خانواده درمانی ساختاری چیست؟

خانواده مهم ترین عضو در دنیا است. خانواده درمانی ساختاری موضوعی مهم است که امروزه نیاز به توسعه دارد. کودکان اولین جامعه ای که در آن وجود دارند خانواده است. خانواده اگر به درستی فرزند خودشان را تربیت کنند می توانند شاهد موفقیتشان باشند. این نکته را باید در نظر داشته باشید که فقط خانواده مسئول موفقیت کودکانشان نیستند. در زندگی مشکلاتی وجود دارد که به تربیت فرزندان و خانواده مربوط نیست. گاهی اوقات خود فرد باید مشکلات مختلف را تجربه کند تا بزرگ شود. یکی از مواردی که در خانواده باید مورد اهمیت باشد مشاور خانواده است. خانواده درمانی ساختاری موضوعی مهم در دنیای امروز است. این یک فرایند آموزشی و مشاوره ای برای هر خانواده ای است. یکی از مواردی که ما باید در زندگی خود بدانیم این است که سعی داشته باشیم روی پای خود بایستیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که خانواده درمانی ساختاری چیست؟

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. شادی انواع مختلفی دارد و واکنشی در بدن است که باعث ایجاد هورمون های خوب در بدن خواهد شد. هورمون ها در بدن به خصوص هورمون های شادی بسیار می تواند باعث موفقیت و پیشرفت شما شود. در ادامه می خواهیم بدانیم که چگونه بر شک خود غلبه کنیم و موفق شویم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با خانواده درمانی ساختاری چیست؟ صحبت کنیم.

خانواده ها اغلب در رسانه های مشهور به بهترین نحو نشان داده نمی شوند.

خانواده درمانی ساختاری

خانواده ها اغلب در رسانه های مشهور به بهترین نحو نشان داده نمی شوند. سریال های کمدی، فیلم ها و درام ها دائماً خانواده ها را آسیب زا، آشفته و گیج کننده نشان می دهند. تعداد بسیار کمی از این ها یک مکان خوب از یک خانواده را نشان می دهند.  در عوض تصمیم به سوء تفاهم و تمسخر گرفته اند. با این حال، آن چه ممکن است باعث ایجاد یک صحنه سینمایی لحظه ای خوب شود آسیب زا خواهد بود. این می تواند زندگی ناامن و ناراحت کننده ای در خانه ایجاد کند.

خانواده هایی که روابط ناکارآمد را تجربه می کنند، اغلب منشا مشکلات بالقوه سلامت روانی هستند.  این اتفاق برای والدین فرزندان و سایر افراد درگیر می افتد. آن چه ممکن است یک شوخی خنده دار به نظر برسد یا یک موقعیت غیرممکن در زندگی واقعی باشد خطرناک می شود. این می تواند با مداخله و درمان کل خانواده مدیریت کمک و غلبه شود. یکی از راه های درمانی خانواده درمانی ساختاری است.

خانواده درمانی ساختاری چیست؟

انواع زیادی از خانواده درمانی وجود دارد. خانواده درمانی ساختاری (SFT) یکی از محبوب ترین درمان ها است. تأکید آن بر اساس کل خانواده است. شما باید ابتدا سعی کنید مسائل مربوط به هر فرد را مشخص کنید.  سپس با گروه درمانی پیش بروید. در خانواده درمانی ساختاری، درمانگران روی مسائل مختلف کار می کنند. آن ها برای کشف هرگونه الگو کار می کنند.

حتی عادت یا رفتار عادی که ممکن است بر پویایی خانواده تأثیر منفی بگذارد مهم است. آن ها ممکن است به دنبال ایجاد روال های سالمتر در ساختارهای خانواده باشند. این کار باعث می شود که بتوانند برای همه یک زندگی پویا، دوست داشتنی و پایدار ایجاد کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

خانواده درمانی معمولاً برای خانواده های مختلف توصیه می شود. خانواده هایی که دچار آسیب، خانواده های ترکیبی، خانواده های تک والدین و خانواده های آسیب زا، توصیه می شود. هر نوع خانواده ای می تواند در جلسه خانواده درمانی ساختاری شرکت کند. اما توانایی خانواده درمانی ساختاری حد خاصی دارد.  بسیاری از خانواده ها که در آستانه تسلیم شدن هستند می توانند از این نوع کمک ها استفاده کنند. حتی  از دستورات آن بسیار استفاده کنند.

شیوه خانواده درمانی ساختاری در دهه ١٩۶٠

خانواده درمانی ساختاری

این شیوه خاص در دهه 1960، به دنبال کار یک درمانگر با کودکان درون شهری در نیویورک ایجاد شد. این کودکان را جوانان مضطرب می دانستند. درمانگر (سالوادور مینوچین) تشخیص داد که کار با بچه ها به تنهایی برای مهار رفتارهای نگران کننده و بهبود نتایج کافی نیست. اما مشارکت کل خانواده برای بهبود زندگی آن ها، چشم انداز و عادات کودک ضروری است.

خانواده ها به عنوان یک واحد واحد آورده شدند و به عنوان یک کل با آن ها رفتار شد.  نه این که فقط روی یک کودک با رفتارهای “مشکل ساز” تمرکز کنند. مینوچین دریافت که  خانواده درمانی ساختاری. مهم است. وقتی فرزندان حمایت شوند أوضاع بهتر است.  والدین، ​​خواهر و برادرها و حتی خانواده بزرگ به عنوان منابع حمایت، تشویق و پاسخگویی معرفی می شوند، نتایج کودکان بسیار بهتر است.

یک جلسه معمولی خانواده درمانی ساختاری چگونه است؟

برای شروع، یک پزشک خانواده درمانی ساختاری خانواده مورد نظر را مشاهده می کند. سپس ساختار کلی خانواده را مورد توجه قرار می دهد. در این ساختار نقش ها، عادات و محدودیت های خاصی، سالم و ناسالم بودن، وجود خواهد داشت. پس از ایجاد یک نمودار یا یک نقشه، درمانگر می تواند راه خود را پیش ببرد.  در شناسایی هر موضوعی خاص که باید به آن توجه شود متمرکز می شود. باید هر کدام یک از مسائل مشاهده شده را که بیشترین مشکلات را ایجاد می کند شناسایی کند. ضمنا پیشرفت کند و یک برنامه درمانی کامل و جامع ایجاد کند.

دلیل ایجاد خانواده نیز هنگام ایجاد طرح درمان مورد توجه قرار می گیرد. برخی از خانواده ها ممکن است به این دلیل وارد مرحله خانواده درمانی ساختاری شوند.  این که یک کودک در مدرسه مشکل دارد و تمام خانواده تحت تأثیر قرار می گیرند.  یا ممکن است به این دلیل وارد شوند که یک خانواده تازه ایجاد شده است. چرا که در ایجاد محدودیت و تعیین نقش های والدین با مشکل مواجه است.

ارزیابی جنبه های پویایی خانواده توسط پزشک خانواده درمانی ساختاری

پس از اتمام اولین جلسه (یا چند جلسه اول) و ترسیم نمودار درمانگر کار خود را شروع می کند. او شروع به ارزیابی جنبه های پویایی خانواده می کند که باعث ایجاد تنش و ایجاد اختلاف در خانواده می شود. درمان ممکن است شامل ایفای نقش یا بحث در مورد احساسات باشد. یا حتی ادراکات و تشویق اعضای خانواده برای برقراری ارتباط در فضایی امن باشد. ممکن است اعضای خانواده به کارهایی  ترغیب شوند. این کارها که درمانگر را به عنوان راهنمای توسعه زبان واضح تر و مفیدتر، به جای توسل به فریاد و سرزنش در نظر بگیرند.

پزشک خانواده درمانی ساختاری تبدیل به خانواده می شود

یک درمانگر پزشک خانواده درمانی ساختاری اساساً در طول یک جلسه به عضوی از خانواده تبدیل می شود.  زیرا لازم است که از تعاملات و پویایی خانواده حرکت کرده و خارج شوند. این کار باعث می شود تا فضایی امن ایجاد کنند تا در آن جا، صحبت هایی شود. درمانگران خانواده ممکن است به ایفای نقش بپردازند. آن ها به عنوان حامی در تشدید تعاملات عمل کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

خانواده درمانی ساختاری

ان ها جنبه های مشکل زورگویی، تمسخر و سایر رفتارهای منفی را نشان دهند. درمانگران همچنین ممکن است جانبدار باشند.  یا حتی نظر یکی از اعضای خانواده را نسبت به دیگری تشویق کنند. این امر باعث می شود یک گفتگوی آزرده در یک محیط امن و عاری از خشونت اتفاق بیفتد.

مدت جلسات خانواده درمانی ساختاری چقدر طول می کشد؟

مانند بسیاری از روش های درمانی، هیچ زمان مشخصی برای ادامه درمان وجود ندارد. در عوض، درمانگران به طور کامل بر تغییر پویایی خانواده های درگیر تمرکز می کنند. آن ها برای حرکت در داخل و خارج از پویایی خانواده تلاش می کنند. این کار باعث می شود تا یک سیستم موثرتر از عملکرد، ارتباطات و تعیین مرزها ایجاد کنند. بسته به میزان درمان مورد نیاز و میزان همکاری خانواده ها، می تواند دو ماه طول بکشد.

اما می تواند شش ماه یا بیشتر باشد. هر چه خانواده بیشتر گوش دهند، تکنیک های جدید را اعمال کنند  این عمل سریع تر می شود. اگر بر روی تمام پیشنهادات درمانگر کار کنند، جلسات درمانی سریعتر به پایان می رسد.

خانواده درمانی ساختاری همچنین می تواند فرآیند تجدید ساختار خود را طی کند.

What is structural family therapy

خانواده درمانی ساختاری همچنین می تواند فرآیند تجدید ساختار خود را طی کند. درمانگر ممکن است در ابتدا کل خانواده را ملاقات کند.  سپس چند هفته درخواست کند که فقط چند نفر از اعضای خانواده بر مسائل کوچکتر و خاص تری تمرکز کنند. ممکن است از سایر اعضای خانواده خواسته شود که برگردند. درمان ممکن است به سادگی بین یک واحد خانوادگی در مقیاس بزرگتر و یک واحد خانوادگی کوچکتر حرکت کند. این می تواند به ایجاد ارتباط و عملکرد بهتر در درون هر یک از خرده ریزهای یک خانواده کمک کند.

به عنوان مثال می توان از والدین در خانواده خواست که یک هفته در درمان شرکت کنند. در نهایت، هدف از خانواده درمانی ساختاری ایجاد یک خانه خانوادگی پایدار است.  بنابراین معمولاً زمان زیادی برای این کار در نظر گرفته می شود.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا