کمک CBT به درمان و شادی افراد

به دست آوردن گسترده ترین روش درمانی در جهان دشوار نیست. در واقع CBT به شادی و درمان شما کمک می کند. اگر احساس می‌کنید به خود یا دیگری آسیب می‌رسانید، به عنوان یک شخص بالغ باید برای رفع این مشکل اقدام کنید. این در حالی است که منابع CBT فراوان است و فقط می تواند قبل، حین و بعد از درمان کمک کند. در این راستا در این نوشته از مرکز مشاوره همکده ما به بررسی کمک CBT به درمان و شادی افراد پرداخته ایم. مرکز مشاوره همکده اواین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز که ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است، با متخصصان خود انواع روش های درمانی را ارائه می کند.

غلبه بر پرخاشگری منفعلانه

ما چگونه خشم پنهان را از خراب کردن روابط، شغل و شادی خود متوقف کنیم؟ طبق گزارش هایی که در این مسیر درمانی ارائه شده است، با CBT، مشتریان افکار خودکار (ساخته شده از طرحواره های خانواده اصلی را تجزیه و تحلیل می کنند)، خطاهای شناختی را تشخیص می دهند، چارچوب های مجدد مثبت ایجاد می کنند، و رفتاری یاد می گیرند. و مجموعه مهارت های جدید را تمرین می کنند. توجه داشته باشید که دو بخش شناختی در مورد افکار اعمال می شود. رفتارها انتخاب ها و اعمال شماست. اگر روی افکار یا رفتارها کار می کنید، ترجیحاً هر دو، بر یکدیگر تأثیر می گذارند.

به عنوان مثال، اگر شروع به ورزش کنید، روزانه یک پیاده روی کوتاه انجام دهید یا 10 تا 20 دقیقه دوچرخه سواری کنید، احتمالاً شروع به فکر مثبت تری در مورد ورزش خواهید کرد. در حالت مشابه، اگر شروع به تغییر دادن افکار منفی به باورهای مثبت دارید، می توانید به راحتی مسیر درمان را انجام دهید. به خود بگویید اجازه دهید آن را امتحان کنم. به احتمال زیاد بیشتر ورزش می کنید.

نگاهی بر واقعیت های CBT

ما می خواهیم به بررسی این مطلب بپردازیم که کمک CBT به درمان و شادی افراد چگونه است؟ از این رو لازم است تا در این بخش از مقاله نگاهی بر واقعیت های سی بی تی داشته باشیم. جودیت اس. بک، دکترا، با گوش دادن به توضیحات پدرش، آرون تی. بک، M.D. در مورد شناخت درمانی در دهه 1960 بزرگ شد. امروزه، مترادف با رفتار درمانی شناختی (CBT) استفاده می شود. دکتر آرون بک این را درمان کوتاه‌تر و مبتنی بر زمان حال برای اضطراب یا غم و اندوهی که مراجعان اغلب با آن مواجه هستند می‌دانست.

آلبرت الیس، دکترا، یکی دیگر از پیشگامان شناخت درمانی بود که مفاهیم مشابهی را بیان کرد اما از کلمات متفاوتی استفاده کرد. در حالی که بک می گوید ما به فرضیاتی به نام «افکار خودکار» متوسل می شویم، الیس معتقد بود که ما طعمه باورهای غیرمنطقی می شویم.

تفکر ناکارآمد در واقع رایج است. هنگامی که استرس داریم، بسیاری از ما به یک خطای شناختی (تفکر) متوسل می شویم، فهرستی که در بسیاری از کتاب های مبتنی بر روانشناسی ارائه شده است. دکتر جودیت بک در Cognitive Behavior Therapy: Basics and Beyond، ویرایش سوم می نویسد: «وقتی افراد یاد می گیرند تفکر خود را به روشی واقع بینانه و سازگارتر ارزیابی کنند، احساس منفی و رفتار ناسازگارانه کاهش می یابد.

گنجاندن CBT در زندگی روزمره

کمک CBT به درمان و شادی افراد

کمک CBT به درمان و شادی افراد در زندگی روزمره هم خود را به خوبی نشان می دهد. از خود بپرسید که آیا به فکر همه یا هیچ پاسخ می‌دهید. فاجعه‌سازی می‌کنید. مشکلات را بزرگ‌نمایی می‌کنید یا به حداقل می‌رسانید. موارد مثبت را کاهش می‌دهید. شخصی‌سازی می‌کنید. سریع نتیجه می‌گیرید. برچسب می‌زنید. سرزنش می‌کنید یا بیش از حد تعمیم می‌دهید؟ «خطاهای فکری» رایج. انتزاع انتخابی، همراه با استدلال احساسی، دیگری است که نویسندگان مباحث روانشناسی در کتاب های خود آن را آن را «احساس فکر» می نامند. فکر خودکار یا باور غیرمنطقی خود را بنویسید. اگر بک را دنبال می‌کنید، شواهدی را برای این فکر بررسی کنید. آیا توضیح دیگری برای آن وجود دارد؟

با استفاده از مدل الیس A-B-C-D، رویداد فعال کننده ای را که باور شما را تحریک کرده است شناسایی کنید. به پیامد (اعمال یا احساسات) حاصل نگاه کنید. در نهایت، یاد بگیرید که باور غیرمنطقی خود را به چالش بکشید و انتظارات واقع بینانه تری در آینده داشته باشید. هر دو مدل پیشگام به ما کمک می کنند تا کمتر نشخوار فکری کنیم و جملات تاکیدی و مانتراهای مثبت را جایگزین خودگویی منفی می کنند.

رفع مشکل با مدل های پیشنهادی

برای کمک CBT به درمان و شادی افراد مدل های مختلفی ارائه شده است. در این بخش ما با بیان مثالی خاص، به رفع مشکل با مدل های پیشنهادی می پردازیم. غلبه بر پرخاشگری منفعل پر از نمونه های چند فرهنگی است که هر دو جنس و همه سنین را به تصویر می کشد. النا زن جوانی است که قسم خورده بود علیرغم رکود اقتصادی به دنبال شغل می گردد. با این حال، والدین او، متئو و مارسلا، اغلب دخترشان را روی مبل در حال استراحت می دیدند. در شرایطی که وسایل الکترونیکی در دست داشت و کارهایش مدت‌ها فراموش شده بود.

ما رویکرد تخته سفید خود را با سه ستون مورد بحث قرار می دهیم. «پدر و مادرم می‌خواهند که من شغلی پیدا کنم» در زیر جمله اول قرار می‌گیرد: چیزهایی که اتفاق می‌افتد. «ممکن است کار را بلد نباشم» یا «ممکن است اخراج شوم» هر دو در ستون دوم My Mantra قرار می‌گیرند و «احتمالاً آموزش می‌بینم» زیر ستون Better Reframe قرار می‌گیرد. در اینجا ما افکار ناکارآمد النا را داریم، چیزهایی که او به خودش می گوید که باعث توقف یا رفتار مثبت می شود، و اینکه چگونه می تواند دیدگاه جدیدی ببیند. در حالی که به نظر آسان می رسد، داشتن کمک یک درمان حرفه ای برای آموزش CBT، با توجه به موقعیت شما اغلب منجر به تسلط بیشتر می شود. از این رو می توانید با مشاوران مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید.

منابع خودیاری برای راهنمایی شما و فرزندانتان

اگر می خواهید روند کمک CBT به درمان و شادی افراد را ببینید باید منابع قوی بسیاری در مسیر خود داشته باشید. من درمان شناختی رفتاری (فورمن و پولارد) را به عنوان یک آغازگر کوتاه در هنگام برخورد با اضطراب یا خلق و خوی درجه پایین را در ابتدا به شما توصیه می کنم. درخت تصمیم گیری نگرانی یک تمرین رفتاری بسیار خوب با سوالاتی است که پاسخ آن منجر به پرس و جوهای دیگر و مراحل مشخص می شود. یک مرحله رها کردن و حواس پرتی است. برخی از متخصصان در این زمینه تصاویری کامل مانند «یک کاهش‌دهنده استرس همه‌گیر که باید از آن استفاده کنید»، «بقا و شکوفا شدن دوباره از همه‌گیری در داخل خانه»، و «مقادیری حواس‌پرتی آگاهانه»، استراتژی‌های مشخصی را پیشنهاد می‌کنند.

کودکان با سنین پایین تر

هر چه کودک کوچکتر باشد، کار رفتاری تر است. از آنجایی که ظرفیت آنها برای فکر کردن با افزایش سن افزایش می یابد، می توان کارهای فکری بیشتری انجام داد، و بچه ها به دلیل نداشتن تجربه زندگی برای سنجش درست احساسات خود در مضیقه نیستند. در کودک خشمگین، دکتر تیم مورفی «احساس فکر کردن» را توضیح می‌دهد، خطای رایجی که کودکان عصبانی یا مضطرب وقتی احساسات را با واقعیت اشتباه می‌گیرند، از آن استفاده می‌کنند. آنها تنها با احساسات به عنوان تنها داده مورد نیاز برای نتیجه گیری عمل می کنند. از این رو، کودکان خشمگین تصور می‌کنند که احساساتشان دقیق است و پاسخ‌های قوی را توجیه می‌کنند، حتی اگر واقعیت موقعیت آن واکنش‌ها را تأیید نکند.

مشاوران سلامت روان یا روانشناسان از بازی‌های حرفه‌ای یا تخته‌های کارتی برای آموزش CBT به مشتریان جوان‌تر استفاده می‌کنند. یکی از این مجموعه کارت های مصور The ABCs of CBT است که همراه با یک کتابچه مفید، هفت طبقه کارت چند لایه، یک نشانگر پاک کردن خشک و یک راهنمای مقوایی ارائه می شود.

سی بی تی از نگاه جودیت بک

کمک CBT به درمان و شادی افراد سال های سال است که مورد بررسی قرار گرفته است. در این بخش ما این مفهوم را از نگاه جودیت بک هم بررسی می کنیم. جودیت بک می نویسد که CBT از زمان انتشار اولین مطالعه نتیجه در سال 1977 به طور گسترده مورد آزمایش قرار گرفته است. دو هزار مطالعه دیگر اثربخشی CBT را برای طیف گسترده ای از اختلالات روانی، پزشکی و روانپزشکی نشان داده اند. کتاب او در سال 2021 در مورد درمان شناختی مبتنی بر بازیابی (CT-R) بحث می‌کند، که اقتباسی از CBT سنتی است که بر روی آرزوهای آینده مشتریان، ارزش‌های آنها و گام‌هایی که باید هر هفته به سوی اهداف بردارد تمرکز دارد.

CBT، روشی فعال و مبتنی بر تکالیف، گسترده ترین روش درمانی در جهان امروز است. در واقع مجموعه ابزار شما برای اصلاح خلق و خو، غلبه بر موانع و بهبود زندگی شما  می باشد.

نگاه آخر بر روند درمان و شادی افراد

در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما به بررسی کمک CBT به درمان و شادی افراد پرداختیم. این مفهوم خود به تنهایی نیاز به تحقیقات بسیاری دارد. اما در این مقاله ما سی بی تی را برای کمک به درمان و شادی افراد از نگاه متخصصان توضیح دادیم. حتی برای مواردی که بازیابی کنترل زمانی که فرزند شما از کنترل خارج است نیاز می باشد. در این میان غلبه بر پرخاشگری منفعل را هم بررسی کردیم. اگر تمایل به بهبود شرایط خود دارید می توانید با مشاوران مرکز مشاوره همکده به صورت تلفنی و یا حضوری در ارتباط باشید.

گرد آورنده
وبسایت psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا