تاثیر فناوری بر فرزندپروری والدین

اگر شما مانند بیشتر والدین هستید، نگران این هستید که فناوری با فرزندان شما چه می کند. آیا آنها بیش از حد روی تلفن های خود تمرکز دارند؟ آنها بیش از حد در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند؟ آیا آنها می دانند چگونه یک گفتگوی رو در رو داشته باشند؟ در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که کودکان واقعاً چقدر به فناوری وابسته هستند و چگونه بر آنها تأثیر می گذارد. کالج ها و شرکت ها گزارش می دهند که جوانانی که در این جهان با تکنولوژی رشد کرده اند، در مقایسه با بچه های یک دهه قبل مهارت های عاطفی ندارند. در این مقاله از وب سایت همکده به بررسی تاثیر فناوری بر فرزندپروری والدین می پردازیم.

مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

تاثیر فناوری بر فرزندپروری والدین

با توجه به تاثیر فناوری بر کودکان چالش های بسیار زیادی وجود دارد. بنابراین، والدین باید چکار کنند؟ بسیاری از اوقات، به عنوان والدین قرارداد تلفن همراه ایجاد می کنیم، مدت زمان استفاده از صفحه نمایش را محدود می کنیم، تایمرها را تعیین می کنیم و تکنولوژی را به عنوان نوعی نظم و انضباط از بین می بریم. گاهی موضوع فناوری، رسانه های اجتماعی و اینترنت در زندگی فرزندان ما بیشتر به این بستگی داشته باشد که ما والدین چقدر اجازه می دهیم؟ البته گاهی خود فناوری هم مانع از والدین خوب بودن ما می شود. اگر بررسی ایمیل و رسانه های اجتماعی باعث از بین رفتن تعاملات مهم بچه ها با ما شود، چه می شود؟

در واقع زمان هایی وجود دارد که آن ها می خواهند گفتگویی داشته باشند. یا تمایل دارند از ما سوال سختی بپرسند. این در حالی است که ما مشغول بررسی تلفن های خود، ارسال ایمیل از محل کار یا جستجوی در رسانه های اجتماعی هستیم. بنابراین، آنها دستگاه را در دست ما می بینند و یا تسلیم می شوند یا به جای آن در اینترنت جستجو می کنند. وقتی این اتفاق می افتد، ما فرصت های مهم والدین خوب بودن را از دست می دهیم.

چگونه فناوری می تواند بر فرزندپروری تأثیر بگذارد؟

تاثیر فناوری بر فرزندپروری والدین

تاثیر فناوری بر فرزندپروری والدین چالش های زیادی دارد. بر اساس مطالعه ای در مجله متخصصان کودکان تکاملی و رفتاری، استفاده از فناوری والدین نه تنها فرصت یادگیری را از خانواده ها می گیرد، بلکه باعث تعاملات منفی و همچنین درگیری های داخلی و تنش در خانه می شود. والدین نه تنها برای ایجاد تعادل بین همه مشکلات تلاش می کنند، بلکه تلفن های هوشمند، رایانه لوحی و سایر وسایل الکترونیکی خطوط بین دفتر و خانه را با هم مرتبط می کنند. این به والدین اجازه می دهد حتی در حانه هم در دفتر کار خود باشند. در واقع زمان بسیار کمی صرف تعامل با بچه ها می شود و زمان زیادی برای استفاده از فناوری اختصاص می دهد.

پیدا کردن تعادل سخت است

در حقیقت، محققان بیمارستان کودکان دانشگاه میشیگان CS Mott و مرکز پزشکی بوستون که این مطالعه را انجام دادند، دریافتند که والدین در تلاشند تا بین زمان خانواده-و تمایل به حضور در خانه-با انتظارات مبتنی بر فناوری مانند پاسخ به آنها، تعادل ایجاد کنند. آن ها می خواهند میان کار و سایر خواسته ها تعادل برقرار کنند. به عنوان مثال، شرکت کنندگان در مطالعه به طور مداوم یک مبارزه داخلی بین کار، فناوری و زمان خانواده را بیان کردند.

ارتباط عاطفی شما قطع شده است

تاثیر فناوری بر فرزندپروری والدین

ارتباط عاطفی تاثیر فناوری بر فرزندپروری والدین را ارائه می کند. در واقع شرکت کنندگان در مطالعه گزارش دادند که واکنش احساسی آنها نسبت به آنچه در دستگاه های تلفن همراه خود می خوانند منجر به واکنش های منفی مکرر با اعضای خانواده آنها می شود. به خصوص اگر ایمیل یا پیامی که آنها می خوانند خبر بدی باشد یا حاوی اطلاعات استرس زا باشد.

در این مطالعه همچنین رفتارهای همراه با جلب توجه در فرزندان دیده می شود. به خصوص زمانی که والدین مشغولیت زیادی با شبکه های اجتماعی دارند. در بخش دیگری از این مطالعه، محققان والدینی را مشاهده کردند که با کودکان خود در رستوران های فست فود غذا می خورند. آنچه آنها کشف کردند این است که هنگام استفاده از دستگاه های تلفن همراه، واکنشهای کلامی و غیر شفاهی کمتری با کودکان وجود دارد

تاثیر فناوری به عنوان راهی برای فرار

در همین حال، سایر شرکت کنندگان در این مطالعه از استفاده از فناوری خود دفاع کردند و نشان دادند که به آنها اجازه می دهد تا به دنیای خارج متصل شوند و به عنوان یک یادآور حیاتی برای زندگی فراتر از والدین عمل می کند. بی حوصلگی و روزمرگی هایی که ممکن است با فرزندپروری همراه باشد. در مجموع، تخمین زده می شود که والدین بیش از سه ساعت در روز یا بیشتر از دستگاه های تلفن همراه مانند تلفن های هوشمند و رایانه های لوحی استفاده می کنند. محققان اذعان می کنند که والدین مجبور نیستند در 100 درصد مواقع در دسترس فرزندان خود باشند و کمی وقت به تنهایی باعث ایجاد استقلال در کودکان می شود، آنها همچنین خاطرنشان کردند که والدین از کشیده شدن در جهت های مختلف بیش از حد خسته و دلزده هستند.

در حقیقت تاثیر فناوری بر فرزندپروری والدین بسیار عجیب است. تکنولوژی نحوه تعامل والدین با فرزندان خود را تغییر داده است. برخلاف کتاب ها، روزنامه ها یا مجلات سنتی، فناوری توجه بیشتر والدین را جلب می کند و به سرمایه گذاری احساسی بیشتری نیاز دارد. این سرمایه گذاری احساسی قابل توجه به این معنی است که تعداد کمی از شما برای سرمایه گذاری روی فرزندان خود در دسترس هستید.

کنترل استفاده از فناوری خود را در دست بگیرید

The impact of technology on parenting

محققان نکاتی را در مورد کنترل استفاده از فناوری شما ارائه می دهند. اینها شامل تعیین مرزهای خانواده، ردیابی استفاده از تلفن همراه و شناسایی عوامل استرس زای دستگاه شما است. این موارد همه تاثیر فناوری بر فرزندپروری والدین را به سمت بهبود پیش می برد.

سوالات درست بپرسید

اگر واقعاً می خواهید کنترل استفاده از فناوری خود را در دست بگیرید، باید سوالات سختی را از خود بپرسید. به عنوان مثال، هر چند وقت یکبار برای بررسی ایمیل یا پاسخ دادن به پیامک، تلفن هوشمند خود را بیرون می آورید؟ چقدر زمان صرف بارگذاری عکس ها و عکس های سلفی در رسانه های اجتماعی می کنید تا اینکه واقعاً آنچه را که اتفاق می افتد را تجربه کنید؟ یا اینکه چقدر زمان صرف مستندسازی زندگی فرزندان خود در رسانه های اجتماعی می کنید تا اینکه واقعاً در رابطه خود با آنها سرمایه گذاری کنید. هنگامی که به رفتار خود نگاهی دقیق انداخته اید، آنگاه خواهید فهمید که کجا باید تغییرات را ایجاد کنید.

برای خود مرز تعیین کنید تا تاثیر فناوری را کاهش دهید

برنامه ای برای استفاده از فناوری خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، می توانید فضاهای خاصی را در خانه خود یا ساعاتی از روز که کاملاً جدا از فناوری باشید مشخص کنید. انتخابهای واضح عبارتند از جدا کردن میز شام یا میز صبحانه، یا خودداری از استفاده از دستگاه خود هنگام خواب در اتاق بچه ها. همچنین می توانید اتاقهای خاصی را در خانه خود به عنوان مناطق عاری از فناوری مانند اتاق مطالعه یا اتاق خانواده ایجاد کنید.

برای ردیابی تلفن همراه خود اقدام کنید

جهت این که تاثیر فناوری بر فرزندپروری والدین مناسب شود، باید پیگیر باشید. برنامه ای را در نظر بگیرید که استفاده از تلفن همراه شما را ردیابی می کند. این اطلاعات می تواند در تعیین زمانی که صرف می کنید مفید باشد. در نتیجه، اگر 90 درصد زمان شما صرف رسانه های اجتماعی یا ارسال ایمیل های کاری شود، می توانید به دنبال راه هایی برای کاهش استفاده از فناوری خود باشید. همچنین می توانید یک فیلتر یا بلوک بر روی دستگاه خود ایجاد کنید تا از وسوسه استفاده از فناوری در زمان های خاص در خانه، مانند زمانی که بچه ها از مدرسه به خانه می آیند، هنگامی که شما از محل کار به خانه می آیید، یا هنگام خواب جلوگیری کنید.

جهت رفع تاثیر فناوری بر فرندپروری والدین عوامل استرس را شناسایی کنید

تاثیر فناوری بر فرزندپروری والدین

یکی از موضوعات کلیدی که والدین گزارش می دهند این است که گاهی تعامل با دستگاه تلفن همراه آنها را مجبور می کند با بچه های خود کوتاه بیایند یا به آنها ضربه بزنند. اگر هنگام خواندن ایمیل های کاری دچار استرس می شوید یا هنگام کار روی پروژه ای به سکوت مطلق احتیاج دارید، زمانی که می دانید فرزندان شما با ورزش یا فعالیت دیگری مشغول هستند، زمان هایی را برای انجام این کارها تعیین کنید. به این ترتیب، شما فضا و زمان لازم برای تکمیل وظایف خود را دارید تا اینکه وقت خود را از فرزندان خود بگیرید.

الگوی خوبی باشید

وقتی صحبت از استفاده از فناوری می شود، مهم است که به یاد داشته باشید که فرزندان شما به شما نگاه می کنند. در واقع، برخی از مطالعات غیررسمی نشان می دهد که درصد بالایی از کودکان نشان می دهند که آنها دوست دارند والدینشان فناوری خود را خاموش کنند. این جاست که تاثیر فناوری بر فرزندپروری والدین با الگو بودن بیشتر می شود.

به کودکان کمک کنید تا مزایای آرامش را دریابند

در بسیاری از مواقع، فناوری همیشه در حال اجرا است. اما، تحقیقات نشان داده است که زمان آرام بدون دخالت تکنولوژی برای رشد مغز بسیار مهم است. با الگوبرداری از خود، اهمیت سکوت را به فرزندان خود بیاموزید. اگر فرزندان شما ببینند شما این کارها را انجام می دهید، به احتمال زیاد رفتار شما را الگو قرار می دهند.

منابع:

https://www.verywellfamily.com/technology-vs-parenting-4690680

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا