آیا مردان احساسات دارند؟

پنهان کردن احساسات در مردان یکی از عواملی است که برخی از زنان سوال کنند که آیا مردان احساسات دارند؟ یا چرا مردان احساسات خود را بروز نمی دهند؟ واقعیت این است عدم بروز احساسات در زنان و ناتوانی آنها در نشان دادن عشقشان می تواند علل زیادی داشته باشد. از طرفی هم ممکن است منجر به بروز عوارض و حتی مشکلاتی در حین رابطه شود.

این یک واقعیت شناخته شده است که در اکثر موقعیت ها، مردان در بیان احساسات در مقایسه با زنان مشکل دارند. اما بزرگ‌ترین و رایج‌ترین دلیلی که مردان احساسات خود را بروز نمی دهند، این است که هنجارهای اجتماعی چنین رفتار سمی را تقویت می‌کنند تا جایی که مردان احساسات خود را فقط هنگام خشم و عصبانیت بروز می دهند.

مردان احساسات خود را بروز نمی دهند، زیرا می ترسند در مقابل کسی احساس آسیب پذیری کنند. اما باید قبول کنیم که مردان هم احساسات دارند و باید آن را بروز دهند. پس اگر به دنبال این هستید که آیا مردان احساسات دارند؟ پاسخ کاملا مثبت است.

آیا مردان احساسی وجود دارند؟

درست مانند زنان، مردان هم احساسات دارند. اما بروز احساسات در آنها کمی پیچیده است. یکی از دلایل عدم ناتوانی بروز احساسات در مردان این است که آنها می خواهند خودشان را قوی نشان دهند. این در حالی است که پنهان کردن احساسات در مردان می تواند در نهایت باعث سرکوب شدن احساسات در مردان شود و  روابط فردی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع، آمار نشان می دهد که بیش از 30 درصد از مردان در طول زندگی خود دوره ای از افسردگی را تجربه می کنند و حدود 9 درصد از مردان گزارش می دهند که هر روز احساس افسردگی یا اضطراب دارند.

پس بهتر است دیگر به دنبال این موضوع نباشیم که آیا مردان احساسات دارند؟ بلکه باید علت اصلی این موضوع را ارزیابی کنیم که چرا مردان احساسات خود را بروز نمی دهند؟ و حتی به آنها در بروز احساساتشان کمک کنیم. پس چیزی به عنوان مردان احساسی وجود ندارد. بلکه همه آنها احساس دارند. مشکل فقط در عدم توانایی در بروز احساسات در مردان است.

چرا مردان احساسات خود را بروز نمی دهند؟

آیا مردان احساسات دارند؟ || مرکز مشاوره همکده

ناتوانی مرد در بیان احساسات از این واقعیت ناشی می شود که از کودکی به پسرها توصیه می شود که با جنبه های زنانه خود در تماس نباشد. چیزی که جامعه درک نمی کند این است که همه انسان ها، صرف نظر از جنسیتشان، جنبه زنانه و مردانه دارند و مهم است که هر دو طرف را بررسی کنیم. مشکل اصلی در مورد اینکه چرا مردان احساسات خودشان را بروز نمی دهند به دو موضع اشاره دارد. اولین مورد این است که مردان فکر می کنند که احساساتی بودن آنها باعث می شود که اطرافیان به آنها برچسب رفتار زنانه بزنند. دوم اینکه پسرانی که احساسات دارند و آن را نشان می دهند ضعیف محسوب می شوند.

مردان نمی دانند چگونه در مورد احساسات خود صحبت کنند.

یکی از دلایلی که مردان احساسات و عشق خودشان را بروز نمی دهند این است که آنها واقعا نمی دانند که چگونه باید این کار را انجام دهند و حتی چگونه در مورد احساسات خودشان صحبت کنند. در واقع، آن‌ها از به اشتراک گذاشتن ترس‌ها و احساسات خودشان دلسرد می‌شوند، زیرا می ترسند از نظر بقیه آنها افراد ضعیف تلقی شوند. ضعیف بودن بر خلاف هر چیزی است که یک مرد باید باشد.

به پسرها گفته می شود گریه نکنند، رنگ های خاصی نپوشند و از هر گونه فعالیت یا هنر که مردانه تلقی نمی شود دوری کنند. آنها نمی توانند برقصند، نمی توانند صورتی بپوشند و حتی نمی توانند اشک بریزند و گریه کنند. به عبارت دیگر، آنها نمی توانند انتخاب کنند که دقیقا همان چیزی باشند که دوست دارند. به آنها آموزش نداده اند که احساسات خودشان را به گونه ای که دوست دارند بروز دهند. این فشارها می تواند بیشتر آنها را وادار به سرکوب احساسات خود کند. واقعیت مهم در عدم توانایی احساسات در مردان این است که آنها را از همان کودکی از یادگیری راه های ابراز عشق به اطرافیان باز می دارند.

عدم ابراز احساسات در مردان و تاثیر رسانه ها

رسانه ها مردان را به گونه ای خاص نشان می دهند و رفتارهای کلیشه ای را در آنها تقویت می کنند که سمی و حتی اندکی تحقیرکننده هستند. مردان قادر به بیان احساسات نیستند.

مرد واقعی بودن به معنای قوی بودن نیست. بلکه مربوط به حساس بودن، با ملاحظه بودن و جوانمردی بودن و همچنین آسیب پذیری عاطفی نسبت به شریک زندگی است. پس باز هم ابهام اینجاست که چرا مردان احساسات خودشان را بروز نمی دهند؟

مردان چگونه احساسات خودشان را بروز می دهند؟

آیا مردان احساسات دارند؟ || مرکز مشاوره همکده

حتی اگر ابراز احساسات به صورت شفاهی و به زبان آوردن، یکی از بهترین و آسانترین روش باشد باز هم برخی از مردان از انجام آن خودداری می کنند. اما یک زن می تواند به شریک زندگی خودش کمک کند تا راحت تر و بهتر بتواند احساساتش را بروز دهد. برخی از راهکارها برای  کمک کردن به مردان تا بتوانند احساساتشان را بروز دهند، عبارتند از:

به چشمانشان نگاه کنید.

وقتی به چشمان مردی نگاه می‌کنید که غمگین است یا احساساتی می‌شود، دیگر از پرسیدن این سؤال دست می‌کشید که «آیا مردها احساساتی دارند؟» شما می دانید که آنها قطعا احساسات دارند و می توانند آن را از طریق تماس چشمی بروز دهند. چشم ها دریچه ای به روح هستند و هیچ کس بهتر از مردان نمی توانند احساسات خودشان را از طریق آنها بروز دهند. دفعه بعد، در طول مشاجره یا زمانی که سعی می کنید از شریک زندگی خود حمایت کنید، به چشمان او نگاه کنید تا بفهمید که او چه احساسی دارد.

به سکوت آنها توجه کنید.

آیا شریک زندگی شما به طور ناگهانی پس از یک مشاجره بزرگ ساکت شده است؟ آیا متوجه منزوی بودن او شده اید و دیگر با شما صحبت نمی کند؟ احتمالاً عصبانی است، اما وقتی مردی ساکت می‌شود، احتمال ناامیدی و غمگینی او بیشتر است. این غم و اندوه می تواند یکی از علائم عدم توانایی در بروز احساسات در مردان باشد. در چنین حالتی، برای مدتی به او فضایی در رابطه بدهید تا بتواند فکر کند. اما بدانید که باید به او نزدیک شوید و در نهایت او را از تنهایی بیرون بکشید تا غم و اندوه نجات پیدا کند.

علائم فیزیکی او را بشناسید.

به نظر می رسد که مردان احساسات سرکوب شده خودشان را به صورت علائم فیزیکی بروز می دهند. اگر شریک زندگی شما تحت فشارهای کاری قرار داشته باشد یا با عوامل استرس زا در رابطه دست و پنجه نرم کند، ممکن است متوجه بروز برخی علائم فیزیکی در آنها شوید. سردرد، کمردردهای مکرر و خستگی مداوم راه هایی هستند که مردان با بروز آنها سعی می کنند غمگینی و اندوه خود را نشان دهند. پس بهتر است علائم فیزیکی همسر خود را بشناسید و هنگام بروز آنها سعی کنید به آنها در ابراز احساساتش کمک کنید.

خشم و خشونت مردان را جدی بگیرید.

از آنجایی که مردان نمی توانند در مورد احساسات خود صحبت کنند، سایر توانایی های خود را برای ابراز ناامیدی و عصبانیت درگیر می کنند. به جای اینکه به خانه بیاید و به شما بگوید که چگونه از رئیسش ناراحت است، ممکن است فقط کنترل تلویزیون را به زمین بیندازد یا در هنگام رانندگی شروع به سرعت گرفتن کند. در حالی که چنین رفتاری قابل چشم پوشی یا تشویق نیست، مطمئناً می توانند سرنخ های مهمی باشند که نشان می دهد شریک زندگی شما در ابراز احساسات خودش مشکلی دارد.

امیدواریم این چهار عامل به شما در درک بهتر آن کمک کرده باشد. واضح است که مردان نیز با سهم خود از آسیب‌های روحی بزرگ شده‌اند، و به‌عنوان زن و شریک زندگی می توانید به آنها کمک کنید تا بتوانند احساسات خودشان را بروز دهند. شما می توانید فضا را تغییر دهید.

سوالات متداول

نمی توانید احساسات خود را بروز دهید، آیا مشکلی وجود دارد؟ وقتی نتوانید احساسات خود را بروز دهید، بالتبع هم نمی توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید. همه اینها در نهایت می تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند مشکل در عزت نفس و کاهش اعتماد به نفس شود.

چگونه می توانم احساساتم را بهتر بیان کنم؟ از خودگویی مثبت استفاده کنید و با افرادی که شما را به خوبی درک می کنند شروع به گفتگو کنید. برای شروع، حتی می توانید به نوشتن یادداشت های روزانه خود و خاطرات فکر کنید. سپس می توانید به تدریج با کسانی که شما را دوست دارند ارتباط برقرار کنید. این مهم است که بفهمید مردم چقدر شما را دوست دارند تا بتوانید به آنها اعتماد کنید و احساسات خود را با آنها در میان بگذارید.

سخن آخر

عدم بروز احساسات در مردان می تواند منجر به بروز برخی مشکلات رایج در روابط زناشویی شود. این در حالی است که راهکارهای زیاد برای بروز احساسات در مردان و حتی زنانی که با مشکل پنهان کردن احساسات خود روبرو هستند وجود دارد. اگر فکر می کنید که همچنان با این مشکل روبرو هستید بهتر است از یک روانشناس باتجربه در زمینه مشاوره های فردی کمک بگیرید تا علل اصلی عدم بروز احساسات در مردان را بتوانید شناسایی کنید.

منابع
https://www.bonobology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا