رویاپردازی ناسازگار ممکن است برای برخی تشخیص ADHD بهتر باشد

رویاپردازی ناسازگار می تواند کمی برای تشخیص بیماری به شما کمک کند. در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارند. اختلالات اگر درمان نشوند می توانند آسیب زا باشند. استرس هم اگر درمان نشود می تواند در طولانی مدت تبدیل به اضطراب و افسردگی شود. همیشه باید خودمان را برای چالش های سخت زندگی آماده کنیم. در واقع ما باید این واقعیت را بپذیریم که مشکلات برای همه است. یکی از مواردی که امروز می خواهیم در ارتباط با آن صحبت کنیم رویاهای استرس زا است. در ادامه می خواهیم ببینیم که رویاپردازی ناسازگار ممکن است برای برخی تشخیص ADHD بهتر باشد چگونه است. اگر استرس در دوران ابتدایی خود درمان نشود و علائم آن تشخیص داده نشود ممکن است در آینده خطرناک باشد.

استرس و رویاپردازی ناسازگار

در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است. این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی این که رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با رویاپردازی ناسازگار ممکن است برای برخی تشخیص ADHD بهتر باشد، صحبت کنیم.

خواب و رویاپردازی ناسازگار انسان ها یکی از مهمترین فعالیت های روزانه است

فٰرآیند خواب یکی از مهمترین فعالیت های روزانه است که به حفظ سلامت روانی شما کمک می کند. خواب کم می تواند باعث خستگی، بی حالی، ضعف شناختی شود و می تواند باعث ایجاد یا تشدید انواع مختلف بیماری های روانی از جمله اضطراب، افسردگی و موارد دیگر شود. اما وقتی مسائلی مانند استرس و اضطراب بر خواب شما تأثیر می گذارد، چه اتفاقی می افتد؟ اگر تا به حال در خواب دیده اید که با لباس زیر در مقابل دوستان خود در دبیرستان ایستاده اید یا در یک کلاس که فراموش کرده اید ثبت نام کرده اید، تلاش کرده اید تا از یک بلای طبیعی فرار کنید، با رویاپردازی ناسازگار انسان ها آشنا شده اید.

تصورات استرس زا روشی رایج برای برخورد ذهن با رویدادها و موقعیت های استرس زای زندگی است ، اما هنگامی که خواب های استرس زا خواب شما را مختل می کند، می تواند منجر به یک چرخه معیوب استرس و بی خوابی شود.

رویاهای استرس زا و رویاپردازی ناسازگار انسان ها

تصورات استرس زا می توانند به هر نوع رویایی که شامل رویدادها یا احساسات استرس زا و اضطراب زا باشد، اشاره کنند. در حالی که رویاهای استرس زا از فردی به فرد دیگر و همچنین در فرهنگ ها و جوامع مختلف متفاوت است، رویاهای استرس زا اغلب با ترس از افتادن، تعقیب شدن، بلایای طبیعی، یا برآورده نشدن مسئولیت های شخصی یا شغلی خود را نشان می دهند. رویاهای استرس زا می توانند شما را با عرق سرد بیدار کنند و محتوای مزاحم آن ها اغلب شما را مضطرب یا ناراحت می کند.

چرا موارد استرس زا در رویاپردازی ناسازگار انسان ها هاتفاق می افتد؟

رویاهای استرس یک واکنش بسیار رایج در شرایط استرس زا هستند. آن ها همچنین می توانند نتیجه حوادث استرس زا یا آسیب زا در گذشته باشند، زیرا مغز شما برای پردازش رویدادهایی که تأثیر روانی و عاطفی پایدار داشته اند، کار می کند، حتی اگر مدت ها پیش اتفاق افتاده باشد. در حالی که اکثر مردم به عنوان راهی برای فرار از مشکلات خود در پایان روز و شروع دوباره صبح به نظر می رسند، تحقیقات نشان می دهد که خواب نقش مهمی در پردازش وقایع روز قبل دارد، به ویژه اگر از نظر احساسی باشد. رویاها گاهی اوقات می توانند مفید باشند و به ذهن اجازه می دهند تا حوادث گذشته و نگرانی های آینده را در نظر بگیرد و پردازش کند و افراد رویایی را برای شرایط استرس زایی که ممکن است رخ دهد آماده کند.

ممکن است گاهی اوقات یک راه سالم برای مغز برای مقابله با استرس باشد

اگر چه ممکن است گاهی اوقات یک راه سالم برای مغز برای مقابله با استرس باشد، اما رویاهای استرس زا می توانند به سرعت مشکل ساز شوند، به ویژه هنگامی که آن ها بیش از حد معمول زنده هستند، تکرار می شوند یا با افزایش دفعات تکرار می شوند. رویاهای استرس زا می توانند خواب را مختل کرده و در نتیجه باعث افزایش اضطراب و کاهش عملکرد شناختی شوند. و از آن جا که رویاهای استرس زا اغلب ناشی از استرس و اضطراب از قبل هستند، می تواند منجر به یک چرخه معیوب شود. برای کسانی که از رویاهای پایدار رنج می برند، می توانند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی روزمره تأثیر بگذارند.

رویاپردازی ناسازگار رایج استرس زا

در حالی که رویاهای استرس زا از فردی به فرد دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است، چند موضوع مشترک وجود دارد که بسیاری از رویاهای استرس زا را به هم پیوند می دهد و آن ها را به یک پدیده جهانی تبدیل می کند.

برهنه بودن در انظار عمومی

برهنه شدن در انظار عمومی یک رویای شایع استرس زا است که اغلب با اضطراب اجتماعی و ترس از قضاوت و طرد شدن در محیط اجتماعی مرتبط است. به ویژه در فرهنگ هایی که برهنگی ممنوع است، خواب دیدن برهنگی در ملاء عام می تواند نشانه این باشد که شما در مورد شیوه هایی که توسط اطرافیان تصور می شوید استرس دارید.

رویاپردازی ناسازگار انسان ها ادامه زندگی واقعی آن ها هستند

در گسترده ترین مطالعه روی رویاها تا به امروز، دانشمندان دریافته اند که رویای ما ادامه زندگی واقعی است. دانشمندان که در مجله علمی Royal Society Open Science منتشر شد، در تحقیقات رویایی خود دریافتند که رویاها و زندگی واقعاً چقدر به هم مرتبط هستند.

رویاپردازی ناسازگار ممکن است برای برخی تشخیص بهتر از ADHD باشد

یک مطالعه اخیر نشان می دهد که رویاپردازی ناسازگار (MD) ممکن است تشخیص بهتری برای برخی از افرادی باشد که قبلاً با ADHD تشخیص داده شده بودند. این شرایط هنوز توسط DSM شناسایی نشده است. پروفسور الی سامر اولین بار در سال 2002 MD را تشریح کرد، اما حجم تحقیقات پیرامون آن نسبتاً کوچک است.

یک مطالعه جدید نشان می دهد که رویاپردازی ناسازگار ممکن است تشخیص بهتری نسبت به ADHD برای برخی افراد باشد.

نظر محققان در ارتباط با این زمینه

محققان دانشگاه Ben-Guiron در Negev، با همکاری دانشگاه حیفا، 83 بزرگسال مبتلا به ADHD را ارزیابی کردند. آن‌ها دریافتند که حدود یک پنجم معیارهای پیشنهادی برای رویاپردازی ناسازگار (MD) را برآورده می کند، که هنوز به عنوان یک سندرم روانپزشکی به رسمیت شناخته نشده است. محققان بزرگسالان را از نظر علائم بی توجهی، MD، افسردگی، تنهایی و عزت نفس ارزیابی کردند. افرادی که معیارهای پیشنهادی برای MD را برآورده کردند، نسبت به افرادی که معیارها را نداشتند، میزان افسردگی، تنهایی و عزت نفس بالاتری را نشان دادند.

رویاپردازی ناسازگار و ADHD

در یک بیانیه مطبوعاتی که توسط دانشگاه به اشتراک گذاشته شد، مدرس ارشد گروه روانشناسی و یکی از نویسندگان این مطالعه دکتر نیریت سوفر-دودک، دکترا، گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که زیر گروهی از افراد مبتلا به ADHD وجود دارند که سود بیشتری خواهند برد.

رویاپردازی ناسازگار چیست؟

وضعیت رویاپردازی ناسازگار برای اولین بار توسط پروفسور الی سامر در سال 2002 تشریح شد. که آن را به عنوان “فعالیت فانتزی گسترده ای که جایگزین تعامل انسانی می شود یا با عملکرد آکادمیک، بین فردی یا حرفه ای تداخل می کند” توصیف کرد و کارکردها، مضامین و پویایی های کلیدی را شناسایی کرد.  رویاپردازی ناسازگار نوعی اعتیاد است که با اشتیاق به رویاپردازی و جذب خود در دنیایی خیالی، با نادیده گرفتن تعهدات اجتماعی، تحصیلی و شغلی مشخص می شود. اگرچه ممکن است در کوتاه مدت احساس سودمندی داشته باشد. اما در بلندمدت می تواند تأثیر منفی بر رفاه داشته باشد. این می تواند چرخه معیوب عقب نشینی بیشتر به رویاپردازی ناسازگار را به عنوان راهی برای مقابله ایجاد کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افرادی که [رویای ناسازگار] را تجربه می‌کنند، به‌طور واضح ساعت‌ها یا حتی روزها رویاپردازی می‌کنند. خصوصا در تلاش برای فرار از تجربیات، خاطرات یا محرک‌های دردناک. به گفته بابی بنکس، درمانگر، مربی و عصب شناس، خیالبافی ناسازگار «به عنوان مکانیزم مقابله ای استفاده می شود و به عنوان نوعی جدایی در نظر گرفته می شود. معمولاً در پاسخ به ترومای قبلی یا تنهایی مزمن این اتفاق می افتد. افرادی که [رویاپردازی ناسازگار] را تجربه می کنند، به طور مشخص ساعت ها یا حتی روزها این فرآیند را انجام می دهند، و در تلاش برای فرار از تجربیات، خاطرات یا محرک های آسیب زا هستند.

نظر بابی بنکس در ارتباط با این زمینه

او آن را با خیال‌پردازی‌های گاه به گاه و «فاصله‌گذاری» مقایسه می‌کند، «چیزی که اکثر ما تجربه کرده‌ایم و کاملاً طبیعی است»، با خیال‌پردازی ناسازگار که تأثیر بیشتری بر توانایی عملکرد در زندگی روزمره دارد. بنکس توضیح می‌دهد: «به مرور زمان، این می‌تواند جایگزین تعامل انسانی شود. در واقع منجر به بی‌خوابی شود و زندگی حرفه‌ای و تحصیلی فرد را مختل کند. اما در برخی موارد، می‌تواند منجر به اضطراب، اضطراب اجتماعی، افسردگی و گسستگی بیشتر شود.

سرگردانی ذهن و رویاپردازی ناسازگار

مشکلات در حفظ توجه یکی از پیامدهای MD است. و DSM همچنین این را به عنوان نشانه تعدادی از شرایط دیگر، به ویژه ADHD، فهرست می کند. بی توجهی در افراد مبتلا به ADHD اغلب به عنوان مربوط به سرگردانی ذهن (MW) در نظر گرفته می شود. در این مطالعه به عنوان «فعالیت ذهنی منفعل افکار انجمنی که مستقل از محرک و غیرمرتبط با وظیفه هستند» توصیف شده است. اما اجازه تمایز را نمی دهد. به عنوان مثال، بین آنچه که خیالبافی ناسازگار تلقی می شود و افکار نامرتبط به وظایف ارتباطی ایجاد نمی کند. در نتیجه، برخی از افرادی که فکر می‌کنند ممکن است خیال‌پردازان ناسازگار باشند.

آن ها برچسب‌های تشخیصی موجود (مانند ADHD) را مفید نمی‌دانند. این مطالعه سه تفاوت کلیدی را بین سرگردانی ذهن در ADHD و رویاپردازی ناسازگار بیان می کند.

اولین نکته در مورد رویاپردازی ناسازگار

اولین مورد این است که با رویاپردازی ناسازگار، حالت رویاپردازی اغلب عمداً فعال می شود نه اینکه ذهن خود به خود سرگردان شود. دوم این که خیال‌پردازان ناسازگار تمایل دارند بدانند که در حال رویاپردازی هستند. و سوم این است که در حالی که سرگردانی ذهن اغلب فاقد راهنمایی یا جهت است، خیال‌پردازی ناسازگار معمولاً شامل طرحی دقیق‌تر و پیچیده‌تر است.

علائم رویاپردازی ناسازگار

در حالی که علائم MD ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، برخی از علائم اصلی به شرح زیر است.

  • رویاهای روشن و پیچیده
  • رویاپردازی تا چندین ساعت در یک زمان
  • مشکل در خواب
  • مشکل در انجام وظایف روزمره و انجام تعهدات
  • حالات صورت و حرکات تکراری، اغلب بدون توجه

سخن آخر

ما در این مقاله در ارتباط با ارتباط بین رویاپردازی ناسازگار و ارتباط آن با بیش فعالی صحبت کردیم. بررسی ویژگی های این موضوع از نظر روانشناسان کمی دشوار است.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا