دلایل و راهکارهای ازدواج بدون رابطه جنسی

ازدواج بدون رابطه جنسی یکی از سخت ترین نوع روابط است. اکثریت افراد دوست دارند که ازدواج کنند. اما آیا ازدواج به هر نحوی درست است؟ بحث رابطه جنسی و ازدواج نقاط مشترک بسیاری با هم دارند. اما این یک فرد در دوران ازدواج خود نیز نخواهد رابطه جنسی برقرار کند می تواند نشانه های یک بیماری یا مشکل روانی در او باشد. دلایل و راهکارهای های مختلفی برای ازدواج بدون رابطه جنسی وجود دارد. ممکن است روحیات همسر شما نیز تغییر کند. روابط عاشقانه در افراد مختلف متفاوت است. ‌

برخی از افراد توانایی ایجاد رابطه ندارند. در واقع آن ها نمی توانند خود را به شخصیتی برسانند که به غیر از رابطه جنسی به چیز دیگری فکر کنند. شخصیت در افراد مختلف متفاوت است. رابطه جنسی انواع مختلفی دارد. گاهی اوقات در اطرافیان خودمان کسی را می ببینیم که اعتیاد به روابط جنسی دارند. این گونه اشخاص باید برای درمان خود به مشاوره مراجعه کنند. مشاوره می تواند برای روابط جنسی به افراد مختلف کمک کند. در مقاله های قبل در ارتباط با روابط مختلف صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که دلایل و راهکارهای ازدواج بدون رابطه جنسی چیست؟

خوشبختی در زندگی و تاثیرات ازدواج بدون رابطه جنسی

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم. ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. امروز بررسی خواهیم کرد که چند دلیل برای ترک رابطه سمی و نحوه دریافت کمک چگونه است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با دلایل و راهکارهای ازدواج بدون رابطه جنسی، صحبت کنیم.

تحقیقات درباره این زمینه

تحقیقات نشان می دهد که رضایت جنسی نقش اساسی در روابط سالم بر اساس تحقیقات دارد. اما تعدادی از عوامل وجود دارد که می تواند بر کیفیت زندگی جنسی زوجین و همچنین میل جنسی فردی در طول یک رابطه تاثیر بگذارد.

مشکل کوتاه مدت همسرتان در فرایند ازدواج بدون رابطه جنسی

ممکن است یک مشکل کوتاه مدت مربوط به استرس در محل کار یا سایر مسائلی باشد که شریک زندگی شما را به حواس پرتی سوق داده است. حتی معمولاً، یک برنامه ناگهانی و شلوغ – از امتحانات پایان سال گرفته تا مهلت انجام کار – می تواند شریک زندگی شما را خسته و بی علاقه به چیزی بیش از خواب یا یک شب جلوی تلویزیون کند.

صمیمیت فیزیکی و ازدواج بدون رابطه جنسی

صمیمیت فیزیکی معمولا چیزی است که یک رابطه عاشقانه را بیش از یک دوستی افلاطونی می سازد. برخی از زوج‌ها به الگو یا عادتی دچار می‌شوند که اجازه می‌دهند بخش فیزیکی ازدواجشان به حاشیه برود. بسیاری از زوج‌ها در چند سال اول ازدواج دچار افت ازدواج بدون رابطه جنسی و صمیمیت فیزیکی می‌شوند، به‌ویژه اگر بچه‌ها وارد این زندگی شوند. با این حال، از دست دادن کامل صمیمیت فیزیکی که زمانی بخشی از رابطه بود، اغلب نشان‌دهنده مشکلی است که نیاز به رسیدگی دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بدون صمیمیت فیزیکی که یک شراکت عاشقانه را از شراکت افلاطونی متمایز می کند، زوج های متاهل می توانند کم و بیش هم اتاقی شوند. اگر هر دو طرف با این نوع رابطه خوب باشند، جای نگرانی نیست. اما اغلب، یک یا هر دو شریک زندگی به دلیل از دست دادن صمیمیت فیزیکی و رابطه جنسی ناامید یا آسیب می بینند.

ازدواج بدون رابطه جنسی چیست؟

ازدواج بدون رابطه جنسی، ازدواجی است که در آن هیچ گونه فعالیت جنسی بین طرفین وجود نداشته باشد. بسیاری از زوج ها دوره های رابطه جنسی بیشتر و رابطه جنسی کمتر را تجربه می کنند. یک دوره موقت رابطه جنسی معمولاً “بدون رابطه جنسی” در نظر گرفته نمی شود. در حالی که هیچ تعریف رسمی وجود ندارد، بسیاری ازدواج بدون جنسیت را به عنوان ازدواجی تعریف می کنند که در آن زن و شوهر به مدت یک سال یا بیشتر رابطه جنسی نداشته اند (یا فقط رابطه جنسی بسیار نادری داشته اند).

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دلایل و راهکارهای ازدواج بدون رابطه جنسی

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است یک زوج خود را در یک شراکت بدون جنسی بیابند. این که در یک رابطه بدون رابطه جنسی مشکلی است یا خیر به زوجین بستگی دارد. اما اگر فقدان رابطه جنسی و صمیمیت فیزیکی مشکل ساز است، راه هایی وجود دارد که با هم و به طور جداگانه با شناسایی علت اصلی آن را برطرف کنید.

دلایل رایج

دلایل زیادی وجود دارد که ازدواج ممکن است بدون جنسیت شود، از جمله همه چیز از مسائل بهداشتی گرفته تا عوامل سبک زندگی. در اینجا مروری بر برخی از دلایل رایج است.

مسائل مربوط به سلامت

سلامت جسمی و روانی کلی یک فرد می تواند تأثیر عمده ای بر میل جنسی و تمایل او به صمیمیت فیزیکی داشته باشد. نگرانی های سلامتی و ناتوانی نیز می تواند روند فیزیولوژیکی برانگیختگی را در هر دو جنس مختل کند. تجربه برخی از مشکلات در عملکرد جنسی رایج است، اما اگر بیش از چند ماه طول بکشد یا برای شما یا شریک زندگیتان مشکل ایجاد کند، بهتر است با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

میل جنسی ناسازگار

همه افراد به میزان یکسانی تمایل به رابطه جنسی ندارند و میل جنسی یک روند طبیعی دارد. وقتی میل به رابطه جنسی همزمان نباشد، برای زوج‌ها آسان است که خود را در انتظار برقراری رابطه جنسی ببینند. این کار باعث می شود تا زمانی که هر دو طرف در خلق و خوی قرار بگیرند، که ممکن است نادر باشد.

زایمان و ازدواج بدون رابطه جنسی

با توجه به نظر کالج  های متخصصان زنان و زایمان (ACOG)، زمان مشخصی وجود ندارد که فرد بتواند دوباره بعد از زایمان رابطه جنسی داشته باشد. اما بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی توصیه می کنند حداقل چهار تا شش هفته (هرچند گاهی بیشتر) برای بهبودی فیزیکی صبر کنید.  این بازه زمانی بدون رابطه جنسی معمولاً آنقدر طولانی نیست که بتوان آن را یک “ازدواج بدون جنسیت” واقعی در نظر گرفت. اما اینکه آیا کسی که زایمان کرده است از نظر ذهنی و عاطفی آماده برای داشتن رابطه جنسی پس از این مرحله است یا خیر، به خود فرد بستگی دارد. استرس اضافی مراقبت از نوزاد، تغییرات بدن، خستگی و عوامل هورمونی نیز می تواند بر میل جنسی فرد پس از بچه دار شدن تأثیر بگذارد.

فشارهای روانی و ازدواج بدون رابطه جنسی

دلایل و راهکارهای ازدواج بدون رابطه جنسی

استرس بیش از حد می تواند بر سلامتی شما، از جمله میل جنسی شما آسیب وارد کند. هورمون استرس کورتیزول نیز می تواند در کاهش میل جنسی شما نقش داشته باشد. علاوه بر دلایل فیزیکی که استرس میل جنسی را کاهش می دهد. تأثیرات روانی استرس می تواند شما را چنان خسته، گیج و مضطرب کند که به سادگی میل یا انرژی برای رابطه جنسی نداشته باشید.

مسائل ارتباطی

وقتی با شریک زندگی خود درگیری دارید، حفظ صمیمیت فیزیکی ممکن است دشوار باشد. ممکن است حوصله صحبت کردن با شریک زندگی خود را نداشته باشید، چه رسد به اینکه درگیر فعالیت جنسی باشید.

  • عوامل کمک کنندگی
  • درگیری ها و مشاجرات
  • احساسات منفی
  • رفتارهای تنبیهی یا منفعل-تهاجمی
  • خیانت
  • جنگ قدرت
  • اعتیاد به پورنوگرافی
  • اختلال در نعوظ

دشواری در دستیابی یا حفظ نعوظ می تواند به دلایل متعددی رابطه جنسی را دشوار کند. در حالی که اختلال نعوظ (ED) یک مشکل رایج است، می تواند بر سطح اضطراب، اعتماد به نفس و عزت نفس فرد نیز تأثیر بگذارد. افرادی که علائم ازدواج بدون رابطه جنسی را دارند همیشه باید با پزشک صحبت کنند. زیرا ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

میل جنسی کم

گاهی اوقات اختلال میل جنسی کم‌فعال (HSDD) نامیده می‌شود. میل جنسی کم مشکلی است که هم مردان و هم زنان ممکن است آن را تجربه کنند. در زنان، تعدادی از عوامل ممکن است در ایجاد HSDD نقش داشته باشند، از جمله چرخه های قاعدگی، استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی، زایمان، شیردهی، هیست.

عوارض جانبی داروها

بسیاری از داروها عوارض جنسی دارند. برخی از داروهایی که می توانند باعث اختلال عملکرد جنسی شوند عبارتند: از داروهای ضد احتقان بدون نسخه، برخی آنتی هیستامین ها، داروهای ضد افسردگی و داروهای فشار خون بالا.

مسائل مربوط به سلامت روان

علائم افسردگی شامل کمبود انرژی، از دست دادن علاقه و لذت، کناره گیری اجتماعی و خلق و خوی افسرده است. همه عواملی که می توانند بر تمایل فرد به رابطه جنسی و صمیمیت فیزیکی تأثیر بگذارند.

تاریخچه سوء استفاده

سوء استفاده جنسی در گذشته می تواند ازدواج بدون رابطه جنسی را به مدت طولانی داشته باشد. این  می تواند بر روابط فعلی و آینده تأثیر بگذارد. واکنش های عاطفی مانند ترس و شرم، استرس پس از سانحه، و تحریف در ادراک از خود می تواند تأثیر جدی بر زندگی جنسی فرد داشته باشد.

مسائل زندگی

تعدادی از عوامل مختلف زندگی نیز وجود دارد که می تواند در میزان مکرر رابطه جنسی با شریک زندگی خود نقش داشته باشد، از جمله:

  • سالخوردگی
  • مشکلات تصویر بدن
  • کسالت
  • مشکلات مالی
  • اندوه
  • از دست دادن شغل
  • خستگی
منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا