چگونه مغز خود را برای خوشبینی بیشتر تربیت کنیم؟

خوشبینی بیشتر در افراد پیچیدگی های خاص خود را دارد. ایجاد روابط دوستی مناسب با شخصی که از هر لحاظ مناسب شما است می تواند راه پیشرفت را برای شما باز کند. همه ما به دوستانی نیاز داریم. هیچ کس دوست ندارد همیشه تنها باشد. دوستی ها و روابط اگر به درستی انتخاب شوند و مدیریت شوند بسیار باعث پیشرفت افراد می شود. در جهانی که زندگی می کنیم ارتباطات حرف اول را می زنند. هر چه که شما توانایی برقراری ارتباط موثر را بالا ببرید می توانید پیشرفت بیشتری داشته باشید.

نکته ای که باید بدانید این است که رابطه و دوستی نیازمند رعایت قوانین مختلفی است. این قوانین حتی در کشور های مختلف در صورت انجام نشدن با مجازات همراه است. در کل بهتر است قبل از این که با شخصی ارتباط برقرار کنید منطقی فکر کنید. دوستی باعث ایجاد حمایت می شود. همه ما در زندگی به حمایت توسط دیگران نیاز داریم. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه مغز خود را برای خوشبینی بیشتر تربیت کنیم چگونه است.

تأثیر خوشبینی بیشتر بر خوشبختی در مقابل روابط سمی

دوستی می تواند باعث پیشرفت شما شود اما گاهی اوقات اگر سمی باشد باعث آسیب‌ شما خواهد شد. قوانین در روابط دوستی بسیار مهم و تاثیر گذار در زندگی است. شادی بسیار در زندگی افراد مهم است. افرادی که در زندگی شادی بیشتری دارند موفقیت و پیشرفت آن ها بیشتر است. حال این که بگوییم پیشرفت یعنی چه و این که چگونه می توان آن را از چه مواردی تعریف کرد متفاوت است. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه مغز خود را برای خوشبینی بیشتر تربیت کنیم، صحبت کنیم.

چند دلیل که تاثیر خوشبینی بیشتر بر خوشبختی کلیدی است

در مورد تاثیر دوستی بر خوشبختی فکر کنید. زندگی شما بدون دوستان نزدیکتان چگونه خواهد بود؟ لیست دوستان شما احتمالاً شامل افرادی با شخصیت ها، پیشینه ها و ایده های متفاوت است. با این حال، همه آن‌ها یک چیز مشترک دارند. دوستان واقعی افرادی هستند که شما را واقعا می شناسند و به هر حال دوست شما باقی می مانند. آن‌ها شما را همانگونه که هستید می پذیرند و می دانند که شما نیز همین کار را برای آن‌ها انجام می دهید.

چرا به تاثیر خوشبینی بیشتر بر خوشبختی دارید؟ آیا این فقط به این دلیل است که شما افرادی را برای روابط اجتماعی خواهید داشت یا مزایای آن از نظر جسمی، ذهنی و معنوی در سطح عمیق تری است؟ در این‌جا چند دلیل وجود دارد که دوستی نزدیک ممکن است کلید خوشبختی و زندگی کاملتر باشد.

چند دلیل برای اینکه تاثیر دوستی بر خوشبختی مهم است

در این‌جا چند دلیل عالی وجود دارد که چرا دوستان ممکن است کلید خوشبختی را در زندگی شما باز کنند.

به زندگی خود هدف هایی اضافه کنید

کلید خوشبختی به این فکر کنید که بدون دوستان شما چه دنیای خسته کننده ای خواهد بود. هنگامی که دوستی های نزدیک ایجاد می کنید، هدف بیشتری برای زندگی شما فراهم می کند. شما مشتاقانه منتظر گذراندن وقت با آن‌ها هستید. تاثیر دوستی بر خوشبختی به شما احساس تعلق بهتری می دهد. همانطور که با دیگران ارتباط برقرار می کنید، تصویر بهتری از انسانیت به دست می آورید و متوجه می شوید که تنها نیستید. حفظ یک زندگی هدفمند کلید خوشبختی است.

استرس خود را کاهش دهید و خلق و خوی خود را تقویت کنید

چند بار تا به حال به حداکثر فشار رسیدید و برای راهنمایی به سراغ یکی از دوستانتان رفتید؟ مطالعات بی شماری نشان می دهد که گذراندن وقت با یک دوست صمیمی می تواند استرس شما و علائم همراه آن را به حداقل برساند. روابط همدلانه یک دوست ممکن است چیزی باشد که برای آرامش اعصاب و تمرکز مجدد به آن نیاز دارید.

وقتی حس تاثیر خوشبینی بیشتر بر خوشبختی را دارید می دانید که مثبت و شاداب هستید. خنده های دوستانتان حتماً به شما سرایت می کند. وقتی اطراف خود را با افراد مثبت احاطه کنید، دید مثبتی به زندگی خواهید داشت.

با تاثیر خوشبینی بیشتر بر خوشبختی اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

در حالی که نتایج تعریف و تمجید بی علت سطحی است، تعریف واقعی دوستان می تواند باعث شود احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید. وقتی کسی که به او احترام می گذارید برای نظرات و تلاش های شما ارزش قائل است، احساس خوبی دارد. آن‌ها می توانند روحیه شما را در یک روز بد تقویت کنند و به شما انرژی لازم را برای عبور از این زندگی دیوانه کننده بدهند.

پس از شکست قدرت خود را فراهم کنید

آیا این ضرب المثل قدیمی را شنیدید که می گوید اگر با دنیا مهربان و شاداب باشید دنیا نیز همین گونه است؟ یک دوست واقعی در سایه غم و اندوه شما حتی بیشتر می درخشد، که کلید اصلی شادی است.

ناراحتی فقط به عنوان مرگ یک عزیز تعریف نمی شود. اخراج از شغل، طلاق و سایر تغییرات می تواند به همان اندازه ویرانگر باشد. دوستان شما نیازی ندارند که به شما توصیه کنند یا به شما امید کاذب بدهند.

پاسخگویی را ارائه می دهد

خوشبینی بیشتر کلید خوشبختی است، اما همچنین می تواند از طریق مسئولیت پذیری به سلامتی بهتر کمک کند. مطالعات متعدد نشان می دهد که داشتن یک روابط با دوستان نزدیک ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری ها مانند فشار خون بالا، دیابت و حتی برخی از انواع سرطان را کاهش دهد.

تاثیر خوشبینی بیشتر بر خوشبختی ممکن است به شما در ایجاد روابط عاشقانه کمک کند

آیا می دانستید که اغلب برخی از بهترین مهارت ها برای یک رابطه عاشقانه سالم را از دوستی های دوران کودکی خود آموختید؟ شما یاد گرفتید که به دیگران اهمیت دهید، چگونه صحبت های خود را به اشتراک بگذارید، چگونه صادق و وفادار باشید.

چگونه مغز خود را برای خوشبینی بیشتر تربیت کنیم؟

خوشبینی بیشتر همیشه آسان نیست، به خصوص در دنیایی که اغلب بی رحمانه و غیرقابل بخشش به نظر می رسد. از آنجایی که جستجوی مشکلات به ما یک مزیت تکاملی می‌دهد، سخت می‌خواهیم سوگیری منفی داشته باشیم. با این حال، این امکان وجود دارد که درک خود را از طریق اراده و تمرین منظم تفکر مثبت تغییر دهید. مغز ما توانایی باورنکردنی برای انطباق بر اساس محیط و تجربیات ما دارد.

نکته

نوروپلاستیسیته توانایی مغز انسان برای سازماندهی مجدد خود با ایجاد ارتباطات سیناپسی جدید در طول زندگی است. بنابراین، حتی فردی با منفی ترین طرز فکر می تواند دیدگاه روشن تری به زندگی داشته باشد. طبق تحقیقات، خوش بینی فقط به سلامت روان شما کمک نمی کند. همچنین می تواند منجر به زندگی طولانی تر و سالم تر شود.

ما چند راه را به شما نشان خواهیم داد تا افکارتان را تغییر دهید.

چند راه برای آموزش ذهن خود برای خوشبینی بیشتر

تفکر منفی را با افکار خوش بینانه نادیده بگیرید.

شما می خواهید هر فکر منفی را با یک فکر مثبت جایگزین کنید، حتی اگر مجبور شوید این کار را میلیون ها بار تکرار کنید. همانطور که در بالا گفتیم مغز شما به طور طبیعی به دنبال مشکلات است. اما شما می توانید به او یاد دهید که متفاوت فکر کند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، اگر نگران امتحان آینده هستید و احساس می کنید که شکست خواهید خورد، دائماً به خود اطمینان دهید که موفق خواهید شد. شما توانایی قابل توجهی دارید که بر اساس ادراک خود بر واقعیت خود تأثیر بگذارید.

بنابراین، اگر ذهن خود را دوباره برنامه ریزی کنید تا مثبت فکر کند، متوجه تغییر در دنیای بیرون نیز خواهید شد. همچنین به جلوگیری از رسانه های منفی مانند اخبار یا رسانه های اجتماعی کمک می کند، زیرا این رسانه ها می توانند سطح استرس را افزایش دهند.

هرج و مرج در زندگی و خوشبینی بیشتر

به یاد داشته باشید، بیشتر هرج و مرج در زندگی از ذهن ما سرچشمه می گیرد. بنابراین اگر بتوانیم گفتگوهای ذهنی را خاموش کنیم، می توانیم زندگی را در حالت عمیق تر و معنادارتر تجربه کنیم. تمرین جملات تاکیدی مثبت مانند “من زندگی ام را دوست دارم” یا “من به خودم و توانایی هایم ایمان دارم” می تواند به تغییر تفکر شما کمک کند.

یک یادداشت نویسی برای سپاسگزاری نگه دارید

یکی دیگر از راه‌های عالی برای ایجاد ذهنی خوش‌بین‌تر این است که هر روز آنچه را که برای آن سپاسگزار هستید، یادداشت کنید. حتی قبل از اینکه صبح از رختخواب بیرون بیایید، دفتر خاطرات خود را بیرون بیاورید و چند نعمت را در زندگی خود یادداشت کنید. لازم نیست چیز عجیبی باشد. به سادگی توانایی تنفس، نوشتن، تفکر یا دیدن هدیه ای باورنکردنی از سوی جهان است.

نکته

شاید دیروز در راه برگشت از محل کار گل زیبایی دیدید یا همسرتان در رختخواب برایتان قهوه آورد. شاید از دوستان و خانواده ای که در مواقع سخت از شما حمایت می کنند و خاطرات ارزشمندی را با شما می سازند سپاسگزار باشید. اگر به جنبه های ظریف زندگی توجه کنیم، همیشه چیزی برای قدردانی وجود دارد. برخی از مطالعات حتی ارتباطی بین ثبت شکرگزاری و موارد کمتر افسردگی پیدا کردند.

خوشبینی بیشتر با تمرین ذهن آگاهی

اگر در حال مرور گذشته یا نگران آینده هستید، خوشبینی دشوار به نظر می رسد. تنها راه مبارزه با ذهن سرگردان و پریشان این است که محکم در زمان حال ریشه دوانید. شما می توانید این کار را از طریق مدیتیشن، تنفس عمیق، یوگا یا حتی تجسم انجام دهید. تصور کنید با پای برهنه در میان جنگلی سرسبز و سرسبز قدم می زنید و به تمام مناظر و صداهای طبیعت توجه می کنید.

نکته

در آن لحظه، شما به صورت حساب هایی که باید بپردازید یا بحثی که با همسرتان داشتید فکر نمی کنید. شما به سادگی وجود دارید، به آرامی نفس می کشید و بیرون می آورید، و بدون قضاوت از موهبت زندگی لذت می برید. شما سعی نمی کنید چیزی را در مورد مناظر اصلاح کنید یا تغییر دهید – شما فقط با عبور از آن همه چیز را وارد می کنید.

عدم قضاوت و خوشبینی بیشتر

بدون قضاوت به تمام مناظر و صداهای اطراف خود توجه کنید. برای خوشبینی بیشتر در زندگی، باید یاد بگیرید که افکار را در ذهن خود خنثی کنید. یا موقعیت ها را علامت گذاری کنید. آسان نیست، اما شما می توانید یاد بگیرید که چگونه با تمرین و اراده، هر اتفاقی را که در اطراف شما اتفاق می افتد بپذیرید، بدون اینکه تحت تاثیر آن قرار بگیرید.

مطالعات نشان دادند که ذهن آگاهی (تنظیم توجه و آگاهی نسبت به لحظه حال) می تواند سوگیری منفی گرایی را کاهش دهد و تفکر خوشبینی بیشتر را افزایش دهد.

تمرین مدیتیشن منظم داشته باشید.

افکار ما زمانی مضر می شوند که از چیزی یا شخصی به شدت متنفر باشیم. برای داشتن ذهنی خنثی و با ثبات، باید یاد بگیریم که فراتر از دوست داشتن حرکت کنیم تا هیچ تجربه ای به ما آسیب نرساند یا هیجان زده نشویم.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا