روش غلبه بر تجربیات نامطلوب دوران کودکی

دوران کودکی یکی از مهم ترین بخش ها در زندگی همه ما است. دوران کودکی اگر دچار مشکل شود آسیب زا خواهد بود. تجربیات نامطلوب دوران کودکی در این سن حساس تر هست. نکته ای که باید بدانید این است که در این دوره فرزند خود را مدیریت کنید. هر شخصی در طول زندگی دچار ناملایمات مختلفی می شود. حال فرض کنید این شخص فشار های از دوران کودکی هم داشته باشد. طبیعتاً برای حل مشکلات خود در آینده ضربه خواهد خورد. تجربیات دوران کودکی اگر با بدی همراه باشند می تواند آینده کودک را دچار مشکلاتی کند. یکی از این مشکلات اختلالات روانی هستند. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارند. در ادامه می خواهیم ببینیم که برای غلبه بر تجربیات نامطلوب دوران کودکی چه باید کرد؟

در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است. در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با برای غلبه بر تجربیات نامطلوب دوران کودکی چه باید کرد؟ با شما صحبت کنیم.

آسیب های دوران کودکی ناشی از تجربیات منفی

تجربیات نامطلوب دوران کودکی

آسیب های دوران کودکی ناشی از تجربیات منفی می تواند تا پایان عمر با افراد همراه باشد. در صورت عدم درمان، می تواند پیامدهای جسمی و روحی شدیدی به دنبال داشته باشد. در این مقاله، با راهکارهایی که برای کمک به افراد برای مقابله با تجربیات نامطلوب دوران کودکی است آشنا می شویم.  و با مواردی که برای شروع زندگی سالم و شادتر استفاده می شود، آشنا خواهید شد.

تجربیات نامطلوب دوران کودکی (ACE) چیست؟

تجربیات نامطلوب دوران کودکی می تواند به اشکال مختلف باشد. با این حال، با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تاثیراتی بر بزرگسالی هم گذاشه است. مطالعه تجربه نامطلوب دوران کودکی آن ها که در ارتباط با Kaiser Permanente شکل گرفته است مهم هست. این مسائل گذشته می تواند تأثیر قابل توجهی در بزرگسالی داشته باشد. آن ها می توانند منجر به مشکلات مختلف جسمی و روحی شوند. بر اساس مطالعه تجربه نامطلوب دوران کودکی، هرچه فرد در پرسشنامه امتیاز بیشتری کسب کند بدتر است.

چرا که احتمال بروز عوارضی مانند افسردگی و اضطراب بیشتر می شود. چنین اتفاقی تضمین نمی شود. اما تجربه نامطلوب دوران کودکی ها مطمئناً عامل خطری برای این نگرانی ها هستند. چرا  که بعداً در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد.

چند نمونه از تجربیات نامطلوب دوران کودکی

با این اوصاف، چند نمونه از این اختلال وجود دارد. این تجربیات می تواند منجر به چنین مشکلاتی در ادامه راه شود. در این جا برخی از رایج ترین آن ها ذکر شده است:

  • تحمل جدایی یا طلاق والدین
  • زندگی با یکی از اعضای خانواده که از مواد مخدر یا الکل سوء استفاده می کند
  • داشتن یک عضو خانواده با مشکلات روانی شدید
  • دیدن زندانی شدن یکی از اعضای خانواده و ناتوانی در حمایت از آن ها
  • شاهد سوء استفاده یکی از اعضای خانواده از سوی دیگری
  • شخصاً سوء استفاده و بی توجهی جسمی، روحی و عاطفی را تجربه می کند

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، بیماری تجربیات نامطلوب دوران کودکی بسیار شایع هستند. حتی  بیشتر از آن چه مردم تصور می کنند شایع هستند.  بیش از 60 درصد از شرکت کنندگان گزارش کردند که حداقل یک  یا چند نمونه از این تجربیات دارند. علاوه بر این، از هر 6 نفر 1 نفر بیش از چهار مورد از آن ها را تجربه کرده است.

اگر چه تجربیات نامطلوب دوران کودکی می تواند برای هر فردی از هر زمینه ای اتفاق بیفتد. اما مطالعات نشان می دهد که زنان، گروه های اقلیت بیشتر در معرض آن هستند. همچنین افرادی که به عنوان بخشی از جامعه LBGTQ شناخته می شوند،  احتمالاً آن ها را در گذشته تجربه کرده اند.

تجربیات نامطلوب دوران کودکی چه مشکلاتی می توانند ایجاد کنند؟

تجربیات نامطلوب دوران کودکی

همانطور که قبلا ذکر شد، افراد می توانند به دلیل تجربیات نامطلوب دوران کودکی مشکلاتی تجربه کنند. همانند مشکلات بیشماری را در زمینه سلامت عمومی. این ها علاوه بر ایجاد مسائل مربوط به سلامت روان هستند.   مسائل مربوط به سلامت روان همانند افسردگی و اضطراب. حتی مسائل مزمن مربوط به سلامت جسمی مانند سردرد، چاقی قلبی و سرطان. همچنین خطر خودکشی در افراد را افزایش می دهد. مواد دیگر عبارتند از:

  • بیش فعالی، بیماری‌های مقاربتی و حاملگی های ناخواسته
  • ناتوانی در ایجاد روابط معنی دار با دیگران
  • سوء مصرف مواد و اعتیاد
  • مشکلات مالی و اشتغال زایی

تجربیات نامطلوب دوران کودکی تأثیر منفی فوق العاده ای روی افراد دارند. حتی بر کل جوامع نیز تأثیر می گذارند و سالانه میلیاردها دلار برای جامعه هزینه دارد.

تجربیات نامطلوب دوران کودکی قابل پیشگیری است

از نظر تئوری، تجربیات نامطلوب دوران کودکی قابل پیشگیری است. این کار با ارائه خانه هایی که به کودکان مراقبت و حمایت می کنند، انجام می شود. به طوری که سلامت اجتماعی و عاطفی آن ها در طول این سال های شکل گیری به درستی رشد می کند.

برنامه های مربی و پس از مدرسه و  حمایت از خانواده های کم درآمد مفید است.  همچنین سوء مصرف مواد و آموزش و شیوه های ایمن جنسی نیز می تواند بسیار مفید باشد. متأسفانه میلیون ها نفر در سراسر جهان این مشکلات را دارند. حتی آن ها هنوز در تمام دوران بزرگسالی خود تجربیات نامطلوب دوران کودکی را تجربه می کنند و مبارزه می کنند.

نحوه برخورد با تجربیات نامطلوب دوران کودکی

مسائلی که ممکن است از تجربیات نامطلوب دوران کودکی ایجاد شود می تواند مزمن باشد.  در صورت درمان لازم نیست مادام العمر باشد. برای کمک گرفتن هرگز دیر نیست. در زیر با کارهای مختلفی که می توانید برای شروع آن انجام دهید آشنا خواهید شد.

از پرسشنامه استفاده کنید

پرسشنامه تجربیات نامطلوب دوران کودکی یک مطالعه بسیار مختصر و 10 سوالی است. انواع مختلفی از آسیب هایی را که ممکن است قبل از 18 سالگی تجربه کرده اید را پوشش می دهد. اگر چه انواع دیگر آسیب ها، مانند قلدری یا نژادپرستی، رایج است. این مطالعه بر تجربیات نامطلوب دوران کودکی که در خانه رخ می دهد می پردازد. حتی بر افراد و اعضای خانواده آن ها تأثیر می گذارد، متمرکز است.

با ارائه داده های مفید به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها کار بزرگی انجام می دهد. این کار باعث می شود تا همه بتوانند این موضوع را بهتر بشناسند.  آن ها استراتژی های مداخله بهتری ارائه می دهند. مشارکت در این مطالعه مزایایی دارد. چرا که این امر شما را از گذشته خود که بخش مهمی است آگاهی بیشتری می بخشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تجربیات نامطلوب دوران کودکی

اگر با مشکلات سلامتی دست و پنجه نرم می کنید مطالعه به شما کمک می کند. حتی اگر مطمئن نیستید که چرا این تجربیات را  احساس می کنید. یا چرا تجربیات نامطلوب دوران کودکی اتفاقمی افتد، مطالعه می تواند به شما کمک کند. این می تواند به خوبی نشان دهد که بین آن چه اکنون تجربه می کنید و آن‌ چه در گذشته با آن سر و کار داشته اید ارتباطی وجود دارد. ممکن است قبلا هم با یک متخصص بهداشت یا درمانگر ملاقات کرده باشید. این اطلاعات می تواند برای آن ها ارزشمند باشد.  حتی ممکن است بتوانند به شما خدمات بهتری ارائه دهند.

خود را مشغول کرده و به انجام رساندن بپردازید

بسیاری از افرادی که این تجربیات را تجربه می کنند. آن ها در یافتن معنا در زندگی خود دچار مشکل می شوند. در نتیجه راهی برای ابراز وجود و کنار آمدن با احساسات خود به شیوه های سازنده ندارند. بسیاری از فعالیت ها می توانند در این زمینه کمک کنند. این فعالیت ها راه حلی برای احساسات منفی که با آن ها سر و کار دارند فراهم می کنند. همانند نوشتن مجله، انجام ورزش مناسب، تمرین یوگا و مدیتیشن، و وقت گذاشتن برای سرگرمی ها فراهم آورند.

شما همچنین می توانید داوطلب شدن در جامعه خود را برای کمک به مبارزه با تجربیات نامطلوب دوران کودکی در نظر بگیرید. شما می توانید مربی بچه های مختلفی باشید.  آن ها ممکن است با همان کاری که در گذشته انجام داده اید سر و کار داشته باشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تجربیات نامطلوب دوران کودکی

اگر چه ممکن است یک مسئله شخصی به نظر برسد. حتی مواردی که تجربه کرده اید برای شما منحصر به فرد باشد. مبارزه با این تجربیات یک دغدغه جامعه است.  جلوگیری از این نگرانی برای سلامت عمومی مستلزم حمایت بسیاری از افراد است. افرادی  که به طور جمعی برای رسیدن به هدف تلاش می کنند.  عضویت در آن می تواند با هدفی قوی به شما کمک کند بر آن خود غلبه کنید.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا