چگونه فرزندان را برای موفقیت در زندگی تربیت کنیم

موفقیت در زندگی یک اصل بسیار مهم است. طبیعتاً ما اگر می خواهیم در زندگی خودمان پیشرفت داشته باشیم باید نکات مختلفی را در نظر بگیریم. فرزندان برای خانواده های خودشان دارای اهمیت هستند. شما نمی توانید خانواده ای پیدا کنید که از فرزند خود تنفر داشته باشد. مگر این که آن شخص دچار اختلالات روانی شده باشد. تربیت فرزندان یک فرایند پر از چالش است. مدیریت تربیت آن ها مهم است. شما اگر همیشه تابع کودک خود باشید به او آسیب خواهید زد. از آن سمت هم اگر بخواهید جلوی او جبهه بگیرید در آینده فردی محتاج به محبت خواهد بود.

در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه فرزندان را برای موفقیت در زندگی تربیت کنیم؟ فرزندان و موفقیت در زندگی موضوع امروز ما نیز هست. این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد.

تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه فرزندان را برای موفقیت در زندگی تربیت کنیم صحبت کنیم.

داشتن دوران کودکی شاد و سالم

چگونه فرزندان را برای موفقیت در زندگی تربیت کنیم

داشتن دوران کودکی شاد و سالم می تواند آن ها را برای موفقیت در زندگی آماده کند. اما بسیاری از والدین تعجب می کنند که شما دقیقاً چگونه فرزندانی شاد را در دنیای امروز تربیت می کنید؟ پرورش کودکان شاد به معنای لذت لحظه ای یا لذت فوری آن ها نیست. در حقیقت، کاملاً برعکس است.

بچه های شاد مجموعه مهارتی دارند که به آن ها اجازه می دهد از شادی طولانی مدت در زندگی لذت ببرند. آن ها می توانند در تلاش برای رسیدن به موفقیت در زندگی، لذت فوری را از دست بدهند. شما می توانید با اتخاذ عادات سالم و مادام العمر به فرزندان خود در پرورش این مهارت ها کمک کنید. در این جا چند راه برای تربیت فرزندان شاد آورده شده است.

بازی در فضای باز را تشویق کنید

قدرت بازی در فضای باز را دست کم نگیرید. دویدن روی چمن، بالا رفتن از درختان، نشستن روی تاب و حفاری در خاک برای بچه ها خوب است. مطالعات نشان می دهد که رایحه های مرتبط با طبیعت، مانند درختان کاج، چمن بریده و اسطوخودوس می تواند روحیه کودک شما را تقویت کند. بازی در فضای باز همچنین می تواند مهارت های اجتماعی را در کودکان تقویت کند. مطالعه ای که در سال 2017 در مجله Science and Medicine in Sport منتشر شد نتایجی را نشان داد. کودکانی که زمان بازی خود را در بیرون افزایش می دهند، همدلی، تعامل و خودکنترلی خود را افزایش می دهند. این ها مهارت های اجتماعی بسیار مهم هستند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کودکانی که مهارت های اجتماعی بهتری دارند احتمالاً موفقیت در زندگی را به طور بیشتری دریافت خواهید کرد. یک مطالعه نشان داد بچه هایی که مهارت های اجتماعی بهتری دارند، دو برابر بیشتر به کالج می روند. آن ها کمتر دچار سوء مصرف مواد، چاقی و خشونت می شوند. بنابراین، بازی در فضای باز را به یک عادت روزانه تبدیل کنید. حتی در شرایطی که هوا مناسب نیست فرزندان خود را تشویق کنید تا دوچرخه سواری کنند. یا با بچه های دیگر بازی کنند و در فضای باز بدوند.

محدود کردن مدت زمان استفاده از وسایل الکترونیکی و تکنولوژی امروزی

ممکن است فرزند شما اصرار داشته باشد که بازی ساعت های بی پایان بازی های ویدئویی او را خوشحال می کند. اما زمان زیاد روی صفحه نمایش برای سلامت روان کودک شما مضر است. مطالعه ای که در سال 2018 در مجله Emotion منتشر شد. این مطالعه نشان داد نوجوانانی که زمان کمتری را در دستگاه های دیجیتالی خود صرف می کردند ویژگی بهتری داشتند. آن ها زمان بیشتری را صرف فعالیت هایی مثل ورزش، تکالیف و سایر فعالیت های حضوری می کردند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

برای موفقیت در زندگی محدودیت های مشخصی را برای مدت زمان استفاده از تکنولوژی تعیین کنید. اگر او تلفن هوشمند دارد، هنگام انجام کارهای خانوادگی، سوار شدن در اتومبیل یا هنگام بازی در بیرون، دسترسی او را محدود کنید. دستورالعمل های روشنی در مورد مدت زمان تماشای تلویزیون و استفاده از رایانه تنظیم کنید.

برای موفقیت در زندگی قدردانی را تمرین کنید

چگونه فرزندان را برای موفقیت در زندگی تربیت کنیم

گنجاندن قدردانی در زندگی روزمره شما می تواند به بچه ها کمک کند تا افراد شادتر و سالم تری شوند. اما به خاطر داشته باشید که تفاوت زیادی بین اجبار به “تشکر” و معنای واقعی آن وجود دارد. مطالعه ای در سال 2012 در مورد شکرگزاری نشان داد که افراد سپاسگزار از روابط بهتری برخوردارند.  و این می تواند کلید زندگی شادتری باشد. وقتی از شخصی سپاسگزار هستید، صمیمانه از او تشکر کنید. ابراز قدردانی از کارهایی که فرزندان شما انجام می دهند به آن ها یاد می دهد که همین کار را انجام دهند.

صحبت کردن در مورد چیزهایی که برای آن ها سپاسگزار هستید را به یک عادت خانوادگی تبدیل کنید. سه چیزی را که برای میز شام از آن ها سپاسگزار هستید مشخص کنید یا در مورد چیزهایی که قبل از خواب از آن ها سپاسگزار هستید صحبت کنید. این به فرزندان شما کمک می کند تا یاد بگیرند در زندگی روزمره خود به دنبال چیزهایی باشند که می توانند از آن ها سپاسگزار باشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ارسال پیام های تشکر را نیز به یک عادت تبدیل کنید. به جای این که فقط یک پیام عادی بفرستید. فرزند خود را تشویق کنید تا چیز خاصی را مشخص کند که می خواهد از کسی به خاطر آن تشکر کند. همچنین لازم نیست یادداشت های تشکر را برای هدایا ذخیره کنید. شما ممکن است فرزند خود را تشویق کنید تا برای معلم خود یک یادداشت تشکر بنویسد. این کار در طول سال تحصیلی به او کمک کرده است.  یا می توانید برای مربی ای که بسیار مهربان بوده، یک یادداشت بنویسید. این ها همه نشانه موفقیت در زندگی است.

انتظارات زیاد اما منطقی داشته باشید

در حالی که صرف ساعت ها برای مطالعه برای آزمایش یا تمرین یک ساز موسیقی جالب نیست. اما کودکانی که برای انجام کارهای سخت تلاش می کنند بیشتر شادتر زندگی می کنند. انتظارات شما تأثیر زیادی بر تمایل فرزند شما برای به چالش کشیدن خود دارد. تا زمانی که انتظارات شما منطقی باشد، فرزندان شما سخت تلاش خواهند کرد تا انتظارات شما را برآورده کنند.

مطالعات نشان می دهد وقتی والدین انتظارات تحصیلی بالایی از فرزندان خود دارند، بچه ها در مدرسه بهتر عمل می کنند و در کارهای سخت مدت طولانی تری ادامه می دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چگونه فرزندان را برای موفقیت در زندگی تربیت کنیم

اما مهم است که توجه داشته باشید که نباید انتظار زیادی از فرزند خود داشته باشید. قرار دادن انتظارات بیش از حد برای کودک شما احتمالاً نتیجه معکوس در  زمینه موفقیت در زندگی خواهد داشت. انتظار داشتن کودک بی عیب و نقص می تواند خطر مشکلات روانی فرزند شما را افزایش دهد. اگر احساس کند که شما به طور غیرقابل قبول سطح را تعیین کرده اید، فرزند شما نیز ممکن است از اهداف تعیین شده خود دست بکشد.

خود کنترلی را آموزش دهید

کنار گذاشتن تکالیف برای سرگرمی با دوستان و تماشای زیاد تلویزیون به جای انجام کارهای خانه ممکن است به بچه ها لذت لحظه ای بدهد. اما، در دراز مدت، عدم کنترل فردی می تواند بیشتر از کمک آسیب بزند. مطالعه ای که در سال 2014 در مجله شخصیت منتشر شد نشان داد افراد ممکن است دارای خویشتن داری بهتری باشند. آن ها خلق و خوی بیشتری را گزارش می کنند. به آن ها اساساً خود را برای شاد بودن آماده کرده اند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آموزش نظم و انضباط به کودک را از سنین پایین شروع کنید. در عین حال، به او بیاموزید که خود را با وسوسه های زیاد احاطه نکند. چند راه برای کمک به او در انجام این کار می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یک جای مخصوص برای گوشی های هوشمند بگذارید. به فرزند خود بگویید وقتی مشغول انجام تکالیف است تلفن هوشمند خود را در سبد قرار دهد تا وسوسه نشود.
  • همه وسایل برقی را قبل از خواب در یک قسمت مشترک خانه قرار دهید. سپس، کودک شما وسوسه نمی شود تا از تبلت یا تلفن خود هنگام خواب استفاده کند.
  • یخچال و کابینت ها را با غذاهای سالم انتخاب کنید. اگر برخی از غذاهای شیرین را در خانه نگهداری می کنید، دسترسی به آن ها را دشوارتر کنید. با گذاشتن آن ها در قفسه های بلند یا قرار دادن آن ها در پشت انبار به دور از دید کودکان قرار دهید.

برای موفقیت در زندگی واگذاری کارها مهم است

چگونه فرزندان را برای موفقیت در زندگی تربیت کنیم

مطالعات نشان می دهد که انجام کارها در کودکان 3 و 4 ساله بزرگترین پیش بینی کننده موفقیت طولانی مدت است.

https://www.verywellfamily.com/how-to-raise-happy-kids-4176629

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا