مهم  ترین رابطه خود را همیشه خراب می کنید؟

تا به حال فکر کرده اید که چگونه با خود و دیگران مهربان  تر باشیم؟ مشخص شده است که شفقت به خود باعث افزایش خوش بینی، شادی و رضایت از زندگی می شود. مداخلات شفقت به خود باعث کاهش نشخوار فکری، اضطراب و اس ترس می شود. افراد با شفقت نسبت به خود روابط سالم  تر و رضایت بخش  تری دارند.  در این مقاله از وب سایت همکده ما به این سوال پاسخ می دهیم که مهم  ترین رابطه خود را همیشه خراب می کنید؟ مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ  ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

مهم  ترین رابطه خود را همیشه خراب می کنید؟

مهم ترین رابطه خود را همیشه خراب می کنید؟

شما چه مشکلی دارید؟  چه کسی را گول می زنید؟ شما نمی توانید هیچ کاری را درست انجام دهید. همین الان هم ممکن است تسلیم شوید! اینها کلمات آزاردهنده عاطفی هستند که هیچکس امیدوار نیست آنها را بشنود یا به عزیزانش بیان کند. با این حال، درست جلوی چشمان ما اتفاق می افتد. برخی تهاجمات لفظی می توانند وجود افراد را نابود کنند. ناراحتی به بار می آورند. احساس یک شراشیبی لغزنده را در افراد ایجاد می کنند. گاهی حضور آرام برخی افراد می تواند به شما نیز کمک کند. کمکی که می تواند باعث فروکش شدن حس های منفی شود. اگر شما با هیچ کدام از دوستان خود این گونه رفتار نمی کنید، پس با خودتان نیز نباید به این صورت رفتار گنید.

در حقیقت باید با خود دوست باشید. در غیر این صورت متوجه خواهید شد که با سختی به خود بعد از یک روز طاقت فرسا، می توانید بد ترین دشمن خود باشید. آیا با این موارد آشنا شده اید؟ کدام یک از ما با سرزنش کردن خود با گفتگوی درونی منفی، روز سختی را بد تر نکرده ایم؟ در حالی که همه ما می دانیم که پرورش روابط محبت آمیز ما برای رفاه ما اساسی است، گاهی اوقات از یکی از مهم  ترین روابط در زندگی خود غفلت می کنیم: رابطه ای که با خودمان داریم. در نتیجه، ما خسته می شویم و نمی توانیم به عزیزان خود اهمیت دهیم یا با آنها ارتباط برقرار کنیم.

علم شفقت به خود

آیا شما هم مهم  ترین رابطه خود را همیشه خراب می کنید؟ یکی از به ترین راه ها برای پرورش خود، تمرین شفقت به خود است. کریستین نف، محقق پیشگام در این زمینه، می گوید به زبان ساده، شفقت به خود یعنی مهربانی با خود، و رفتار با خودمان به گونه‌ای که با یکی از اعضای نزدیک خانواده یا دوستان خود رفتار می کنیم. شفقت به معنای حساس بودن به تجربه رنج و داشتن میل عمیق برای کاهش آن رنج است. شفقت به خود شفقت است که به درون است. نف، استاد دانشگاه تگزاس در آستین، شفقت به خود را این‌گونه تعریف می کند که «در رنج خود لمس می شود و به روی آن باز می شود، اجتناب نمی کند یا از آن جدا نمی شود، و میل به کاهش رنج خود و شفای خود با مهربانی ایجاد می کند».

دلسوزی به خود و جنبه های مختلف آن

نف سه عنصر شفقت به خود را مشخص می کند:

  • خود مهربانی. با خودمان با همان نوع مهربانی رفتار کنیم که نسبت به دوستان و خانواده‌ای که در حال مبارزه هستند نشان می دهیم، برخلاف قضاوت خود، که در آن خودمان را به خاطر نارسایی های ظاهری‌مان سرزنش می کنیم.
  • بشریت مش ترک. درک این موضوع که همه شکست می خورند، اشتباه می کنند و گاهی اوقات رفتار غیرعاقلانه ای از خود نشان می دهند، برخلاف باور اینکه ما در چالش های خود منحصر به فرد هستیم.
  • ذهن آگاهی. آگاه بودن و گشودن به لحظه حال به روشی روشن و متعادل، بر خلاف اجتناب یا شناسایی بیش از حد با لحظه – و قضاوت نکردن. در مورد علم ذهن آگاهی در مقاله های قبلی نوشتیم.

آیا شما هم مهم  ترین رابطه خود را همیشه خراب می کنید؟ بسیاری از ما نسبت به شفقت به خود واکنشی تند و سخت داریم که آن را با شاید تنبلی، ضعیف بودن، خودخواه بودن، خودپسندی یا حتی خودشیفتگی برابر می دانیم. هیچ کدام از اینها نیست در واقع، نف و همکارانش برعکس آن را دریافتند.

دلسوزی به خود تنبلی نیست. این در واقع یک انگیزه عالی است که به جای  ترس از عشق استفاده می کند. دلسوزی به خود ضعف نیست. این در واقع یک استراتژی مقابله ای موثر است. دلسوزی به خود خودخواهانه نیست. این می تواند در برابر فرسودگی شغلی محافظت کند تا افراد بتوانند در درازمدت به روش های سالم با دیگران ارتباط برقرار کنند و به آنها کمک کنند. دلسوزی نسبت به خود، خودپسندی نیست. اغلب مستلزم به تأخیر انداختن رضایت فوری برای رضایت طولانی مدت است. شفقت به خود خودشیفتگی نیست. به جای مقایسه اجتماعی، بر اشتراکات با دیگران تمرکز دارد.

فواید شفقت به خود چیست؟

اگر مهم  ترین رابطه خود را همیشه خراب می کنید، باید بدانید که سخت در اشتباه هستید. شما باید روابط خود را با قدرت پیش ببرید. در عین حال مهربانی نیست به خود که یکی از مهم  ترین موارد در زندگی است فواید بسیار زیادی دارد. در این مقاله از وب سایت همکده و در این بخش به بررسی فواید شفقت به خود می پردازیم:

شفقت به خود اثرات مثبت متعددی دارد. با افزایش خوش بینی، شادی، رضایت از زندگی و خودکارآمدی همراه است. همچنین مشخص شده است که مداخلات شفقت به خود باعث کاهش نشخوار فکری، افسردگی، اضطراب و اس ترس می شود. یک مطالعه اخیر، که متاآنالیزهای قبلی را تأیید می کند، نشان می دهد که سطوح بالا تری از شفقت به خود با علائم کم تر اضطراب و افسردگی در بزرگسالان جوان مرتبط است، که به طور ویژه ای مهم است. در حال حاضر که شاهد افزایش مشکلات سلامت روان هستیم. مطالعه دیگری در ژورنال روانشناسی کاربردی نشان داد که رهبرانی که شفقت به خود را تمرین می کنند تمایل بیش تری به همکاران در مشکلات حرفه ای و شخصی خود دارند. همه ما می توانیم با داشتن همکاران مفید تر و دلسوز تر سود ببریم.

شفقت به خود در روابط عاشقانه چگونه است؟

تأثیرات قدرتمند شفقت به خود به روابط عاشقانه نیز گس ترش می یابد. افراد دارای شفقت نسبت به خود توسط شرکای عاشقانه خود به عنوان افرادی که از نظر عاطفی سازگار تر هستند، می پذیرند و از خودمختاری خود حمایت می کنند توصیف می شوند. علاوه بر این، افراد دلسوز تر به خود تمایل به سازش در هنگام بروز چالش دارند، نه اینکه صرفاً نیازهای خود را تابع نیازهای دیگران قرار دهند. این رفتار با وابستگی متقابل همراه است که مشخصه روابط موفق است. جای تعجب نیست که شفقت به خود با رضایت بیش تر از رابطه و امنیت دلبستگی همراه است.

شاید شما مهم  ترین رابطه خود را همیشه خراب می کنید که آن نیز ارتباط با خودتان است. اما در عین حال باید بدانید که روابط عاشقانه هم اهمیت بسیار زیادی دارند. در ادامه می خواهیم بدانیم که چطور می توانیم نسبت به خود با مهربانی رفتار کنیم؟ یا به عبارتی چگونه شفقت به خود را تمرین کنیم؟

چگونه شفقت به خود را تمرین کنیم؟

مهم ترین رابطه خود را همیشه خراب می کنید؟

دفعه بعد که خواستید خود را به خاطر اشتباهی که مرتکب شده اید شکست دهید. یا این که خود را زیر سوال ببرید به صحبت های ما فکر کنید. می توانید به سه جنبه دلسوزی نف نیز فکر کنید. از خود بپرسید که اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده یا دوست عزیز مرتکب اشتباه می شد، چگونه رفتار می کردید. آیا آنها را به خاطر آن مورد ضرب و شتم قرار می دهید؟ البته که نه. اکنون، همین نوع مهربانی را به خودتان بکنید و به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید و همه اشتباه می کنند. در نهایت، بیش از حد با آن لحظه همذات پنداری نکنید، بلکه با یک نگرش غیر قضاوتی به آن توجه کنید.

تمرین شفقت به خود ممکن است در ابتدا احساس ناراحتی ایجاد کند. اما با گذشت زمان طبیعی  تر می شود. در آن به تر خواهید شد. احتمالاً احساس به تری نیز خواهید داشت. شما به راحتی می توانید با یادگیری تکنیک هایی نسبت به خود مهربان تر باشید. این کار باعث می شود تا روانی فعال و آسوده نیز داشته باشید. از این رو سعی کنید که رفتاری همراه با خوبی ها با خود داشته باشید. سعی کنید به خود سخت نگیرید. اجازه دهید عطوفت به خود شما را در مسیری مناسب پیش ببرد. این مطلل منجر به نتیجه ای ویژه در زندگی شخصی تان می شود.

سخن آخرDo you always ruin your most important relationship?

در این مقاله از وب سایت همکده ما به این سوال پاسخ دادیم که آیا شما مهم  ترین رابطه خود را همیشه خراب می کنید؟ مهم ترین رابطه ای که افراد می توانند داشته باشند رابطه آن ها با خود است. به همین دلیل در این راستا باید خودشفقتی را امتحان کرد. برای این که بتوانید رابطه خوبی با خود داشته باشید، سعی کنید نسبت به خود عطوفت داشته باشید. در این میان می توانید برای بهبود شرایط روانی شخصی تان با متخصصان ما در ارتباط باشید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکر ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

 

 

منابع
وب سایت psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا