مشکلات ازدواج نارسیستی

وقتی برای اولین بار شروع به دیدن یکدیگر کردید، یک جادوی خالص در حال رخ دادن بود. همه آن چیزی بود که تا به حال برای خود تصور می کردید و با شریک رویاهایتان ازدواج کردید. هیچ کس قصد ازدواج با فردی با شخصیت خودشیفته را ندارد. اما این بدان معنا نیست که این اتفاق نمی‌افتد، بلکه برعکس، اکثر افراد با شخصیت خودشیفته، دستکاری‌کنندگان ماهر هستند. با گذشت زمان، نشانه های خودشیفتگی می تواند آشکارتر شود، به خصوص زمانی که عینک های خوشبینی اوایل رابطه شروع به از بین رفتن کنند. از این رو در این مقاله همکده ما به بررسی مشکلات ازدواج نارسیستی می پردازیم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

مشکلات ازدواج نارسیستی و خودشیفته ها

مشکلات ازدواج نارسیستی

هر زمان که ازدواج می کنید، فصل دیگری از زندگی خود را با شریک زندگی خود شروع می کنید. حتی اگر با هم زندگی می کنید، شروع به یادگیری چیزهای جدید در مورد آنها، عادات آنها و غیره می کنید. با این حال، اگر شریک زندگی شما نشانه هایی از شخصیت خودشیفته را دارد، می تواند به معنای بیدار شدن با فردی کاملاً متفاوت از آنچه شما فکر می کردید باشد. تطبیق با زندگی زناشویی به همان اندازه که هست دشوار است.

خودشیفتگی را به این ترکیب اضافه کنید. این امر حتی پیچیده‌تر خواهد بود، زیرا خودشیفتگی با رفتارهای متعددی مرتبط است که در روابط عاشقانه دخالت می‌کنند. داشتن رابطه با فردی با شخصیت خودشیفته می تواند از نظر عاطفی خسته کننده باشد و بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارد. اما، شایع‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. زیرا بیش از 19.5 میلیون نفر تنها در  کشورهای پیشرفته به درجاتی از اختلال شخصیت خودشیفته مبتلا هستند. اگر مشکوک هستید که همسرتان ممکن است شخصیت خودشیفتگی داشته باشد، مهم است که از این چهار مشکل متداول ازدواج خودشیفتگی آگاه باشید.

مشکلات ازدوام نارسیستی که منجر به بروز اتفاقاتی سخت مانند اضطراب و افسردگی هم می شوند.

اختلال شخصیتی خودشیفتگی

اصطلاح خودشیفتگی معمولاً برای توصیف فردی بیهوده و خود درگیر استفاده می شود. اما تعریف بالینی پیچیده تر است. اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) نوعی اختلال شخصیت است که می تواند مشکلات زیادی در زندگی و سلامت روان افراد مبتلا به این اختلال ایجاد کند. ویژگی های اصلی اختلال شخصیت خودشیفته عبارتند از: احساس بزرگی از خود، عدم همدلی با دیگران و نیاز مفرط به توجه و تحسین.

اکثر افرادی که از اختلال شخصیت خودشیفته رنج می برند، ویژگی های شخصیتی زیادی دارند. این ویژگی‌ها عبارتند از داشتن احساس اغراق‌آمیز اهمیت دادن به خود، احساس استحقاق و نیاز به تحسین بیش از حد. علاوه بر این، اکثر افراد مبتلا به NPD هم استعدادها و هم دستاوردهای خود را اغراق می کنند. تمایل دارند خیالات پیچیده ای از موفقیت، قدرت و درخشندگی داشته باشند.

اکثر آنها بر این باورند که بالاتر از دیگران هستند و فقط با کسانی معاشرت می کنند که آنها را شایسته حضورشان می دانند. این خود می تواند یکی از مشکلات ازدواج نارسیستی باشد. آنها تمایل دارند از دیگران برای رسیدن به آنچه می خواهند سوء استفاده کنند. انتظار دارند که انتظارات خود را بی چون و چرا بیان کنند. فقدان همدلی اغلب با NPD دیده می شود. به این معنی است که آنها قادر نیستند یا نمی خواهند نیازها یا احساسات دیگران را تشخیص دهند.

سایر ویژگی های شخصیتی که در اختلال شخصیت خودشیفته رایج است عبارتند از: عصبانی شدن یا بی حوصلگی زمانی که به آنها درمان یا امتیازاتی که احساس می کنند سزاوار آن هستند داده نمی شود. معمول است که آنها با خشم واکنش نشان می دهند یا دیگران را تحقیر می کنند تا خود را برتر جلوه دهند.

مشکلات ازدواج نارسیستی

مشکلات ازدواج نارسیستی

ویژگی های شخصیتی که همراه با اختلال شخصیت خودشیفته است، روابط بین فردی را دشوار می کند. در حالی که هیچ کس به میل خود به دنبال رابطه با یک فرد خودشیفته نیست، یافتن خود در یک رابطه این مدلی آسان است. در واقع، افراد با شخصیت خودشیفته اغلب در جلب اعتماد دیگران از طریق تاکتیک های مختلف دستکاری مهارت دارند. به همین دلیل، بسیاری از افراد خود را با یک فرد خودشیفته در ازدواجشان می بینند. اگر فکر می کنید همسرتان ممکن است دچار اختلال شخصیت خودشیفته باشد و مدیریت رابطه شما دشوار است، ممکن است نتیجه مشکلات ازدواج نارسیستی و  خودشیفته باشد. در ادامه مقاله برخی از مشکلات متداول ازدواج خودشیفته آنده است که می تواند به مشکلات ازدواج شما کمک کند.

کنترل کامل

بسیاری از افراد با شخصیت خودشیفته از قدرتی که از احساس کنترل کامل ناشی می شود، شکوفا می شوند. این ممکن است منجر به تلاش همسرتان برای دستکاری زندگی شما شود. آنها ممکن است سعی کنند کنترل شما را به روش های واضح به دست آورند، اما اغلب از رفتارهای دستکاری ظریف، از جمله روشن کردن شعله های خشم استفاده می کنند. این ممکن است شامل مشاجره، سرزنش، استفاده از حرکات یا کلمات خاص و غیره باشد. اگر این کار موثر نبود، اغلب سعی می کنند با استفاده از احساس گناه شما را کنترل کنند. قرار گرفتن در یک رابطه کنترل‌کننده می‌تواند برای شما سمی باشد. به سلامت روان شما آسیب می رساند. اما برای فردی که تمایل NPD به قدرت و برتری دارد جذاب است.

 رقابت با کودکان یکی از مشکلات ازدواج نارسیستی

به طور معمول، هنگامی که کودکان وارد تصویر می شوند، هر دو والدین فرزندان خود را در اولویت قرار می دهند. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته از این الگوی طبیعی پیروی نمی کنند. در عوض، آنها اغلب فرزندان خود را مانند کسی می بینند که جای آن ها را گرفته است.

در واقع این حس را دارند که باید با آنها رقابت کرد تا در مرکز توجه قرار گیرند. آنها فعالانه به دنبال راه هایی هستند که تمرکز و توجه شما را به جای کودکان، روی آنها نگه دارند. ابن مسئله منجر به بروز مشکلات ازدواج نارسیستی می شود. آنها ممکن است سعی کنند فعالانه فرزندان خود را کنترل کنند یا سعی کنند آنها را وادار کنند که مانند یک فرد خودشیفته فکر کنند. در نهایت، از نیاز بی وقفه آنها به مرکز توجه بودن و رقابت بی پایان با بچه ها خسته می شوید.

اعتبار یک طرفه

اعتبار یک طرفه اغلب رایج ترین مشکلات ازدواج نارسیستی است. همسر خودشیفته شما راهی برای گرفتن اعتبار آن پیدا می کند. هیچ کس دیگری مجاز به گرفتن اعتبار نیست. اگر اعتبار آنها برای چیزی زیر سوال رود، اغلب با پرخاشگری، کلمات تند، بحث و جدل یا حتی یک بحث تند مواجه می شوید، زیرا آنها احتمالاً احساس می کنند که شما سعی می کنید بهتر از آنها باشید.

حسادت شدید

مشکلات ازدواج نارسیستی

حسادت شدید یکی دیگر از مشکلات رایج ازدواج نارسیستی و خوشیفتگی است. باز هم، این به نیاز به مرکز توجه بودن برمی گردد که مشخصه اکثر افراد خودشیفته است. برای افرادی که دارای اختلال شخصیت خودشیفته هستند معمولاً احساس ناامنی پنهانی دارند. اگر آنها احساس می کنند که شخص دیگری عشق و توجه شما را به خود جلب می کند، می تواند باعث ایجاد احساسات شدید حسادت شود.

همچنین اگر احساس کنند کسی بهتر یا باهوش‌تر از آنهاست. مشکل این حسادت این است که اغلب به مشاجره های شدید منجر می شود. شاید احساس حسادت کنند. شخص دیگری مورد توجه یا محبت شما قرار گرفته است. پس ممکن است شما را به خاطر معاشقه یا خیانت سرزنش کنند. حتی اگر درست نباشد. علاوه بر این، آنها ممکن است برای خلاص شدن از شر هر رقابتی دست به کار شوند.

مقابله با سوء استفاده از خودشیفتگی

علاوه بر این مشکلات ازدواج نارسیستی و خودشیفته، برای کسانی که با یک خودشیفته ازدواج می‌کنند، قربانی آزار خودشیفتگی می‌شوند. رایج ترین نوع سوء استفاده از خودشیفتگی، آزار کلامی است. اکثر افراد خودشیفته از آزار کلامی برای کنترل و ارعاب همسر یا شریک زندگی خود استفاده می کنند. بسیاری از چیزها زیر چتر توهین کلامی قرار می گیرند، از جمله تحقیر و قلدری شما در مقابل دیگران، متهم کردن شما به انجام کارها بدون دلیل و سرزنش شما برای کارهایی که خارج از کنترل شما هستند.

برای یک خودشیفته معمول است که به نشان دادن خود جذاب خود به دنیا ادامه دهد در حالی که در پشت درهای بسته به یک فرد کاملاً متفاوت نسبت به شما تبدیل می شود. این می تواند باعث شود دیگران فکر کنند شما خیلی حساس هستید. افرادی که دارای شخصیت خودشیفته هستند نیز ممکن است سعی کنند شما را از پول، غذا یا حتی عشق فرزندانتان دور کنند. خصوصا اگر شما از همه آنچه آنها می خواهند پیروی نکنید.

این اساساً باج گیری عاطفی است. شکل دیگری از سوء استفاده خودشیفتگی هدف آن کنترل است. متأسفانه، سوء استفاده از خودشیفتگی ممکن است شامل آزار فیزیکی نیز باشد. شامل موارد زیر است:

  • پرتاب اشیا
  • تخریب اموال
  • ضربه زدن یا لگد زدن

چگونه به جلو حرکت کنیم؟

در بسیاری از مواقع، مشاوره بهترین روش درمان برای مقابله با مشکلات ازدواج نارسیستی و  خودشیفته و سوء استفاده از خودشیفتگی است. در حالی که مشاوره زوجین می تواند مفید باشد، ممکن است به سختی بتوان همسر خودشیفته تان را همراهی کرد. این به این دلیل است که آنها اغلب احساس می کنند هیچ مشکلی با آنها وجود ندارد. حتی ممکن است از این تلقین که فکر می کنید مشکلی وجود دارد عصبانی شوند.

حتی اگر نمی توانید همسرتان را با مشاوره زوجین موافقت کنید، می توانید برای مقابله با تأثیر ازدواج با یک فرد خودشیفته، خودتان مشاوره بگیرید. امروزه راه های مختلفی برای دریافت مشاوره وجود دارد. در حالی که می توانید به مطب یک درمانگر سنتی بروید، می توانید از مسیر سنتی چشم پوشی کنید و به جای آن مشاوره تلفنی روان شناسی مرکز مشاوره همکده را انتخاب کنید.

 

 

منابع
وب سایت betterhelp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا