چگونه رقص به سلامت روان شما کمک می کند

سلامت روان یک موضوع بسیار مهم است. همان طور که می دانید ورزش کردن می تواند علاوه بر سلامت جسمانی یه سلامت روانی و تقویت ذهن ما کمک کند. در مقاله های قبل در ارتباط با تاثیر کلی ورزش بر سلامت روان صحبت کردیم. رقصیدن یکی از ورزش های است که علاوه بر هنر زیبای خودش می تواند سلامت روان انسان را بهبود بخشد. برخی از مشاوران در کنار ورزش کردن رقصیدن را نیز توصیه می کنند.  خانواده ها نقش اساسی و مهمی در تربیت فرزندان دارند. این نوع تربیت باید به گونه ای باشد که نیاز های فرزندان مدیریت شود. خیلی از اوقات ما خانواده هایی را می بینیم که به فرزندان خود تندخویی می کنند. در واقع آن ها این عقیده را دارند که با تنبیه بدنی باید فرزندان خود را تربیت کنند. اما متاسفانه این فرآیند باعث آسیب به سلامت روان کودکان می شود.

گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در کودکی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که دوران کودکی بسیار مهم و حیاتی است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این دوره اهمیتی نمی دهند. کوچک ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده کودک بسیار تاثیر گذار است عدم فعالیت کردن است. مراقبت از کودکان  بسیار عالی است اما تا حد تعادل خودش. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه رقص به سلامت روان شما کمک می کند؟

رفتار در خانواده و سلامت روان

چگونه رقص به سلامت روان شما کمک می کند

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه رقص به سلامت روان شما کمک می کند؟

رقصیدن و تاثیرات آن بر سلامت روان

برخی از مردم ترجیح می دهند به تنهایی با آهنگ های مورد علاقه خود در Spotify یا در رادیو برقصند. دیگران می خواهند رقص سنتی یا هیپ هاپ را یاد بگیرند. یا در یک کلاس تانگو در مرکز اجتماعی محلی خود شرکت کنید. خواه رقص انفرادی را ترجیح دهید یا درگیر برنامه هنری رسمی تر و طراحی شده باشید، رقص مزایای آشکاری برای سلامت جسمانی شما دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شما بدن خود را به شیوه ای موزون حرکت می دهید و احساسات خود را ابراز می کنید. به عبارت دیگر با ورزش رقص کالری می سوزانید و مطمئناً سلامت روان را تقویت می کنید. اما این فعالیت بدنی خلاقانه و سرگرم کننده برای عملکرد مغز شما نیز مفید است. شما در حال استراحت از کار، خانواده و استرس های روزمره هستید. نگرانی بی وقفه و خودگویی منفی را کنار بگذارید. در نهایت، در حین رقصیدن، زمانی برای نشخوار فکری ندارید. مزایایی که از رقصیدن برای سلامت روان شما حاصل می شود ممکن است چندان آشکار نباشد، اما بسیار زیاد و عمیق هستند.

رقص آزاد

بر اساس یک مطالعه UCLA Health منتشر شده در  اوت 2021 درمان های تکمیلی در تمرین بالینی، رقص آگاهانه و بدون نظم قبلی، مزایای سلامت روانی مثبتی را در میان شرکت کنندگان ایجاد کرد.

اکثریت یا به عبارتی حدود – 98٪ – از همه رقصندگان گفتند که این تمرین روحیه آن ها را بهبود می بخشد. بسیاری همچنین گزارش دادند که رقص آگاهانه به آن ها اعتماد به نفس و شفقت بیشتری می بخشد.

نظر پزشکان در ارتباط با این زمینه

چگونه رقص به سلامت روان شما کمک می کند

Prabha Siddarth، دکترا، مسئول تحقیقاتی در موسسه جین  برای علوم اعصاب و رفتار انسانی در UCLA و نویسنده ارشد این مطالعه به این نکته اشاره کرد که شرکت‌کنندگان با اجرای این رقص خود می توانند حس رهبری بر بدن و ذهن خود داشته باشند.

رقص عادی و تاثیرات آن

در مطالعه اخیر دیگری که در Frontiers in Aging Neuroscience منتشر شده است، محققان اثرات راه رفتن، کشش و رقصیدن را بر روی سیم کشی و ماده خاکستری مغز  مقایسه کردند. رقصیدن بیشترین تأثیر مثبت را داشت. پس از جذب داوطلبان 60 و 70 ساله با مغزهای سالم که علائمی از اختلال شناختی را نشان نمی دادند، محققان به طور تصادفی آن ها را در سه گروه قرار دادند. گروهی راه می رفتند، گروهی حرکات کششی انجام می دادند و تمرینات تعادلی انجام می دادند و گروه آخر رقص عادی را یاد می گرفتند. طراحی رقص با گذشت زمان به تدریج چالش برانگیزتر شد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همه آن ها فعالیت تعیین شده را به مدت یک ساعت در روز و سه بار در هفته انجام دادند. پس از یک دوره شش ماهه، مغز داوطلبان مجددا اسکن شد و با زمانی که رژیم خود را شروع کرده بودند مقایسه شد.

Agnieszka Burzynska، نویسنده اصلی این مطالعه  در حال حاضر یک متخصص اعصاب و مدیر آزمایشگاه BRAiN در دانشگاه ایالتی کلرادو است. او دریافت که تنها یک گروه بهبود یافته است آن هم رقصندگان عادی بودند.

تاثیر رقص عادی بر شرکت کنندگان در این تحقیق

شرکت کنندگانی که رقص عادی را یاد گرفتند، اکنون ماده سفید متراکم تری در بخشی از مغز داشتند که حافظه را پردازش می کند. ماده سفید معمولاً با بالا رفتن سن فرد تجزیه می شود که ممکن است به زوال شناختی و سلامت روان ذهنی کمک کند. بنابراین رقص از مغز در برابر تخریب عصبی ناشی از پیری محافظت می کند. بنابراین، رقص نه تنها یک فعالیت هوازی برای سلامت جسمانی شما مفید است.

انواع رقص و تاثیرات آن بر مشکلات روانی

رقص سنتی، رقص در سالن، تانگو، سالسا و والس همه با دیگران انجام می شود. وقتی در این رقص ها شرکت می کنید، در یک فعالیت اجتماعی مفید نیز شرکت می کنید. شما همچنین با یادگیری مراحل رقص، مغز خود را از نظر شناختی تحریک می کنید. بنابراین رقصیدن ممکن است یکی از بهترین فعالیت های بدنی باشد که می توانید برای سلامت مغز انتخاب کنید.

رقص همزمان یا گروهی و تاثیرات آن

در مطالعه اخیر دیگری، مستقر در برزیل، رقص همزمان با دیگران به افراد این امکان را می‌دهد که به یکدیگر نزدیک‌تر شده و دوستی را تقویت کنند. همچنین این نوع از فعالیت تحمل آستانه درد را افزایش داد. وقتی با افراد کنار خود در کلاس زومبا یا فلش موب همگام می شوید، در حال انجام نوعی رقص جمعی با موسیقی هستید. این برای احساس صمیمیت با دیگران عالی است.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

در این مطالعه تحقیقاتی، هنگامی که شرکت کنندگان رقصیدند، مواد شیمیایی شادی به نام اندورفین ترشح شد. اندورفین ها در فرآیندهای پیوند انسان نقش اساسی دارند. بنابراین، افراد به کسانی که با آنها می رقصند احساس نزدیکی می کنند. در این مطالعه خاص، محققان می خواستند اثر اندورفین را بر درد ببینند. درد با فرآیند های مختلفی اندازه گیری می شود. این بار از شرکت کنندگان در مطالعه خواسته شد که نشان دهند چه زمانی فشار هنگام رقصیدن ناراحت کننده است. نتایج تحقیق نشان داد کسانی که با انرژی و هماهنگی بیشتر حرکت می‌کنند، با دیگران پیوند می‌خورند و آستانه درد بالاتری نیز دارند.

رقص درمانی

برخی از افراد رقص یا حرکت درمانی را انتخاب می کنند. استناد (ADTA) به عنوان “استفاده روان درمانی از حرکت برای ارتقاء یکپارچگی عاطفی، اجتماعی، شناختی و فیزیکی فرد” به منظور بهبود سلامت و رفاه است. یک مطالعه تحقیقاتی در مورد تأثیر حرکت و رقص بر پیامدهای روانشناختی مرتبط با سلامت انجام شد. یافته‌های آن امیدوارکننده بود. مزایای حرکت و رقص شامل افزایش کیفیت زندگی و مهارت های بین فردی و در عین حال کاهش افسردگی و اضطراب است. اگر هنوز به رقص فکر نکرده بودید، دوباره در مورد گنجاندن رقص در برنامه های سلامت روان خود فکر کنید.

فواید رقص

رقص فواید بسیار زیادی دارد. بیایید نگاهی به فواید روحی و جسمی رقص بیندازیم.

فواید رقص برای سلامت روان

  • ذهن را آماده نگه می دارد
  • عزت نفس را بهبود می بخشد
  • شامل مهارت های اجتماعی است
  • اندورفین را افزایش دهید
  • پیوند آسان با دیگران
  • خلق و خوی شما را بهبود می بخشد
  • تنهایی را کاهش می دهد
  • افسردگی را کاهش می دهد
  • اضطراب را کاهش می دهد
  • نشخوار فکری را کاهش می دهد
  • به حافظه کمک می کند
  • ممکن است از زوال عقل جلوگیری کند
  • آستانه درد را بالا می برد
  • درک درد را کاهش می دهد

فواید رقص برای سلامت جسمانی

  • تون عضلانی را بهبود می بخشد
  • قدرت عضلانی را افزایش می دهد
  • ضربان قلب را بالا می برد
  • ریه ها را بهبود می بخشد
  • گردش خون را افزایش می دهد
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد
  • تناسب اندام هوازی را افزایش می دهد
  • وضعیت بدن را بهبود می بخشد
  • استخوان های قوی تری می سازد
  • خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد
  • به مدیریت وزن کمک می کند
منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا