راه هایی برای تشخیص آزار و اذیت عاطفی

آزار و اذیت عاطفی در روابط می تواند جدایی را به وجود بیاورد. این جدایی هم باعث آسیب های روانی خواهد شد. عصبانیت می تواند در افراد مختلفی ایجاد شود. عصبانیت انواع مختلفی دارد. علائم خشم و عصبانیت در افراد مختلف متفاوت است. در واقع در روان شناسی تعاریف متفاوتی از عصبانیت وجود دارد.

برخی از این تعاریف را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. یکی از مواردی که ارتباط مستقیمی با عصبانیت دارد مشکلات عاطفی است. برای مثال اگر می بینید که شخصی در نزدیکی شما از عصبانیت رنج می برد یکی از دلایل آن می تواند مشکلات عاطفی در دوران کودکی باشد. در ادامه می خواهیم ببینیم که راه هایی برای تشخیص آزار و اذیت عاطفی چگونه است؟

آزار و اذیت عاطفی و اختلالات روانی

تمامی اختلالات روانی قابل حل است به شرط این که فرد قبول کند که این مشکل را دارد و راه حل ها و تمرینات را انجام دهد. عصبانیت ها می تواند در فرد به گونه ای مختلفی ایجاد شود. برای مثال در یک فرد عصبانیت فقط در زمان های اتفاقات ناگوار ایجاد می شود. در افراد دیگر ممکن است این عصبانیت به شیوه های دیگری ایجاد شود. برای مثال ممکن است فرد در تمام مدت عصبانیت را داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راه هایی برای تشخیص آزار و اذیت عاطفی، صحبت کنیم.

کنترل خشم و آزار و اذیت عاطفی شما همیشه آسان نخواهد بود.

کنترل خشم و آزار و اذیت عاطفی شما همیشه آسان نخواهد بود. برخی از افراد برای کنترل نحوه واکنش به شرایط خاص بسیار سخت هستند. اگر با موقعیتی استرس زا رو به رو شدید، ممکن است احساس کنید که نمی توانید از جوش زدن جلوگیری کنید. این می تواند مشکل ساز باشد، زیرا ممکن است به شما آسیب برساند هم از نظر حرفه ای و هم از نظر شخصی. مسائل مربوط به عصبانیت و مشکلات عاطفی اغلب به هم نزدیک هستند. شرایط مختلف سلامت روانی خود را با حملات شدید خشم نشان می دهد. اگر با این مشکل سر و کار دارید، یا اگر عزیزی دارید که این مشکل را تجربه می کند، ممکن است از دست دادن کاری که انجام می دهید ناتوان باشید. باید بدانید که می توان از کمک ها استفاده کرد و شرایط را تغییر داد.

مشاوره برای کنترل خشم و آزار و اذیت عاطفی

مشاوره یکی از بهترین درمان های ممکن برای خشم و مشکلات عاطفی خواهد بود. این می تواند به بیماران در رفع علل برخی مسائل کمک کند و در عین حال راههای مقابله را نیز به آنها آموزش دهد. اگر خشم و مسائل عاطفی به یک مشکل جدی در زندگی شما تبدیل شده است ، باید درمان را در نظر بگیرید.

اختلال دوقطبی و عصبانیت

اختلال دوقطبی شرایطی است که سالانه زندگی میلیون ها نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. این شرایطی است که باعث می شود افراد دوره های خلق و خوی پایین و بالا را پشت سر بگذارند. این دوره های شیدایی و افسردگی می تواند برای فردی که در حال گذراندن آن است ، یک اتفاق ناگوار است. همچنین می تواند بر خانواده فرد آسیب وارد کند. خلق و خوی فردی که با این بیماری تشخیص داده می شود همیشه پایدار نخواهد بود. مواقعی وجود خواهد داشت که افراد دوقطبی ممکن است دچار احساسات شدید یا رفتارهای دشواری شوند.

بسیاری از افرادی که با این بیماری زندگی می کنند با خشم و تحریک پذیری کلی مشکل دارند. این بیماری معمولاً با ترکیبی از داروهای تجویزی و درمان مدیریت می شود.

داروهایی که برای درمان اختلال دوقطبی استفاده می شوند

داروهایی که برای درمان اختلال دوقطبی استفاده می شوند عبارتند از: تثبیت کننده خلق و خو و داروهای ضد اضطراب. گاهی اوقات از داروهای ضد روان پریشی هنگامی استفاده می شود که سایر درمان ها مثر نباشند. درمان و مشاوره برای کمک به مدیریت علائم اختلال دوقطبی استفاده می شود. این به بیماران کمک می کند تا خلق و خوی خود را مدیریت کنند. این برای کسانی که عصبانیت و طغیان های احساسی را تجربه می کنند بسیار مهم است. بسیاری از انواع درمان ها برای کمک به افرادی که مبتلا به اختلال دوقطبی تشخیص داده شده اند استفاده می شود. درمان شناختی رفتاری، درمان خانواده محور و گروه درمانی همگی در برخورد با موقعیت های خاص موفق بوده اند.

در صورت تشخیص اختلال دوقطبی و آزار و اذیت عاطفی درمان را شروع کنید

در صورت تشخیص اختلال دوقطبی، بسیار مهم است که به دنبال درمان باشید. اگر مشکوک هستید که ممکن است دچار خلق و خوی شدید شوید، مراجعه به پزشک ضروری است. اگر مراقب نباشید شرایطی مانند اختلال دوقطبی می تواند زندگی شما را دچار آشفتگی کند. بسیاری از مردم با اختلال دوقطبی زندگی می کنند و موفقیت بزرگی را در زندگی به دست می آورند. به سادگی بهتر است با متخصصان تماس بگیرید که می توانند به شما در مدیریت بیماری کمک کنند. این یک اختلال بسیار رایج است که زندگی میلیون ها نفر در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. گفته می شود که 4.4 درصد از بزرگسالان آمریکایی اختلال دوقطبی را تجربه می کنند. با دانستن این موضوع، به راحتی می توان دریافت که تنها نیستید. این حتی شرایطی است که مردان و زنان را به تعداد مشابه تحت تأثیر قرار می دهد.

اختلال انفجاری متناوب و آزار و اذیت عاطفی

اختلال انفجاری متناوب (IED) یکی دیگر از شرایطی است که می تواند باعث عصبانیت افراد شود. این اختلال در مورد کنترل تکانه است و کسانی که از آن رنج می برند بدون دلیل مشخص عصبانی می شوند. ا

آزار و اذیت عاطفی  و علل اختلالات مختلف

علل این اختلال در افراد مختلف متفاوت است. گاهی اوقات در سطح ژنتیکی منتقل می شود. یک ناهنجاری فیزیکی نیز می تواند باعث این امر در مناطق خاصی از مغز شود. محیطی که در آن پرورش یافته است می تواند به ایجاد IED کمک کند. این وضعیت تا 16 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد و بسیاری از آنها در سنین پایین دچار علائم می شوند. داروها اغلب برای درمان IED استفاده می شوند و برای بسیاری از بیماران بسیار مثر بوده است. داروهایی که به عنوان درمان مورد استفاده قرار می گیرند شامل داروهای ضدافسردگی ، تثبیت کننده خلق و خو و داروهای SSRI است.

راه هایی برای تشخیص آزار و اذیت عاطفی

به گفته سازمان حمایت از والدین Ask Wiltshire، آزار و اذیت عاطفی تلاشی عمدی برای آسیب رسانی به شخص دیگری است. نمونه‌هایی از قلدری عاطفی عبارتند از: اذیت بی‌رحمانه، صحبت بد در مورد افراد پشت سرشان، پخش شایعات تحقیرآمیز.

بسیاری از مردم تمایل دارند که به زورگویی به صورت فیزیکی یا استفاده از نیروی فیزیکی برای آسیب رسانی یا تهدید به شخص دیگری فکر کنند.

اما همه قلدری ها فیزیکی نیستند. آزار و اذیت عاطفی هم بسیار واقعی و هم بالقوه مضر است. در واقع، آسیب روانی قلدری عاطفی طولانی مدت ممکن است بیشتر از آسیب فیزیکی آسیب زا باشد.

نکته

هر کس در هر سنی می تواند قربانی قلدری عاطفی شود، اگرچه ما (به حق) روی کودکان خردسال، نوجوانان و نوجوانان تمرکز می کنیم. اما ضروری است، به عنوان بزرگسال، درک کنیم که قلدری بزرگسالان نیز یک امر واقعی است. آزار و اذیت عاطفی هم در روابط صمیمی و هم در روابط افلاطونی رخ می دهد.

آزار و اذیت عاطفی چیست؟

قلدری عاطفی سوء استفاده عاطفی است. سوء استفاده عاطفی شامل بسیاری از رفتارهای بالقوه است: تمسخر، گفتار بی رحمانه، تحقیر، طرد و دستکاری در میان دیگران. اثرات قلدری عاطفی می تواند مخرب باشد. قربانی ممکن است از اضطراب، افسردگی، اختلال عملکرد شناختی و – در بدترین سناریو – تهدید یا خودکشی رنج ببرد.

آزار و اذیت عاطفی و صمیمیت

ابی رادمن، مددکار اجتماعی دارای مجوز، در مقاله ای برای هافینگتون پست، بیان می کند:

«…شاید شما قبلاً با برخی از نشانه‌های (قلدری عاطفی) آشنا باشید، که ممکن است شامل کنار گذاشتن محبت و کنترل باشد. اما اگر مشکوک هستید که در یک رابطه عاطفی توهین آمیز هستید، ممکن است آنقدر در آن غوطه ور شوید که نتوانید دستخط بسیار مخرب روی دیوار را بخوانید. آزار و اذیت عاطفی به یک معنا تبدیل به عادی تار شما می شود.»

قلدری عاطفی و “دوستی”

برای اینکه نشان دهید طرز فکر یک قلدر چقدر بی‌تفاوت است، این واقعیت را در نظر بگیرید که آن‌ها دوستان (حتی خانواده) را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند. مایا گیتلمن، نویسنده وب سایتی که بدن عذرخواهی نیست، می گوید:

“هر رابطه ای که با شخص دیگری دارید می تواند سالم باشد: منبع مثبت و توانمندی متقابل. هر رابطه‌ای می‌تواند ناسالم باشد. تشخیص آزار عاطفی زمانی که از طرف دوستان باشد به جای خانواده یا شریک، ممکن است سخت‌تر باشد. متأسفانه، قلدری عاطفی می تواند در هر نوع رابطه ای رخ دهد.

علائم متداول آزار و اذیت عاطفی:

طرد شدگی

همانطور که قلدرهای کودک، یک نوجوان را از مشارکت در محیط های اجتماعی محروم می کنند، بزرگسالان نیز این کار را انجام می دهند. شما ممکن است این را در محل کار تجربه کنید، جایی که یک همکار قلدر سعی می کند شما را از ماندن در گروه منصرف کند. این رفتار طردکننده اغلب شامل تلاش برای رضایت دیگران برای جدایی شما از مشارکت اجتماعی است.

تهدید

قلدرها سعی می کنند ترس و عدم اطمینان را در ذهن قربانیان خود ایجاد کنند. برای انجام این کار، قلدر اغلب تهدید می کند. به عنوان مثال، یک قلدر در محل کار – درک اینکه آزار و اذیت عاطفی در محل کار غیرقابل قبول است – ممکن است تهدیدی پنهانی را ایجاد کند.»

تهدیدهای یک قلدر معمولاً توخالی هستند – و صرفاً برای برآورده کردن نیاز یک قلدر برای احساس کنترل استفاده می شوند و احتمالاً نادرست هستند.

تحقیر

تحقیر سه کار برای قلدر انجام می دهد: (1) قربانی را ناامن تر می کند، (2) منیت (از قبل قابل توجه) او را تقویت می کند و (3) او را در مرکز صحنه قرار می دهد، چیزی که آن‌ها می خواهند. پس تعجب آور نیست که تحقیر کسی یکی از ابزارهای مورد علاقه قلدرها است. قلدر قربانی خود را در مقابل دیگران یا پنهانی تحقیر می کنند.

سرزنش و آزار و اذیت عاطفی

از آنجایی که قلدرها دوست ندارند مسئولیت هر چیزی را بپذیرند، جای تعجب نیست که آن‌ها عیب های خود را به دیگران منتقل کنند. از نظر روانشناسی، قلدرها از این نظر شبیه افراد خودشیفته هستند. به هر حال، این دو شرط اغلب متقابل را شامل می شوند. حتی زمانی که دیگران را “سرزنش” نمی کنند، از مسئولیت ها دوری می کنند. یا هرج و مرج ایجاد می کنند و به دنبال کسی می گردند که به خاطر بی پروایی آن‌ها هدف قرار بگیرد.

تهمت و آزار و اذیت عاطفی

همانطور که گفته شد، قلدرها اغلب “پشت صحنه” عمل می کنند. اگر هدف توهین های پشت سر قرار بگیرید، جای تعجب نیست. فقط توقع نداشته باشید که با آن شخص صحبت کنید. قلدرها معمولاً پیشروترین شخصیت ها نیستند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا