والدین باید نسبت به چاقی کودکان اقدامات اولیه را انجام دهند

چاقی کودکان موضوع بسیار با اهمیتی در بین خانواده ها است. تربیت فرزندان فقط از لحاظ شخصیتی و رفتاری نیست. گاهی اوقات خانواده ها باید بتوانند احساسات مختلف فرزندان خود را کنترل کنند. این درست است که همه فرزندان تا سن بلوغ نیاز به مواد مغذی دارند. چرا که در این دوره بیشتر احساسات کودک شکل می گیرد. حتی اگر مراقب نباشیم ممکن است اتفاقای مثل اضطراب یا افسردگی در کودک ما اتفاق بیفتد. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد.

برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. شما اگر می خواهید کودکتان در ایده موفق تر شود باید از امروز عزت نفس او را تقویت کنید. اگر کودک بتواند هر دو گزینه عزت نفس و اعتماد به نفس را در خود ایجاد کند پیروز خواهد شد. در ادامه می خواهیم ببینیم والدین باید نسبت به چاقی کودکان اقدامات اولیه را انجام دهند. این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید.

رفتار های والدین و چاقی کودکان

والدین باید نسبت به چاقی کودکان اقدامات اولیه را انجام دهند

این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با والدین باید نسبت به چاقی کودکان اقدامات اولیه را انجام دهند صحبت کنیم.

افزایش چاقی کودکان

چند دهه است که چاقی کودکان در کشور های مختلف رو به افزایش بوده است و کودکان نیز مصون نیستند. در سال 2017-2018، 19.3 درصد از کودکان 2 تا 19 ساله چاق بودند که به حدود 14.4 میلیون کودک نوپا، بزرگتر و نوجوان می رسد. ممکن است آن قدر مشغول باشید که فکرش را هم نکنید کودک شما ممکن است دچار چاقی باشد. احتمال اضافه وزن یا چاقی او دور از ذهن شما است. اما ممکن است فرزند شما در معرض خطر باشد.

چاقی در کودکان نوپا

متأسفانه، چاقی در میان کودکان نوپا آمریکایی رایج شده است، با داده‌های اخیر تخمین زده می‌شود که حدود 13.4 درصد از کودکان 2 تا 5 ساله چاق هستند – این میزان با افزایش سن افزایش می‌یابد.

آماندا استایانو، دکترا، MPP، سخنگوی انجمن چاقی و استادیار مرکز تحقیقات زیست پزشکی پنینگتون دانشگاه ایالتی لوئیزیانا، نکته ای را می‌گوید. «چاقی به‌ویژه در کودکانی که از اقلیت‌های قومی هستند یا از خانواده‌های کم درآمد هستند، همچنان بالاست. دکتر استیانو می گوید که میزان چاقی کودکان همچنان در حال افزایش است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

والدین باید نسبت به چاقی کودکان اقدامات اولیه را انجام دهند

مهم است که والدین وزن کودک نوپای خود را نادیده نگیرند. چاق بودن کودک را در معرض خطر بیشتری برای بسیاری از بیماری‌های جدی قرار می‌دهد، از جمله مواردی که می‌توانند در دوران کودکی و نوجوانی شروع شوند (مانند دیابت، بیماری قلبی، آسم، کلسترول بالا، مشکلات ارتوپدی، برخی سرطان‌ها، ناهنجاری‌های قاعدگی و آپنه خواب).

تاثیرات اجتماعی بر چاقی کودکان

همچنین، بسیاری از کودکان چاق با تأثیرات اجتماعی و عاطفی مانند تبعیض، تصویر منفی از بدن، اعتماد به نفس پایین و قلدری از سوی همسالان مواجه می شوند. همگی این ها می توانند برای عزت نفس و حتی عملکرد تحصیلی کودک مضر باشند. در حالی که کودک نوپا ممکن است در معرض خطر هیچ یک از این عواقب فوری نباشد. هر چه مدت طولانی تری اضافه وزن داشته باشد، احتمال اضافه وزن در کودکان بزرگتر و بزرگسالان و ابتلا به بیماری های مرتبط با آن بیشتر می شود.

لاغر شدن کودک کار سختی است

با بزرگتر شدن کودک، رساندن کودک از فرآیند چاقی به  وزن سالم به طور فزاینده ای دشوار می شود. عادات غذایی و فعالیت به سرعت ریشه دوانده و تفاوت وزن بیشتر می شود. به عنوان مثال، یک کودک دو ساله که اضافه وزن دارد، ممکن است نیاز داشته باشد تا چندین ماه در همان وزن (بدون افزایش) بماند تا به فرم ایده آل برسد ». اما یک کودک 10 ساله ممکن است برای رسیدن به وزن مناسب، علاوه بر افزایش قد، نیاز به کاهش وزن داشته باشد.

مطالعات درباره این زمینه

در مطالعه ای که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، تیمی از محققان از داده های اخیر در مورد چاقی دوران کودکی برای پیش بینی های آگاهانه در مورد آینده کودکان امروزی استفاده کردند. آن ها پیش بینی کردند که بدون مداخله، 57.3 درصد در سن 35.4 سالگی چاق خواهند شد.

آیا چاقی کودکان در بین کودکان نوپا هم وجود دارد یا خیر؟

چگونه متوجه شوید که فرزندتان اضافه وزن دارد یا چاق؟ مشابه نقاط عطف مهارت‌های شناختی و مهارت‌های حرکتی ظریف کودکان نوپا، محدوده چیزی که در مورد وزن کودک نوپا “طبیعی” است، بسیار متفاوت است. اضافه وزن بسته به قد می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. کودکان نوپا با سرعت های متفاوتی رشد می کنند و برخی از بچه ها با شروع راه رفتن کمی لاغر می شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

متخصص اطفال کودک شما می تواند به شما بگوید که آیا کودک شما اضافه وزن دارد یا چاق است. و در صورت نیاز به شما کمک می کند تا فعالیت های سالم تری داشته باشید و برنامه های غذایی سالم تری داشته باشید. همچنین می توانید میانگین وزنی فرزندتان را محاسبه کنید. برای سنین 2 سال و بالاتر، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) یک ماشین حساب آنلاین BMI ارائه می دهد. این از سن، قد و وزن کودک شما برای نشان دادن کمبود وزن، وزن سالم، اضافه وزن یا چاق استفاده می کند.

شاخص توده بدنی و چاقی کودکان

والدین باید نسبت به چاقی کودکان اقدامات اولیه را انجام دهند

محاسبه‌گر شاخص توده بدنی (BMI) می‌تواند مفید باشد. زیرا “دیدن” چاقی همیشه آسان نیست، به خصوص در کودکان نوپا که به سرعت در حال رشد و تغییر هستند. برای مثال، دکتر استیانو می‌گوید: «دختر دو ساله‌ای که قد متوسط ​​(۳۷) دارد، اگر کمتر از ۲۹ کیلو باشد، کم‌وزن، اگر بین ۳۵ تا ۳۷ کیلو اضافه وزن داشته باشد، و اگر بیش از ۳۸ کیلو باشد چاق در نظر گرفته می‌شود. تشخیص بصری تفاوت بین دو وزنمی تواند دشوار باشد، بنابراین ماشین حساب واقعا مفید است.

اگر کودک نوپا اضافه وزن دارد چه باید کرد؟

اگر کودک نوپا شما اضافه وزن دارد، نیازی به وحشت نیست. این که یاد بگیرید کودک شما به عنوان یک فرذ چاق یا اضافه وزن طبقه بندی می شود ممکن است ناراحت کننده باشد. اما این اولین گام به سمت انجام اقدام برای رسیدگی به افزایش وزن کودک شما است.

با گرفتن یک قرار ملاقات با پزشک اطفال کودکتان شروع کنید. با هم، می توانید برنامه ای برای کمک به فرزندتان در دستیابی (و حفظ) وزن بهینه خود داشته باشید. توجه داشته باشید که برای برخی از بچه‌ها، بسته به این که چه چیزی برای بدنشان ایده‌آل است، این ممکن است به حد بالایی یا پایینی محدوده وزنی «طبیعی» تغییر کند.

شما هرگز نباید یک کودک را در رژیم کاهش وزن قرار دهید. مگر این که پزشک او این کار را به شما بگوید. از محدودیت های شدید در مورد غذا اجتناب کنید‌. تغییر تدریجی بهترین نوع جلوگیری از چاقی کودکان است. والدین باید بدون توجه به فرآیند وزنی که کودک در آن قرار می گیرد، برای ایجاد تغییرات در خانه احساس قدرت کنند. ایجاد تغییرات سالم می تواند به کاهش خطر چاقی در دوران کودکی کمک کند.

از مصرف آب میوه خودداری کنید

در حالی که آب میوه را می توان هر چند وقت یکبار به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم کودک نوپا گنجاند، بهتر است از آب یا شیر استفاده کنید. آب میوه اغلب دارای شیرین کننده های مصنوعی یا شکر اضافه است که برابر با کالری خالی است که کودک شما را سیر نمی کند. حتی بدون شیرین‌کننده‌های اضافه، آب میوه‌ها فیبر سیرکننده‌ای که میوه‌های عادی ارائه می‌دهند را ندارد.

همراه و همدم  فرزندتان باشید

دکتر استیانو می‌گوید: «به مکان‌هایی فکر کنید که فرزندتان در آن جا وقت می‌گذراند. “اگر کودک شما به یک پیش دبستانی یا مهدکودک می رود، بدانید که کودک با چه چیزی تغذیه می شود. کودک هر روز چه نوع فعالیت بدنی انجام می دهد. چه مقدار (در صورت وجود) به تماشای تلویزیون می پردازد. سپس، راه هایی برای کمک پیدا کنید.

کودک خود را تشویق کنید که غذاهای مغذی را امتحان کند

والدین باید نسبت به چاقی کودکان اقدامات اولیه را انجام دهند

بچه‌های نوپا به خوردن خوراکی های شیرین شهرت دارند. اما همچنان میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی را پیشنهاد می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است قبل از متقاعد کردن کودک خردسال برای امتحان کردن آن، چندین بار در معرض یک غذای جدید قرار بگیرد.

برای جلوگیری از چاقی کودکان آماده سازی های مختلف سبزیجات را امتحان کنید که احساس غذا را در دهان تغییر می دهد.

به کودک نوپا کمک کنید تا خواب کافی داشته باشد

به این معنی که احتمال این که آن ها به پیشنهاد امتحان غذاهای جدید یا شرکت در فعالیت های بدنی دچار بدخلقی یا عصبانیت شوند، کمتر می شود. غذاهای جدید باعث کاهش فرآیند چاقی کودکان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا