نظریه آدلری چیست؟

نظریه های مختلف در روان شناسی می تواند کمک های زیادی به ما بکند. یکی از این نظریه های نظریه آدلری است. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. درمان در هر فردی می تواند مفید باشد. یکی از مواردی که برای روان شناسان در طول دوران مهم است نظریه های مختلف است. مسئله مهم در زندگی های امروزی این است که کمتر افراد برای مشکلاتشان به مشاوره مراجعه می کنند.

روان شناسان روش های مختلفی را برای درمان انجام می دهند. هر نوع درمانی بستگی به شخصیت افراد است. شخصیت و رفتار انسان ها در هر سنی متفاوت است. یکی از مواردی که در بحث درمان مهم است روند درمان است. در واقع شما هر چقدر قدر هم که تلاش داشته باشید اگر در کنار آن انگیزه ای در کار نباشد نمی توانید موفق شوید. بزرگ ترین شرکت ها در دنیا با استفاده از متخصصان مختلف به دنبال توسعه و پیشرفت خود هستند.

دیگر می توان گفت فقط ثبات داشتن مهم نیست. چرا که اگر شما در یک نوع محصول یا ارائه کاری فقط روند ثابت خود را داشته باشید دچار مشکل خواهید شد. انگیزه برای تلاش و کوشش و پیشرفت در کار بسیار مهم است. شما می توانید با استفاده از مشاوره شغلی باعث پیشرفت و کمک به خودتان شوید. خیلی از افراد اما به علت داشتن غرور کاذب به سوی مشاوره نمی روند. این ها افرادی هستند که احتمال شکست در آن ها وجود دارد. استفاده از انگیزه بسیار مهم است و نیازمند رعایت اصول مختلفی است. در ادامه می خواهیم ببینیم که نظریه آدلری چیست؟

شادی و خوشبختی با نظریه آدلری

نظریه آدلری چیست؟

ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. شادی واکنشی در بدن است که باعث ایجاد هورمون های خوب در بدن خواهد شد. هورمون ها در بدن به خصوص هورمون های شادی بسیار می تواند باعث موفقیت و پیشرفت شما شود. در ادامه می خواهیم بدانیم که چگونه بر شک خود غلبه کنیم و موفق شویم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نظریه آدلری چیست؟ صحبت کنیم.

نظریه آدلری

نظریه آدلری رویکردی جامع به روانشناسی است که بر اهمیت غلبه بر احساس حقارت و به دست آوردن احساس تعلق به منظور دستیابی به موفقیت و خوشبختی تاکید دارد. این نظریه همچنین بر اهمیت تعاملات اجتماعی و مشارکت اجتماعی به منظور ارتقای رشد فردی تمرکز دارد.

این رویکرد به درمان مبتنی بر نظریه های آلفرد آدلر، روانپزشک اتریشی و همکار سابق روانکاو زیگموند فروید است. آدلر در حالی که زمانی بخشی از حلقه روانکاوانه فروید بود، سرانجام از فروید جدا شد تا نظریه روانشناسی خود را ایجاد کند که از آن به عنوان روانشناسی فردی یاد کرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

رویکرد او بر نیاز هر فرد به ارتباط، تعلق و تلاش برای غلبه بر احساس حقارت تأکید داشت. نظریه آدلری همچنین بر اهمیت درک این که چگونه افراد تحت تأثیر بافت اجتماعی خود قرار می گیرند، تأکید کرد. این رویکرد نشان می‌دهد که افراد به دلیل نیاز به احساس مهم بودن و تعلق به آن‌ها هدایت می‌شوند.

این مقاله به چگونگی کارکرد نظریه آدلری، نحوه استفاده از آن و مزایای آن می پردازد. همچنین برخی از مواردی را که اگر می خواهید این نوع درمان را امتحان کنید باید در نظر بگیرید را پوشش می دهد.

تکنیک های نظریه آدلری

درمان آدلری مثبت، انسان گرایانه و یکپارچه است که می تواند با نیازهای خاص فرد سازگار شود. یکی از اصول اصلی نظریه آدلری این است که رفتار انسان هدف مدار است. افرادی که مشکلاتی را تجربه می کنند با یک درمانگر کار می کنند تا در مورد مشکلات و رفتارهای خود بینش پیدا کنند. هنگامی که آن ها درک عمیق تری از خود پیدا کردند، افراد می توانند بر روی یادگیری مهارت ها و رفتارهای جدیدی کار کنند که به آن ها در غلبه بر این مشکلات کمک می کند. تئوری آدلری بر تکنیک هایی تاکید دارد که رشد و انعطاف پذیری را افزایش می دهند. برخی از تکنیک های کلیدی که در این نوع درمان استفاده می شوند عبارتند از:

ارائه تشویق

نظریه آدلری چیست؟

درمانگران با گوش دادن و نشان دادن همدلی نشان می دهند که از مراجع مراقبت می کنند. این همچنین شامل کمک به افراد است که یاد بگیرند چگونه نقاط قوت خود را بشناسند و به توانایی خود برای موفقیت اعتماد کنند.

ایجاد انتظارات

درمانگران ممکن است از افراد بخواهند که در نظر بگیرند اگر قبلاً همان فردی بودند که می‌کوشند باشند، چگونه عمل می‌کردند. این به مشتری اجازه می دهد تا موفقیت را تجسم کند، بر مقاومت در برابر تغییر غلبه کند و این انتظار را ایجاد کند که فرد موفق خواهد شد.

بررسی هدف رفتار

همان طور که افراد رفتارهای خود را بررسی می کنند، یک درمانگر ممکن است از درمانجو بخواهد که در مورد هدف این رفتارها فکر کند. اغلب، درک هدفی که برخی از این رفتارهای ناسازگار در خدمت هستند، می تواند به افراد کمک کند تا راهبردهای مقابله ای سالم تری ایجاد کنند.

بررسی خاطرات

نگاه کردن به لحظات گذشته می تواند راهی برای به دست آوردن بینش در مورد الگوهای رفتاری گذشته باشد که ممکن است به مشکلات فعلی کمک کند. پس از بررسی چندین خاطره، درمانگران می توانند به دنبال موضوعات خاصی باشند که ممکن است پدیدار شوند.

نظریه آدلری نشان می دهد که افراد همیشه در تلاش برای ارضای خواسته های خاص و رسیدن به اهداف خاص هستند. نحوه دستیابی به این اهداف می تواند از فردی به فرد دیگر بسته به شخصیت و محیط آن ها بسیار متفاوت باشد.

خلاصه ای در ارتباط با این زمینه

درمانگرانی که از درمان آدلری استفاده می‌کنند از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کنند. این کار باعث می شود تا درباره نحوه رفتار افراد بیشتر بیاموزند تا به آن ها کمک کنند بینش خود را به دست آورند. تجزیه و تحلیل این رفتارها می تواند به افراد کمک کند تا الگوهایی را که ممکن است آن ها را بازدارند درک کنند و به دنبال راه حل های جدیدتر و موثرتر باشند.

مراحل آدلری درمانی

نظریه آدلری اغلب در مشاوره و روان درمانی استفاده می شود. با استفاده از این رویکرد، درمانگران به افراد کمک می کنند تا درک بهتری از اهداف و انگیزه های خود داشته باشند. هدف مهم این فرآیند غلبه بر هرگونه احساس حقارت به منظور دستیابی به زندگی رضایت بخش تر است. این فرآیند در چهار مرحله انجام می شود:

نامزدی

این مرحله بر ایجاد یک اتحاد درمانی بین درمانگر و فرد در درمان متمرکز است. اتحاد درمانی یک رابطه همکاری و مشارکتی بین یک درمانگر و یک مشتری است. این شامل توانایی کنار آمدن، برقراری ارتباط، به اشتراک گذاشتن و کار کردن با یکدیگر است.

تحقیقات نشان می دهد که این اتحاد درمانی یکی از مهم ترین عوامل موثر بر نتیجه روان درمانی است. یک کارگروه انجمن روانشناسی آمریکا (APA) به این نتیجه رسید که اتحاد درمانی بیش از خود نوع درمان مهم است.

ارزیابی

در این مرحله، درمانگر کار می کند تا درباره فرد در درمان بیشتر بیاموزد. این شامل گرفتن تاریخچه، یادگیری  در مورد تجربیات گذشته و استفاده از ارزیابی های روانشناختی است. این اغلب شامل کاوش در خاطرات اولیه، صحبت در مورد پویایی خانواده و نگاه کردن به نحوه تفکر فرد در مورد این رویدادها است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این اهداف، درمانگران آدلری ممکن است ارزیابی ها را به عنوان راهی برای تعیین اهدافی که فرد در تلاش برای دستیابی به آن است و معمولاً چگونه برای رسیدن به آن ها انجام می دهد، انجام دهند.

بینش و بصیرت

این مرحله بر کمک به فرد برای یادگیری بیشتر در مورد موقعیت خود و به دست آوردن بینش نسبت به رفتار خود متمرکز است. یک درمانگر ممکن است تفسیرهایی از رویدادها ارائه دهد و پیشنهاد کند که ممکن است الگوهای خاصی وجود داشته باشد. در حالی که یک درمانگر ممکن است مشاهداتی را انجام دهد، برای فرد تحت درمان ضروری است که یک بینش شخصی نسبت به باورها و رفتارهای خود به دست آورد.

جهت گیری مجدد

اکنون که فرد بینش های جدیدی به دست آورده است، درمانگر با آن ها کار می کند تا عادات، رفتارها و مهارت های جدیدی را ایجاد کند که از رشد آن ها در آینده حمایت کند. این فرآیند ممکن است شامل استراتژی هایی مانند قالب بندی مجدد تجربیات قدیمی و همچنین توسعه الگوهای جدید باشد.

خلاصه ای در ارتباط با نظریه آدلری

درمان آدلری در چهار مرحله انجام می شود که بر ایجاد یک رابطه درمانی، جمع آوری اطلاعات، کسب بینش و توسعه مهارت های جدید متمرکز است.

نظریه آدلری با چه چیزی می تواند کمک کند

برخی از مشکلاتی که این نوع درمان ممکن است برای درمان استفاده شود عبارتند از:

  • اختلالات اشتها
  • اختلالات شخصیت

نکته ای در ارتباط با این زمینه

استفاده از نظریه آدلری در درمان می تواند برای افرادی که با مشکلات مربوط به اعتماد به نفس پایین، تنهایی یا تفکر منفی دست و پنجه نرم می کنند مفید باشد.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا