نشانه هایی که کودک ممکن است سندرم تورت داشته باشد

سندرم تورت یکی از انواع سندرم ها در دنیای روان شناسی است. کودکان نیاز به اهمیت در جریان  خانواده است. در مقاله های قبل گفتیم که سندرم ها چگونه بر افراد تاثیر خواهند گذاشت. حمایت باعث پیشرفت کودکان می شود. خانواده ها می توانند در زمینه های مختلف به فرزند خود کمک کنند. یکی از این ها مشکلات اختلالات و سندرم ها است.

حساسیت های دوران کودکی اما نباید به اندازه ای باشد که آزادی کودک از بین برود. متاسفانه در کشور ما دوران کودکی کمتر مورد بررسی خانواده ها قرار می گیرد. از این رو تربیت فرزندان ممکن است دچار مشکلاتی شود. سن رشد در افراد حساسیت های خاص خود را دارد. شما نمی توانید کودک خود را از ابتدا رو یک مسیر رشد دهید. طبیعتاً او راه خودش را انتخاب خواهد کرد و شما باید راهنمای او باشید. تحمیل کردن چیزی به کودک بسیار مضر است. در ادامه می خواهیم ببینیم که نشانه هایی که کودک ممکن است سندرم تورت داشته باشد چگونه است؟

روابط با کودکان و سندرم تورت

قوانین در روابط دوستی بسیار مهم و تاثیر گذار در زندگی است. دوستی های سمی می تواند به شما آسیب بزند. افرادی که در زندگی شادی بیشتری دارند موفقیت و پیشرفت آن ها بیشتر است. حال این که بگوییم پیشرفت یعنی چه و این که چگونه می توان آن را از چه مواردی تعریف کرد متفاوت است. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نشانه هایی که کودک ممکن است سندرم تورت داشته باش، صحبت کنیم.

درک مشکلات دوران کودکی و سندرم تورت

به عنوان پدر و مادر، زیبایی های فرزند شما هنگام اتفاقات ناگوار نباید به گونه ای باشد که باعث آسیب به آن ها شود. با این حال، برای برخی از کودکان، این مشکلات اکودک ممکن است به یک نگرانی برای سلامتی تبدیل شود. امروزه از هر چهار کودک و نوجوان در کشورهای توسعه یافته تقریباً یک نفر دارای اضافه وزن یا چاق است. این مشکلات کودکان را در معرض خطر ابتلا به مشکلات سلامتی جدی از جمله دیابت، بیماری قلبی و آسم قرار می دهد. اختلالات دوران کودکی عوارض عاطفی نیز دارد.

کودکان دارای اضافه وزن اغلب در هماهنگی با بچه های دیگر و شرکت در ورزش و فعالیت ها مشکل دارند. بچه‌های دیگر ممکن است آن ها را مسخره کنند و کنار بگذارند که منجر به اعتماد به نفس پایین، تصویر منفی بدن و حتی افسردگی شود.

مبارزه فرزندتان با سندرم تورت

اگر شاهد مبارزه فرزندتان با مشکلات مختلف هستید، به راحتی احساس ناتوانی می کنید. اما کارهای زیادی می توانید برای کمک به فرزندتان انجام دهید. تشخیص مشکلات روانی در اسرع وقت می تواند خطر ابتلا به بیماری های جدی پزشکی را در کودک شما با افزایش سن کاهش دهد.  با درگیر کردن تمام خانواده، می‌توانید چرخه سندرم تورت را بشکنید.

آیا فرزند شما مشکلات اضافه وزن و سندروم تورت دارد؟

کودکان در زمان‌های مختلف با سرعت‌های متفاوتی رشد می‌کنند، بنابراین تشخیص اضافه وزن کودک همیشه آسان نیست. شاخص توده بدنی (BMI) از اندازه گیری قد و وزن برای تخمین میزان چربی بدن کودک استفاده می کند. با این حال، در حالی که BMI معمولاً یک شاخص خوب است. این یک اندازه گیری کامل برای  چربی بدن نیست.  حتی می تواند در مواقعی که کودکان دوره های رشد سریع را تجربه می کنند گمراه کننده باشد.

نشانه هایی که کودک ممکن است سندرم تورت داشته باشد

سندرم تورت (TS) یک اختلال عصبی است که هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. طبق تحقیقات، تقریباً از هر 162 کودک، 1 کودک مبتلا به سندرم تورت است. متأسفانه، بسیاری از کودکانی که از TS رنج می برند، تشخیص داده نمی شوند. به عنوان یک والدین، مهم است که از علائمی که می تواند نشان دهنده ابتلای فرزندتان به این اختلال باشد آگاه باشید. در این‌جا لیستی از علائم رایج TS در کودکان آمده است.

درباره سندرم تورت

این اختلال عصبی به نام دکتر ژرژ ژیل د لا تورت، متخصص مغز و اعصاب فرانسوی که برای اولین بار در سال 1885 TS را کشف کرد، نامگذاری شد. این اختلال با حرکات یا صداهای غیرارادی و اغلب تکراری مشخص می شود که تیک نامیده می شود. تیک های عصبی می توانند چند ثانیه یا چند دقیقه طول بکشند. یک سوء تفاهم رایج از TS این است که بیماران کلمات نامناسب یا زشت را فریاد می زنند و حرکات زشت نشان می دهند. اما اینها رفتارهای نادری هستند و فقط به افکار کلیشه ای در مورد TS می افزایند.

علائم رایج

علائم TS معمولاً در کودکان بین 7 تا 10 سال ظاهر می شود، اما ممکن است علائم در سن 2 سالگی یا کمتر ظاهر شوند. اگرچه ممکن است تا 18 سالگی ظاهر شود. اما تیک هایی که بعد از آن سن شروع می شوند، سندرم تورت در نظر گرفته نمی شوند. با کمال تعجب، تقریباً 1/3 از کودکان مبتلا به TS وقتی به بزرگسالی می رسند هیچ تیکی ندارند. علائم بسیاری از سندرم تورت وجود دارد. به گفته مؤسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، این‌ها برخی از شایع‌ترین علائم هستند.

  • زمزمه
  • پریدن
  • لگد زنی
  • چشمک زنی
  • فرد ممکن است سر تکان می دهد
  • ضربه زنی با بازو
  • شانه بالا انداختن
  • کوبیدن خود
  • غرغر کردن
  • دست زدن مداوم به افراد یا اشیا
  • پارس کردن مانند حیوانات
  • پاکسازی گلو
  • فریاد زدن یک کلمه

کودکان و سندرم تورت

کودکان مبتلا به TS نیز می توانند این علائم را نشان دهند:

  • مشکل در تمرکز و حافظه
  • مشکلات رفتاری: پرخاشگری، تحریک پذیری یا رفتار ناپخته.
  • بیش فعالی کمبود توجه (ADHD)
  • اختلال وسواس اجباری (OCD)
  • خودآزاری هدفمند
  • ناراحتی های عاطفی
  • اضطراب
  • مشکلات خواب: مشکل در به خواب رفتن، صحبت در هنگام خواب، کابوس، بی قراری در هنگام خواب

این علائم می تواند نشان دهد که فرزند شما به سندرم تورت مبتلا است.

مشکلات اجتماعی

یکی از نشانه های رایج TS در کودکان عدم درک مهارت های اجتماعی در سنی است که باید شروع به تمرین کنند. کودک شما ممکن است به مهارت های اجتماعی متناسب با سنش مانند سلام کردن، لبخند یا بازی با بچه های دیگر بی توجهی کامل داشته باشد. در ابتدا، ممکن است فکر کنید آن‌ها خجالتی هستند یا نیاز به آموزش اضافی دارند. اما وقتی متوجه می شوید که سایر بچه های هم سن آن‌ها مهارت های اجتماعی را تمرین می کنند، مشخص می شود که فرزند شما مشکلات اجتماعی دارد.

حرکات کوتاه و ناگهانی تکراری

علائم اولیه TS تیک هایی هستند که ناگهانی و تکراری هستند. بچه های جوان دوست دارند زیاد فعالیت کنند و از دیگران تقلید کنند. اما تیک های TS متفاوت هستند. متخصصان مغز و اعصاب آن‌ها را به عنوان حرکات سریع و تکراری توصیف می کنند، فراتر از آن‌چه که معمولا در کودکان دیده می شود.

آوازها

صداهای سندرم تورت بسته به کودک متفاوت است. با توجه به مراکز کنترل بیماری (CDC)، این عبارات صوتی در TS رایج هستند. آن‌ها عبارتند از:

  • پارس کردن
  • غرغر کردن
  • پاکسازی گلو
  • سوت زدن

به عنوان یک والدین، ممکن است از تکرار بی وقفه فرزندتان عصبانی شوید. در ابتدا ممکن است فکر کنید کودک این حرکات را عمدا انجام می دهد تا شما یا خواهر یا برادرش را عصبانی کند. اما شما باید ببینید تیک ها چه شکلی هستند و چه زمانی ظاهر می شوند. فکر نکنید این نوع رفتاری است هرگز کودک را به خاطر این تیک ها تنبیه نکنید. این می تواند آن‌ها را بدتر کند و باعث شود فرزندتان احساس کند که شما نمی فهمید.

تیک ها هنگام هیجان بدتر می شوند

تیک‌های کودک شما ممکن است زمانی که در مورد یک رویداد یا یک شگفتی خاص هیجان‌زده هستند، آشکارتر شود. ممکن است فکر کنید این حرکات یک عادت احمقانه است که کودک شما برای نشان دادن هیجان انجام می دهد، به خصوص اگر خیلی جوان باشد. مراقب این حرکات و زمان وقوع آن‌ها باشید. خواهید دید که یک الگو در طول زمان ظاهر می شود.

احساس خارج از کنترل بودن

کودکانی که TS دارند می گویند که دقیقاً قبل از شروع تیک احساس می کنند. این شبیه زمانی است که احساس می کنید عطسه می زنید. آن‌ها می توانند احساس کنند که باید تیک را چند بار تکمیل کنند تا این میل را برآورده کنند یا آن را از بین ببرند.

لباس ها می توانند سندرم تورت را تحریک کنند

لباس کودک شما ممکن است باعث تیک شود. پسر شما ممکن است از یقه های تنگ یا آستین های بلند شکایت داشته باشد و بخواهد وقتی بیرون هوا سرد است، شلوارک یا تی شرت بپوشد. آن‌ها ممکن است از این بابت احساس ناامیدی کنند.

صداها می توانند باعث تحریک تیک شوند

برخی صداها می توانند حرکات تند و سریع کودک شما را تحریک کنند، مانند کسی که گلوی او را بو می کند یا پاک می کند. اگر صدای بلند یا نوعی رفتار تکراری که کودک شما تقلید می کند، ایجاد شود باعث این اختلال می شود.

تیک در هنگام خواب

نشانه ای که فرزند شما به TS مبتلا است این است که حتی زمانی که خواب است به تیک ادامه می دهد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا