فرآیند درمان سرپایی در روانشناسی چیست؟

فرآیند درمان سرپایی یکی از انواع روش های درمانی در دنیای امروزی است. روش های درمانی مختلفی در دنیای روان شناسی وجپد دارد. در مقاله های قبل گفتیم که روش درمان مبتنی بر تروما می تواند برای خانواده ها یا اشخاصی که دارای مشکلات روانی هستند مناسب باشد. مشکلات روانی می تواند امروز می خواهیم ببینیم که فرآیند درمان سرپایی در روان شناسی چگونه است. طبیعتاً هر کس باید سرنوشت و آینده خودش را با تلاش و کوشش ایجاد کند. خانواده می تواند نقش همراه را داشته باشد. در مقاله های قبل گفتیم که روش خانواده درمانی ساختاری چگونه است.

این نکته را باید در نظر داشته باشید که فقط خانواده مسئول موفقیت کودکانشان نیستند. در زندگی مشکلاتی وجود دارد که به تربیت فرزندان و خانواده مربوط نیست. گاهی اوقات خود فرد باید مشکلات مختلف را تجربه کند تا بزرگ شود. یکی از مواردی که در خانواده باید مورد اهمیت باشد مشاور خانواده است. خانواده درمانی ساختاری موضوعی مهم در دنیای امروز است. این یک فرایند آموزشی و مشاوره ای برای هر خانواده ای است. یکی از مواردی که ما باید در زندگی خود بدانیم این است که سعی داشته باشیم روی پای خود بایستیم. در ادامه می خواهیم ببینیم فرآیند درمان سرپایی در روانشناسی چیست؟

شادی در خانواده و درمان سرپایی

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. شادی انواع مختلفی دارد و واکنشی در بدن است که باعث ایجاد هورمون های خوب در بدن خواهد شد. هورمون ها در بدن به خصوص هورمون های شادی بسیار می تواند باعث موفقیت و پیشرفت شما شود. در ادامه می خواهیم بدانیم که چگونه بر شک خود غلبه کنیم و موفق شویم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با فرآیند درمان سرپایی در روانشناسی چیست، صحبت کنیم.

خانواده درمانی بوونین و فرآیند این روش در روانشناسی

خانواده درمانی بوونین رویکردی برای درمان است که توسط روانپزشک موری بوون ایجاد شده است. بوون معتقد بود که الگوها در خانواده ها در طول نسل ها باقی می مانند و رفتارهای مشکل ساز می توانند منتقل شوند و تضادهای مشابهی ایجاد کنند.

بوون این رویکرد درمانی را با فرآیند درمان سرپایی در روانشناسی به هدف تقویت ارتباط سالم بین اعضای خانواده، شکستن الگوهای سمی یا مضر و ایجاد تمایز و استقلال سالم در بین هر فرد در واحد خانواده ایجاد کرد. خانواده درمانی Bowenian از یک روش بین نسلی برای شناسایی این الگوها و تکنیک های ارتباطی برای ارتقای مرزها و روابط سالم در خانواده استفاده می کند.

انواع خانواده درمانی بوونین

همانطور که از نام آن پیداست، خانواده درمانی بوونین معمولاً شامل چندین عضو خانواده است که با هم کار می کنند. این کار باعث می شود تا به تعارضات خانوادگی رسیدگی کنند و روابط درون واحد خانواده را بهبود بخشند. خانواده درمانی می تواند شامل کار زوجین، کار در رابطه با والدین و فرزند، کار با خانواده های ترکیبی یا کار با چندین نسل از یک خانواده باشد.

درمان سرپایی

درمان سرپایی به عنوان هرگونه خدمات روان درمانی ارائه شده در زمانی که مشتری در بیمارستان، برنامه اقامتی یا سایر مراکز بستری نمی شود، تعریف می شود. این روش منبعی برای افرادی است که به دنبال حمایت برای نگرانی های سلامت روان هستند و نیازی به حمایت شبانه روزی یا نظارت بر ایمنی ندارند. درمان سرپایی را می‌توان از طریق بیمارستان‌ها، مطب‌های پزشک که درمانگر استخدام می‌کنند، درمان‌های گروهی یا مطب خصوصی ارائه کرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

روانشناسان، مددکاران اجتماعی بالینی، مشاوران، و برخی متخصصان پزشکی می توانند درمان سرپایی ارائه دهند. کارورزان و دانشجویانی که برای دریافت مدرک یا مجوز در سلامت روان کار می کنند ممکن است درمان سرپایی را با نظارت و  یک متخصص واجد شرایط و دارای مجوز ارائه دهند.

انواع درمان سرپایی

این نوع درمان بسته به نیاز مشتری می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. درمان فردی، گروه درمانی، خانواده درمانی و زوج درمانی همگی می توانند در یک محیط سرپایی ارائه شوند. بسته به نیاز مشتری و پیشرفت در درمان، جلسات می‌توانند از نظر دفعات متفاوت باشند. از جمله هفتگی، دو بار در هفته، یک هفته در میان و ماهانه.

درمانگرانی که خدمات سرپایی ارائه می‌کنند، بسته به سبک شخصی و سابقه آموزشی درمانگر، می‌توانند از جهت‌گیری‌های نظری مختلف تمرین کنند. بیشتر جهت گیری های آموزش داده شده در برنامه های بالینی و مشاوره را می توان در یک محیط سرپایی اجرا کرد، از جمله:

درمان آدلری

یک رویکرد درمانی مختصر که بر تعیین و دستیابی به اهداف خاص و همچنین آموزش روانی در مورد سلامت روان تأکید دارد.

رفتار درمانی

شکلی از درمان با هدف تغییر رفتارهای مشکل ساز از طریق تقویت رفتارهای ترجیحی.

شناخت درمانی

یک رویکرد درمانی معمولاً کوتاه مدت که چگونگی تأثیر افکار فرد بر احساسات و رفتارها را بررسی می کند.

درمان شناختی- رفتاری

نوعی درمان با هدف کمک به افراد برای شناسایی ارتباط بین افکار، رفتارها و احساسات ناسازگار و ایجاد تغییرات مثبت در این الگوها.

درمان انسان گرایانه

رویکردی به سلامت روان که به مراجع کمک می کند تا “خود واقعی” خود را شناسایی کند و تعیین کند که چگونه واقعی ترین زندگی خود را داشته باشد.

روانکاوی

یک رویکرد گفتار درمانی بلند مدت که شامل بررسی چگونگی تأثیر ضمیر ناخودآگاه فرد بر افکار، احساسات و رفتارها می شود.

درمان روان پویا

یک رویکرد درمانی طولانی مدت شامل کاوش عمیق و درک احساسات و افکار از طریق گفتار درمانی.

درمان مبتنی بر نقاط قوت

رویکردی برای درمان که بر نقاط قوت موجود مراجع تاکید می کند و به مراجع کمک می کند تا این نقاط قوت را در زندگی خود شناسایی و استفاده کند.

تکنیک های درمان سرپایی

تکنیک های درمانی بر اساس جهت گیری نظری درمانگر و همچنین نیازهای فردی مراجع متفاوت خواهد بود. همه جهت‌گیری‌ها شامل گفتار درمانی است که به درمانجو کمک می‌کند. این کار باعث می شود تا نیازها و اهداف درمانی خود را بیان کند و به درمانگر اجازه می‌دهد تعیین کند کدام مداخلات ممکن است مفیدتر باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از آن جایی که درمان سرپایی شامل جلساتی است که بین آن‌ها زمان می‌گذرد. بسیاری از درمانگران سرپایی تکالیف خود را در بین جلسات تعیین می‌کنند. تکالیف ممکن است شامل ردیابی افکار و احساسات، تمرین‌های تمرکز حواس یا مراقبه، یا امتحان سبک‌های ارتباطی مختلف یا راه‌حل‌های تعارض باشد.

چه نوعی از درمان سرپایی می تواند کمک کند؟

از آن جایی که درمانگران سرپایی انعطاف پذیری لازم را دارند تا از انواع جهت گیری ها و تکنیک های نظری استفاده کنند. درمان سرپایی می تواند به طیف وسیعی از نگرانی های مربوط به سلامت روان کمک کند. درمانگران می توانند از درمان سرپایی برای کمک به بسیاری از تشخیص ها از جمله افسردگی، اضطراب، تروما و استرس استفاده کنند.

مزایای این روش

درمان در یک محیط سرپایی به مراجعین اجازه می‌دهد جلسات را بر اساس در دسترس بودنشان برنامه‌ریزی کنند، و آنها می‌توانند فرکانس و اهداف درمانی را بر اساس نیازها و اولویت‌های خود انتخاب کنند.

این روش به هر کسی این امکان را می دهد که به دنبال خدمات درمانی و حمایت برای سلامت روان خود باشد و در عین حال به آن ها امکان می دهد در بین جلسات زندگی خود را بگذرانند. بسیاری از مراجعان می توانند در حین دریافت خدمات درمانی سرپایی به کار یا رفتن به مدرسه ادامه دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از آن جایی که انواع مختلفی از این روش وجود دارد، مراجعین می توانند درمانگری را پیدا کنند که نیازها و ترجیحات فردی آن ها را برآورده کند. این روش نیز می تواند از طریق بهداشت از راه دور انجام شود. بنابراین مراجعه کنندگانی که در مناطق روستایی زندگی می کنند نیازی به سفر برای دریافت خدمات ندارند.

تحقیقات درباره این زمینه

تحقیقات نشان داده است که خدمات مختلف می‌تواند علائمی را برای تشخیص افسردگی و اضطراب تا اختلال شخصیت مرزی ارائه دهد. برای بستری های اضافی.

چیزهایی که باید در نظر بگیرید

اگر با سلامت روان خود دست و پنجه نرم می کنید اما می توانید مستقل زندگی کنید، این روش ممکن است منبع خوبی برای شما باشد. افرادی که نیاز به حمایت درمانی مداوم دارند، نیاز به معاینه روزانه دارند، یا قادر به زندگی مستقل نیستند، ممکن است نیاز به درمان در منزل یا بستری داشته باشند. اگر افکار فعال خودکشی را تجربه می کنید، ممکن است برای اطمینان از ایمنی خود به سطح بالاتری از مراقبت نیاز داشته باشید.

هنگام بررسی گزینه‌های این روش، با شرکت بیمه خود تماس بگیرید تا اطلاعاتی در مورد پوشش خود و هزینه‌های خدمات درمانی دریافت کنید. همچنین می توانید با کارفرمای خود در مورد اینکه آیا یک برنامه کمک به کارمند دارید که تعداد محدودی جلسات رایگان ارائه می دهد صحبت کنید.

سخن آخر ‌

در این مقاله ما در ارتباط با یکی از روش های درمانی صحبت کردیم. این روش درمانی سرپایی می تواند کمک بسیار زیادی کند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا