سندرم کودک تکان خورده چیست؟

کودکان ممکن است دچار مشکلات زیادی شوند. در دنیای امروزی اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. سندرم ها در کودکان متفاوت هستند. گاهی اوقات به دلیل اشکالات ژنتیکی ممکن است است اتفاقات برای افراد بیفتند. در واقع کودکان حتی تا بزرگسالی هم ممکن است برخی از این سندروم ها را داشته باشند. یکی از این بیماری ها سندرم کودک تکان خورده است.

اختلالات فقط جسمانی نیستند. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم اختلالات جسمی و روانی ممکن است با هم مکمل باشند. به عبارت دیگر بسیاری از بیماری های جسمانی هستند که بیماری روانی را به دنبال خود می آوردند. از آن سمت هم بسیاری از بیماری های روانی هستند که بیماری های جسمانی را با خود می آوردند. برای مثال داشتن استرس و افزایش آن در طول مدت زیاد باعث می شود افراد دچار مشکلات جسمی شوند. اما این فرآیند می تواند درمان هم داشته باشد. یکی از مشکلات و اختلالات معروف سندروم های مغزی است. در ادامه می خواهیم ببینیم که سندرم کودک تکان خورده چیست؟

سندرم کودک تکان خورده و مشکلات حافظه

سندرم کودک تکان خورده چیست؟

حافظه می تواند خاطرات و اتفاقات مختلف را در ذهن شما ثبت کند و هر زمان که خودتان بخواهید آن ها را حذف خواهند کرد. برای تقویت حافظه راه های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه ها ورزشکاران و داشتن فعالیت های ذهنی است. در زمینه استفاده از فعالیت های ذهنی می توانید برای رسیدن به نتیجه مطلوب با مشاور یا روان شناس خود صحبت کنید. حافظه انواع مختلفی دارد. این بار می خواهیم تفاوت بین زوال عقل و آلزایمر را بدانیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با سندرم کودک تکان خورده چیست؟

سندرم کودک تکان خورده بعد از تولد نوزاد

به اکثر ما بعد از بچه دار شدن در بیمارستان فیلم هایی در مورد سندرم بچه تکان خورده نشان داده می شود. اما در حالی که ممکن است یک ایده کلی در مورد اینکه سندرم کودک تکان خورده چیست، موضوعی است که بیشتر ما ترجیح می دهیم به آن فکر نکنیم. از این گذشته، تصور اینکه کسی به نوزاد آسیب برساند غیرقابل تصور است.

اگر چه اکثریت قریب به اتفاق والدین هرگز کودک خود را دچار مشکلات این چنینی نمی‌ کنند. سندرم کودک تکان‌خورده چیزی است که می‌تواند برای هر فرزندی اتفاق بیفتد. به خصوص زمانی که کودک تمام شب بیدار باشد و از استراحت کافی برخوردار نباشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این فقط والدین نیستند که می توانند با این مشکل دست و پنجه نرم کنند. هر کسی که از یک نوزاد مراقبت می کند می تواند خود را در این موقعیت از جمله پرستار بچه و خانواده بزرگ بیابد.

به همین دلیل است که همه والدین باید بدانند که سندرم کودک تکان‌خورده چیست. چقدر جدی است، علائم آن چگونه به نظر می‌رسد. مهم‌تر از همه، اگر شما یا کسی که از کودکتان مراقبت می‌کند ممکن است در معرض خطر بیرون انداختن نوزاد باشید، چه کاری انجام دهید. از عصبانیت یا ناامیدی در اینجا چیزی است که باید در مورد سندرم کودک تکان دهنده بدانید.

سندرم کودک تکان دهنده چگونه تعریف می شود؟

سندرم کودک تکان خورده چیست؟

سندروم پرتاب کودک زمانی رخ می دهد که کودک توسط شانه ها یا قفسه سینه – یا به صورت وارونه توسط پاها – گرفته می شود و به عقب و جلو تکان می خورد. این عمل باعث می شود سر به سرعت و با قدرت از بقیه بدن در یک حرکت شلاقی دور شود.  پرتاب بچه، تاب دادن او و غیره باعث ایجاد این سندرم نمی شود.

نظر پزشکان در ارتباط با این زمینه

ایلان شاپیرو، MD، مدیر پزشکی سلامت و تندرستی در خدمات بهداشتی AltaMed و عضو آکادمی اطفال آمریکا، می‌گوید: به طور کلی، سندرم کودک تکان‌خورده یک آسیب مغزی حیاتی است که در نوزادانی که به شدت تکان خورده‌اند دیده می‌شود. سندرم کودک تکان داده شده نوعی کودک آزاری است و به طور رسمی ترومای سر آزاردهنده کودکان (AHT) نامیده می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علاوه بر این، طبق آکادمی نورولوژی آمریکا، نوزادان دارای عضلات گردن ضعیف و سرهای بزرگ و سنگین هستند و لرزش باعث می شود مغز شکننده آن ها در داخل جمجمه به جلو و عقب بپرد. این عمل باعث کبودی، تورم و خونریزی می شود که می تواند منجر به آسیب دائمی و شدید مغز یا مرگ شود.

یکی دیگر از دلایلی که نوزادان بسیار مستعد آسیب لرزش شدید هستند، فیزیک بدنی آن ها است. مغز نوزادان به دلیل محتوای آب بدن بالاتر از مغز بزرگسالان است. این  باعث می‌شود مغز نرم‌تر و مستعد آسیب‌های شتاب-کاهش (مانند آسیب‌های ناشی از تکان دادن کودک) شود.

سندرم های مختلف در کودکان می‌تواند صدمات بسیار جدی از جمله مرگ ایجاد کند

سندرم های مختلف در کودکان می‌تواند صدمات بسیار جدی از جمله مرگ ایجاد کند. علائم می تواند در عرض چند ثانیه تا چند ساعت پس از پرتاب شدن بچه ظاهر شود. به عنوان مثال، پرتاب کردن نوزاد می تواند برخود مغز با جمجمه را ایجاد کند. همچنین به علت فشار های وارده بر مغز این فرآیند باعث آسیب های مخناف در بزرگسالی خواهد شد. با این حال، حرکات غیر تهاجمی ساده، مانند بالیدن آرام کودک روی زانو، باعث ایجاد سندرم های مختلف در کودکاننوزاد نمی شود.

دکتر شاپیرو می گوید: «لرزش شدید همچنین می تواند باعث خونریزی مغزی، کبودی و تورم شود. “آسیب مغزی می تواند منجر به تنها پنج ثانیه لرزش تهاجمی شود.”

سندرم های مختلف در کودکان چقدر شایع است؟

سندرم کودک تکان بیش از آن چه انتظار دارید شایع است. در ایالات متحده، سالانه بین 1000 تا 3000 نوزاد آن را تجربه می کنند. به طرز غم انگیزی، حدود 1 نفر از هر 4 قربانی سندرم های مختلف کودکی در اثر جراحات جان خود را از دست می دهند. و تا 80 درصد از آن ها آسیب های طولانی مدت را متحمل می شوند. هر سال از 1.2 تا 16 میلیارد دلار برای مراقبت های پزشکی و بستری شدن در بیمارستان برای درمان نوزادان مبتلا به این اختلال روانی می شود.

نظر رابرت همیلتون در ارتباط با این زمینه

سندرم کودک تکان خورده چیست؟

رابرت همیلتون، پزشک متخصص اطفال در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در سانتا می‌گوید: «تروما به سر ممکن است ناشی از ضربه‌های بلانت یا آسیبی باشد که پس از تکان‌های شدید به جلو و عقب رخ می‌دهد، که باعث خونریزی داخل جمجمه‌ای مغز و شبکیه می‌شود. مونیکا، کالیفرنیا، و مجری پادکست “بررسی همیلتون: جایی که کودکان و فرهنگ با هم برخورد می کنند.”

چرا سندرم های مختلف در بچه ها اتفاق می افتد؟

معمولاً، سندرم کودک تکان‌خورده زمانی اتفاق می‌افتد که والدین یا مراقب به دلیل گریه نوزاد احساس می‌کنند که به نقطه شکستگی فشار آورده‌اند و پرخاشگری خود را به کودک نشان می‌دهند. نوزادان به‌خصوص در ماه‌های اول بسیار زیاد گریه می‌کنند. بسیاری از  ما گاهی اوقات توانایی برخورد و مقابله با شرایط را نداریم ( خصوصا اگر یک سمت این شرایط سخت فرزند خود ما باشد.)

نظر دکتر شاپیرو در ارتباط با این زمینه

دکتر شاپریو می گوید: «بچه ها خیلی گریه می کنند. “این تنها راه آن ها برای برقراری ارتباط است. گاهی اوقات والدین و مراقبین احساس می‌کنند که خسته شده‌اند و می‌خواهند کودک را وادار کنند که گریه او را متوقف کنند.»

در عوض، درک این نکته مهم است که ممکن است نتوانید کودک خود را آرام کنید و این نه تقصیر شماست و نه کودک شما. در واقع، نوزادان در 4 ماه اول زندگی بیشتر گریه می کنند. مرکز ملی برای بیماری های کودکان این دوره از زندگی آن ها را دوره گریه ارغوانی می نامد.

الگوهای این اختلالات در بچه ها چگونه است؟

  • الگوی اوج: گریه در حدود 2 ماه به اوج خود می رسد و سپس کاهش می یابد
  • غیر قابل پیش بینی: گریه می تواند بی دلیل بیاید و برود
  • مقاوم در برابر آرامش: گریه ممکن است برای مدت طولانی ادامه داشته باشد
  • ظاهری شبیه درد: ممکن است ظاهری دردناک در صورتشان داشته باشد
  • گریه های طولانی مدت: گریه می تواند ساعت ها ادامه داشته باشد
  • گریه عصرگاهی: گریه بیشتر در بعدازظهر و عصر رخ می دهد

هنگامی که می خواهید فرزند خود را آرام کنید بهترین روش استفاده از راه حل های درست و منطقی است. پرتاب کردن بچه ها اصلا روش مناسبی نخواهد بود. دکتر همیلتون می‌گوید: سندروم های مختلف در فرزندان می تواند زمانی اتفاق بیفتد که ان ها وضعیت سختی را تحمل کرده اند. همه بچه ها ممکن است زمانی گریه کنند اگر والدین بخواهند به خاطر این رفتار به فرزند خود فشار بیاورند کار اشتباهی است.

مواد مخدر و تاثیرات آن بر روی والدین

به گفته دکتر همیلتون، خانواده هایی که اعتیار به مواد مخدر را تجربه می کنند بیشتر فشار های روانی را به فرزندانشان وارد می کنند.  زیرا این مواد می توانند بازدارندگی معمول آن ها را نسبت به رفتار خشونت آمیز کاهش دهند. الکل و مواد مخدر مخلوط با مراقبت از نوزاد یک دستور العمل خطرناک است، به ویژه برای والدین خسته.

علائم سندرم تکان کودک چیست؟

سندرم کودک تکان خورده چیست؟

هنگامی که صحبت از سندرم کودک تکان می شود طیف گسترده ای از علائم وجود دارد.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا