روانشناسی مثبت در مدارس و آموزش برای دانش آموزان

معلمان و محققان روانشناسی مثبت متحدان طبیعی آموزش هستند. در اصل، آموزش در مورد پرورش نقاط قوت، در مورد رشد و یادگیری است. علاوه بر این، بهزیستی روانی و اجتماعی دغدغه های کلیدی معلمان و سایر مربیان و افرادی است که در زمینه روانشناسی مثبت کار می کنند. تمرینات بسیاری مبتنی بر علم جنبه های اساسی روانشناسی مثبت از جمله نقاط قوت، ارزشها و دلسوزی به خود را بررسی می کند. این تمرینات منجر به شرایط ویژه می شوند. در این مقاله از همکده به بررسی روانشناسی مثبت در مدارس و آموزش برای دانش آموزان پرداخته ایم.

مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد. جهت کسب اطلاعات دقیق در ارتباط با مشاوره تحصیلی و شرایط دانش آموزان و استرس آن ها با متخصصان ما در ارتباط باشید.

چرا باید روی آموزش مثبت تمرکز کرد؟

روانشناسی مثبت در مدارس و آموزش برای دانش آموزان

بر اساس مقاله سلیگمن و همکاران در سال 2009، آموزش مثبت پاسخی است به شکاف بین آنچه مردم برای فرزندان خود می خواهند و آنچه مدارس آموزش می دهند. یعنی اکثر والدین می خواهند فرزندانشان شاد، سالم و با اعتماد به نفس باشند، اما مدارس فقط بر پیشرفت، نظم و مهارت های تحصیلی تمرکز می کنند. اینها البته مهم هستند، اما نتایج مثبت سلامت روان نیز مهم هستند. برای رفع این شکاف، آموزش مثبت پیشنهاد می شود، جایی که مدارس پیشرفت و رسیدن به اهداف را همراه با مهارت های سلامت روان روانشناسانه مثبت آموزش می دهند. به عبارت دیگر، آموزش مثبت می خواهد اهداف روانشناسی مثبت بهزیستی و حمایت از سلامت روان را برای همه در محیط مدرسه به ارمغان آورد. روانشناسی مثبت در مدارس نتایج ویژه ای دارد.

مداخلات روانشناختی حداقل از دهه 1930 در مدارس انجام شده است، بنابراین منطقی است که روانشناسی سنتی موجود در مدارس با روانشناسی مثبت تکمیل شود. سلیگمن و سایر روانشناسان مثبت نیز تنها بر این عقیده نیستند که مدارس باید به دنبال رفاه دانش آموزان باشند. به عنوان مثال، فیلسوفان تا ارسطو شادی را هدف نهایی آموزش و پرورش می دانند. سایر افرادی که در آموزش و پرورش کار می کنند نیز از لحاظ تاریخی به رفاه دانش آموزان علاقه مند بوده اند، بنابراین آموزش مثبت لزوماً یک نوآوری اساسی نیست. با این حال، این امر تلاش های آموزشی مثبت را محکوم نمی کند و در واقع فقط نشان می دهد که هدف آموزش مثبت حل مشکلاتی در آموزش سنتی است که به مدت طولانی به حل آنها نیاز داشته است.

روانشناسی مثبت در مدارس و سلامت رفاهی و عاطفی

معلمان خود معتقدند که تدریس “به ناچار” با سلامت عاطفی و رفاه دانش آموزان در حال آموزش ارتباط دارد. در واقع، سلسله مراتب نیازهای مزلو (1943) حتی نشان می دهد که حمایت عاطفی ممکن است نوعی پیش نیاز برای عملکردهای مرتبه بالاتر مانند یادگیری باشد. تحقیقات اخیر همان را تأیید کرده است، زیرا ارائه حمایت عاطفی در اوایل سال تحصیلی می تواند منجر به بهبود کیفیت آموزشی بعداً در آن سال تحصیلی شود. به عبارت دیگر، آموزش روانشناسی مثبت در مدارس تمرکز بر سلامت روان به جای پیشرفت تحصیلی نیست. بلکه تمرکز بر سلامت روان است تا زمینه را فراهم آورد و به دانش آموزان فرصت پیشرفت تحصیلی دهد.

چگونه از مکالمه در کلاس درس بیشترین بهره را ببرید؟

Positive psychology in schools and education for students

مکالمه در کلاس درس احتمالاً مهمترین جنبه مشارکت دانش آموزان است، اما دانش آموزان در سطوح مختلف شرکت می کنند و اکثر کلاسها تحت تسلط صداهای یکسان در هر دوره کلاس هستند. یکی از راههای افزایش مکالمه و بحث در کلاس درس مبتنی بر خواندن، روش QQTP است. رویکرد QQTP به مقالات اختصاص داده شده روزانه با عنوان “سوال، نقل قول ها و نکات گفتاری” اشاره می کند. در کلاس های درسی که روخوانی های روزانه وجود دارد این نکته شامل سوال دانش آموزان است. از این رو با روانشناسی مثبت در مدارس موارد زیر را می بینیم:

  • یک سوال در مورد قرائت روز
  • نقل قول “قانع کننده یا بحث برانگیز” از خواندن
  • خلاصه ای از نکات صحبت از خواندن دانش آموز

رویکرد های اختصاصی خواندن و آموزش دانش آموزان

برای روانشناسی مثبت در مداری نیاز به بررسی رویکرد های بسیاری است. یکی از آن ها قرائت است. این رویکرد به شما این اطمینان را می دهد که دانش آموزان نه تنها موارد اختصاص داده شده روز گذشته را بخوانند، بلکه آمادگی آن را دارند که به طور فعال در کلاس درس به بحث بپردازند تا اینکه منفعلانه به صحبت های دیگران در مورد آن گوش دهند. اگر کلاس هنوز در سکوت است، پاسخ دانش آموزان نیز می تواند به عنوان نقطه شروع برای بحث کلاس مورد استفاده قرار گیرد.

اعتبار مشارکت در روانشناسی مثبت در مدارس

راه دیگر برای افزایش بحث دانشجویان ارائه اعتبار مشارکت است. با این حال، نمره گذاری بر اساس مشارکت می تواند برای دانش آموزانی که به طور طبیعی خجالتی هستند مضر باشد. یکی از راه حل ها ارائه اعتبار مشارکت گروهی است. یک مطالعه با تفکیک کلاسهای درس به گروههای کوچک متشکل از دانش آموزان با مشارکت زیاد و شرکت کنندگان کم و ارائه اعتبار به کل گروه در صورتی که همه اعضای آنها در یک روز معین شرکت کنند، این را نشان می دهد. این محققان افزایش سطح مشارکت را در دانش آموزان کم مشارکت با این سیستم اعتباری مبتنی بر گروه مشاهده کردند. این روش همچنین دارای امتیاز اضافی برای دانش آموزان با مشارکت بالا بود که به دانش آموزان با مشارکت کم یاد می دادند چگونه بیشتر شرکت کنند، به طوری که گروه اعتبار مشترک خود را دریافت می کرد.

روانشناسی مثبت در مدارس به نفع معلمان

آموزش مثبت فقط به خاطر دانش آموزان نیست. یکی از مفسران استدلال کرده است که نه تنها شادی دانش آموزان باید هدف آموزش باشد، بلکه شادی معلمان نیز باید هدف آموزش باشد این نویسنده همچنین ادعا می کند که معلمان شاد با کمک به دانش آموزان خود منجر به شادی بیشتر در آموزش می شوند. حتی اگر از معلمانی که معتقدند رفاه دانش آموزان بخش مهمی از تدریس است، خواسته شود تا نیازهای تحصیلی و عاطفی دانش آموزان را برآورده کنند، احساس سنگینی می کنند. اگر از معلمان خواسته می شود حجم کار خود را افزایش دهند، باید قدم هایی برای اطمینان از شادی آنها نیز برداشته شود. این دلیل دیگری برای تمرکز بر شادی معلمان و همچنین شادی دانش آموزان است. از این گذشته، همانطور که در بالا نشان داده شد، شادی معلم با شادی دانش آموزان مرتبط است.

تکنیک هایی برای روانشناسی مثبت در مدارس

روانشناسی مثبت در مدارس و آموزش برای دانش آموزان

یادگیری احساسی به عنوان “وسیله محافظتی برای جلوگیری از رفتارهای مشکل ساز جوانان و ارتقاء سلامت روان و بهزیستی” مهم است. برخی از این تکنیک ها عبارتند از:

  • شناسایی منابع شخصی شادی
  • ابراز سپاسگزاری
  • بیان آزاد احساسات مختلف در حرکت، هنر، گفتار و حالات چهره
  • توصیف خاطرات شاد

سایر فعالیتها برای حمایت از یادگیری هیجانی و آموزش مثبت عبارتند از:

جلسه صبحگاهی (شروع هر روز صبح با یک جلسه کلاسی که در آن دانش آموزان می توانند آخر هفته خود را به اشتراک بگذارند، یا معلمان می توانند یک پیام یا برخی فعالیت های دیگر را به اشتراک بگذارند)

انتخاب تحصیلی (دادن چندین گزینه به دانش آموزان برای رسیدن به هدف آموزشی، مانند انتخاب بین نوشتن مقاله در مورد یک موضوع، یا ساخت فیلم در مورد آن موضوع، یا سخنرانی در مورد آن موضوع، یا نوعی دیگر از یادگیری)

شیوه هایی برای تدریس مثبت

روانشناسی مثبت در مدارس و آموزش برای دانش آموزان

تکنیک های ویژه ای برای روانشناسی مثبت در مدارس موجود است. خصوصا برای معلمانی که آماده شروع آموزش مثبت در کلاس های درس خود هستند.

نمودار خلق روزانه

این نمودار خلق و خوی روزانه به دانش آموزان کمک می کند تا خلق و خوی خود را در طول روز پیگیری کنند (و می تواند تغییر کند و فقط شامل روز مدرسه شود). این نمودار ساده گزارش خود به دانش آموزان کمک می کند تا روحیه خود را در طول روز و هفته بهتر درک کنند. معلمان همچنین می توانند از آن به عنوان نمودار خلق و خوی گروهی برای ردیابی سطح تعامل کلاس استفاده کنند.

گام های مثبت برای رفاه

این کاربرگ یک صفحه ای لیستی از مواردی است که برای رفاه باید در نظر داشته باشید. این شامل نکاتی در مورد حفظ چشم انداز، ورزش، آرامش، خواب، ارتباط با دیگران و موارد دیگر است. این یک کاربرگ خوب برای دانش آموزان است که در قفسه ها یا پوشه های خود به عنوان یک یادآوری ثابت نگه دارند و همچنین می توانند در کلاس درس تمام شوند.

شناسایی نقاط قوت

از دانش آموزان بخواهید در مورد کسی که او را تحسین می کنند فکر کنند، سپس از آنها بپرسید که چرا آن شخص را تحسین می کنید، به عبارت دیگر، نقاط قوت آنها چیست. به آن ها بگویید از دوستان، معلمان، والدین و سایرین بخواهند نقاط قوت دانش آموز را شناسایی کنند. از دانش آموزان بخواهید نقاط قوت خود را مشخص کنند، سپس روشهای جدیدی برای استفاده روزانه از یکی از آن نقاط قوت پیدا کنند.

نامه قدردانی

برای روانشناسی مثبت در مدارس این تکنیک نیز پاسخگو است. از دانش آموزان بخواهید برای کسی که از او سپاسگزار هستند نامه بنویسند. به آن ها بگویید یک یا چند مورد را که از نظر آنها سپاسگزار هستند در یادداشت های چسبنده جداگانه بنویسند، سپس این یادداشت ها بر روی نمودار کلاس با دسته بندی برای افراد، مکان ها، رویدادها و غیره ترسیم می شود. از دانش آموزان خواسته می شود چیزهایی را که از نظرشان سپاسگزار هستند روی نوارهای کاغذ بنویسند و آن تکه های کاغذ را در یک جعبه بریزند، سپس همه نوارها در پایان هفته با صدای بلند خوانده شوند.

منابع:

https://positivepsychology.com/positive-education-happy-students/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا