مروری بر حقایق کلی قلدری

قلدری در دنیای امروزی بسیار مورد بحث است. از آن جا که خانواده بیشترین مسئولیت را در قبال فرزندان خود دارند پس رفتارهای آن ها را باید کنترل کنند. کنترل رفتار می تواند گاهی باعث پیشرفت و گاهی هم آسیب به فرزندان شود. قلدری یکی از اختلالات روانی است که برخی افراد به خاطر گذشته خود آن را دارند. روان شناسی قلدری موارد بسیاری را بررسی می‌ کند. نکته مهم این است که ما بتوانیم از این بررسی ها در زندگی خود استفاده کنیم.

قلدری خواهر و برادر نیز خصوصا در سن های کمتر آن ها وجود خواهد داشت. در خانواده یک اصل مهم رعایت احترام بین یکدیگر است. عصبانیت اگر ادامه داشته باشد می تواند آسیب های زیادی به افراد برسانند. یکی از این آسیب ها می تواند مشکلات روانی باشد. عصبانیت را می توان از طریق راه های مختلفی حل شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که مروری بر حقایق کلی قلدری چگونه است؟

برای مثال ممکن است یک روان شناس برای یک فرد راه های مختلفی مثل تمرین با خود یا استفاده از وسایل مخصوص برای کاهش عصبانیت استفاده کند. تمامی اختلالات روانی قابل حل است. برای مثال در یک فرد عصبانیت فقط در زمان های اتفاقات ناگوار ایجاد می شود. در افراد دیگر ممکن است این عصبانیت به شیوه های دیگری ایجاد شود. حال گاهی اوقات همین عصبانیت تبدیل به رفتار قلدری خواهد شد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با مروری بر حقایق کلی قلدری صحبت کنیم.

قلدری به عنوان “رفتار ناخواسته و پرخاشگرانه که شامل عدم تعادل قدرت واقعی یا درک شده است

مروری بر حقایق کلی قلدری

قلدری به عنوان “رفتار ناخواسته و پرخاشگرانه که شامل عدم تعادل قدرت واقعی یا درک شده است” تعریف می شود. اگر چه عموماً تصور می شود که این شیوه بدرفتاری در دوره ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان رخ می دهد. اما افراد در هر سنی می توانند عامل، شاهد یا قربانی قلدری باشند. به گفته روان شناسان، بیش از سه میلیون دانش آموز هدف قلدرها در کشور های مختلف هستند. در حالی که دختران و پسران در مدارس هر دو موارد قلدری را گزارش کرده‌اند، درصد دختران هدف اندکی بیشتر از پسران هدف است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

فناوری در دنیای مدرن همچنین راه جدیدی را برای قلدرها ایجاد کرده است تا قربانیان خود را هدف قرار دهند. آزار و اذیت سایبری اغلب زمانی اتفاق می افتد که مردم از اینترنت و پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی برای حمله به دیگران استفاده می کنند. این کار را می توان به اشکال مختلف انجام داد، مانند ایجاد حساب کاربری صرفاً برای ترول کردن. یا ارسال پیام های زننده، انتشار شایعات نادرست، ارسال اطلاعات خصوصی مانند نام، آدرس، شماره تلفن و غیره و ارسال عکس ها یا فیلم های شرم آور.

عواقب زورگویی و قلدری سایبری ویرانگر است

عواقب زورگویی و قلدری سایبری ویرانگر است. مطالعات بیشماری در رابطه با اثرات این بدرفتاری انجام شده است. در بدترین موارد، قربانیان قلدری جان خود را گرفته اند. در چند سال گذشته، قلدری و جنبه‌های مشکل‌ساز مرتبط با این رفتار بد به جریان اصلی تبدیل شده‌اند. روز به روز افراد بیشتری آزادی بیان و محکوم کردن بدرفتاری بی وقفه با دیگران را به دست آورده اند. با این حال، هنوز کارهای بسیار بیشتری برای انجام دادن وجود دارد.

اثرات قلدری

باور کنید یا نه، رفتار قلدری تأثیرات نامطلوب زیادی هم بر قربانی، هم بر جنایتکار و هم بر شاهدان دارد. البته،  توضیح می دهد که قوی ترین اثرات منفی بر قربانی و مجرم وارد می شود. قلدری هم خطرات کوتاه مدت و هم بلندمدت و اثرات مخربی دارد. مسلماً، می توان بر موارد زیر غلبه کرد (یا حتی در بسیاری از موارد از آن جلوگیری کرد)، اما انجام این کار معمولاً نیاز به تغییر یا کمک خارجی دارد.

قلدری و اثرات آن در مورد قربانیان

مروری بر حقایق کلی قلدری

قربانیان قلدری فوراً در معرض خطر یک سری بیماری‌های آسیب‌رسان عاطفی، ذهنی، جسمی و روانی قرار می‌گیرند. اعتماد به نفس پایین، شرم کلی، افسردگی، اضطراب و بیگانگی اجتماعی تنها برخی از آن علائم هستند. مشکلات دیگر شامل کیفیت پایین خواب، عملکرد تحصیلی ضعیف، شب ادراری، تغییر عادات غذایی و موارد دیگر است. متأسفانه، بیماری های قبلی فقط اثرات کوتاه مدتی هستند که با قربانیان قلدری همراه است. افرادی که مجبور به تحمل قلدری هستند همچنین در معرض خطر ابتلا به افسردگی مزمن، کیفیت پایین سلامت، آسیب رساندن به خود، افکار و اعمال خودکشی و مشکل در برقراری روابط، اعتماد و دوستی هستند.

علیرغم سرنوشت شومی که به نظر می رسد قربانیان قلدری را احاطه کرده است، بیماری های روانی هم به آن ها اضافه می شود. بسیاری از مردم در کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و تا رسیدن به عظمت پیش رفتند. در بسیاری از موارد، جستجوی کمک و داشتن کسی که به او اعتماد کند، می‌تواند به قربانیان قلدری کمک کند. این کار باعث می شود تا بررفتار قلدری غلبه کنند و زندگی غنی و رضایت بخشی داشته باشند.

قلدری ها و مجرمین

بسیاری از افراد این تصور را دارند که مرتکبین قلدری هرگز واقعاً در نتیجه رفتار بد خود رنج نمی برند. در حالی که ممکن است تعداد کمی از قلدرها وجود داشته باشند که هنوز عواقب اعمال خود را درو نکرده باشند. اکثر عاملان این رفتار نیز در معرض خطر تأثیرات نامطلوب مختلف کوتاه مدت و بلندمدت هستند.

عاملان قلدری به احتمال زیاد به سوء مصرف مواد مخدر و الکل، فرار از مدرسه، عملکرد ضعیف تحصیلی و تلاش برای حفظ روابط و دوستی سالم می‌پردازند. بسیاری از افراد استدلال می‌کنند که این تأثیرات صرفاً کارمایی هستند، و پیامدهای بدرفتاری آنها با دیگران است. اگر چه این ممکن است درست باشد، اما اخراج قلدر پاسخ درستی نیست. درک اینکه چرا برخی افراد خاص رفتار بد با افراد دیگر را انتخاب می کنند، بخش بزرگی از مبارزه با رفتار بد و نجات دیگران از قرار گرفتن در معرض قلدری است.

مانند قربانیان قلدری، پیامدهای بعدی هم کوتاه مدت و هم بلند مدت است. افرادی که در بدرفتاری با دیگران سهیم هستند، به احتمال زیاد این رفتار را در بزرگسالی و آینده خود خواهند گرفت. این اغلب شامل آزار و اذیت همسر، فرزندان و افراد اطراف آن ها می شود. قلدرها همچنین به احتمال زیاد از مواد مخدر و الکل استفاده می کنند.  آن ها رفتارهای ضد اجتماعی از خود نشان می دهند و برای آموزش خود یا حفظ شغل تلاش می کنند.

قلدری ها در مورد شاهدان

مروری بر حقایق کلی قلدری

دلایل زیادی وجود دارد که چرا افرادی که شاهد قلدری هستند صحبت نمی کنند یا از قربانی دفاع نمی کنند. گاهی اوقات می ترسند هدف قرار بگیرند. در موارد دیگر، آن ها به سادگی اهمیتی نمی دهند. یکی از رایج‌ترین تصورات غلط در مورد قلدری این است که شاهدان و تماشاچیان چیزی ناگوار را تجربه نمی‌کنند. بسیاری از افرادی که شاهد تعامل بین مجرمان و قربانیان قلدری هستند، طیف وسیعی از احساسات و عواطف را تجربه می کنند. برخی از رایج ترین آن ها عدم اطمینان، ترس و احساس گناه هستند.

جامعه اغلب مردم را ترغیب می کند که از دیگران دفاع کنند، اما این می تواند دشوار باشد. به ویژه کودکان به‌طور قابل توجهی می‌ترسند که در معرض خشم قلدر قرار گیرند. گاهی اوقات، شاهدان نگران هستند که صحبت کردن و رویارویی با مجرم اوضاع را بدتر کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علیرغم تضادهای داخلی که اغلب ناشی از بدرفتاری با دیگران است، شاهدان تا حدودی موظف به صحبت کردن هستند. این لزوماً به این معنا نیست که آن ها باید رو در رو با قلدر مقابله کنند. گاهی اوقات، این وضعیت را بدتر می کند. با این حال، صحبت کردن ممکن است به معنای گزارش وقوع به یک معلم یا یک اصل باشد. این می تواند به ویژه برای کودکانی که شاهد بدرفتاری با همسالان خود هستند مفید باشد.

بزرگسالانی که قلدری همسالان خود را مشاهده می کنند، می توانند به افراد بالاتر جامعه خود، چه رئیس، مدیر یا حتی اعضای مجری قانون، هشدار دهند. درجه ای از دلهره برای رفتار قلدری قابل درک است، اما برداشتن گام های صحیح برای پایان دادن به قلدری ضروری است. چه بخواهیم چه نخواهیم، ​​شاهدان و تماشاگران احتمالاً بیشترین قدرت را برای مقابله با بدرفتاری با دیگران دارند.

مبارزه با زورگویی سایبری

مروری بر حقایق کلی قلدری

تأثیرات قلدری ها در افراد چه به صورت حضوری و چه آنلاین قابل اعمال است. با این حال، راه‌های منحصر به فردی وجود دارد که قربانیان و شاهدان آزار و اذیت سایبری می‌توانند موقعیت‌ها را مدیریت کنند.  آن ها همچنان از خود محافظت کنند. یکی از جنبه های منحصر به فرد آزار و اذیت سایبری این است که همه آن مستند است و قابل ردیابی است. حتی اگر مرتکبین پست‌های خود را حذف کنند، متخصصانی که می‌دانند چه کار می‌کنند، قدرت ردیابی آدرس‌های IP و کشف نام و آدرس‌های مرتبط با حساب‌ها را دارند. در برخی موارد، مجریان قانون حتی اقدامات قانونی را برای حمایت از قربانیان و پیگرد قانونی عاملان انجام خواهند داد.

هافینگتون روان شناس معروف راه حل های مفیدی برای افرادی دارد که خود را در معرض آزار و اذیت سایبری قرار می دهند.

https://www.betterhelp.com/advice/bullying/the-psychology-of-bullying-understanding-whats-behind-the-bully/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا