آن چه باید درباره زایمان مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCP) بدانید؟

زایمان برای خانوم ها از یک طرف زیبا و از طرف دیگر سخن است. طبیعتاً چون کودک خود را به دنیا می آورند زایمان برایشان زیبا خواهد بود. اما به علت درد های قبل از آن این می تواند کمی دشوار باشد. ذهن آگاهی یکی از روش های است که می تواند به آرامش افراد در هر زمینه ای کمک کند. زایمان مبتنی بر ذهن آگاهی یک موضوع مهم است. بارداری خانوم ها نیازمند رعایت موارد مختلفی است. رفتار آن ها در طول بارداری تغییر می کند. ما در مقاله های قبل در ارتباط با ذهن آگاهی صحبت کردیم.

ذهن آگاهی می تواند موفقیت را در افراد ایجاد کند. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. این تلاش و کوشش باید همراه با برنامه ریزی باشد. ما در ارتباط با ذهن آگاهی صحبت های بسیاری کرده ایم و گفتیم که افراد با داشتن ذهن آگاهی چه پیشرفتی خواهند کرد. اما این بار می خواهیم چند روش برای آموزش ذهن آگاهی در کودکان را بدانیم. آیا افراد با داشتن ویژگی ذهن آگاهی مناسب می توانند ازدواج بهتری داشته باشند یا خیر. در ادامه می خواهیم ببینیم که آن چه باید درباره زایمان مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCP) بدانید؟

استرس و زایمان مبتنی بر ذهن آگاهی

آنچه باید درباره زایمان مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) بدانید؟

ما در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است. این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی اینکه رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آن چه باید درباره زایمان مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCP) بدانید؟ صحبت کنیم.

زایمان می تواند برای بسیاری از زنان ترسناک باشد

زایمان می تواند برای بسیاری از زنان ترسناک باشد. به خصوص پس از شنیدن صحبت هایی در مورد درد و عوارض شدید زایمان. در واقع، صحبت های منفی زیادی در مورد زایمان وجود دارد، بنابراین ایجاد ترس و اضطراب بسیار آسان است. به خصوص برای مادرانی که برای اولین بار بچه به دنیا می آورند. در واقع، 21 درصد از زنان در دوران بارداری اضطراب جدی دارند. این جا است که زایمان مبتنی بر ذهن آگاهی مفید می شود.

تحقیقات درباره این زمینه

اما تحقیقات نشان می دهد که استفاده از ذهن آگاهی در دوران بارداری، زایمان و فراتر از آن ممکن است در واقع استرس را کاهش دهد و اضطراب را کاهش دهد. حتی ممکن است منجر به تولد نوزادان سالم‌تر با مشکلات رشد کمتری شود.

اگر چه تحقیقات هنوز مقدماتی است، اما وعده های زیادی را نشان می دهد. به علاوه ذهن آگاهی به راحتی در دسترس و ارزان است. در این جا همه چیزهایی که باید در مورد زایمان مبتنی بر ذهن آگاهی بدانید آورده ایم.

زایمان مبتنی بر ذهن آگاهی چیست؟

برنامه زایمان و والدین مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCP) که در ابتدا توسط نانسی بارداک در سال 1998 ایجاد شد، دو رشته را ادغام می کند. آموزش زایمان با تمرین ذهن آگاهی. به طور کلی، MBCP از اصول ذهن آگاهی برای حمایت از بارداری، زایمان و فرزندپروری پیروی می کند.

در طول زایمان، زنان یاد می‌گیرند که چگونه از مهارت‌های خود برای غلبه بر درد استفاده کنند. نه این که اجازه دهند ترس و مقاومت بر افکارشان غالب شود. بنابراین، زنان با یادگیری ارتباط متفاوت با ناراحتی‌هایی که احساس می‌کنند، یاد می‌گیرند که با احساسات شدید فیزیکی کار کنند. در واقع آن ها  می‌توانند با  زایمان مبتنی بر ذهن آگاهی این احتمالات درد های مختلف را کاهش دهند.

زایمان مبتنی بر ذهن آگاهی و پذیرش احساسات

زایمان مبتنی بر ذهن آگاهی همچنین به زنان می آموزد که ناراحتی را که احساس می کنند بپذیرند.  همچنین یاد بگیرند که رها کنند و به بدن خود اعتماد کنند تا کار خود را انجام دهد. به همین ترتیب، MBCP زنان را آماده می‌کند تا آن چه را که در بارداری اتفاق می‌افتد بپذیرند. به خصوص اگر همه چیز طبق برنامه پیش نرود، که در نهایت استرس و اضطراب کلی ناشی از عدم کنترل را کاهش می‌دهد.

زایمان مبتنی بر ذهن آگاهی چگونه کار می کند

آنچه باید درباره زایمان مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) بدانید؟

اصل اولیه MBCP این است که یاد بگیرید چگونه در لحظه بمانید تا با درد و ترس مقابله کنید. از این گذشته، وقتی ذهن شما سرگردان است، می توانید انواع سناریوهایی را ایجاد کنید که ممکن است هرگز واقعاً اتفاق نیفتند.

بنابراین، برای اینکه زنان در لحظه قوی بمانند و بر عبور از آن چه درست در مقابلشان است تمرکز کنند، اغلب بر تنفس خود تمرکز می کنند. آن ها مراقب هر گونه احساس فیزیکی هستند که تجربه می کنند. آن ها همچنین به تماس همسر یا عزیزان خود و یادآوری شفاهی در مورد آن چه که باید روی آن تمرکز کنند متکی هستند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

MBCP همچنین زنان را تشویق می کند تا آگاهی خود را در مورد آن چه اتفاق می افتد و چرایی آن افزایش دهند. در نتیجه، هنگامی که انقباضات شروع به شدید شدن می کنند، یادآوری این که آن ها یک قدم به ملاقات نوزاد جدیدشان نزدیک تر هستند، اغلب مفید است. به این ترتیب، آن ها می دانند که آن چه را که تجربه می کنند برای همیشه دوام نخواهد داشت و در نهایت معجزه ای ( کودک ) را در دستان خود خواهند داشت.

دوره های طولانی بعد از زایمان مبتنی بر ذهن آگاهی

بعداً، در طول سه ماهه چهارم یا دوره پس از زایمان مبتنی بر ذهن آگاهی، زنان متوجه می‌شوند که ابزارهای ذهن آگاهی که در طول زایمان استفاده می‌کنند کارایی های دیگری هم دارد. این در برخورد با نوزادی که گریه می‌کند یا احساس می‌کنند تحت فشار تمام مسئولیت‌های جدید قرار دارند، به همان اندازه مفید است. آن ها فقط به چیزهایی که در دوران بارداری یاد گرفته اند باز می گردند و روی تنفس خود تمرکز می کنند.

مزایای MBCP

به طور کلی، هدف MBCP ارتقای سلامت روان والدین و همچنین حمایت از خودکارآمدی زایمان، سهولت زایمان، بهبود روابط شریک زندگی، افزایش رفاه کودک و ایجاد حساسیت والدین است.

علاوه بر این، آموزش مهارت های زایمان مبتنی بر ذهن آگاهی ممکن است احتمال فواید سلامت جسمی و روانی طولانی مدت را برای والدین و فرزندانشان افزایش دهد. در این جا برخی از مزایای دیگر  تمرکز مبتنی بر ذهن آگاهی و فرزندپروری آورده شده است.

استرس را کاهش می دهد

آنچه باید درباره زایمان مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) بدانید؟

یکی از بزرگترین مزایای MBCP این واقعیت است که می تواند به میزان قابل توجهی احساسات منفی از جمله اضطراب، پریشانی و خصومت را کاهش دهد. و به نظر می رسد تحقیقات از این ادعاها پشتیبانی می کند. در واقع، یک مطالعه که شامل یک برنامه ذهن آگاهی هشت هفته ای بود، کاهش افسردگی، استرس و اضطراب را در مقایسه با گروه های دیگر نشان داد.

نتیجه این مطالعه چه چیزی را نشان می دهد؟

شرکت‌کنندگان در بخش تمرکز حواس این مطالعه نشان دادند که یاد گرفته‌اند چگونه از مبارزه با چیزهای منفی دست بکشند و آن‌ ها را همانطور که هستند بپذیرند. آن ها همچنین به یاد آوردند که در مواجهه با شرایط سخت فقط بایستند و نفس بکشند و سپس اقدام کنند. انجام این کار به آن ها کمک کرد تا از رفتار خشمگین و ناامید خودداری کنند.

مطالعات درباره این زمینه

در همین حال، مطالعه دیگری به طور خاص به زایمان مبتنی بر ذهن آگاهی و اضطراب بارداری پرداخت. در طول این مطالعه، زنان بارداری که با استرس یا اضطراب بارداری دست و پنجه نرم می کردند، در یک کلاس ذهن آگاهی شرکت کردند. آن ها در کلاس یاد گرفتند چگونه با درد، احساسات منفی و موقعیت های اجتماعی سخت کنار بیایند. در مقایسه با گروه کنترل، آن ها کاهش بیشتری را در اضطراب بارداری تجربه کردند.

خطر زایمان زودرس را کاهش می دهد

اگر چه تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است، اما مطالعات کمی وجود دارد که نشان می دهد، ذهن آگاهی می تواند خطر زایمان زودرس را کاهش دهد. در واقع، یک مطالعه نشان داد که یک برنامه ذهن آگاهی

 ممکن است بر زایمان های نارس تأثیر بگذارد.

در طول این مطالعه، که در شمال تایلند انجام شد، به زنان باردار مراقبت‌های معمول دوران بارداری داده شد و در یک برنامه ذهن آگاهی شرکت کردند. زنان در برنامه زایمان مبتنی بر ذهن آگاهی، مراقبه‌های مختلف و همچنین نحوه ایجاد آگاهی و پذیرش افکار و احساسات خود را یاد گرفتند.

نتیجه این مطالعه چگونه بود؟

آنچه باید درباره زایمان مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) بدانید؟

در پایان مطالعه، تنها 6 درصد از زنان گروه مدیتیشن، نوزادان خود را زودرس به دنیا آوردند. در همین حال، 16 درصد از زنانی که مراقبت های پیش از زایمان استاندارد دریافت کردند، نوزادان خود را زودرس به دنیا آوردند.

مثبت اندیشی را افزایش می دهد

گاهی اوقات بارداری می تواند یک تجربه طاقت فرسا باشد و زنان می توانند بیشتر به نکات منفی توجه کنند تا مثبت. برای تعیین این که آیا تمرکز بیشتر بر روی نکات مثبت می‌تواند تاثیر داشته باشد، محققان گروه کوچکی از زنان را انتخاب کردند.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا