آیا رفتار کودک تکانشی همیشه به معنای داشتن ADHD است؟

رفتار کودک تکانشی نوعی از انواع مختلف رفتارها است که در افراد ایجاد می شود. کودکی دوران حساسی هم برای خانواده ها و هم برای خود کودکان است. نحوه برخورد و تربیت آن ها می تواند در آینده و زندگی شخصی آن ها تاثیر بگذارد. اما بعضی اوقات هم رفتار ها باعث پیشرفت ما می شوند. پیشرفت در زندگی علاوه بر رفتار نیاز مند تلاش و کوشش است. گاهی اوقات ما فکر می کنیم که اگر تلاش و کوشش را انجام دادیم و به نتیجه نرسیدیم باید ناامید شویم.

این که یک رفتار خوب یا بد باشد به شرایط فرد بستگی دارد. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم یک سری افراد هستند بسته به شرایط مختلف خانوادگی یا اجتماعی و محیط اطرافشان واکنش های مختلفی از خود بروز می دهند. این واکنش ها می تواند به خاطر اتفاق ناگوار باشد که برای یکی از اعضای خانواده اتفاق می‌افتد یا به خاطر علت های مختلف دیگر که به دلایل مختلف سراغ فرد می آیند. رفتار ها تعاریف و کاربرد های مختلفی دارند و کسی که روانشناس رفتار باشد یا یک متخصص باشد می تواند بفهمد که آن فرد در آن لحظه چه تصمیماتی می گیرد یا این که این رفتار به چه علتی است. رفتار ها انواع مختلفی هم دارند. امروز می خواهیم در ارتباط با آیا رفتار کودک تکانشی همیشه به معنای داشتن ADHD است صحبت کنیم.

رفتارهای ناسازگار و رفتار کودک تکانشی

رفتار ناسازگار ممکن است در کودکان و بزرگسالان اتفاق بیفتد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با  آیا رفتار کودک تکانشی همیشه به معنای داشتن ADHD است، صحبت کنیم

برای حل رفتار کودک تکانشی به یک برنامه جامع نیاز دارید.

برای حل این که آیا فرزند شما اخیراً فردی را در مدرسه مورد ضرب و شتم قرار داده است یا از فعالیت های درسی خود امتناع کرده است به راه حل نیاز دارید. برنامه مدیریت رفتار موثر یک راه مناسب برای کنترل این موضوع است. یک برنامه مدیریت رفتار خوب این اطمینان را می دهد که شما و سایر مراقبین فرزندتان به طور مداوم به مشکلات رفتاری پاسخ می دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

یک برنامه مدیریت رفتار کودک تکانشی همچنین می تواند به شما در یافتن پیامدهای موثرتر و  بهتر که باعث ایجاد انگیزه در فرزند شما می شود، کمک کند. در این جا پنج مرحله وجود دارد که به شما کمک می کند یک برنامه مدیریت رفتار ایجاد کنید که رفتار فرزند شما را تغییر دهد.

شناسایی رفتار کودک تکانشی مشکل ساز

قبل از این که به مشکلات رفتاری فرزند خود بپردازید، مهم است که به وضوح مشخص کنید کدام رفتارها مشکل سازترین هستند. حتماً رفتار خاصی را که می خواهید تغییر دهید شرح دهید. به عنوان مثال، ممکن است یک رفتار مشکل ساز باشد، ” برای مثال شخصی که هر وقت به او می گویند کاری را انجام ندهد آن را از عمد تکرار می کند دارای یک مشکل رفتاری است.

فرزند شما ممکن است بیش از یک مشکل رفتاری را از خود نشان دهد

فرزند شما ممکن است بیش از یک مشکل رفتار کودک تکانشی را از خود نشان دهد که می خواهید به آن بپردازید. اگر چنین است، با انتخاب دو یا سه موردی که می خواهید ابتدا آن ها را اصلاح کنید، شروع کنید. شما ممکن است مواردی را انتخاب کنید که بیشتر مخرب هستند یا آن‌هایی که بزرگترین مشکلات را ایجاد می کنند.

بسیاری از استراتژی های انضباطی مختلف وجود دارد که می تواند برای رسیدگی به یک رفتار مورد استفاده قرار گیرد. نوع استراتژی انضباطی که بیشترین تأثیر را خواهد داشت بستگی به شرایط شما دارد.

آیا رفتار کودک تکانشی همیشه به معنای داشتن ADHD است؟

همه کودکان هنگام کشف جهان، دارای رفتار تکانشی و شجاعت گونه هستند. اما چه چیزی باعث می شود که برخی از کودکان بیش از حد تکانشگری نشان دهند؟ اختلال کمبود توجه بیش فعالی یا ADHD امروزه به یک تشخیص رایج تبدیل شده است. بسیاری از متخصصان پزشکی مشتاق هستند که بر اساس چند نشانه و نشانه بگویند که یک کودک از این وضعیت رنج می برد. اگر رفتار کودک تکانشی است و نمی تواند بی حرکت بنشیند، والدین تصور می کنند که کودک دارای ADHD است.

آیا پزشکان می توانند در تشخیص کودکان مبتلا به ADHD خیلی سریع عمل کنند، در حالی که باید عوامل دیگری را در نظر بگیرند؟

زمان 20 سال پیش را به عقب برگردانید و شرایطی از این دست به سختی ذکر شد. وقتی کودکان با طبیعت تکانشی مشکل داشتند، به طور خودکار روی آن‌ها برچسب نمی زدند یا از روش های خشن برای مبارزه با این دوراهی استفاده نمی کردند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کودکان همیشه بهترین تصمیم ها را نمی گیرند زیرا مغز آن‌ها به طور کامل رشد نکرده است. در واقع، برخی از کودکان یک ناهنجاری دارند و برای انجام ساده‌ترین کارها به کمک نیاز دارند. اما همیشه اینطور نیست. آیا می دانید چه تعداد از کودکان هر روز فقط به این دلیل که به مهارت های استدلالی مناسب مجهز نیستند، انتخاب های وحشتناکی انجام می دهند؟ در مورد کودک نوپایی که مادر یا پدرش را به دلیل عصبانیت گاز می گیرد چطور؟ این کودک یاد گرفته است که وقتی گاز می گیرد، توجه والدین خود را جلب می کند. حالا خوب یا بد بودن آن توجه بحث دیگری است اما مورد توجه قرار گرفتند.

رفتار کودک تکانشی و مثال های مختلف آن

حالا وقتی این بچه چیزی می خواهد یا با پدر و مادرش قهر می کند، دوباره گاز می گیرد. آن‌ها مکانیسم های مقابله ای خودآموزی دارند که به آن‌ها کمک می کند با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کنند. این به والدین بستگی دارد که اقدامات خود را در جهت مثبت تغییر دهند.

زمین های بازی مناطق خطرناکی برای تکانشگری هستند

به عنوان مثال، اسکات کودک شش ساله فرضی را در نظر بگیرید. مادر اسکات به دلیل عصبانیت از رفتار پسرش به دفتر روانشناس زنگ زد. در تعطیلات آن روز، اسکات به کودکی که نمی‌توانست به درستی بازی کند مشت زد.  مادر خواستار پاسخ فوری بود که چرا پسرش اینگونه رفتار می کند. چرا اسکات باید بچه دیگری را مشت کند؟ وقتی در دنیای امروزی زندگی می‌کنید، به‌عنوان یک پدر و مادر مشکل بزرگی به نظر می‌رسد، اما اسکات فقط یک بچه عادی بود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کودکان دارای رفتار کودک تکانشی راه های مناسب برای تنظیم احساسات خود را نیاموخته اند. وقتی فکری وارد مغز می شود، با آن می دوند. آن‌ها متوقف نمی شوند و به تمام عواقب از دست دادن زمان استراحت فکر می کنند. مسئله واقعی این است که آن کودک بی حوصله و تکانشی بود. به جای این که اجازه دهد کودک دیگر با توپ کارش را تمام کند، عصبانی شد و احساساتش زیاد شد. برای مقابله موثر با این وضعیت، مادر اسکات باید چند چیز را درک می کرد:

  • مغز اسکات تا 20 سالگی به طور کامل رشد نمی کند.
  • مراحل اولیه تفکر منطقی از حدود چهار سالگی شروع می شود. اما تا اواخر زندگی به طور کامل توسعه نمی یابد.
  • اسکات هنوز در حال یادگیری چالش ها و نحوه عمل سازنده در مقابل مخرب است.
  • این کودک مهارت های لازم برای مدیریت موقعیت های بسیار هیجانی را ندارد.
  • مادرش باید به او کمک کند تا مهارت های مقابله ای را توسعه دهد نه اینکه او را تنبیه کند یا از شرم و گناه برای ایجاد انگیزه برای تغییر استفاده کند.
  • زمین بازی تنها یک نمونه از محیطی بیش از حد محرک است.

موقعیت مکانی کودک و رفتار کودک تکانشی

موقعیت مکانی کودک شما می تواند محرکی برای تکانشگری باشد. توجه داشته باشید که در آن شما طغیان اتفاق می افتد و ببینید که آیا شما می توانید یک مخرج مشترک پیدا کنید. در نظر بگیرید که در مهدکودک، خانه مادربزرگ، خواربارفروشی یا سایر محیط های محرک هستید.

یادگیری هوش هیجانی

فرزند شما کاری را انجام می دهد که شما را عصبانی کرده است. زیرا این کار نشانه بی ادبی، بی احساسی یا کاملاً اشتباه بوده است. نکته کلیدی در این‌جا این است که به یاد داشته باشید که کودکان بدون فکر زیاد واکنش نشان می دهند. برای مبارزه با چنین مسائلی، بسیاری از مدارس در سراسر کشور آموزش هوش هیجانی را آغاز کرده اند. در حالی که مغز به طور کامل رشد نکرده است، رفتار کودک تکانشی می تواند توانایی های تصمیم گیری مسئولانه را پرورش دهد و در دنیای خود تغییر ایجاد کند. نه تنها استراحت و تعامل با کودکان در مدرسه بهتر می شود، بلکه بر زندگی خانه آن‌ها نیز تأثیر می گذارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

می توان به کودک یاد داد که هیجان خود را کم کند، به انتخاب های خود فکر کند و واکنش مثبت نشان دهد. اسکات نمی تواند به عقب برگردد و مشکل را حل کند زیرا قبلاً به دوست خود آسیب زده است. معکوس کردن چیزها غیرممکن است، اما این مسائل می توانند باعث یادگیری برای جلوگیری از رفتار کودک تکانشی باشند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا