استرس همه گیری باعث چرخه های قاعدگی نامنظم می شود

چرخه های قاعدگی در همه خانوم ها به وجود می آید. حال این چرخه ها ممکن است به علت شرایط مختلفی به صورت منظم یا نامنظم باشد. پزشکان و روان شناسان تاکید می کنند که شرایط استرس زا مثل بیماری همه گیری که این دو سال به وجود آمده است می تواند باعث چرخه های قاعدگی نامنظم شود. در مقاله های قبل گفتیم که بیماری همه گیری چگونه بر ذهن افراد فشار وارد می کند و باعث استرس و اضطراب در آن ها می شود.

در این دو سال بیماری همه گیری باعث افزایش این اختلالات روانی شده است. همه ما می دانیم که اختلالات از موارد مختلفی سرچشمه می گیرد. متاسفانه برخی از افراد با وجود داشتن اختلالات درمان نمی شوند. برخی هم آنقدر از این حالت خود راضی هستند که خود را بیمار روانی حساب نمی کنند. بیماری همه گیری به خاطر تاثیر روی ذهن و روان انسان باعث آسیب می شود. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها را می شناسید. در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا استرس همه گیری باعث چرخه های قاعدگی نامنظم می شود؟

چرخه های قاعدگی نامنظم و مدیریت ذهن

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که در این دوره روی ذهن خود کنترل داشته باشید. در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است. در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با استرس همه گیری باعث چرخه های قاعدگی نامنظم می شود، صحبت کنیم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در مجموع، همه گیری COVID-19 باعث مشکلات زیادی شده است. جهان طی یک سال و نیم گذشته استرس بیشتری را تجربه می کند. سوال این است که این افزایش استرس چگونه بر چرخه های قاعدگی نامنظم تأثیر گذاشته است؟ یا چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید؟

تحقیق درباره همه گیری و چرخه های قاعدگی نامنظم

یک مطالعه اخیر از Frontiers in Neuroscience برای تأثیر استرس همه گیری ایجاد شد. این مطالعه  بررسی موارد مختلفی را نشان داد. محققان 909 جفت دوقلو را بین 26 مارس 2020 و 5 آوریل 2020 مورد بررسی قرار دادند. الکس دیمیتریو، دکتر، متخصص روانپزشکی و Menlo Park Psychiatry & Sleep Medicine می گوید: “برخی از افراد دارای اضطراب بیش از حد دچار چرخه های قاعدگی نامنظم هستند. در حالی که برخی دیگر با افسردگی یا انرژی کم ممکن است کمتر این مشکلات را داشته باشند.”

نظر محققین در ارتباط با این زمینه

دیمیتریو می افزاید: “بیماران مضطرب یا استرس دار من اغلب دارای چیزی مشخص هستند.  من آن را” چرخه های قاعدگی نامنظم “می نامم.

مطالعاتی در ارتباط با چرخه های قاعدگی نامنظم

یک مطالعه اخیر نشان داد که استرس مرتبط با بیماری همه گیر با پریودهای نامنظم برای افرادی که قاعدگی دارند مرتبط است. هورمون‌هایی مانند کورتیزول و پروژسترون می‌توانند باعث ایجاد این بی‌نظمی‌ها در هنگام نوسان سطح شوند. در برخی موارد، مدیریت استرس و تنظیم چرخه قاعدگی می تواند از طریق تنظیم سبک زندگی دست به دست هم دهد. این که بگوییم پیمایش یک بیماری همه گیر استرس زا بوده است، درست است. در این جا، ما اهمیت اولویت دادن به سلامت روان را موعظه می کنیم، اما وقتی استرس از نظر جسمی روی شما تأثیر می گذارد، چه؟ برای برخی از زنان و سایر افرادی که قاعدگی دارند، استرس ناشی از بیماری همه گیر ممکن است باعث چرخه های قاعدگی نامنظم  شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در اولین مطالعه از این فرایند در کشور های مختلف، یک مطالعه جدید تاثیر استرس را بر دوره های قاعدگی افراد بررسی کرد. یافته ها نشان می دهد که برای بسیاری از افرادی که قاعدگی دارند، احساس استرس با دوره های نامنظم همزمان شده است. محققان تصمیم گرفتند تا تعیین کنند که آیا این دو به هم مرتبط هستند یا خیر؟

تحقیقات درباره تاثیرات استرس همه گیری بر چرخه های قاعدگی نامنظم

برای این مطالعه، محققان پاسخ‌های نظرسنجی آنلاین 210 زن و افرادی را که در تابستان 2020 در یک بازه زمانی دو ماهه پریود می‌شوند، مورد ارزیابی قرار دادند. سؤالات نظرسنجی تغییرات چرخه قاعدگی و سطوح استرس درک شده را در طول آن دوره زمانی پوشش می‌داد، اما به حساب نمی‌آمد. برای وضعیت واکسیناسیون. نتایج که در مجله سلامت زنان منتشر شد، نشان داد که 54 درصد از شرکت‌کنندگان گزارش کردند که پس از شروع همه‌گیری کووید-19 در مارس 2020 تغییراتی را در چرخه قاعدگی خود تجربه کرده‌اند. این تغییرات به طول چرخه قاعدگی  یا خونریزی، و همچنین تغییرات در علائم قبل از قاعدگی بود.

استرس متوسط در دوران همه گیری

همان طور که می دانید ما سه نوع از استرس را در افراد ممکن است ببینیم. این شامل استرس زیاد و متوسط و کم است. استرس متوسط و کم در دوران همه گیری می تواند فشار های روانی کمتری وارد کند. این کاهش فشار های روانی خصوصا در خانوم هایی که چرخه قاعدگی نامنظم دارند مناسب است. تحقیقات بسیاری هم در این زمینه به عمل آمده است که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

استرس همه گیری باعث چرخه های قاعدگی نامنظم می شود

محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «با بیش از یک دهه کار در زمینه سلامت زنان، به خوبی می‌دانستم که استرس می‌تواند بر چرخه قاعدگی من تأثیر بگذارد، اما مانند بسیاری دیگر از تجربه آن در شرایط همه‌گیری شوکه شدم».  وقتی وویتوویچ شروع به پرسیدن از دیگران کرد که آیا تجربه مشابه یا مشابهی را داشته‌اند، پاسخ بسیار زیاد بود. این الهام بخش مطالعه رسمی او بود. اولین مورد در نوع خود در یک کشور اتفاق افتاد. Woitowich خاطرنشان می کند که احتمالاً به دو دلیل این مورد در گذشته مورد مطالعه قرار نگرفته است. یکی، چرخه های قاعدگی نامنظم ناشی از استرس معمولاً یک نگرانی عمده برای سلامتی نیست. دوم، تحقیقات زیست‌پزشکی از لحاظ تاریخی دارای سوگیری مردانه بوده است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وویتوویچ می‌گوید: «حتی در دنیای امروزی، اکثر مطالعات تحقیقاتی زیست‌پزشکی در تجزیه و تحلیل داده‌ها بر اساس جنسیت ناکام هستند و این منجر به شکاف‌های بزرگی در درک ما از سلامت زنان است». «من فکر می‌کنم که این وظیفه زنان و افرادی است که عادت ماهانه دارند حمایت و انجام تحقیقات مرتبط با سلامت قاعدگی را انجام دهند. و تا زمانی که به طور عادلانه در نیروی کار زیست پزشکی حضور نداشته باشیم، این موضوعات ممکن است مورد مطالعه قرار نگیرند.

استرس و پریود شدن خانوم ها

آمنوره یا فقدان قاعدگی، هم می تواند ناشی از استرس عاطفی و هم استرس فیزیکی باشد، مانند ورزش زیاد یا مصرف کالری بسیار کم.  استرس بر تولید هورمون بدن تأثیر می گذارد و بی نظمی های هورمونی می تواند منجر به اختلال در چرخه فرد شود. به گفته آنا کابکا، پزشک متخصص زنان و زایمان و مولف دو کتاب پرفروش: The Hormone Fix و Keto-Green 16، هورمون پروژسترون نقش مهمی در چرخه قاعدگی ایفا می کند. این هورمون بر جلوگیری از چرخه های قاعدگی نامنظم، تخمک گذاری تاثیر می گذارد. و علائم سندرم پیش از قاعدگی و سطوح نامنظم می تواند عوارض جانبی مانند اضطراب، افسردگی، نوسانات خلقی، مه مغزی و اختلالات خواب داشته باشد. چرخه قاعدگی یک رویداد عصبی غدد درون ریز است، هرگز به این شکل نگاه نمی شود و واقعاً باید باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

یکی از مواردی که می تواند سطح پروژسترون را مختل کند کورتیزول است که به عنوان هورمون استرس شناخته می شود. سطوح بالای کورتیزول که در اثر استرس مزمن ایجاد می شود می تواند تولید پروژسترون را در تخمدان ها را کاهش و چرخه قاعدگی را تا حد زیادی مختل کند. کابکا می‌گوید: «سیکل قاعدگی یک رویداد عصبی غدد درون‌ریز است، هرگز اینطور به آن نگاه نمی‌شود و واقعاً باید چنین باشد.

مدیریت استرس – تنظیم چرخه قاعدگی

مدیریت استرس و تنظیم چرخه قاعدگی اغلب می تواند دست به دست هم دهد. تنظیم قاعدگی می تواند به شما کمک کند تا از آنچه برای شما عادی است مطلع باشید و بی نظمی ها را فوراً واضح تر کنید. اگر تغییراتی را در دوره قاعدگی خود مشاهده می کنید، Cabeca توصیه می کند یک رژیم کتوژنیک غنی از غذاهای گیاهی قلیایی را اتخاذ کنید که نه تنها هورمون ها را تنظیم می کند، بلکه عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کند. او همچنین پیشنهاد می‌کند که شیوه‌های «قلیاسازی» را در زندگی روزمره بگنجانید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

استرس همه گیری باعث چرخه های قاعدگی نامنظم می شود

کابکا می‌گوید: «منظورم از این کار، انجام فعالیت‌های روزانه است که به ما احساس خوبی می‌دهد و از نگاه کردن به زندگی از دریچه زیبایی و قدردانی حمایت می‌کند. این کار را از طریق مدیتیشن، بیرون رفتن در طبیعت، خندیدن و صحبت با دوستان خود انجام دهید که همه اینها فوق العاده درمانی هستند. ورزش و خواب با کیفیت نیز تنظیم‌کننده‌های فیزیکی مهمی هستند که دارای مزایای کاهش استرس هستند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا