روشنگری چند افسانه اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یکی از بد فهمیده ترین شرایط سلامت روان است. بنابراین، ما بزرگترین افسانه های آن را برای کمک به کاهش انگ اطراف آن نابود می کنیم. E. Fuller Torrey، روانپزشک در نسخه 2006 کتاب خود “بقای اسکیزوفرنی” از اسکیزوفرنی به عنوان “معادل امروزی جذام” یاد می کند. بیش از یک دهه بعد، اظهارات او دور از دسترس نیست. افسانه ها و باورهای غلط در مورد اسکیزوفرنی همچنان ادامه دارد. در این نوشته از وب سایت همکده ما به روشنگری چند افسانه اسکیزوفرنی می پردازیم. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

روشنگری چند افسانه اسکیزوفرنی

به دلیل کلیشه ها و تصویرسازی های نادرست رسانه ای، اسکیزوفرنی همچنان در راز، سردرگمی و ترس پوشیده شده است. واقعیت؟ اسکیزوفرنی یک اختلال مزمن است که بر نحوه تفکر، احساس و عمل فرد تأثیر می گذارد. در حالی که این یک وضعیت چالش برانگیز است، با درمان، بسیاری از مردم زندگی پرمعنا و رضایت بخشی دارند. این که آیا عزیز شما مبتلا به اسکیزوفرنی است یا می‌خواهید این وضعیت را بهتر درک کنید، در اینجا برخی از شایع‌ترین افسانه‌ها و به دنبال آن حقایق آورده شده است. در ادامه به روشنگری چند افسانه اسکیزوفرنی می پردازیم.

توجه کنید که هذیان و توهم به اصطلاح علائم مثبت اسکیزوفرنی هستند. اختلال در حرکات چشم از دیرباز با اسکیزوفرنی مرتبط بوده است. از این رو آزمایش های چشم می توانند به ابزاری تشخیصی برای تشخیص اسکیزوفرنی تبدیل شوند. دقت داشته باشید که بر خلاف تقریباً همه بیماری های روانی دیگر، شروع اسکیزوفرنی معمولاً تا 20 سالگی فرد نیست. اسکیزوفرنی با هذیان و توهم مشخص می شود و به طور کلی با داروها و روان درمانی درمان می شود. در ادامه اما با هم به بررسی افسانه های اسکیزوفرنی خواهیم پرداخت.

افسانه: اسکیزوفرنی به معنای داشتن چند شخصیت است

بسیاری از افراد اسکیزوفرنی را با اختلال هویت تجزیه ای (DID) اشتباه می گیرند. این تا حدودی قابل درک است، زیرا اسکیزوفرنی از نظر فنی به “ذهن شکاف” از یونانی ترجمه می شود. با این حال، اسکیزوفرنی به جای تقسیم شخصیت ها، به جدایی از واقعیت اشاره دارد. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است توهم و هذیان داشته باشند که به عنوان علائم مثبت شناخته می شوند. این بدان معنی است که آنها می توانند چیزهایی را تجربه کنند که در آنجا نیستند. یا ممکن است چیزهایی را باور کنند که از نظر واقعیات درست نیستند.

در مقابل، DID – که به شدت درک نشده و هیجان‌انگیز شده است – شامل داشتن چندین هویت تکه تکه در مقابل یک خود واحد است. با روشنگری چند افسانه اسکیزوفرنی به درستی می توان در این زمینه به نتیجه رسید.

افسانه: اسکیزوفرنی تقریباً در همه یکسان به نظر می رسد

در حالی که اسکیزوفرنی اکنون یک تشخیص واحد است، علائم در بین افراد مبتلا به این بیماری بسیار متفاوت است. برخی چیزهایی را می بینند یا می شنوند (توهمات دیداری و شنیداری)، در حالی که دیگران در توجه کردن، به خاطر سپردن اطلاعات و حفظ انگیزه مشکل دارند. در واقع، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی حتی ممکن است علائم مختلفی را در زمان‌های مختلف تجربه کنند و شدت علائم ممکن است در بین افراد یا از قسمتی به قسمت دیگر متفاوت باشد. در این زمینه می توان حتی بین انواع مختلف اسکیزوفرنی تمایز قائل شد:

  • پارانوئید: سوء ظن شدید یا احساس آزار و شکنجه
  • هبهفرنیک یا بی نظم: تفکر آشفته، واکنش های هیجانی نامناسب، و اختلالات گفتاری بدون هذیان یا توهم.
  • تمایز نیافته: ترکیبی از علائم اسکیزوفرنی، مانند گیجی و پارانوئید
  • باقیمانده: توهمات یا هذیان با شدت کمتر با علائم «منفی» بیشتر، مانند عاطفه صاف، کندی گفتار، و بی انگیزگی.
  • کاتاتونیک: حرکت یا تعامل کم با محیط یا تقلید گفتار یا حرکت شخص دیگر

روشنگری چند افسانه اسکیزوفرنی – افراد مبتلا به اسکیزوفرنی خطرناک هستند

میزان پرخاشگری در میان افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کمی بالاتر است. اما در برخی موارد، این خطر افزایش یافته ممکن است به دلیل مصرف مواد باشد تا خود بیماری، همانطور که تحقیقات منبع معتبر 2019 نشان می دهد. به جای عاملان خشونت، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی اغلب قربانی جنایات خشونت آمیز می شوند منبع مورد اعتماد. بعلاوه، آنها تمایل دارند برای خود خطر بیشتری نسبت به دیگران داشته باشند. یک مطالعه 20 ساله در مقیاس بزرگ نشان داد که میزان خودکشی در میان افراد مبتلا به اسکیزوفرنی 20 برابر بیشتر از جمعیت عمومی است.

افسانه: اسکیزوفرنی به طور ناگهانی به وجود می آید

روشنگری چند افسانه اسکیزوفرنی بسیار مهم است و به ما کمک زیادی می کند. دمیان رز، MD، PhD، مدیر پزشکی برنامه مسیر UCSF در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، می‌گوید: «افت شدید عملکرد بسیار نادر است. این یک برنامه درمانی برای جوانانی است که در معرض خطر ابتلا به روان پریشی یا تجربه اولین دوره روان پریشی قرار دارند. در عوض، اسکیزوفرنی تمایل دارد به کندی ایجاد شود. دکتر رز خاطرنشان می کند که علائم اولیه اغلب در نوجوانی ظاهر می شود. در اینجا برخی از علائم اولیه، به دنبال نمونه هایی آورده شده است:

  • تفکر غیرمعمول: داشتن افکاری که شبیه چیزهای خود یا آشنای شما نیستند، احساس عجیب، گیج کننده یا ترسناک
  • درک نادرست از واقعیت: احساس می کنید که ذهن شما دارد شما را فریب می دهد
  • تفکر پارانوئید: فکر کردن به اینکه دیگران برای شما آرزوی آسیب می کنند یا در اطراف مردم احساس ترس می کنند
  • تفکر آشفته: درک نکردن آنچه مردم می گویند یا مشکل در به خاطر سپردن چیزهای ساده
  • کناره گیری: فاصله گرفتن از عزیزان یا از دست دادن علاقه به فعالیت های روزمره

علائم در یک پیوستگی رخ می دهد. دکتر رز می‌گوید: در مراحل ابتدایی اسکیزوفرنی، فرد ممکن است صداهایی را نشنود، اما ممکن است زمزمه‌هایی را بشنود که نمی‌تواند تشخیص دهد. متخصصان توصیه می‌کنند که در دوره «پیش‌درمانی» قبل از شروع اسکیزوفرنی به دنبال درمان باشید.

روشنگری چند افسانه اسکیزوفرنی – افسانه: اسکیزوفرنی واقعا قابل درمان نیست

دکتر ایرن اس. لوین، روانشناس و یکی از نویسندگان کتاب «اسکیزوفرنی برای آدمک ها» می گوید: اسکیزوفرنی یک بیماری مزمن کاملاً قابل درمان و قابل کنترل است، درست مانند دیابت یا بیماری قلبی. درمان ها بر اساس علائم خاص، چالش ها و نیازهای فرد متفاوت است. به طور کلی، درمان موثر شامل مصرف داروهای ضد روان پریشی و رفتن به درمان است. داروهای ضد روان پریشی به کاهش توهمات و هذیان ها کمک می کند. روان درمانی همچنین برای کاهش علائم و کمک به موارد زیر مهم است:

  • مدیریت موثر استرس
  • شرکت در فعالیت های روزانه
  • دستیابی به اهدافی که برای شما مهم هستند
  • بهبود کیفیت زندگی شما

علاوه بر این، حمایت خانواده همراه با حمایت تحصیلی یا حرفه ای فوق العاده مفید است.

افسانه: اگر یکی از اعضای خانواده اسکیزوفرنی داشته باشد، شما نیز به آن مبتلا خواهید شد

روشنگری چند افسانه اسکیزوفرنی به ما کمک می کند تا این بیماری را بهتر بشناسیم. در حالی که علل دقیق اسکیزوفرنی ناشناخته است، کارشناسان می دانند که این به دلیل ترکیبی از عوامل است. به عنوان مثال، داشتن یکی از والدین مبتلا به اسکیزوفرنی می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را تا 13 درصد افزایش دهد. اگر یکی از دوقلوهای همسان مبتلا به اسکیزوفرنی باشد، دوقلو دیگر 44 درصد شانس ابتلا به آن را دارد. عوامل محیطی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت های ویروسی یا باکتریایی
  • سوء تغذیه، بیماری و استرس مادر در دوران بارداری
  • استرس عمده در بخش های حیاتی توسعه

همچنین، برخی از تحقیقات منبع مورد اعتماد نشان می دهد که برخی از داروهای تفریحی، به ویژه حشیش، ممکن است شانس ابتلای فرد به اسکیزوفرنی را افزایش دهد. با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که مشاهدات در مطالعه ممکن است لزوماً یک رابطه علت و معلولی را ثابت نکنند.

روشنگری چند افسانه اسکیزوفرنی – افسانه: فقط افراد مبتلا به اسکیزوفرنی چیزهایی را تجربه می کنند که وجود ندارند

در واقع، شرایط پزشکی متعدد می تواند باعث ایجاد طیفی از توهمات شود – شنیدن، دیدن، بوییدن، چشیدن و احساس چیزهایی که وجود ندارند. این شرایط عبارتند از:

  • بیماری پارکینسون
  • تومورهای مغزی
  • صرع
  • میگرن
  • زوال عقل، از جمله بیماری آلزایمر

در واقع، این یکی از دلایلی است که چرا ائتلاف اقدام اسکیزوفرنی و روان پریشی می خواهد اسکیزوفرنی را مجدداً به عنوان یک بیماری عصبی طبقه بندی کند.

افسانه: بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان برای اسکیزوفرنی ضروری است

اکثر افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نیازی به ماندن در بیمارستان ندارند و بهترین کار را برای حضور در درمان سرپایی و زندگی در خانه انجام می دهند. با این حال، زمانی که فردی بحرانی را تجربه می کند، اقامت کوتاه مدت در بیمارستان مهم است. به عنوان مثال، این ممکن است زمانی باشد که یک فرد دارای موارد زیر است:

  • داشتن علائم شدید
  • تجربه یک اپیزود روانی
  • صحبت کردن در مورد صدمه زدن به خود یا دیگران
  • تجربه عوارض جانبی شدید از دارو
  • نیاز به تغییر داروی خود دارند

باز هم، زمان هایی که بستری شدن در بیمارستان ضروری است به شرایط هر فرد بستگی دارد.

روشنگری چند افسانه اسکیزوفرنی – افسانه: افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نمی توانند زندگی معنادار و رضایت بخشی داشته باشند

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی از نظر شدت علائم و طبیعتاً شرایط و موقعیت های زندگی با یکدیگر تفاوت زیادی دارند. این درست است که برخی از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی مبارزه می کنند. به عنوان مثال، تحقیقات منبع قابل اعتماد را پیشنهاد می کند.

اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روان پریشی با بی خانمانی مرتبط هستند. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی رشد می کنند. آنها شغل، خانواده، و سرگرمی های کامل دارند. کلید زندگی خوب با اسکیزوفرنی یا هر بیماری مزمن، یافتن درمان مناسب و پایبند ماندن به آن است. یک مطالعه پیگیری 16 ساله منبع مورد اعتماد نشان داد که با درمان، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلالات مصرف مواد بهبودهایی را در علائم و کیفیت زندگی تجربه کردند. آنها همچنین تمایل به زندگی مستقل، کار و حمایت اجتماعی داشتند.

با نگاه به آینده و شرایط اسکیزوفرنی

در این نوشته از وب سایت همکده ما به بررسی روشنگری چند افسانه اسکیزوفرنی پرداختیم. با وجود کاهش انگ در مورد بیماری روانی، اطلاعات غلط و کلیشه های منفی در مورد اسکیزوفرنی همچنان ادامه دارد. اسکیزوفرنی یک اختلال دشوار است که در هر فردی که به آن مبتلا است علائم مختلفی ایجاد می کند. برخی دچار هذیان، توهم و تفکر آشفته می شوند. دیگران ممکن است در پردازش اطلاعات، توجه، تصمیم گیری و دستیابی به اهداف خود با مشکل مواجه شوند. اگرچه اسکیزوفرنی چالش برانگیز و پیچیده است، اما بسیار قابل درمان است.

با درمان – معمولاً ترکیبی از دارو و درمان – بسیاری از مردم زندگی رضایت‌بخش و سالمی دارند. فرد مبتلا به اسکیزوفرنی که تحت درمان قرار نمی گیرد ممکن است دچار توهم و هذیان شود. اسکیزوفرنی یک بیماری پیچیده و اشتباه است. این ایده که اسکیزوفرنی قابل درمان نیست یک افسانه است. در واقع، بسیاری از موارد موثر وجود دارد که می تواند به درمان آن کمک زیادی کند. انواع اسکیزوفرنی دیگر در تشخیص بالینی مورد استفاده قرار نمی گیرند، اما می توانند در تشکیل یک برنامه درمانی مفید باشند.

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا