تاب آوری در زندگی و روابط چگونه است؟

همه ما با تروما، ناملایمات و استرس های دیگر روبرو هستیم. در اینجا یک نقشه راه برای انطباق با شرایط در حال تغییر زندگی و ظهور حتی قوی تر از قبل وجود دارد. تصور کنید قصد دارید با قایق به پایین رودخانه بروید. همراه با آب کند و کم عمق، نقشه شما نشان می دهد که با تند تند و پیچ های اجتناب ناپذیر مواجه خواهید شد. چگونه مطمئن می‌شوید که می‌توانید با خیال راحت از آب‌های خروشان عبور کنید و مشکلات غیرمنتظره‌ای را که از چالش ناشی می‌شود مدیریت کنید؟ تاب آوری در زندگی و روابط بسیار مهم است. در این مقاله همکده  به بررسی این مطلب می پردازیم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

تاب آوری در زندگی و روابط چگونه است؟

مثالی را در ابتدا برای شما گفتیم. شاید در حین برنامه ریزی مسیر خود یا تکیه بر همراهی دوستان مورد اعتماد در طول مسیر، از پشتیبانی قایقرانان با تجربه تر استفاده کنید. شاید یک جلیقه نجات اضافی ببندید یا از یک قایق قوی تر استفاده کنید. با وجود ابزارها و پشتیبانی های مناسب، یک چیز مطمئن است: شما نه تنها از پس چالش های ماجراجویی رودخانه خود برخواهید آمد. شما همچنین یک ناخدای با اعتماد به نفس بیشتر و شجاع تر ظاهر خواهید شد.

تاب آوری در زندگی چیست؟

تاب آوری در زندگی و روابط چگونه است؟

زندگی ممکن است همراه با نقشه نباشد. اما همه افراد پیچ ​​و خم هایی را تجربه خواهند کرد، از چالش های روزمره گرفته تا رویدادهای آسیب زا با تأثیر ماندگارتر، مانند مرگ یکی از عزیزان، تصادفی که زندگی را تغییر می دهد، یا یک بیماری جدی. هر تغییری افراد را به طور متفاوتی تحت تأثیر قرار می دهد و سیل بی نظیری از افکار، احساسات قوی و عدم اطمینان را به همراه دارد. با این حال، مردم معمولاً در طول زمان با موقعیت‌های تغییردهنده زندگی و موقعیت‌های استرس‌زا سازگار می‌شوند. تا حدی به لطف انعطاف‌پذیری.

روانشناسان تاب آوری در زندگی را به عنوان فرآیند سازگاری خوب در مواجهه با ناملایمات، تروما، تراژدی، تهدیدها یا منابع مهم استرس – مانند مشکلات خانوادگی و روابط، مشکلات جدی سلامتی، یا محیط کار و استرس های مالی تعریف می کنند. همانقدر که تاب آوری مستلزم «بازگشت» از این تجربیات دشوار است، می تواند شامل رشد شخصی عمیق نیز باشد.

در حالی که این رویدادهای نامطلوب، مانند آب های خشن رودخانه، مطمئناً دردناک و دشوار هستند، لازم نیست نتیجه زندگی شما را تعیین کنند. جنبه های زیادی از زندگی شما وجود دارد که می توانید آنها را کنترل کنید، اصلاح کنید و با آنها رشد کنید. این نقش تاب آوری در زندگی و روابط است. انعطاف پذیرتر شدن نه تنها به شما کمک می کند تا از شرایط دشوار عبور کنید، بلکه به شما قدرت می دهد تا رشد کنید و حتی زندگی خود را در این مسیر بهبود بخشید.

تاب آوری چه چیزی نیست؟

انعطاف پذیر بودن به این معنی نیست که فرد مشکل یا پریشانی را تجربه نخواهد کرد. افرادی که در زندگی خود دچار ناملایمات یا آسیب های جدی شده اند معمولاً درد عاطفی و استرس را تجربه می کنند. در واقع، راه رسیدن به تاب آوری احتمالاً شامل پریشانی عاطفی قابل توجهی است. در حالی که برخی از عوامل ممکن است برخی از افراد را انعطاف پذیرتر از دیگران کند، تاب آوری در زندگی و روابط لزوماً یک ویژگی شخصیتی نیست که فقط برخی افراد آن را دارند. برعکس، تاب‌آوری شامل رفتارها، افکار و اعمالی است که هر کسی می‌تواند یاد بگیرد و توسعه دهد.

توانایی یادگیری تاب‌آوری یکی از دلایلی است که تحقیقات نشان داده است که تاب‌آوری عادی است، نه خارق‌العاده. یکی از نمونه ها واکنش بسیاری از آمریکایی ها به حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 و تلاش افراد برای بازسازی زندگی خود پس از فاجعه است. مانند عضله سازی، افزایش انعطاف پذیری شما نیاز به زمان و هدف دارد. تمرکز بر چهار مؤلفه اصلی – ارتباط، تندرستی، تفکر سالم و معنا – می تواند به شما قدرت دهد که در برابر تجربیات سخت و آسیب زا مقاومت کنید و از آنها درس بگیرید. برای افزایش ظرفیت خود برای انعطاف پذیری  و رشد از مشکلات، از این استراتژی ها استفاده کنید.

ارتباطات خود را بسازید

روابط را اولویت بندی کنید ارتباط با افراد همدل و فهمیده می تواند به شما یادآوری کند که در میان مشکلات تنها نیستید. روی یافتن افراد قابل اعتماد و دلسوز تمرکز کنید که احساسات شما را تأیید می کنند، که از مهارت انعطاف پذیری پشتیبانی می کند.

درد حوادث آسیب زا می تواند برخی از افراد را به انزوا بکشاند، اما پذیرش کمک و حمایت از کسانی که به شما اهمیت می دهند بسیار مهم است. چه با همسرتان یک شب قرار هفتگی می‌روید یا برای ناهار با دوستتان برنامه‌ریزی می‌کنید، سعی کنید ارتباط واقعی با افرادی که به شما اهمیت می‌دهند را در اولویت قرار دهید.

به یک گروه بپیوندید

همراه با روابط یک به یک، برخی افراد متوجه می شوند که فعال بودن در گروه های مدنی، جوامع مذهبی یا سایر سازمان های محلی، حمایت اجتماعی را فراهم می کند و می تواند به شما کمک کند تا امید را دوباره به دست آورید. گروه‌هایی را در منطقه‌تان تحقیق کنید که می‌توانند در صورت نیاز به شما حمایت و احساس هدف یا شادی ارائه دهند. این گزینه برای تاب آوری در زندگی شما اهمیت دارد.

سلامتی را تقویت کنید

مراقب بدن خود باشید. خودمراقبتی ممکن است یک کلمه پرطرفدار باشد، اما همچنین یک تمرین مشروع برای سلامت روان و ایجاد انعطاف‌پذیری است. به این دلیل که استرس به همان اندازه جسمی است که احساسی است. ترویج عوامل مثبت در سبک زندگی مانند تغذیه مناسب، خواب کافی، هیدراتاسیون و ورزش منظم می تواند بدن شما را برای سازگاری با استرس و کاهش عوارض احساساتی مانند اضطراب یا افسردگی تقویت کند.

ذهن آگاهی را تمرین کنید

تاب آوری در زندگی و روابط چگونه است؟

یادداشت روزانه، یوگا، و دیگر مسائل معنوی به تاب آوری در زندگی کمک زیادی می کنند.

تمرین‌هایی مانند دعا یا مراقبه همچنین می‌تواند به افراد کمک کند تا ارتباط برقرار کنند و امید را بازگردانند. می‌تواند آنها را برای مقابله با موقعیت‌هایی که نیاز به انعطاف‌پذیری دارند، آماده کند. وقتی یادداشت می‌کنید، مدیتیشن می‌کنید یا دعا می‌کنید، روی جنبه‌های مثبت زندگی‌تان فکر کنید و چیزهایی را که برایشان سپاس‌گزار هستید، حتی در طول آزمایش‌های شخصی، به یاد بیاورید.

از خروجی های منفی دوری کنید.

تاب آوری در زندگی و روابط چگونه است؟

ممکن است وسوسه انگیز باشد که درد خود را با الکل، مواد مخدر یا مواد دیگر بپوشانید. اما این مانند بانداژ کردن روی زخم عمیق است. در عوض بر روی دادن منابع بدن خود برای مدیریت استرس تمرکز کنید، نه اینکه به دنبال از بین بردن احساس استرس به طور کلی باشید. این کار باعث افزایش تاب آوری در زندگی و روابط می شود.

هدف را پیدا کنید

به دیگران کمک کن. چه در یک پناهگاه محلی برای بی خانمان‌ها داوطلب شوید یا به سادگی از یک دوست در زمان نیاز خود حمایت کنید. می‌توانید حس هدفمندی به دست آورید، عزت نفس را تقویت کنید. با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید و به طور ملموس به دیگران کمک کنید، که همه اینها می‌تواند به شما قدرت دهد. در انعطاف پذیری رشد کنید.

فعال باشید.

به رسمیت شناختن و پذیرش احساسات خود در زمان‌های سخت مفید است. اما همچنین مهم است که با پرسیدن از خود، “برای مشکلی در زندگی‌ام چه کاری می‌توانم انجام دهم؟” اگر مشکلات به نظر خیلی بزرگ به نظر می رسند که نمی توان آنها را حل کرد، آنها را به قطعات قابل کنترل تقسیم کنید.

برای مثال، اگر در محل کار اخراج شدید، ممکن است نتوانید رئیس خود را متقاعد کنید که رها کردن شما اشتباه بوده است. اما می توانید هر روز یک ساعت را صرف توسعه نقاط قوت خود کنید یا روی رزومه خود کار کنید. ابتکار عمل به شما یادآوری می‌کند که می‌توانید انگیزه و هدف را حتی در دوره‌های پر استرس زندگی‌تان به دست آورید، و این احتمال را افزایش می‌دهد که در زمان‌های دردناک دوباره برخیزید. شما می توانید با این کار تاب آوری در زندگی و روابط خود را زیاد کنید.‌

به سمت اهداف خود حرکت کنید.

برخی اهداف واقع بینانه را توسعه دهید و کاری را به طور منظم انجام دهید. حتی اگر به نظر یک دستاورد کوچک باشد.  به شما امکان می دهد به سمت چیزهایی که می خواهید انجام دهید حرکت کنید. به جای تمرکز بر کارهایی که دست نیافتنی به نظر می رسند، از خود بپرسید: «چیزی است که می دانم امروز می توانم انجام دهم که به من کمک می کند در مسیری که می خواهم بروم حرکت کنم؟» برای مثال، اگر با از دست دادن یکی از عزیزانتان دست و پنجه نرم می کنید و می خواهید به جلو حرکت کنید، می توانید به یک گروه حمایت از غم و اندوه در منطقه خود بپیوندید.

برای تاب آوری در زندگی به دنبال فرصت هایی برای کشف خود باشید.

مردم اغلب متوجه می شوند که در نتیجه یک مبارزه در برخی موارد رشد کرده اند. به عنوان مثال، پس از یک تراژدی یا سختی، افراد روابط بهتر و احساس قدرت بیشتری را گزارش کرده‌اند، حتی در حالی که احساس آسیب‌پذیری می‌کنند. این می تواند احساس ارزشمندی آنها را افزایش دهد و قدردانی آنها از زندگی را افزایش دهد.

افکار سالم را در آغوش بگیرید

همه چیز را در چشم انداز مثبت نگه دارید. اینکه چگونه فکر می کنید می تواند نقش مهمی در احساس شما داشته باشد. اینکه در مواجهه با موانع چقدر انعطاف پذیر هستید. سعی کنید حوزه‌های تفکر غیرمنطقی را شناسایی کنید، مانند تمایل به فاجعه‌سازی مشکلات یا تصور اینکه دنیا به دنبال شماست، و الگوی تفکری متعادل‌تر و واقع‌بینانه‌تر را اتخاذ کنید. به عنوان مثال، اگر احساس می‌کنید در چالشی غرق شده‌اید، به خود یادآوری کنید که آنچه برای شما اتفاق افتاده است نشان‌دهنده چگونگی پیش‌روی آینده شما نیست و شما درمانده نیستید. ممکن است نتوانید یک رویداد بسیار استرس زا را تغییر دهید، اما می توانید نحوه تفسیر و پاسخ به آن را تغییر دهید. این خود تاب آوری در روابط و زندگی شما را بیشتر می کند.

برای تاب آوری در زندگی تغییر را بپذیرید

تاب آوری در زندگی و روابط چگونه است؟

بپذیرید که تغییر بخشی از زندگی است. ممکن است در نتیجه موقعیت های نامطلوب زندگی شما، اهداف یا آرمان های خاصی دیگر قابل دستیابی نباشند. پذیرش شرایطی که قابل تغییر نیستند می تواند به شما کمک کند تا روی شرایطی تمرکز کنید که می توانید تغییر دهید. چشم انداز امیدوارانه را حفظ کنید. وقتی زندگی بر وفق مراد شما نیست، مثبت بودن سخت است. یک دیدگاه خوش بینانه به شما قدرت می دهد که انتظار داشته باشید که اتفاقات خوبی برای شما رخ دهد. سعی کنید آنچه را که می خواهید تجسم کنید، نه اینکه نگران چیزی باشید که از آن می ترسید. در طول مسیر، به راه‌های ظریفی که در مواجهه با موقعیت‌های دشوار احساس بهتری می‌کنید، توجه کنید.

از گذشته خود درس بگیرید

برای تاب آوری در زندگی و روابط درس بگیرید. با نگاه کردن به اینکه چه کسی یا چه چیزی در مواقع پریشانی قبلی مفید بوده است، ممکن است دریابید که چگونه می توانید به طور موثر به موقعیت های دشوار جدید واکنش نشان دهید. به خود یادآوری کنید که کجا توانسته اید قدرت پیدا کنید و از خود بپرسید که از آن تجربیات چه آموخته اید.

 

منابع
وب سایت apa

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا