برای کاهش وزن در بارداری چه باید کرد؟

کاهش وزن در بارداری برای همه افراد اتفاق می افتد. کاهش وزن در کل هم مفید و هم مضر است. این که همیشه یک فرد بخواهد رژیم بگیرد برای او خطرناک است. بارداری یکی از مهم ترین اتفاقی است که باید زوجین می تواند بیفتد. رفتار در طول بارداری می تواند تغییر کند اما مردان باید بتوانند با این نوع رفتار کنار بیایند. روابط عاشقانه در افراد مختلف متفاوت است. ‌

برخی از افراد توانایی ایجاد رابطه ندارند. در واقع آن ها نمی توانند خود را به شخصیتی برسانند که به غیر از رابطه جنسی به چیز دیگری فکر کنند. شخصیت در افراد مختلف متفاوت است. رابطه جنسی انواع مختلفی دارد. گاهی اوقات در اطرافیان خودمان کسی را می ببینیم که اعتیاد به روابط جنسی دارند. این گونه اشخاص باید برای درمان خود به مشاوره مراجعه کنند. مشاوره می تواند برای روابط جنسی به افراد مختلف کمک کند. در مقاله های قبل در ارتباط با روابط مختلف صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا از دست دادن میل جنسی در بارداری شایع است؟

خوشبختی در زندگی و تاثیرات کاهش وزن در بارداری

برای کاهش وزن در بارداری چه باید کرد؟

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم. ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. امروز بررسی خواهیم کرد که چند دلیل برای ترک رابطه سمی و نحوه دریافت کمک چگونه است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با برای کاهش وزن در بارداری چه باید کرد؟ صحبت کنیم.

کاهش وزن در بارداری ممکن است نگران کننده به نظر برسد

کاهش وزن در بارداری ممکن است نگران کننده به نظر برسد اما نسبتاً رایج است. گاهی اوقات، جای نگرانی نیست، به خصوص اگر کاهش وزن کوتاه مدت باشد. حتی اگر به دنبال آن افزایش وزن توصیه شده باشد. با این حال، اگر کاهش وزن قابل توجه، طولانی مدت یا بعد از سه ماهه اول رخ دهد، کاهش وزن در دوران بارداری باعث نگرانی است.

در این موارد، کاهش وزن می تواند مشکل ساز باشد و به مراقبت های پزشکی نیاز دارد. به همین دلیل، پزشک شما افزایش یا کاهش وزن شما را در هر معاینه قبل از تولد پیگیری می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در زیر به بررسی این موضوع می پردازیم که چرا کاهش وزن در بارداری رخ می دهد؟ چه زمانی باید نگران بود و در مورد آن چه باید کرد.

برای بارداری تا جایی که می توانید باید موارد آموزشی را یاد بگیرید. همه چیزهایی را که باید در مورد سلامت دوران بارداری، غربالگری ها و موارد دیگر برای آمادگی برای بارداری سالم بدانید، بیاموزید. اول این که موعد زایمان شما چه زمانی است؟

بررسی اجمالی

در اوایل بارداری، نوزاد هنوز کاملاً کوچک است و فقط نیازهای بدنی و تغذیه ای کمی دارد. بنابراین، کمی کاهش وزن ناخواسته در این دوره (معمولاً مربوط به حالت تهوع صبحگاهی است) تأثیر منفی بر رشد کودک شما نخواهد داشت.

همچنین به خاطر داشته باشید که افزایش وزن سالم در سه ماهه اول معمولاً فقط چند کیلو بسته به وزن قبل از بارداری شما است. ( معمولاً 2 تا 4 کیلو.)

نکته ای در ارتباط با این زمینه

برای کاهش وزن در بارداری چه باید کرد؟

اگر به جای افزایش وزن، چند کیلو وزن از دست بدهید، ضرر خالص بیشتر خواهد بود. این وزن معمولاً زمانی که حالت تهوع از بین می رود و اشتها در سه ماهه دوم باز می گردد، به سرعت جبران می شود.

چرا افزایش وزن مهم است

با این حال، پس از سه ماهه اول، افزایش تدریجی وزن برای سلامت نوزاد و همچنین برای ایجاد ذخایر چربی ضروری برای آماده سازی بدن زنان برای حمایت از نوزاد در حال رشد، زایمان و شیردهی حیاتی است.

معمولاً پیروی از یک رژیم غذایی محدودکننده یا کاهش شدید کالری یا کمبود مواد مغذی در بدن عاقلانه نیست. کاهش وزن در بارداری رشد مطلوب کودک را از بین می برد. رشد کودک شما به طور فزاینده ای به مصرف کالری و مواد مغذی کافی بستگی دارد. با این حال، تا حدودی، کودک شما می تواند در صورت نیاز از ذخایر چربی بدن شما استفاده کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بارداری می‌تواند باعث تهوع صبحگاهی شود و همچنین زنان را تشویق به تغییر سبک‌های تغذیه سالم‌تر کند. هر دو می‌توانند منجر به کاهش وزن در  بارداری شوند. در برخی موارد، مقدار کمی کاهش وزن تحت نظارت پزشک نیز ممکن است برای زنان بارداری که شاخص توده بدنی (BMI) 30 یا بالاتر دارند، توصیه شود.

در  BMI توضیح داده شده است که:

شاخص توده بدنی یک دستورالعمل بر اساس قد و وزن شما است و تخمینی از چربی بدن شما است. توجه داشته باشید که وزن سالم چیزی بیش از محاسبه BMI شماست. بسیاری از زنان (بیش از 50٪) خارج از رده “طبیعی” قرار می گیرند. برای تعیین این که آیا وزن شما برای شما سالم است یا خیر، با پزشک خود مشورت کنید.

تهوع صبحگاهی و کاهش وزن در بارداری

تهوع صبحگاهی بسیار رایج است و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد زنان باردار را در سه ماهه اول تحت تاثیر قرار می دهد.

  • خستگی
  • حالت تهوع
  • کاهش اشتها
  • حساسیت به بوها
  • استفراغ

بنابراین، بسیاری از زنان باردار در پایین بردن غذا مشکل دارند، به همین دلیل ممکن است مقداری کاهش وزن در آن ها رخ دهد. اما تا زمانی که هنوز کمی غذا می خورید و بیش از چند کیلو وزن کم نمی کنید، حالت تهوع صبحگاهی خفیف تا متوسط ​​یا گاه به گاه جای نگرانی نیست. معمولاً این علائم تا هفته 14 بهبود می یابند و افزایش وزن شروع می شود.

Hyperemesis Gravidarum

برای کاهش وزن در بارداری چه باید کرد؟

با این حال، گاهی اوقات حالت تهوع صبحگاهی می تواند به یک حالت تهوع شدید صبحگاهی به نام هایپرامسیس گراویداروم (HG) تبدیل شود. در این شرایط، زنان علائم بزرگ‌تر و کاهش وزن قابل‌توجهی را تجربه می‌کنند.

نظر دکتر کریس هان در ارتباط با این زمینه

دکتر کریس هان، پزشک مرکز  کودکان و سونوگرافی زنان، می گوید: «اگر بیمار استفراغ مداوم همراه با کاهش وزن بیش از 5 درصد وزن بدن قبل از بارداری داشته باشد، به همراه شواهد احساس می شود که HG دارد. موادی به اسم کتون ها در ادرار آن ها وجود دارد.” به عنوان مثال، یک زن مبتلا به HG که حاملگی خود را با وزن 140 پوند شروع می کند، حدود 7 پوند یا بیشتر وزن کم می کند.

تحقیقات درباره این زمینه

تحقیقات نشان می دهد که حدود 36000 زن هر ساله در ایالات متحده با موارد HG در بیمارستان بستری می شوند. تعداد واقعی زنان مبتلا به این بیماری ممکن است بسیار بیشتر باشد.  زیرا ممکن است زنان در خانه باه علت  کاهش وزن در بارداری از طریق ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود درمان شوند.

Hyperemesis gravidarum با حالت تهوع و استفراغ شدید مشخص می شود که می تواند منجر به کم آبی شدید و ناتوانی در نگه داشتن غذا شود.

در صورت تجربه این وضعیت درمان های مشخص برای کاهش وزن ضروری است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

HG معمولا در هفته های 4 تا 6 بارداری ظاهر می شود و می تواند در حدود 9 تا 13 هفته به اوج خود برسد. بیشتر زنان در حدود هفته های 14 تا 20 بهبود می یابند. با این حال، برخی از زنان در کل بارداری خود نیاز به مراقبت دارند. HG  را می توان در خارج از بیمارستان درمان کرد، اما در موارد شدید، ممکن است بستری شدن در بیمارستان ضروری باشد.

گزینه های درمان برای پیشگیری از حالت تهوع

هیچ راهی برای پیشگیری از استفراغ باروری وجود ندارد. اما راه های زیادی برای درمان آن وجود دارد. مداخلات پزشکی ممکن است شامل داروها و همچنین تزریق مایعات داخل وریدی برای جایگزینی مایعات و الکترولیت های از دست رفته باشد.

در موارد شدید، حمایت تغذیه ای ضروری است و ممکن است نیاز به یک روش جراحی داشته باشد. علاوه بر این، برخی از درمان های جایگزین ممکن است توصیه شود. برخی از این موارد عبارتند از استراحت در رختخواب، درمان های گیاهی و طب فشاری.

سایر دلایل کاهش وزن در بارداری

به همین ترتیب، کاهش وزن به دلیل تغییر در رژیم غذایی، اختلالات خوردن، ناامنی غذایی، و رژیم غذایی عمدی ایمن نیست و باید با ارائه دهنده مراقبت خود در میان گذاشته شود. برخی دیگر از علل بالقوه کاهش وزن در دوران بارداری عبارتند از:

  • اختلالات خود ایمنی
  • سرطان ها
  • اختلالات اشتها
  • عدم تعادل غدد درون ریز
  • بیماری های دستگاه گوارش
  • عفونت ها
  • ناهنجاری های عصبی
  • اختلالات روانی
  • استفاده از مواد
  • تیروئید پرکار کنترل نشده
  • دیابت تشخیص داده نشده

نکته ای در ارتباط با این زمینه

برای کاهش وزن در بارداری چه باید کرد؟

پزشک وزن شما را به دقت کنترل می کند و در هر جلسه قبل از تولد وزن شما انجام می شود تا از عوارضی که می تواند بر جنین شما تأثیر بگذارد، مانند:

  • زایمان زودرس
  • اندازه کوچک یا وزن کم در بدو تولد
  • اندازه بزرگ یا وزن بالا در بدو تولد
  • ابتلا به چاقی در مراحل بعدی زندگی

سخن آخر

در مسئله بارداری کاهش وزن و تغییرات وزن اهمیت بسیاری دارد. راه حل های مختلفی برای این مورد وجود دارد.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا