بیماری همه گیر باعث افزایش اعتیاد به اینترنت شده است

همان طور که در این دو سال زندگی تاثیرات مختلفی از بیماری همه گیری دیدید یک سری موارد اما پشت پرده باقی مانده است. برخی موارد مانند اعتیاد به اینترنت که در سال های گذشته بسیار کمتر بوده در دوران همه گیری به شدت افزایش پیدا کرده است. همان طور که می دانید این بیماری به اندازه کافی بر سلامت روانی افراد تاثیر گذاشته است. خیلی از ما اینترنت را به عنوان منبع سرگرم شدن بکار می بریم. اما خیلی از زمان ها همین اینترنت باعث آسیب های روانی می شود.

حال بیماری همه گیری باعث افزایش این اختلالات روانی شده است. همه ما می دانیم که اختلالات از موارد مختلفی سرچشمه می گیرد. متاسفانه برخی از افراد با وجود داشتن اختلالات درمان نمی شوند. برخی هم آنقدر از این حالت خود راضی هستند که خود را بیمار حساب نمی کنند. بیماری همه گیری به خاطر تاثیر روی ذهن و روان انسان باعث آسیب می شود. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها را می شناسید. در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا بیماری همه گیر باعث افزایش اعتیاد به اینترنت شده است یا خیر؟

مدیریت رفتار و اعتیاد به اینترنت

بیماری همه گیر باعث افزایش اعتیاد به اینترنت شده است

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریتی در رفتار های خود داشته باشید. در روان شناسی برای هر موضوعی توضیحاتی داده شده است. درباره اختلالات یا مشکلات روانی به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. ما در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با بیماری همه گیر باعث افزایش اعتیاد به اینترنت شده است، صحبت کنیم. ‌

اعتیاد به اینترنت و افسردگی

افرادی که اعتیاد به اینترنت داشتند 8 برابر بیشتر در معرض افسردگی، 9 برابر بیشتر در معرض اضطراب و 14 برابر بیشتر احتمال داشت هر دو را داشته باشند. افراد با اعتیاد احتمالی دو برابر بیشتر در معرض افسردگی و اضطراب بودند. این یافته‌های تحقیقاتی تأثیرات گسترده این همه‌گیری را بر نحوه هدایت افراد در زندگی روزمره نشان می‌دهد.

استفاده از فناوری در زندگی روزمره

استفاده از فناوری در زندگی روزمره تقریباً برای همه در طول همه گیری COVID-19 افزایش یافته است. یک مطالعه منتشر شده در Psychiatry International نشان داد که بیش از نیمی از بزرگسالان در کشور های مختلف یا در معرض خطر اعتیاد هستند یا به شدت به اینترنت اعتیاد دارند که با افسردگی و اضطراب مرتبط است.

این مطالعه تحقیقاتی ملی با 1305 شرکت‌کننده برای بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و سلامت روان در یک سال پس از همه‌گیری انجام شد. و نشان داد که افرادی که اعتیاد به اینترنت دارند ده برابر بیشتر در معرض افسردگی، 9 برابر بیشتر احتمال ابتلا به اضطراب و 14 نفر بودند. احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب به خاطر اعتیاد به اینترنت چند برابر بیشتر است.

نکته ای  در ارتباط با این زمینه

در حالی که استفاده از اینترنت ممکن است برای برخی از وظایف، از جمله محل کار و مدرسه در طول همه گیری بیماری همه گیر ضروری باشد. برخی نظریات روان شناسی به این موضوع تاکید دارد که افراد می توانند به جای استفاده بیش از حد از اینترنت زمان خود را صرف فعالیت های دیگر کنند.  متخصص علوم اعصاب و مددکار اجتماعی بالینی، رنتتا ویور، می‌گوید: «یکی از مواردی که همه ما باید به آن توجه کنیم این است که کووید ۱۹ آسیب های روانی غیر قابل جبرانی را به همه وارد کرده است. بسیاری از ما به دلایل شخصی و حرفه ای به استفاده از اینترنت روی آوردیم.”

آسیب اینترنت به سلامتی روان

این مطالعه ملی نشان داد که اعتیاد شدید به اینترنت با چالش‌های سلامت روانی بیشتر در میان شرکت‌کنندگان مرتبط است که 64% مرد، 78% سفیدپوست، 70% غیر اسپانیایی، 72% متاهل، 57% در سنین 18 تا 35 سال، 86% شاغل کامل بودند. این پژوهشگران دریافتند که 45 درصد افراد در دوران همه گیری اعتیاد به اینترنت نداشتند. در حالی که 41 درصد احتمال اعتیاد یا خطر اعتیاد و 14 درصد اعتیاد قطعی یا شدید داشتند. و این در حالی است که 28 درصد افسردگی و 25 درصد اضطراب داشتند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مشخص شد که اعتیاد به اینترنت به شدت افسردگی، اضطراب و پریشانی سلامت روان را افزایش  می دهد. در حالی که کسانی که احتمالاً معتاد یا در معرض خطر اعتیاد به اینترنت هستند، به احتمال زیاد افسردگی یا نگرانی‌های اضطرابی را گزارش کرده‌اند.

نظر متخصصین در ارتباط با تاثیرات اینترنت در زندگی افراد

بیماری همه گیر باعث افزایش اعتیاد به اینترنت شده است

متخصص علوم اعصاب و مددکار اجتماعی بالینی، رنتتا ویور، LCSW-C توضیح می‌دهد که برای بسیاری، این بیماری همه‌گیر باعث افزایش استفاده از اینترنت در خانه به روش‌هایی شد که ممکن است قبلاً ناآشنا بوده باشد. او می گوید: «بسیازی از روزمرگی های زندگی انسان ها مثل فعالیت در مدرسه یا محل کار تحت تاثیر استفاده بیش از حد از فضای مجازی قرار گرفته است.

همانطور که جایگاه اینترنت در زندگی بسیاری افزایش یافت، ویور خاطرنشان می کند که ممکن است این احساس را داشته باشد که گویی اینترنت همه زندگی شما شده است. او می‌گوید: «این شکل شبه ارتباط اجتماعی، بسیاری از ما را از وضعیت عاطفی ایده آل دور کرده است، بسیاری مضطرب‌تر و افسرده‌تر هستند».

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ای کاش عموم مردم می دانستند که افزایش اعتیاد به اینترنت واقعاً یک مکانیسم بقا است که مغز ما از آن برای حفظ اطمینان و عادی بودن در مواقع غیرعادی استفاده می کند. ویور تاکید می کند: “اعتیاد به فضاهای مجازی خصوصا اینترنت آسیب های زیادی را به دنبال دارد. در واقع فضای اینترنت ثابت کرده است که می تواند افراد را به صورت خیالی برنر از دیگران نشان دهد. به عبارت دیگر افراد در اینترنت خود واقعی شان نیستند. این کار باعث می شود آن ها تبدیل به همان شخصیتی شوند که در دنیای واقعی آرزویش را دارند.

نظرات روان شناسان

ویور توضیح می‌دهد: “در کارم متوجه شده‌ام که بسیاری از بیمارانم در واکنش به بیماری همه‌گیر با احساس اضطراب و استرس مواجه می‌شوند. بسیاری از مردم احساس قطع ارتباط و ناامیدی می‌کنند که زندگی آن ها هرگز به حالت عادی باز نمی‌گردد.” در پاسخ، ویور از بیماران با عادی سازی احساسات آن ها حمایت می کند. او می‌گوید: «صحبت کردن به من کمک می‌کند که کارهای  زیادی انجام دهم تا به آن ها کمک کنم تا احساسات خود را هدایت کنند. یا یک روال معمولی را ایجاد کنند که با شرایط عادی جدیدشان مطابقت داشته باشد و برای کاهش استفاده از اینترنت، رسانه‌های جایگزین ارائه کنم.

نحوه استفاده از اینترنت مهم است

جولیان لاگوی، می گوید: “اساسا زندگی در طول یک بیماری همه گیر خطر استفاده از اینترنت و اعتیاد به اینترنت را افزایش می دهد. اعتیاد به اینترنت خطر افسردگی و اضطراب را افزایش می دهد.” لاگوی خاطرنشان می‌کند: “خوانندگان می‌توانند فوراً تغییراتی را برای جلوگیری از اعتیاد به اینترنت و بهبود زندگی خود شروع کنند. بسیاری از مسائل در طول بیماری کرونا به مردم آسیب رسانده است. افراد در این دوره  همه گیری بیشتر در معرض خطر بیماری روانی قرار دارند، با این حال، نمی توان دلیل آن را پاسخ داد.”

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از آن جایی که انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند، لاگوی توضیح می دهد که آن ها باید دوستی داشته باشند و احساس کنند به یک جامعه تعلق دارند. او می‌گوید: «اگر ما به اینترنت معتاد هستیم، این باعث می‌شود که همیشه تنها باشیم، که برای رفاه کلی مضر است. افراد باید بدانند که استفاده از اینترنت به خودی خود بد نیست، اما نحوه استفاده ما از آن مهم است.

لاگوی تاکید می‌کند: “این نشریه بیشتر ثابت می‌کند که کارهایی که با خود انجام می‌دهیم به شدت بر روحیه و سلامت روانی کلی ما تأثیر می‌گذارد. برای مثال، اگر تمام وقت خود را تنها بگذرانیم و به اینترنت معتاد باشیم، احتمال افسردگی و مضطرب شدنمان بیشتر می‌شود.

اینترنت ابزار بسیار مفیدی برای بسیاری از افراد است

از آن جایی که اینترنت ابزار بسیار مفیدی برای بسیاری از افراد است. لاگوی خاطرنشان می کند که استفاده از اینترنت در حد اعتدال توصیه می شود. همه ما در زندگی از یک سری موارد لذت خاصی می بریم. برای مثال برخی از دوستان شما ممکن است از وعده های غذایی لذت ببرند. اما اگر فرد به آن معتاد شود، عواقب منفی به دنبال خواهد داشت»

لاگوی توضیح می دهد: “جذابیت های مختلفی در دنیا وجود دارد. برای مثال همه ما ممکن است از خوردن یک وعده غذایی لذت خاصی را ببریم. اما آن چه ما باید انجام دهیم این است که از این چیزها در حد اعتدال استفاده کنیم. فضای مجازی مکان خوبی برای حفظ ارتباط با خانواده و دوستان و همچنین پیگیری اخبار است.”

اعتیاد به اینترنت در برابر مزایای استفاده از آن

با وجود مزایای آن، اگر از اینترنت بیش از حد استفاده شود،مشکلات زیادی زرا به همراه دارد. لاگوی خاطرنشان می کند که چگونه ممکن است به قیمت سایر فعالیت های سالم مانند بودن با دوستان و ورزش کافی تمام شود. او می گوید: «در حالی که آب برای سلامتی ما ضروری و مفید است، آب زیاد شما را می کشد.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا