نشانه های یک کودک داری ترس های شبانه

کودک دارای ترس های شبانه می‌تواند مشکلات خواب زیادی را داشته باشد. کابوس در واقع اتفاقاتی است که در طول روز یا خاطره بدی است که در ذهن شما باقی مانده و به محض استراحت وارد ذهن شما می شود.  گاهی اوقات برخی عوامل باعث اختلال در خواب می شوند. یکی از این عوامل می تواند استرس باشد. برای برخی هم شدت کار و فشار زندگی باعث می شود کیفیت خواب آن ها کاهش یابد. در روان شناسی تعاریف متفاوتی از خواب وجود دارد. بیشترین تاکید برای داشتن خواب مناسب تاثیر آن بر روی سلامتی جسمی و روحی روانی است. در مقاله های قبل در ارتباط با خواب و انواع آن صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که نشانه های یک کودک داری ترس های شبانه چگونه است.

خواب کافی و کودک داری ترس های شبانه

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید خواب کافی داشته باشید. خواب کافی می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری داشته باشید. در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است. در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نشانه های یک کودک داری ترس های شبانه صحبت کنیم.

چند نمونه از معانی کودک داری ترس های شبانه که هرگز نباید نادیده گرفت

خواب با آرامش یک نعمت بزرگ است. امید این است که وقتی به خواب می روید، رویاهای شما ملایم و دلگرم کننده باشند. با این حال، گاهی اوقات رویاهای شما ممکن است به یک وحشت شبانه تبدیل شود. آیا تا به حال در مورد آن معانی کابوس نگران شده اید؟ به گفته بنیاد خواب، همه در شب خواب می بینند، چه آن‌ها را به خاطر بیاورند یا نه. رویاهای شما ممکن است وقایع ضعیفی باشند، یا می توانند آنقدر واضح باشند که احساس کنند واقعی هستند. به این نوع رویاهای شفاف گفته می شود، و اغلب می توانید آن‌ها را با جزئیات قابل توجه به یاد آورید.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

طبق مقاله ای که توسط Consciousness & Cognition منتشر شده است، اکثر مردم اصطلاحا خواب های رنگی می بینند. با این حال، تقریباً 12 درصد از مردم رویاهای سیاه و سفید می بینند. بر اساس این مقاله، افراد بالای 25 سال احتمال بیشتری دارد که رویاهای ترسناک ببینند. قبل از موارد ثبت شده، انسان ها مجذوب رویاها و پیوند احتمالی آن‌ها با دنیای معنوی بوده اند. رویاها اغلب در تخیلات مردم از عشق، زیبایی و موفقیت نقش دارند. معمولاً رویاهای شما رویدادهای روز یا چیزهایی از گذشته شما را تکرار می کنند.

تخیلات مسالمت آمیز و کودک داری ترس های شبانه

این تخیلات مسالمت آمیز ممکن است شما را از واقعیت زندگی دور کند. شما می توانید در رویای خود هر چیزی باشید یا به هر جایی در دنیا

بروید. قوانین زمان و مکان در هنگام خواب در ذهن شما معلق است.

تجربه رویاها در کودک داری ترس های شبانه

بسیاری از مردم از رویایی که تجربه کرده‌اند، الهام‌بخشی و حل خلاقانه مسئله را کشف کرده‌اند. رویاهای مثبت اغلب الهام بخش هستند و رویاپرداز را بیدار نمی کنند. با این حال، رویاهای به یاد ماندنی اکثر مردم بیشتر مضر هستند تا مثبت. هنگامی که در شب رویاهای منفی می بینید، ذهن شما تمام احساسات نامطلوب ناشی از آن را تجربه می کند. به عبارت دیگر، شما رویای خود را “زندگی می کنید”. بر خلاف تجارب خوش خیم در رویاهای تکرار شونده، دید منفی می تواند تاثیرات آزاردهنده ای بر وضعیت روحی و عاطفی شما داشته باشد.

کابوس در کودک داری ترس های شبانه چگونه است؟

حتی اگر یک رویاپرداز بزرگ باشید، احتمالاً با یک رویا مثبت خواهید خوابید. بسته به ماهیت ذهن، ممکن است به طور خلاصه آن را در صبح به یاد بیاورید و سپس آن را فراموش کنید. با این حال، یک کابوس معمولاً شما را از خواب بیدار می کند. معانی کابوس به اندازه رویاهای مختلف از تجربه انسان است. برای فرهنگ های خرافاتی گذشته، این چشم اندازهای ترسناک کار ارواح خبیث دنیای زیرین بود. مادیان یک کلمه انگلیسی باستانی به نام دیو را معرفی کردند که مژده‌های بدی را به ارمغان می‌آورد و سعی می‌کرد افراد در خواب را خفه کند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

مانند رویاهای خوب، قوانین فیزیکی جهان در کابوس ها کنار گذاشته شده است. هر چیزی در این رویاهای شوم امکان دارد و می تواند برای شما بسیار واقعی به نظر برسد. ممکن است مبهوت، گیج و وحشت زده از خواب بیدار شوید و به معنای کابوس خود فکر کنید.

معانی خواب در کودک داری ترس های شبانه

بچه‌ها معمولاً با رویاهای بد گرفتار می‌شوند. بسیاری از بزرگسالان ممکن است کابوس های مزمنی را تجربه کنند که در نهایت می تواند بر خواب و رفاه آن‌ها تأثیر بگذارد. حتی اگر ذهن منطقی شما می گوید که این فقط یک کابوس است، ترس اولیه هنوز وجود دارد. تفاوت بین کابوس و وحشت شبانه را در زمینه های مختلف خواهید دید. مقاله ای که توسط موسسه های روانشناسی منتشر شده است می گوید که یکی از تفاوت های اصلی بین این نوع خواب ها زمان رخ دادن آنهاست. بیشتر کابوس ها در مرحله خواب عمیق REM رخ می دهند، در حالی که وحشت های شبانه در مرحله خواب و بیداری رخ می دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر کابوس می بینید، معمولاً به سرعت از خواب بیدار می شوید. با این حال، بیشتر مردم در طول یک وحشت شبانه هنوز در بلاتکلیفی هستند که باعث تشدید احساسات می شود. در میان وحشت شبانه، شما می توانید فریاد بزنید و حرکات خشونت آمیز داشته باشید.

چه چیزی حالت کودک داری ترس های شبانه شدیدتر می کند؟

مقاله ای از بنیاد خواب بیان می کند که تحقیقات مدرن در مورد این که چه چیزی باعث کابوس شما می شود، قطعی نیست. در مورد معانی کابوس حتی تحقیقات امروزی هم مبهم است. در این مقاله  برخی از کارشناسان معتقدند که این دیدهای ناخوشایند راه ذهن شما برای مقابله با احساسات منفی یا آسیب است.

اگر اختلالات خواب یا شرایط فیزیکی خاصی دارید، ممکن است بیشتر مستعد کابوس‌های شبانه باشید. برخی از داروهایی که مصرف می کنید می توانند خواب شما را با دیدهای ناخوشایند مختل کنند.

نشانه های یک کودک داری ترس های شبانه

در حالی که کابوس‌ها اغلب برای کودکان خردسال و بزرگسالان اتفاق می‌افتد. اما این کابوس‌ها چیزی نیستند که باعث نگرانی بیشتر والدین شوند. از سوی دیگر، وحشت شبانه چیز دیگری است. وحشت شبانه یک اختلال خواب است و اغلب در کودکان خردسال بین 3 تا 12 سال رخ می دهد. آن‌ها بسیار شدیدتر از یک کابوس معمولی هستند و در طول انتقال بین مرحله 3 و 4 خواب غیر REM، که در مجموع شامل 4 مرحله مختلف است، رخ می دهند.

نکته

کودک داری ترس های شبانه این اتفاق را اغلب در طول چرخه‌های خواب REM (حرکت سریع چشم) تجربه می کند. در غیر این صورت به عنوان خواب عمیق شناخته می‌شود. در حالی که کابوس‌های شبانه ممکن است برای کودک ناراحت‌کننده باشند. اما وحشت‌های شبانه اغلب به عنوان ترس شدید هنگام خواب، همراه با گریه و مشکل در بیداری کودکی که وحشت شبانه را تجربه می‌کند، طبقه‌بندی می‌شود.

چند نوع از کودک داری ترس های شبانه وجود دارد؟

در حالی که تنها درصد کمی از کودکان وحشت شبانه را تجربه می کنند، دانستن علائم آن بسیار مهم است. پسران و دختران هر دو به یک اندازه تحت تأثیر وحشت های شبانه قرار می گیرند. بنابراین هیچ سوگیری جنسیتی وجود ندارد و همچنین تعصب نژادی وجود ندارد. زیرا به نظر می رسد کودکان از همه نژادها می توانند تحت تأثیر این اختلال خواب خاص قرار بگیرند.

نظر پزشکان در ارتباط با این زمینه

دکتر نرینا راملاخان، متخصص خواب و استرس، توضیح می‌دهد: «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ترس شبانه می‌تواند ناشی از خستگی بیش از حد باشد، بنابراین ایجاد یک برنامه زمان خواب مهم است. همچنین باید تلاش بیشتری انجام دهید تا مطمئن شوید که کودک قبل از رفتن به رختخواب واقعاً آرام است. هر چه کودک احساس امنیت و آرامش بیشتری داشته باشد، بهتر است.»

علائم کودک داری ترس های شبانه

خوشبختانه، علائمی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد که نشان می دهد کودک ممکن است دچار ترس شبانه باشد. این کار باعث می شود تا اختلال خواب به طور دقیق درمان شود. در این‌جا چند نشانه وجود دارد که کودک از وحشت شبانه رنج می برد:

از آنجایی که وحشت های شبانه در هنگام خواب رخ می دهد، کودکان پس از بیداری هیچ خاطره ای از آن‌ها ندارند. اگرچه ممکن است این موضوع برای والدین بسیار استرس زا باشد، اما اصلاً برای کودک مضر نیست.» – سارا اوکول اسمیت

بخش های حدود 90 دقیقه پس از به خواب رفتن کودک شروع می شوند

این به این دلیل است که چهار مرحله خواب غیر REM ٩٠ دقیقه اول خواب را قبل از خواب REM می گیرد. کودک شروع به گریه غیرقابل کنترل می کند، یا می نشیند و بدون هیچ راهی برای آرامش، او شروع به جیغ زدن می کند. اگر این اتفاق حدود 90 دقیقه پس از اولین خواب کودک رخ دهد، احتمال زیادی وجود دارد که کودک داری ترس های شبانه باشد. کابوس‌ها در طول خواب REM اتفاق می‌افتند. اما وحشت‌های شبانه در خواب غیر REM اتفاق می‌افتند. این اغلب به کودک اجازه می‌دهد حرکت کند و بیدار به نظر برسد بدون اینکه از آن‌چه در اطرافش می‌گذرد آگاه شود.

کودک نمی تواند خواب را در طول قسمت وحشت شبانه به یاد بیاورد

وقتی یک کودک کابوس می بیند، اغلب می تواند تکه هایی از رویاهایی را که در طول چرخه خواب REM رخ می دهد، به خاطر بیاورد. با این حال، در طول هراس شبانه چرخه غیر REM، کودکان اغلب قادر به یادآوری رویا نیستند. آن‌ها حتی اتفاقات را اصلا به خاطر نمی آورند. آنها نمی توانند بیداری و جیغ یا تلاش والدین برای بیداری خود از وحشت شبانه را به خاطر بیاورند. صبح روز بعد، گویی کودک داری ترس های شبانه، با وجود اثرات ماندگار، هرگز آن را تجربه نکرده است.

کودک علائم فیزیکی را تجربه می کند

در طول یک کابوس، کودک ممکن است به سادگی به خواب خود ادامه دهد، حتی اگر پس از بیدار شدن و یادآوری آن ناراحت کننده شود. با این حال، وحشت شبانه اغلب با علائم فیزیکی همراه است: تاکی کاردی (افزایش ضربان قلب)، تاکی پنه (افزایش تعداد تنفس) و تعریق.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بررسی ضربان قلب و تعداد تنفس کودک اغلب می تواند به این نتیجه برسد که آیا کودک دچار ترس شبانه است یا خیر. عرق شبانه، همراه با ضرب و شتم فیزیکی و جیغ کلامی، ممکن است در طول دوره نیز رخ دهد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا