قضاوت نکردن غیرممکن است

اضطراب نام دیگری برای درد است و تاثیر زیادی بر زندگی افراد دارد. در عین حال باید بدانید که قضاوت نکردن غیرممکن است. سرکوب افکار حالت جنگ یا گریز ما را روشن می کند. به همین دلیل لازم است تا نگاهی بر مسئله قضاوت داشته باشیم. در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی مسئله قضاوت از زاویه ای دیگر پرداختیم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

قضاوت نکردن غیرممکن است

آگاهی انسان از سرکوب افکار و احساسات بدون تجربه پیامدهای فیزیولوژیکی جلوگیری می کند. ممکن است بفهمید که قضاوت کردن، نامهربانی است، اما جهانی است و در وجود ما نهفته است. “روشنفکر بودن” یا قضاوت نکردن مشکل را بدتر می کند. زیرا سرکوب افکار سیستم عصبی شما را فعال می کند.

وقتی درباره افراد اطرافمان قضاوت می کنیم – چه مثبت و چه منفی – جنبه هایی از خودمان را به آنها نشان می دهیم. ما آگاهی خود را از جزئیات این که شخص کیست، چه می‌گوید، و چگونه می‌توان یک موقعیت را از منظر او مشاهده کرد، از دست می‌دهیم.

فرآیند روانی فرافکنی جنبه ای از آگاهی انسان است که در آن ما دیدگاه زندگی خود را به شخص دیگری منتقل می کنیم. چه پیش‌بینی‌ها مثبت یا منفی باشند، برای هر دو فرآیند مشابهی است. ما دنیا را از دریچه خود می بینیم که از بدو تولد برای ما برنامه ریزی شده است. این “فیلتر” ذهنی در مغز ما جاسازی شده است به همان اندازه که تصورات ما از محیط فیزیکی مان مشخص است. پس شاید به همین دلیل است که قضاوت نکردن غیرممکن است. آرمان ها و چشم انداز زندگی ما نسخه ما از واقعیت است.

مثالی در ارتباط با قضاوت

به عنوان مثال، فردی که به شدت از دیگران انتقاد می کند، ممکن است احساس ترس، آشفتگی و قضاوت منفی درباره خود کند. فرد مطمئن و خاص دیگری ممکن است جهان را به شیوه ای مثبت مشابه ببیند. اما ممکن است نتواند ویژگی های تاریک تر را در دیگران ببیند یا درک کند. این بهتر از قضاوت منفی به نظر می رسد، اما ممکن است در معرض سوء استفاده قرار گیرند.

وقتی دنیا را از این منظر درک می کنید، بدن شما دائماً در حالت آماده باش است. اصطلاح این حالت “فیزیولوژی تهدید” یا “فرار یا مبارزه” است. هورمون های استرس شما (آدرنالین، کورتیزول، هیستامین) افزایش می یابد، شما سوخت بدن خود را برای زنده ماندن مصرف می کنید و نشانگرهای التهابی افزایش می یابند. شما احساس آشفتگی می کنید. اما بدن شما مورد حمله قرار می گیرد و در نهایت، افراد به شدت بیمار می شوند.

بررسی ماهیت شفا

قضاوت نکردن غیرممکن است. ماهیت شفا یادگیری استراتژی هایی برای ایجاد یک حالت ایمنی است که فیزیولوژی مخالف را ایجاد می کند. فقط در این حالت می توانید ذخایر خود را جمع آوری کرده و درمان کنید.

مستاصل بودن

من اولین بینش شخصی خود را در مورد این پدیده چند سال پیش، پس از بیرون آمدن از افسردگی شدید و فرسودگی شغلی داشتم. در حالی که در اعماق پرتگاه بودم، رگبار بی پایانی از خود قضاوت های منفی را تجربه کردم. با تکرار، آنها به “داستان” من تبدیل شدند، هویت من. ارزیابی من از بقیه منفی بود و زندگی شخصی ام از هم پاشید. البته همه را مقصر می دانستم جز خودم. تنها چیزی که می‌خواستم این بود که چند فکر مثبت در مورد خودم داشته باشم – هر کدام می‌توانند انجام دهند.

چند سال پس از چرخش زندگی ام، متوجه شدم که قضاوت مثبت از خود تقریباً به اندازه خود قضاوتی منفی، آرامش ذهن را مختل می کند. ذهنم همچنان در حال تپش بود. مانند تفکر منفی، من را از تجربه لحظه حال باز می داشت.

درک تغییرات

ما می خواهیم به بررسی این مطلب بپردازیم که قضاوت نکردن غیرممکن است. این درک یک تغییر مهم برای من بود. بعد از اینکه برای موفقیت و به دست آوردن چیزهایی که به من این امکان را می‌داد که مثبت‌تر به خودم نگاه کنم، سخت کار کردم، متوجه شدم که هر قضاوتی همچنان قضاوت است. آنها دو روی یک سکه هستند.

اطلاع در قضاوت

آنتونی دملو، در کتاب خود، راه عشق، اشاره می کند که به محض اینکه به کسی برچسب مثبت یا منفی زدید، آگاهی خود را از دست داده اید. شما دیگر نمی توانید ببینید آنها چه کسانی هستند. یک نظر، ظاهر یا نظر واکنشی را در شما ایجاد می کند و پاسخ شما ربطی به شخصیت واقعی آن شخص ندارد. از خود بپرسید چقدر آنها را می شناسید؟ در زندگی آنها چه می گذرد؟

آنها چه دلایلی برای این احساس دارند که دارند؟ فیلسوف رواقی یونانی، اپیکتتوس، مشاهده کرد که متفاوت است به جای گفتن، “این کسی است که بیش از حد مشروب می‌نوشد، کسی را مست خطاب کنیم.” یکی یک برچسب تحقیرآمیز است، در حالی که دیگری صرفاً یک توصیف است. به تجربه فردی که به او برچسب “بیمار سخت” زده اند فکر کنید. برای حرفه پزشکی مناسب تر است که به طور مداوم از “این فردی است که از درد مزمن رنج می برد” استفاده کند.

شادی

ما به بررسی شاخه شادی در این مطلب می پردازیم که قضاوت نکردن غیرممکن است. غیرممکن است که وقتی در یک وضعیت ذهنی قضاوت کننده هستید، واقعاً شادی را تجربه کنید. اگر در حین قضاوت کردن در مورد کسی متوقف شوید و حساب کنید، ممکن است متوجه شوید که چقدر احساس خستگی و فرسودگی می کنید. شما صرفاً همان دیدگاه‌های خود را به دیگران القا می‌کنید. با این حال، قضاوت همیشه برای بقای ما برای ارزیابی ایمنی در مقابل خطر ضروری بوده است. دست برداشتن از قضاوت کردن غیرممکن است.

برای اینکه قضاوت شادی را از شما نگیرد، باید آگاه شوید. راه حل مرکز مشاوره همکده این است که از تأثیر ماهیت قضاوت کننده خود بر کیفیت زندگی و روابط خود آگاه شوید. آگاهی نه تنها قضاوت را از بین می برد، بلکه مؤثر است.

قضاوت کننده نبودن

ما در این مقاله از وب سایت همکده به بررسی این مطلب می پردازیم که قضاوت نکردن غیرممکن است. در این باره به بیماران تمرینی پیشنهاد داده شد که تا در مورد کسی که دوست ندارند فکر کنند. گفتم: «ببین، الان اثرات برچسب زدن را فهمیدی و دیگر نمی‌خواهی این شخص را قضاوت کنی. وقتی سعی می کنید از قضاوت کردن دست بردارید، چه اتفاقی می افتد؟» آنها به من نگاه کردند و به سرعت متوجه شدند که این نوعی سرکوب فکر است و ما را بیشتر دچار قضاوت می کند. آنها اغلب در انجام این آزمایش گیج بودند. اشاره کردم که یکی از مزایای قابل توجه نوشتن این قضاوت ها و از بین بردن فوری آنها این بود که نوشتن به مردم اجازه می دهد به جای واکنش به افکارشان از افکار خود جدا شوند. آنها در حال “بی انرژی شدن” بودند.

اگرچه ممکن است هنوز از آن شخص بدشان بیاید، اما ممکن است فرصت‌هایی برای گوش دادن دقیق‌تر و درک بیشتر دیدگاه طرف مقابل فراهم شود. دیگر گرفتار نشدن در دام افکارتان، دری را برای ورود شادی بیشتری به زندگی شما باز می کند. پیدا کردن زمینه مشترک با کسی که از لحاظ تاریخی به عنوان یک دشمن در نظر گرفته می شود بسیار عالی است. همچنین گاهی اوقات به تفصیل یادداشت کرده ام که درباره یک شخص خاص چه فکری می کنم – مثبت و منفی، و سپس در ستون بعدی به احساس خودم در مورد همین موضوعات اشاره کرده ام. روشنگر و تواضع وار است.

صلح در قضاوت نکردن

آیا آگاهی شما از صلح است یا جنگ؟ بیشتر ما خواهان صلح هستیم، اما صلح غیرممکن است مگر اینکه مسئولیت مشارکت خود را در آگاهی جمعی به عهده بگیریم. مهم نیست که چقدر در مورد موقعیت خود احساس توجیه داشته باشید. خشم باز خشم است. برچسب زدن همچنان برچسب زدن است. این رفتارها بسیار بیشتر از اینکه صرفاً یک رفتار، دیدگاه یا شخص را دوست داشته باشید یا دوست نداشته باشید، جنگجو هستند. چرا درباره قضاوت کردن می نویسم؟ زیرا قضاوت های مداوم شما را در حالت آشفتگی نگه می دارد. اثرات نامطلوب روی شیمی بدن شما باعث افزایش درد جسمی و روحی شما می شود. درد مداوم حتی ناراحت کننده تر است.

قضاوت نکردن غیرممکن است. شما انتخابی در مورد قضاوت کردن ندارید. اما سرکوب حتی بدتر است. شما می توانید راهبردهای آگاه شدن و یادگیری را انتخاب کنید تا از قضاوت جدا شوید و آن را پردازش کنید. موفقیت در جدا شدن از افکارتان بر روی خود بنا می‌شود و در حین پیشروی بر روابط نزدیک شما تأثیر مثبت می‌گذارد. آگاه شدن تنها سهمی است که هر یک از ما باید به تجربه انسانی ارائه دهیم تا آن را به سطح بعدی برسانیم – آگاهی بیشتر از نیازهای دیگران به جای اینکه درباره ما باشد.

در نهایت

چه چیزی شما را شاد می کند؟ بقا در یک حالت قضاوتی ذهنی، از افراد دیگر یا خود شخص، از ارائه انرژی به زندگی شما جلوگیری می کند. قضاوت دیگران منعکس کننده دیدگاه درونی ما نسبت به خودمان است. آنها اجتناب ناپذیر هستند. زیرا برای زنده ماندن باید ارزیابی های بی پایان انجام دهیم. بیشتر قضاوت‌ها منفی هستند. توانایی ما برای لذت از روز را مختل می‌کنند. تلاش برای این‌گونه نبودن، وضعیت را بدتر می‌کند، زیرا سرکوب افکار، فیزیولوژی تهدید ما را بیش از پیش فعال می‌کند.

بنابراین، چه کاری می توانید انجام دهید؟ صرف آگاهی از ماهیت قضاوت کننده ذاتی خود، تفکر شما را به روی احتمالات بی پایان باز می کند. سپس می توانید سفر شفای خود را ادامه دهید. پاسخ قطعی برای درد مزمن، پذیرفتن شادی است. باز هم، شما باید از الگوهای واکنشی تثبیت شده خود رها شوید تا به دنیایی که انتخاب می کنید بسازید، حرکت کنید.

منابع
وب سایت psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا