از استرس شغلی تا بیماری روانی

شیوع Sars-CoV-2 باعث افزایش تقاضاهای شغلی شد. به یک تهدید برجسته تر برای سلامت روانی ما تبدیل شده است. انگ و ترس از مجازات رفتارهای سلامت جویانه و شفافیت پریشانی روانی در محیط کار را کاهش می دهد. قرار گیری در یک وضعیت استرس چالشی در محل کار می تواند تعادل فیزیولوژیکی پویای جسم را مختل کند و در نتیجه شرایط روانی آسیب شناسی ایجاد کند. بیماری روانی ناشی از استرس هزینه سالانه هنگفتی را برای اقتصادهای جهانی به همراه دارد. پس چه احساس شود و چه دیده شود، همه ما بهایی می پردازیم. از این رو در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی اطلاعاتی دقیق از استرس شغلی تا بیماری روانی می پردازیم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. ابن مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

از استرس شغلی تا بیماری روانی

تعادل بین کار و زندگی وجود ندارد. رئیس سختگیر، مشکل تیم ناکارآمد، حجم کاری غیرممکن و بالا، تروماهای عبوری، فرهنگ شرکت سمی، شرایط خطرناک برنامه های متزلزل، کم کاری کم ارزش شمردن و پرداخت های پایین. بسیاری از ما یک یا چند مورد از این عوامل استرس‌زای شغلی را به درجات مختلف تجربه کرده‌ایم، اما تعداد کمی از ما می‌دانند که واقعاً چه هزینه‌ای برای ما دارد و چگونه بر زیست‌شناسی ما تأثیر می‌گذارد. از طریق یک لنز دقیق تحلیلی بین رشته‌ای، اجازه دهید در زیر پوست کاوش کنیم تا بفهمیم چرا کاهش این بارهای روزانه مربوط به کار برای سلامتی و اقتصاد ما حیاتی است. در حالی که کار از لحاظ تاریخی بخش قابل توجهی از زندگی روزمره ما را مصرف کرده است. گسترش اخیر تقاضاهای شغلی به تهدیدی برجسته تر برای سلامت روحیه و پاسخ های ایمنی ما تبدیل شده است.

شکنندگی ذهنی

سلامت روان بسیار شکننده است. هر کسی در هر جایی می تواند آن را از دست بدهد. قبل از همه‌گیری کووید-19، بیش از 1 میلیارد نفر، یعنی 16 درصد از جمعیت جهان، تجربه بیماری روانی را گزارش کرده‌اند که 7 درصد از بار جهانی بیماری را تشکیل می‌دهد. از زمان همه‌گیری، پیامدهای سلامت روان به یک نگرانی متمایز برای سلامت عمومی تبدیل شده است (همیلتون و همکاران، 2021). علیرغم ماهیت فراگیر آن، به طور قابل توجهی، بیماری روانی تابو باقی مانده و کماکان گزارش نشده است. پس جای تعجب نیست که وقوع واقعی ناشناخته است و آنچه می بینیم احتمالاً نوک کوه یخ است.

انگ و ترس از مجازات باعث کاهش شفافیت محیط کار و رفتارهای سلامت جویی می شود. بررسی موضوع به فهم مطلب کمک می کند که چرا اضطراب کاری به مثابه یک عامل نادیده گرفته شده گسترده در پریشانی روحیه باقی می ماند. از استرس شغلی تا بیماری روانی  می تواند تاثیر زیادی در این زمینه داشته باشد.

آگاهی از استرس

استرس شغلی به عنوان ارزیابی ما از عوامل موقعیتی در کار بیش از منابع فردی ما توصیف می شود، به طوری که یکپارچگی روانی زیستی ما به خطر می افتد. روشی فانتزی برای توضیح زمانی که احساس می کنیم بیش از بار زیادی را بر دوش داریم. و یا این که بیش از حد و اندازه تحت فشار قرار گرفته ایم. مسائل به خوبی مستند و به طور گسترده شناخته شده است که استرس شغلی می تواند منجر به بیماری روانی شود. اما چگونگی بروز آن کمتر شناخته شده است. داشتن آگاهی از فرآیند، حتی در ابتدایی ترین شکل آن، می تواند گرانش قرار گرفتن در معرض استرس در محل کار را آشکار کند. امید این است که ما را به سوی آن چنان که شایسته است سوق دهد.

پاسخ فیزیولوژیکی

از استرس شغلی تا بیماری روانی

استرس شغلی در پاسخ ایمنی نامنظم دخیل است (توکر و همکاران، 2005). در همین راستا، پیشرفت‌های پزشکی مولکولی نشان داده است که التهاب جزء اصلی در شروع و پیشرفت بیماری است (Moutsopoulos & Madianos, 2006). استرس خوب (به زبان عامیانه) به صورت تطبیقی ​​پردازش می شود و فوایدی برای پاسخ های التهابی گذرا دارد. با این حال، حضور در معرض استرس حاد یا طولانی مدت می تواند اثرات ضد التهابی بر ایمنی را مختل کند. در حالی که از تعامل بین سلول های ایمنی و شبکه های سیگنالینگ جلوگیری می کند. این منجر به تغییرات عملکرد ایمنی در سطوح بافتی و سلولی می شود. از این رو به راحتی می توان گفت که از استرس شغلی تا بیماری روانی راه کمی در پیش است.

کاوش عمیق تر در مسئله استرس شغلی تا بیماری روانی

به عنوان بخشی از عملکرد محافظتی پاسخ استرس، طیفی از انتقال دهنده های عصبی، هورمون ها و واکنش دهنده های فاز حاد واسطه آلوستاز هستند (پاسخ بدنی ثابت و پویا برای حفظ ثبات فیزیولوژیکی؛ McEwen، 2002). این آبشار التهابی برای حذف پاتوژنهای میکروبی، القای ترمیم بافت و بازیابی هموستاز طراحی گردید. با این حال، هنگامی که جسم به طور مکرر دچار چالش می شود، مانند موارد استرس‌زای شغلی روزانه، سیستم های آلوستاتیک بیش از حد تحریک می شوند. یک بار بیولوژیکی تجمعی (ساییدگی و پارگی) بر روی جسم و مغز ایجاد می کند که نامش بار آلوستاتیک می باشد. بار آلوستاتیک به اشکال مختلف منفی از جمله آتروفی هیپوکامپ ظاهر می شود که ساختار مغز هیپوکامپ محل آسیب شناسی ساختاری و عملکردی است که در آن نقش دارد. خصوصا در اکثر شرایط سلامت روان.

بنابراین، حضور در یک وضعیت استرس چالشی در محل کار می تواند تعادل فیزیولوژیکی پویای جسم را مختل کند. در نتیجه شرایط سلامت روانی ضعیفی داشته باشد.

آلوژی ها

از استرس شغلی تا بیماری روانی

از استرس شغلی تا بیماری روانی ما با موارد بسیار زیادی روبرو می شویم. گزینه هایی که حتی می تواند منجر به اضطراب و مشکلات دیگر آن نیز شود. به طور مثال می تواند منجر به خشم شود یا روابط را به چالش بکشد. استرس (روانشناسی) شبکه بین مغز (عصب شناسی)، سیستم غدد درون ریز (غدد درون ریز) و سیستم ایمنی (ایمونولوژی) را در تحریک یک پاسخ التهابی فعال می کند که منجر به بیماری های روانی می شود. ایمونولوژی روانی- عصبی به عنوان یک چارچوب معقول و علمی که از طریق آن این تعامل یکپارچه رخ می دهد، شناسایی شده(آدر و کوهن، 1975). فعل و انفعال بین این شبکه وابسته به حلقه های بازخوردی می باشد. برای حفظ تعادل هموستاتیک و آلوستاتیک در تعامل هستند.

هنگامی که این تعامل به خوبی کار می کند، سازگار است، اما زمانی که تحت فشار استرس مختل یا بیش از حد تحریک شود، منجر به اختلال عملکرد بیولوژیکی و پیامدهای سلامت روان ضعیف می شود.

اقتصاد ذهن های شکسته

در اقتصادهای بزرگ جهانی، اضطراب کاری به شش نفر از هر 10 کارمند افزایش پیدا کرده(GOS، 2021). چین با 86 درصد (GOS، 2021) بیشترین میزان بروز استرس در محل کار را در جهان گزارش می‌کند. ایالات متحده و بریتانیا با 75 درصد عقب‌تر هستند (APA، 2021؛ MHF، 2018). این هزینه سالانه هنگفتی برای اقتصادهای جهانی به همراه دارد. حدود 300 میلیارد دلار در ایالات متحده، 28.3 میلیارد پوند در بریتانیا، و 14 میلیارد دلار در استرالیا (بوید، 2021؛ GOS، 2021).

فرهنگ های کاری بی وقفه به وضوح یک اقتصاد کاذب هستند. چه قابل رویت یا بی شرایط دید، همه ما بهایی می پردازیم. با این حال، ما این ارقام را می بینیم. این ارقام را نادیده می گیریم. سپس به صورت ضرب المثل خودمان را به زمین می زنیم. ما به بهانه افزایش بهره وری و مزیت اقتصادی در محیط های پر بار و پر استرس به فعالیت خود ادامه می دهیم. به شدت امیدواریم که ذهن آگاهی ما از بین نرود.

مسائل سلامت روان را از اطراف حذف کنید

از استرس شغلی تا بیماری روانی

از استرس شغلی تا بیماری روانی راه طولانی نیست. پس باید توجه زیادی به مسائل مختلف داشته باشید. انتظار می رود کاهش استرس باعث بهبود سلامت روان، پیشگیری از بیماری، کاهش ضایعات سازمانی و کاهش هزینه های عمومی شود (رایت و همکاران، 2020). در مورد استرس و ارتباط آن با بیماری روانی تجدید نظر کنید. مسائل مربوط به سلامت روان را از محیط اطراف حذف کنید. با مدیران، همکاران، دوستان و خانواده گفتگوهای صادقانه داشته باشید. در مورد لحظات پریشانی روانی شفاف باشید، ننگ را قطع کنید.

پیشگیری بهتر از درمان است

Sawhney و همکاران (2018) هفت راهبرد بازیابی استرس را پیشنهاد کرد: گفتگوهای مربوط به کار، گفتگوهای مرتبط با استرس، زمان شخصی، ورزش، فعالیت های تفریحی، آرامش، و داشتن تجارب تسلط. در نهایت، سلامت روان باید به یک بحث منظم تبدیل شود که بتوان آن را بدون قضاوت یا مجازات به اشتراک گذاشت، زیرا هیچ فردی از آن مصون نیست. کار باید مکانی امن باشد که سلامت را از منظری وسیع ارتقا دهد، زیرا سلامتی بدون سلامت روان وجود ندارد. در این میان می توان به راحتی با متخصصان نیز در ارتباط بود. مشاورانی زبده که می توانند شما را در مسیر درست کسب نتیجه راهنمایی کنند.

سخن آخر

در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی مطلب مهمی در زمینه استرس پرداخته ایم. هدف ما در این مقاله بررسی روندهای مختلف از استرس شغلی تا بیماری روانی بود. ما این مطلب را از زوایای مختلف برای شما بررسی کردیم. در عین حال مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است. این مرکز بزرگ ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد. اگر تمایل به مبارزه با استرس دارید می توانید با مشاوران زبده ما در تماس باشید.

 

منابع
وب سایت apa

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا