آیا زمان پایان دادن به رابطه تان فرا رسیده است؟

همه با دوراهی های روابط روبرو هستند زیرا ما آسیب پذیر هستیم. همیشه این احتمال وجود دارد که طرد شویم، نادیده گرفته شویم یا به نحوی صدمه ببینیم. در حالی که ما مشتاق ارتباط هستیم. همچنین باید احساس امنیت و آسایش کنیم. این می تواند به یک پویایی فشار و سختی منجر شود. جایی که ما خود را بین درگیر شدن و کناره گیری، باز و محتاط در نوسان می بینیم. سوال این است که آیا زمان پایان دادن به رابطه تان فرا رسیده است؟ ممکن است پرسش سختی باشد. اما ما در این مقاله از وب سایت همکده به بررسی آن پرداخته ایم. مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگترین مرکز مشاوره در ایران، خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی را ارائه می کند.

آیا زمان پایان دادن به رابطه تان فرا رسیده است؟

مواقعی وجود خواهد داشت که دلسردی ما را به این فکر می‌اندازد که “آیا این رابطه ارزش حفظ کردن را دارد؟” ارزیابی پاسخ به این سوال می تواند دشوار باشد زیرا اغلب راه های زیادی برای بررسی یک مشکل و زوایای مختلف وجود دارد. در حالی که ممکن است در بخشی از وجود خود، احساس شکست، فرسودگی و ناامیدی کنید. بخشی دیگر ممکن است بر این باور باشد که این احتمال وجود دارد که همه چیز در رابطه شما برای بهتر شدن تغییر کند. به هر حال، ما انسان ها ظرفیت باورنکردنی برای یادگیری و دگرگونی داریم، و کمی غرض ورزی تا حد زیادی به ما کمک می کند. اگر می‌خواهید تصمیم بگیرید که آیا به کار کردن در رابطه خود ادامه دهید یا آن را برای همیشه رها کنید، در ادامه پنج سوال وجود دارد که باید از خود بپرسید:

چرا این رابطه ارزش کار کردن را دارد؟

بهترین چیزها در زندگی اغلب به زمان، انرژی و تلاش ما نیاز دارند. اگر بخشی از شما هنوز این رابطه را حفظ کرده است، این نشان می دهد که هنوز پتانسیل برای یک رابطه رضایت بخش وجود دارد. هر چه بیشتر از آرزوها و امیدهای خود نسبت به رابطه خود آگاه باشید، انرژی بیشتری برای ادامه مبارزه برای تغییر خواهید داشت. با این حال، اگر نمی توانید دلایلی را ذکر کنید که چرا رابطه شما هنوز ارزش تلاش را دارد، ممکن است نشان دهنده این باشد که رابطه مسیر خود را طی کرده است. با پاسخ دقیق به این سوال می توانید بفهمید که آیا زمان پایان دادن به رابطه تان فرا رسیده است یا خیر؟

آیا من در حفاظت از خود گیر کرده ام؟

همه هم آرزوها و ناامنی های رابطه و هم نیاز به محافظت از خود را تجربه می کنند. متأسفانه، حرکات محافظت از خود یکی از طرفین (مانند حالت تدافعی یا انتقاد) تمایل دارد که حرکات محافظت از خود شریک دیگر را تحریک کند. زمانی که ما در یک الگوی سفت و سخت محافظت از خود عقب و جلو گیر کرده ایم، رابطه ما به پایان می رسد. راه حل در اینجا این است که بر روی پرداختن به حرکات خود تمرکز کنید و مسئولیت واقعی کاری را که در زمانی که ناامنی های اساسی شما شروع می شود انجام می دهید به عهده بگیرید. اگر احساس می کنید می توانید حرکات خود را ببینید، اما گیر کرده اید یا نمی خواهید آنها را تغییر دهید، این ممکن است نشانه ای باشد که زمان خاصی فرا رسیده است.

آیا من به طور مداوم آسیب پذیر بوده ام؟

ما می خواهیم بدانیم که آیا زمان پایان دادن به رابطه تان فرا رسیده است؟ آسیب پذیری نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. وقتی آسیب‌پذیری خود را در برابر دیگران و افراد مهم زندگی خود بیان می‌کنیم، کمک می‌کنیم تا احساس امنیت بیشتری برای آن‌ها ایجاد کنیم. این به این دلیل است که وقتی ما واقعاً آسیب پذیر هستیم، در حالت محافظت از خود یا حمله دیگری قرار نداریم. وقتی قلب‌هایمان را به اشتراک می‌گذاریم و ترس، غم یا شرم خود را نشان می‌دهیم، می‌توانیم دیگران را به سمت خود بکشانیم، نه اینکه آنها را در مقابل حمله نگه داریم.

فرض کنید از لحاظ تاریخی آسیب پذیری خود را ابراز کرده اید، اما شریک زندگی شما به طور مداوم احساسات شما را رد کرده است. این ممکن است نشانه آن باشد که رابطه شما فاقد امنیت احساسی لازم برای ادامه طولانی مدت است. اگر شریک زندگی شما اعلام کرده است که تمایلی به ایجاد امنیت عاطفی ندارد، این ممکن است نشانه ای از دوام رابطه شما باشد.

آیا زمان پایان دادن به رابطه فرا رسیده است؟ من نیاز به بخشش دارم و آیا تلاش کرده ام؟

یکی از دلایلی که ممکن است در حالت محافظت از خود گیر کنیم این است که در فرآیند بخشش کار نکرده ایم. اگر احساس می‌کنید که آسیب طولانی‌مدت ناشی از آسیب‌های روابط گذشته شما را از پیشبرد صمیمانه رابطه فعلی‌تان باز می‌دارد، در ارتباط با بخشش بیش از قبل بدانید.

آیا امید بیشتری به آینده ای جدا دارم؟

اگر متوقف شوید و زندگی خود را جدا از شریک زندگی خود تصور کنید چه چیزی را متوجه می شوید؟ آیا احساس آرامش، اطمینان یا راحتی وجود دارد؟ آیا غم و ترس وجود دارد؟ شاید ترکیبی از احساسات مختلف وجود داشته باشد و این طبیعی است. اما، اگر نسبت به آینده ای دور از هم امیدوارتر هستید، این ممکن است نشان دهنده نیاز به جدایی باشد. روابط نیازمند تکامل ما هستند. دوره های پریشانی و مبارزه، حتی در روابط سالم، مورد انتظار است. روابط مستلزم فروتنی، مسئولیت پذیری، آسیب پذیری و تمایل به تغییر است. برخی از روابط برای مدت طولانی دوام خواهند داشت، در حالی که برخی دیگر بدون شک به پایان خواهند رسید.

 شما در مورد بهبود رابطه در آینده ای فرضی صحبت می کنید.

آیا زمان پایان دادن به رابطه تان فرا رسیده است؟ بهبود رابطه را می خواهید یا خیر؟ به عبارت دیگر، شما متقاعد شدید که رابطه «چه زمانی» بهتر خواهد شد. چند نمونه:

  • می دانم وقتی دوستانش ازدواج کنند بیشتر از من قدردانی می کند.
  • وقتی درس را تمام کنیم، او بیشتر از اختلال اضطراب من حمایت خواهد کرد.
  • وقتی با هم وارد خانه شویم، احساس ارتباط بیشتری خواهیم کرد.

بسیاری بر این باورند که شرکایشان تغییر خواهند کرد – برای مثال، زمانی که به نقطه عطفی برسند یا برخی از عوامل استرس زای بیرونی کاهش یابد، متعهدتر، فهمیده تر یا مهربان تر می شوند. قطعا این اتفاق می افتد، اما تضمینی نیست. اگر می دانستید که آنها هرگز تغییر نخواهند کرد، آیا هنوز برای مدت طولانی در رابطه خواهید بود؟ تمایل خود برای حضور در رابطه را بر اساس تجربیات فعلی خود قرار دهید، نه بر اساس ایده های آینده در مورد آنچه می خواهید باشد. اجازه ندهید پیوندهای فانتزی شما را در رابطه ای نگه دارد که به جایی نمی رسد.

آیا زمان پایان دادن به رابطه تان فرا رسیده است؟ احساس فشار در تغییر

برای تغییر احساس فشار می کنید و در نتیجه باعث می شود احساس لیاقت کمتری داشته باشید. شما می خواهید بدون قید و شرط احساس کنید که شریک زندگی تان دوستتان دارد. اگر آن‌ها می‌خواهند که شما تغییر کنید، احتمالاً ناامنی خودشان است. به آنها بگویید با یک مشاور ارتباط برقرار کنند و به شما اجازه دهند که خودتان باشید.

احساس می کنید که مورد علاقه و حمایت قرار می گیرید.اما فقط زمانی که خوشحال هستید.

بسیاری از ما زمانی که احساس شادی، اعتماد به نفس و راحتی می کنیم، در روابط خود احساس دوست داشتن و حمایت می کنیم. اما چه اتفاقی می‌افتد وقتی روزی «سخت » را سپری می‌کنیم. زمانی که در محل کار دچار استرس شدیم. زمانی که به دلیل آنفولانزای شدید در بستر هستیم. یا زمانی که به دلیل اضطراب کم تحرک می‌شویم. چه اتفاقی می‌افتد؟ چه اتفاقی می‌افتد وقتی کسی را که دوستش داریم از دست می‌دهیم. از محل کار اخراج می‌شویم یا تشخیص می‌دهیم که دنیای ما را چیزی زیر و رو می‌کند؟

هنگامی که برای حفظ تعادل عاطفی خاص در اطراف شریک زندگی خود تحت فشار هستیم، احساسات ثانویه مانند گناه، شرم و اضطراب را برای تجربه هر چیزی غیر از شادی و آرامش ایجاد می کنیم. به ناچار، زندگی چیزهای بیشتری از شادی را به همراه خواهد داشت و راه شما را آرام می کند، بنابراین مهم است که در حضور شریک زندگی خود احساس امنیت کنید.

آیا زمان پایان دادن به رابطه تان فرا رسیده است؟ با احساس منفی

شما به طور منظم احساس بی احترامی، قدردانی، ناامیدی، صدمه دیدگی، بی اهمیتی، تنهایی، بی اعتباری، شرم یا گناه می کنید. و به ندرت “متاسفم” را می شنوید. مطمئناً، “مبنای منظم” یک چارچوب زمانی است که شما باید آن را تعریف کنید. برخی از مردم می گویند هرگز اشکالی ندارد که در یک رابطه چنین چیزهایی را احساس کنید. اما ، همه ما انسان هستیم و همه ما هر از گاهی چیزهای آزاردهنده یا غیرحمایت کننده می گوییم. اگر شریک زندگی تان گهگاه به هم می ریزد و با پشیمانی پاسخ می دهد، ممکن است دلیلی برای ترک آن نباشد. با این حال، اگر احساسات فوق مشترک هستند، زمان پایان دادن به رابطه فرا رسیده است.

احساس غیرمنطقی بودن نیازها

می خواهیم بدانیم آیا زمان پایان دادن به رابطه تان فرا رسیده است؟ وقتی نیازی را ابراز می‌کنید، نمی‌توانید احساس دیوانگی، نیاز، نمایشی، مراقبت زیاد و غیرمنطقی نکنید. بیشتر اوقات، حتی در نهایت به خاطر آن عذرخواهی می کنید. ببینید، همه ما لحظات “دیوانه” خود را داریم و باید به شرکایمان احترام بگذاریم. همه ما ناقص هستیم و برخی از احساسات مانند حسادت، ناامنی، عصبانیت و آنچه که دارید می‌توانند باعث رفتارهای تدافعی شدید یا واکنش‌های بزرگ شوند. با این حال نباید هر بار که نیازی احساس می کنید غیر منطقی بودن را در ذهن داشته باشید.

 

 

منابع
connectcouplestherapy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا