مروری بر رفلکس بابینسکی در کودکان

کودکان همگی از ابتدای زندگی خود واکنش های مختلفی به محیط اطراف خود دارند. کنجکاوی در کودکان چه بخواهیم چه نخواهیم وجود داست است. شما نمی توانید جلوی کودک خود را برای کسب تجربیات جدید بگیرید. هر چه قدر هم که محافظ کارانه عمل کنید رفتار کودک شما در آینده دچار مشکلاتی می شود. رفلکس بابینسکی در کودکان یکی از فرآیند های معروف در دنیای روان شناسی است. این رفلکس ویژگی های خاص خودش را دارد.

همان طور که در مقاله های قبل گفتیم اختلالات جسمی و روانی ممکن است با هم مکمل باشند. به عبارت دیگر بسیاری از بیماری های جسمانی هستند که بیماری روانی را به دنبال خود می آوردند. از آن سمت هم بسیاری از بیماری های روانی هستند که بیماری های جسمانی را با خود می آوردند. برای مثال داشتن استرس و افزایش آن در طول مدت زیاد باعث می شود افراد دچار مشکلات جسمی شوند. اما این فرآیند می تواند درمان هم داشته باشد. یکی از مشکلات و اختلالات معروف آتروفی مغزی است. در ادامه می خواهیم ببینیم که مروری بر رفلکس بابینسکی در کودکان چگونه است؟

رفلکس بابینسکی مغز و حافظه کودکان

An overview of Babinski reflex in children

حافظه می تواند خاطرات و اتفاقات مختلف را در ذهن شما ثبت کند و هر زمان که خودتان بخواهید آن ها را حذف خواهند کرد. برای تقویت حافظه راه های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه ها ورزشکاران و داشتن فعالیت های ذهنی است. در زمینه استفاده از فعالیت های ذهنی می توانید برای رسیدن به نتیجه مطلوب با مشاور یا روان شناس خود صحبت کنید. حافظه انواع مختلفی دارد. این بار می خواهیم تفاوت بین رفلکس های مختلف در کودکان را بدانیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با مروری بر رفلکس بابینسکی در کودکان صحبت کنیم. ‌

مثالی در ارتباط با رفلکس بابینسکی

ممکن است متوجه شده باشید که نوزاد شما یک موجود کوچک بامزه با چند ویژگی ذاتی است. به عنوان مثال، اگر گوشه دهان نوزاد خود را لمس کنید، اغلب به سمت راست به سمت شما می‌چرخد. در واقع او به دنبال غذا می‌گردد – چه آماده باشید که به او غذا بدهید یا نه. این تنها یکی از بسیاری از رفلکس های نوزادی است که نوزاد شما با آن متولد شده است. و در چند ماه اول و تا دو سال اول زندگی رفلکس بابینسکی به صورت قوی باقی می ماند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

یکی از جذاب ترین رفلکس ها رفلکس بابینسکی یا رفلکس کف پا است که با لمس کف پای کودک تحریک می شود. اگر به آرامی کف پای نوزاد خود را نوازش کنید، احتمالاً متوجه خواهید شد که انگشت شست پای او به سمت بالا کشیده شده و بقیه انگشتان پا بیرون می‌زند.

مانند تعداد انگشت شماری از رفلکس های نوزادی که نوزاد شما با آن متولد شده است، رفلکس بابینسکی طبیعی است و نشان می دهد که کودک شما دارای سیستم عصبی مرکزی سالم است و به خوبی رشد می کند.

رفلکس بابینسکی چیست؟

مروری بر رفلکس بابینسکی در کودکان

رفلکس بابینسکی به علت دا، متخصص مغز و اعصاب، نام گذاری شده است. او اولین کسی است که این فرآیند را ایجاد کرده است.

از زمان کشف آن، آزمایش رفلکس بابینسکی به بخش رایج معاینات نوزادان در سراسر جهان تبدیل شده است. به راحتی می توان آن را در نوزاد تازه متولد شده به سادگی با تحریک کف پا آزمایش کرد. علامت مثبت بابینسکی در نوزاد تازه متولد شده جایی است که انگشت شست پا به سمت بالا کشیده می شود و بقیه انگشتان پا بیرون می زند.

اقدامات داخل بیمارستانی برای نوزادان

کودک گاهی اوقات رفلکسی از خود نشان می دهد که در آن انگشتان پا به جای این که هنگام نوازش کناری پاشنه پا به سمت بیرون روند، به سمت پایین خم می شوند. این نیز کاملا طبیعی است. تنها علامت نگران کننده این است که واکنش ها در هر پا متفاوت به نظر می رسد، که ممکن است نشان دهنده یک مشکل عصبی باشد. به همین ترتیب، از آن جا که رفلکس بابینسکی به طور معمول پس از 24 ماهگی نوزاد کاملاً از بین می رود، علائم رفلکس بابینسکی در کودکان بزرگتر یا بزرگسالان ممکن است نشان دهنده یک اختلال عصبی باشد.

علائم رفلکس بابینسکی سالم

پزشک شما رفلکس بابینسکی کودک شما را در اولین تولد نوزاد و در برخی یا تمام معاینات او آزمایش می کند. آن ها رفلکس بابینسکی را همراه با چندین رفلکس طبیعی دیگر نوزادان آزمایش خواهند کرد

مروری بر رفلکس های نوزادان

برخی از رفلکس های دیگر نوزاد که پزشک شما آزمایش خواهد کرد عبارتند از:

رفلکس ریشه یابی

این یکی از رفلکس هایی است که با تغذیه ارتباط دارد. هنگامی که گونه یا گوشه دهان کودک شما نوازش یا لمس می شود، کودک سر خود را به سمت محرک حرکت می دهد و سپس شروع به ریشه زدن می کند. واکنش ریشه زایی به کودک شما کمک می کند تا روی سینه یا شیشه شیر بچسبد و معمولاً تا چهار ماهگی رشد می کند.

رفلکس مورو

واکنش مورو اغلب به عنوان “رفلکس حیرت انگیز” نیز شناخته می شود. هر صدای ناگهانی یا بلند می تواند این واکنش را در کودک شما ایجاد کند. کودک شما با فرآیند های مختلف مثل، دراز کردن سر به سمت عقب، بالا بردن دست ها، گریه کردن، و سپس جمع کردن دست ها و پاهای خود به داخل پاسخ می دهد. رفلکس مورو معمولاً تا چهار ماهگی از بین می رود.

رفلکس سطوح در فرزندان

اگر کودک خود را به صورت عمودی روی یک سطح  نگه دارید، ممکن است متوجه شوید که کودک شما شروع به برداشتن چند قدم می کند. این فرآیند بدان معنا نیست که کودک شما در حال راه رفتن هست. طبق گقته روان شناسان همه این رفتار ها یک انعکاس از سمت بچه ها است. طبق گقته روان شناسان این فرانید بیشتر برای آمادگی مقدماتی راه رفتن است. این رفلکس معمولاً در دو ماهگی از بین می رود.

تونیک رفلکس گردن

مروری بر رفلکس بابینسکی در کودکان

اغلب به عنوان “رفلکس حصار کشی” شناخته می شود، رفلکس تونیک گردن زمانی تحریک می شود که کودک سر خود را به یک طرف می چرخاند. بازوی سمتی که سرشان را به  آن طرف چرخانده اند دراز می شود و بازوی طرف مقابل در آرنج خم می شود. این رفلکس معمولا بین 5 تا 7 ماه کاهش می یابد.

رفلکس مکیدن

رفلکس دیگری که به تغذیه کمک می کند، رفلکس مکیدن است که هر زمانی که جسمی را در دهان کودک خود قرار می دهید تحریک می شود. چه سینه، شیشه، پستانک یا حتی انگشت شما باشد، کودک شما شروع به مکیدن می کند. نوزادان همچنین به مکیدن انگشتان خود ادامه می دهند.   واقعاً هر چیزی که بتوانند وارد دهانشان شوند، از نظر آن ها غذا هست. رفلکس مکیدن مثل رفلکس بابینسکی حتی قبل از تولد نوزاد شما – در حدود هفته 32 بارداری – شروع به شکل گیری می کند، به همین دلیل است که نوزادان اغلب انگشتان خود را در رحم می مکند.

رفلکس بازتابی در پاهای کودک

پاهای کودک شما تنها اندام‌هایی نیستند که با واکنش بازتابی به محرک‌ها پاسخ می‌دهند. دست های کودک شما هم همینطور. از نظر روان شناسان رفلکس های مختلفغ در کودکان بیشتر بستگی به نوع تماس شما به بخش های مختلف بدن کودک بستگی دارد. سپس متوجه می شوید که بچه ها انگشتان دست شما را می گیرند. این رفلکس معمولاً 5 یا 6 ماه از بین می رود.

چگونه رفلکس بابینسکی را برای کودکان تست کنیم

برای آزمایش رفلکس بابینسکی کودک، پزشک کف پای کودک شما را نوازش می کند. آن ها یا از انگشت خود استفاده می کنند یا از ابزار ملایمی مانند چکش رفلکس. آن ها معمولا از پاشنه پا شروع می شوند و پای کودک ما به سمت بالا حرکت می کنند. هنگامی که پا تحریک می شود:

  • انگشت شست پا کودک شما به طرف بالا خواهد رفت
  • بقیه انگشتان پاهای کودک شما باز می شوند یا به بیرون می روند

چه زمانی رفلکس بابینسکی ناپدید می شود؟

رفلکس بابینسکی کودک شما در 9 ماه اول قوی ترین است و معمولاً تا 12 ماهگی کاهش می یابد. طبیعی است که کودک شما تا دو سالگی رفلکس بابینسکی مثبت داشته باشد

چه زمانی باید نگران رفلکس بابینسکی بود

واکنش بابینسکی تنها پس از دو سالگی کودک، به علت های مختلف می تواند نگران کننده باشد. خانواده ها باید سعی کنند قبل از آسیب کودک روند درمانی را طی کنند. در موارد نادر، نوزاد یا فرزند بزرگتر شما ممکن است رفلکس  غیرطبیعی داشته باشد. بزرگسالان نیز ممکن است با رفلکس بابینسکی خود مشکل داشته باشند

علائم رفلکس غیر طبیعی بابینسکی

مروری بر رفلکس بابینسکی در کودکان

در کودکان بزرگتر از دو سال و در بزرگسالان، با تحریک کف پا، هیچ نشانه ای از رفلکس بابینسکی وجود ندارد.  اگر انگشت شست پا به سمت بالا کشیده شود و انگشتان پا مانند نوزادان و کودکان زیر دو سال باز شوند، ممکن است نشان دهنده یک وضعیت پزشکی نگران کننده باشد.

چه چیزی باعث رفلکس غیر طبیعی بابینسکی می شود؟

کودکان بزرگتر یا بزرگسالانی که دارای رفلکس بابینسکی هستند ممکن است اختلال زمینه ای در سیستم عصبی مرکزی خود داشته باشند.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا