نکاتی که برای جلوگیری از صدمه زنی به احساسات باید به خاطر بسپارید

صدمه زنی به احساسات در روابط آسیب های زیادی به همراه دارد. ما در مقاله های قبل گفتیم که سرکوب احساسات چقدر خطرناک است. شما نمی توانید وارد یک رابطه بشوید اگر خی احساسی از خود نشان ندهید. تعریف ها در روان شناسی توسط اشخاص مختلفی گفته شده است. اما برخی از آن ها به صورت رسمی تا سالیان گذشته تأیید نشده اند. مکانیسم های دفاعی و سرکوب احساسات  در روان شناسی وجود دارند. این مکانیزم های دفاعی می تواند به افراد برای مقابله با اختلالات روانی کمک کند. اختلالات در زوجین انواع مختلفی دارند. در مقاله های قبل برخی از این اختلالات را برای شما معرفی کردیم.

ما گفتیم که این اختلالات اگر درمان نشوند چه تاثیری بر افراد خواهند گذاشت. اختلالات می توانند آسیب های جسمی و روانی زیادی داشته باشند. بهتر است برای درمان این اختلالات از مکانیسم دفاعی استفاده کنید. این مکانیزم ها از طریق روان شناسان ممکن است به سادگی آموزش داده شوند. در ادامه می خواهیم ببینیم که نکاتی که برای جلوگیری از صدمه زنی به احساسات باید به خاطر بسپارید چگونه است؟

اختلالات در افراد و صدمه زنی به احساسات

یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. برای همین امر شما باید در نظر داشته باشید که منظور از حالت تدافعی در زمانی است که شما یا یک اختلال را واقعا داشته باشید یا آن که دچار ترس یا عصبانیت باشید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نکاتی که برای جلوگیری از صدمه زنی به احساسات باید به خاطر بسپارید، صحبت کنیم.

موارد خوبی که وقتی سرکوب احساسات را متوقف می کنید اتفاق می افتد

آیا فشارهایی را در زندگی تحمل می کنید که به نظر می رسد شما را خفه می کند؟ برخی از این فشار های عظیم را به عنوان حمل بار سنگین یاد می کنند. اما آسیبی که در داخل وارد می کند بسیار مهمتر از آن چیزی است که مردم می دانند. بدتر از آن، اگر در تلاش برای قوی ماندن، شروع به سرکوب احساسات خود کنید، استرس بیشتری ایجاد می کنید. زندگی پر از ناامیدی است. اما به گفته موسسه ملی بهداشت، واکنش شما به این شکست‌ها است که می‌تواند مسیر زندگی شما را تغییر دهد.

چه چیزی باعث می شود فردی شروع به سرکوب احساسات خود کند؟

صدمه زنی به احساسات، احساساتی را توصیف می کنند که ناخواسته از آن‌ها اجتناب می کنید. این‌ها با احساسات دیگر متفاوت هستند، احساساتی که شما عمداً از کنار آن‌ها می گذرید زیرا نمی خواهید با آن‌ها کنار بیایید. اگر شما و همسرتان تصمیم دارید که می خواهید طلاق بگیرید، به این معنی نیست که می توانید سرکوب احساسات برای فرزندانتان داشته باشید. شما هنوز هم باید سر کار بروید و به تجارت بپردازید. شنا می توانید این احساسات را کنار می‌زنید یا سرکوب می‌کنید تا زمانی که برای مقابله با آن‌ها وقت داشته باشید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اغلب، افراد وقتی نمی توانند شرایط را در حال حاضر مدیریت کنند، همه چیز را به عنوان یک راه حل کوتاه مدت سرکوب می کنند. نکته کلیدی این است که شما باید در مقطعی با آن‌ها مقابله کنید یا مشکل بزرگی ایجاد کنید. احساسات سرکوب شده آن احساساتی هستند که هرگز آن‌ها را پردازش نکردید. فکر نکنید که اگر با آن‌ها کنار بیایید این صدمه زنی به احساسات و عواطف ناپدید می شوند. در بیشتر موارد، آن‌ها به عنوان درد و ناراحتی فیزیکی ظاهر می شوند. زیرا احساسات شما باعث ناراحتی قابل توجه درونی می شوند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

یک مثال فرضی می تواند فردی باشد که مادرش را در سنین جوانی از دست داد. او مجبور شد با پدری زندگی کند که نمی دانست چگونه با او ارتباط برقرار کند و اغلب احساس تنهایی می کرد. در طول سال های نوجوانی، پدرش بسیار بدرفتار می شود. وی با این فکر بزرگ شد که مشکلی برای او وجود دارد و این که او بچه بدی است که مادرش را بیمار کرده است. او این سرکوب احساسات را بیشتر تأیید کرد. زیرا به نظر می رسید پدرش نیز او را دوست نداشت. احساس شکست و طرد شدگی زندگی او را نابود می کرد.

فشار در دوران کودکی

بارهایی که کودک به دوش می‌کش واقعاً بیش از حد تحمل هر فردی است‌، و آنچه در کودکی برای هر کسی اتفاق می افتد، او را در بزرگسالی تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین سالها ناامیدی و احساس بی کفایتی را که به ازدواجش سرازیر شده بود سرکوب کرد. بسیاری از افراد از افسردگی، اضطراب و اختلال دوقطبی رنج می برند.

انواع رایج صدمه زنی به احساسات

بیشتر احساساتی که سرکوب می کنید ناخوشایند یا آن‌هایی هستند که باعث ناراحتی قابل توجه شما می شوند. سرکوب شده ترین احساسات خشم، غم، ترس، ناامیدی و ناامیدی است. اساساً مردم آن چیزهایی را که منفی هستند سرکوب می کنند. برای افراد غیرمعمول نیست که از قضاوت دیگران بترسند، یا ممکن است خودتان را مورد ضرب و شتم قرار دهید. در بیشتر موارد، این احساسات از دوران کودکی سرچشمه می گیرند. والدین در  گذشته در مورد جنبه های روانی چندان خوب نبودند، اگرچه پیشرفت های زیادی انجام شده است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

والدین همیشه احساسات شما را تأیید نمی‌کنند، و حتی ممکن است شما را تشویق کرده باشند که گریه نکنید یا هر گونه عصبانیتی نشان ندهید. بنابراین، یاد می گیرید که احساسات را سرکوب کنید تا دچار مشکل نشوید. شما یاد گرفتید که از احساسات خود دور باشید، و این می تواند شما را تا بزرگسالی دنبال کند.

چند اتفاق مثبت که وقتی صدمه زنی به احساسات را متوقف می کنید اتفاق می افتد

روزانه چه فشار هایی را با خود حمل می کنید؟

با عدم صدمه زنی به احساسات فشار خون پایین تری خواهید داشت

ارتباط مستقیمی بین فشار خون و سطح استرس شما وجود دارد. طبق گفته موسسه ملی بهداشت، زمانی که تحت استرس هستید، بدن شما هورمون هایی مانند کورتیزول و آدرنالین را برای مبارزه با احساسات ترشح می کند. این هورمون ها سطح فشار خون شما را افزایش می دهند. بنابراین، منطقی است که وقتی از سرکوب چیزهایی که باعث استرس شما می شوند دست بردارید، فشار خون شما کاهش می یابد.

نکاتی که برای جلوگیری از صدمه زنی به احساسات باید به خاطر بسپارید

صدمه زنی به احساسات افراد اغلب برای فردی که دارای آسیب است دردناک تر است. همچنین درمان آن می تواند به اندازه یک زخم فیزیکی دشوار باشد. کلمات ممکن است آزاردهنده باشند. اما شما این قدرت را دارید که آنچه را که به دیگران می گویید کنترل کنید، بنابراین برای جلوگیری از ایجاد صدمه زنی به احساسات، چند قانون را بخوانید. چند قانون که باید به خاطر داشته باشید تا به احساسات مردم آسیب نرسانید.

افراد مقابل شما از لحاظ رفتاری شبیه شما نیستند

قبل از صحبت، به یاد داشته باشید که رفتار با کسی که انگار باید مانند شما رفتار کند، ناعادلانه است. آن‌ها تجربیات متفاوتی دارند، سیستم‌های حمایتی، مالی، باورها، ارزش‌ها و چیزهای دیگری دارند که آن‌ها را با شما متفاوت می‌کند. طوری که نمی‌توانید از آن‌ها انتظار داشته باشید که در شرایط مشابه چگونه رفتار کنند.

انتظارات شما ممکن است بر رفتار آن‌ها تأثیر بگذارد

اگر آنچه شما می گویید باعث شود که فرد کاملاً نظر خود را تغییر دهد و برخلاف آنچه شما فکر می کنید باید انجام دهد، چه؟ آیا از اینکه آن‌ها به نظر شما گوش ندادند ناامید خواهید شد؟

نیت خود را بررسی کنید

وقتی صحبت می کنید، آیا قصد کمک، اطلاع رسانی، تشویق، دلسردی، حمایت دارید؟ بیشتر مردم با هدف کمک صحبت می کنند، اما در نهایت با احساس اینکه طرف مقابل از او انتقاد می شود، صحبت می کنند. اگر کلماتی را که می‌خواهید به دیگری بگویید از والدین خود می‌شنیدید، آیا آن‌ها حامی به نظر می‌رسند؟ چگونه می توانید به بهترین نحو به صدمه زنی به احساسات در یک شخص کمک کنید؟

برخی کلمات فقط از نظر اجتماعی منفی هستند

برای مثال اگر به تو گفتم چاق نیستی، از شنیدن آن کلمه یا ناراحت می شوی یا ناراحت نمی شوی. واکنش و پاسخ شما به حرف های شخص به عهده شماست. با این حال، به طور کلی، کلمه “چربی” در جامعه ما یک کلمه مثبت یا نشاط آور نیست. به عنوان یک آزمایش، از خود بپرسید که آیا کلماتی که استفاده می‌کنید نوعی رفتار مهربانی، شادی‌بخش یا چیزی است که به رئیس‌تان بگویید. اگر پاسخ منفی است، از کلمه یا روش دیگری برای بیان مفهوم خود استفاده کنید. باز هم قصد شما از گفتن این حرف چیست؟

تصور شما از آنچه که آزاردهنده است با آن‌ها یکسان نیست

شما هیچ راهی برای دانستن تاریخچه درد یک فرد ندارید، حتی اگر برخی از جزئیات را بدانید. بدانید که مخاطب شما خوب است اما ممکن است به اندازه کافی خوب نباشد تا از احساسات آسیب دیده جلوگیری کند.

برای جلوگیری از صدمه زنی به احساسات از موضوعات ناراحت کننده اجتناب کنید

سابقه خانوادگی، نگرانی های سلامتی، اعتقادات مذهبی یا معنوی، مسائل سیاسی و صمیمیت موضوعاتی هستند که ناراحتی و حساسیت عاطفی با آن‌ها همراه است. اجازه دهید طرف مقابل در مورد این موضوعات حریم خصوصی داشته باشد مگر اینکه ابتدا شما را درگیر کند.

از حذف افراد خودداری کنید

محققان در مجله Behavioral and Neural Evidence می گویند که طرد اجتماعی همان ناحیه مغز را به عنوان درد فیزیکی فعال می کند. حتی مصرف یک داروی بدون نسخه مانند استامینوفن می تواند در مواقعی که احساسات جریحه دار به ما کمک کند. چرخاندن بدنتان برای اینکه کسی را از مکالمه دور نگه دارید، راهی عالی برای صدمه زنی به احساسات دیگران است. اگر بحث شما برای آن‌ها نیست، لطفاً بگویید که برای چند دقیقه تنها با فلان صحبت به زمان نیاز دارید و سپس خوشحال خواهید شد که آن‌ها را درج کنید.

شما هم کامل نیستید

هیچ کس کامل نیست و همه ما اشتباه می کنیم. آیا وقتی دیگران اشتباهات شما را به شما گوشزد می کنند لذت می برید؟

از صحبت در مورد ظاهر خودداری کنید

افراد دیگر بدون توجه به ظاهرشان همچنان شایسته احترام ما هستند. محققانی که علل صدمه زنی به احساسات را مطالعه کردند، دریافتند که عزت نفس پایین و ناراحتی از رابطه با افرادی که گزارش کردند احساسات آسیب دیده مرتبط است. تجربه از وجود صدمه زنی به احساسات به میزان شدت احساسات آسیب دیده، تمایل آن‌ها برای اجتناب از شخصی که به آن‌ها صدمه زد برمی گردد. همچنین احساسات آن‌ها در مورد نحوه واکنش آن‌ها هنگام آسیب دیده بستگی دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر نمی توانید ظاهر نگران کننده را در چهره خود به کسی نشان دهید؟ چه کار می کنید؟ ممکن است از کلمات شما آسیب ببیند اگر فقط آن‌ها را بخواند بدون اینکه از وضعیت عاطفی شما اطلاع داشته باشد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا