارتباط آن با مشاوره کودک

سال‌ها پیش، جامعه یک خانواده را متشکل از یک زوج متاهل و فرزندان آن ها یا همه فرزندان بزرگتر یا جد بزرگتر می دانست. امروزه تعریف استاندارد خانواده فراگیرتر است. خانواده یک واحد اجتماعی اساسی است. علاوه بر معانی قبلی، خانواده همچنین می تواند به معنای یک بزرگسال مجرد و فرزندان آن ها باشد. یا یک زوج مجرد و فرزندان آن ها. حتی یک زوج همجنس و فرزندان آن ها یا هر گروه بزرگسال و کودکانی باشد که آن ها از آن ها مراقبت می کنند. برای بسیاری از مردم، دوستان به اندازه یا مهم تر از اعضای بیولوژیکی خانواده خود هستند. با این حال، از نظر مشاوره کودک اگر افراد با هم زندگی نکنند، تعریف خانواده را ندارند.

همه ما بهترین ها را برای فرزندانمان می خواهیم

همه ما بهترین ها را برای فرزندانمان می خواهیم. اگر دست فرزندمان بشکند، ما مستقیماً به بیمارستان می‌رویم. اما اگر همان کودک ابراز اضطراب می‌کند یا افسرده به نظر می‌رسد، بسیاری از والدین مطمئن نیستند که چه کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

درست مانند بزرگسالان، کودکان دوره‌های سختی را پشت سر می‌گذارند که در آن به کمک، راهنمایی یا فقط کسی برای شنیدن نیاز دارند. کودکان در دوران کودکی با استرس مدرسه، قلدری، نمایش دوستانه، غم و اندوه و بسیاری از رفتار ها دست و پنجه نرم می کنند. گاهی اوقات کودکان خجالت می‌کشند یا می‌ترسند به مادر یا پدر خود بگویند که مشکلی وجود دارد. و گاهی اوقات والدین مطمئن نیستند که مشکل زودگذر است یا چیز جدی‌تری. کمک های زیادی برای بچه ها در هر سنی وجود دارد و هیچ والدینی نباید در مورد سلامت روان فرزندشان احساس تنهایی کند.

نشانه های نیاز فرزند به مشاور کودک

چرا کودک شما ممکن است نیاز به دیدن یک مشاور کودک داشته باشد؟

در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد کودک شما باید با یک مشاور کودک صحبت کند:

تغییر عادات غذایی یا خوابیدن

اگر عادات غذا خوردن یا خواب کودک شما به شدت تغییر کرده است، آن را نادیده نگیرید. زیاد خوابیدن یا اصلاً نخوابیدن یک پرچم قرمز است و عادات غذایی جدید ممکن است نشانه اختلال خوردن باشد.

درگیر شدن در رفتارهای مخرب

اگر فرزند شما درگیر رفتارهای تخریبی مکرر است، مهم است که با یک درمانگر صحبت کند. رفتارهای خود تخریبی شامل کندن ناخن های خود در پوست برای ایجاد درد یا سایر اعمال خودزنی است. سایر رفتارهای مخرب شامل مصرف الکل یا مواد مخدر است.

این رفتارها نقابی است که خشم، درد یا رنجش عمیق‌تر را بی‌حس می‌کند. کمک یک مشاور کودک می تواند دنیای متفاوتی را در این شرایط ایجاد کند.

احساس شدید غم و اندوه یا نگرانی

اگر کودکی برای مدت طولانی به طور غیرعادی مضطرب، غمگین یا تحریک پذیر به نظر می رسد، توانایی او را برای انجام کارهایی که معمولا انجام می دهد مختل می کند. ایده خوبی است که از مشاوره کودک کمک بگیرید. اگر فرزندتان زیاد گریه می کند یا بیش از حد نگران است، به او توجه کنید.

رفتار بد و تاثیرات آن در خانواده

اگر رفتار فرزندتان خانواده شما را مختل می کند یا او را در مدرسه با مشکل مواجه می کند، ممکن است اتفاق دیگری در حال وقوع باشد. بسیاری از کودکان از طریق رفتارهای منفی، مانند بازی کردن، صحبت کردن با معلمان یا دعوا کردن با دوستان، احساسات خود را ابراز می کنند. بنابراین قبل از این که برای تنبیه شروع به حرکت کنید، به این فکر کنید که آیا صحبت کردن با کسی ممکن است راه حل بهتری باشد یا خیر.

جدا شدن از دوستان

کناره گیری اجتماعی یا انزوا از همسالان نشانه این است که ممکن است چیزی اشتباه باشد. آن ها ممکن است دعوت ها را رد کنند یا حساب های رسانه های اجتماعی را حذف کنند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که این رفتار تغییر بزرگی نسبت به شخصیت معمولی آن ها داشته باشد.

پسرفت در زندگی و نیاز به مشاور کودک

چرا کودک شما ممکن است نیاز به دیدن یک مشاور کودک داشته باشد؟

پس از تغییرات عمده زندگی، مانند تولد یک خواهر یا برادر جدید، نقل مکان، یا طلاق بین والدین، معمولاً بچه ها پسرفت می کنند. با این حال، پسرفت هایی مانند شب ادراری، ترس بیش از حد، کج خلقی، و وابستگی غیرمرتبط با تغییر ممکن است نشانه ای از یک مشکل باشد.

افزایش شکایات جسمی

گاهی اوقات مشکلات سلامت روان در کودکان به شکل علائم فیزیکی مانند سردرد و معده درد ظاهر می شود. هنگامی که هرگونه مشکل پزشکی واقعی را با پزشک نتوانستید حل کنید، قدم بعدی شما ممکن است یک درمانگر باشد.

برخی از تجربیات زندگی ذاتاً دشوار، استرس زا یا احساسی هستند و اگر یک راه حل حرفه ای برای صحبت کردن با او که مادر یا پدر نباشد، برای فرزند شما مفید خواهد بود.

اگر کودک شما اغلب درباره مرگ صحبت می کند نیاز به مشاور کودک دارد

طبیعی است که بچه ها مفهوم مرگ را کشف کنند و در مورد آن به شیوه ای کنجکاو صحبت کنند. اما صحبت های مکرر در مورد مرگ و مردن یک پرچم قرمز است. به اظهارات مربوط به خودکشی یا افکار در مورد کشتن افراد دیگر گوش دهید. هر گونه صحبت در مورد خودکشی یا کشتن شخص دیگری نیاز به کمک فوری دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

موقعیت هایی وجود دارد که یک درمانگر می تواند کمک کند. موقعیت هایی شامل تغییرات زندگی یا موقعیت های استرس زا هستند که ممکن است کودک شما ابزار مناسبی برای مقابله با آن ها نداشته باشد. بزرگسالان دقیقاً به دلایل زیر به سمت مشاوره می‌روند، بنابراین منطقی است که کودک غمگین یا ناامید باشد و نتواند مهارت‌های مقابله‌ای مناسب را بداند و به سادگی به کسی نیاز دارد که با او صحبت کند که والدینش نیست:

  • اختلافات حضانت
  • جدایی با شریک زندگی
  • مواجهه با مرگ در خانواده یا یکی از دوستان نزدیک
  • گذراندن دوران سخت با خواهر و برادر جدید
  • مدیریت یک بیماری جدی، حاد یا مزمن
  • تغییر خانه یا تغییر مدرسه
  • آزار جنسی، فیزیکی یا عاطفی یا سایر رویدادهای آسیب زا

وقتی اضطراب کودک شما باعث مشکلات مدرسه می شود چه باید کرد؟

چرا کودک شما ممکن است نیاز به دیدن یک مشاور کودک داشته باشد؟

این طبیعی است که نگران باشید اگر نوجوان شما خارج از شخصیت عادی خودش رفتار می کند.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا