چگونه از حسادت به دیگران دست بکشیم؟

حسادت به دیگران فقط می تواند به ما آسیب زیادی برساند. هر چند که همه ما خواسته یا ناخواسته این احساس را تجربه می کنیم. مسئله اصلی این است که حسادت باید مدیریت شود. در دنیای امروزی روابط و برقراری آن نیاز به اعتماد بین هر دو فرد دارد. هر نوع رابطه ای بعد از مدتی ممکن است نیاز به برقراری ارتباط جنسی داشته باشد. ممکن است روحیات همسر شما نیز تغییر کند. روابط عاشقانه در افراد مختلف متفاوت است. ‌

برخی از افراد توانایی ایجاد رابطه ندارند. در واقع آن ها نمی توانند خود را به شخصیتی برسانند که به غیر از رابطه جنسی به چیز دیگری فکر کنند. شخصیت در افراد مختلف متفاوت است. رابطه جنسی انواع مختلفی دارد. گاهی اوقات در اطرافیان خودمان کسی را می ببینیم که اعتیاد به روابط جنسی دارند. این گونه اشخاص باید برای درمان خود به مشاوره مراجعه کنند. مشاوره می تواند برای روابط جنسی به افراد مختلف کمک کند. در مقاله های قبل در ارتباط با روابط مختلف صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که روانشناسی چگونه از حسادت به دیگران دست بکشیم؟

خوشبختی در زندگی و حسادت به دیگران

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم. ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. امروز بررسی خواهیم کرد که چند دلیل برای ترک حسادت و نحوه دریافت کمک چگونه است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در روانشناسی چگونه از حسادت به دیگران دست بکشیم، صحبت کنیم.

توضیحات درباره حسادت به دیگران

مهم است به خاطر داشته باشید که اگر فکر می‌کنید که شریک زندگی‌تان خیانت می‌کند. چه در حال داشتن روابط جنسی با کسی، داشتن یک رابطه عاطفی یا پا گذاشتن یک قانون توافق شده برای نحوه رفتار در رابطه‌تان – با شما روبرو هستید.

روانشناسی چند دلیل حسادت به دیگران را توضیح می دهد (و چگونه آن را متوقف کنیم)

زمانی که شخصی در زندگی شما دخالت هایی می کند مطمئناً قدرت را در دست می گیرد، فقط به خود بگویید که باید از تفکر مثبت استفاده کنید. گاهی اوقات، حتی ممکن است نفهمید که چرا حسادت رخ می‌دهد، یا چگونه می‌توانید جلوی آن را بگیرید. برای کمک به شما، در این‌جا بیان می کنیم که چگونه روانشناسی چند دلیل حسادت را توضیح می دهد و چگونه می توان آن را در چند مرحله متوقف کرد.

تفکر وسواسی

تفکر وسواسی می تواند در همه روابط – و به طور کلی برای بیشتر جنبه های زندگی – بسیار مضر باشد. در اشکال شدیدتر، می تواند بخشی از یک اختلال روانی یا نشانه ای از آن باشد. با این حال، سطوح کمتر شدیدی از تفکر وسواسی در طیف وسواس وجود دارد. در این‌جا برخی از اشکال تفکر وسواسی وجود دارد:

  • در مدیریت هر چیز نامشخص یا ناشناخته با مشکل روبرو هستید
  • واکنش ضعیف به ناتوانی در کنترل موقعیت
  • درگیر شدن در افکار پر از شک و تردید
  • در مورد جزئیات کوچک تعجب می کنید و آن‌ها را نامتناسب می کنید
  • فاجعه سازی مسائل جزئی با تبدیل آن‌ها به مسائل بزرگتر

چگونه تفکر وسواسی باعث تقویت این حالت می شود؟

اما چگونه این حسادت به دیگران را تقویت می کند؟ خوب، حسادت اغلب یک احساس غیرمنطقی است که از تفسیر نادرست چیزی ناشی می شود. این افکار وسواسی اغلب محصول ناامنی، احساس گناه یا سایر احساسات مشابه هستند که می تواند به مارپیچ حسادت به دیگران تبدیل شود. به عنوان مثال:

  • هیجان یک دوست برای یک گروه جدید در ذهن شما باعث ایجاد این حس می شود زیرا احتمال این که آن‌ها علاقه خود را نسبت به شما برای آن گروه دوستان جدید از دست بدهند زیاد است.
  • کسب و کار قابل توجه یک شریک در دو روز گذشته شما را به این فکر می کند که آیا آن‌ها خیانت می کنند یا خیر
  • تعریف و تمجید یک کارمند از شخص دیگری در کنار شما باعث می شود از این ترس داشته باشید که شغل خود را از دست بدهید زیرا به اندازه کافی خوب نیستید.
  • عدم توانایی شما برای کمک به یکی از اعضای خانواده شما را نگران می کند که آن‌ها ارتباط با شما را قطع کنند.

از واقعیت جدا شوید

برخی از احساسات حسادت به دیگران دلیل خوبی برای ظهور دارند. اما به دلیل ماهیت خود، بیشتر حسادت تا حدی با واقعیت جدا است. چیزهایی را می بیند که وجود ندارند و حتی می توانند افکار را در سر شما بپیچانند و باعث شوند فکر کنید ایده های شما منطقی هستند در حالی که نیستند. برای تعیین این که آیا حسادت ریشه در واقعیت دارد، می توانید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا الگوی دقیقی وجود دارد که دلیلی برای حسادت نشان دهد یا اینکه این احساسات از یک رویداد مجزا نشأت می‌گیرند؟
  • آیا حقایقی که این فرآیند خود را بر اساس آن‌ها قرار می دهید واقعا واقعی هستند؟
  • چه مقدار از حادثه تحریک کننده شامل سوء تفاهم و عدم ارتباط است؟
  • آیا رفتار حسادت به دیگران را در موقعیت های مشابه اغلب در گذشته از خود نشان داده اید، فقط به دلیل شرایطی که باعث تحریک احساسات است؟

تحقیقات نشان می دهد که حسادت می تواند بر دقت شما تأثیر بگذارد.

پارانویا

ما در مورد این که چگونه وسواس می تواند در یک طیف باشد صحبت کرده ایم. ترس نیز در یک طیف است. احتمالاً در مورد اختلالات شدید با پارانویا به عنوان عامل اصلی شنیدید، یا این که چگونه پارانویای متوسط ​​یکی از علائم اصلی طیف گسترده ای از سایر شرایط سلامت روان است. اما پارانویا می تواند اشکال ملایم تری در طیف داشته باشد و حسادت را دامن بزند. مشکل این است که این یک چرخه بی پایان است: پارانویا به حسادت دامن می زند، و این حس پارانویای بیشتری را دامن می زند، که باعث رنجش بیشتر می شود. اینگونه است که می توانید آنقدر بیش از حد پارانوئید شوید که به هر چیزی که فکر می کنید ریشه در واقعیت ندارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

پارانویای خفیف تا متوسط ​​انواع حسادت به دیگران اغلب شامل موارد زیر است:

  • ناتوانی در اعتماد به دیگران به دلیل ترس از آسیب یا صدمه
  • احساس می کنید همه چیز برای به دست آوردن یا آسیب رساندن به شما است
  • نگرانی از اینکه مردم در خفا در مورد شما بد فکر می کنند، حتی زمانی که هیچ یک از اعمال آن‌ها نشان دهنده آن نیست

چگونه از حسادت به دیگران دست بکشیم؟

همه ما حسادت به دیگران را انجام دادیم. وقتی می شنویم که دیگران در مورد موفقیت هایشان صحبت می کنند، این چرخش را ناخواسته رها می کنیم. چه آن‌ها خودنمایی کنند یا نه، خیلی سخت است که فوراً خودمان را با کسانی که صحبت می کنند مقایسه نکنیم. یا فکر نکنیم که آیا در وضعیت فعلی خود “خوب” هستیم یا باید سعی کنیم بیشتر شبیه آن‌ها باشیم.

نکته

در حقیقت، حسادت به دیگران فیلتری برای تفکر انسان است. این فقط بر اساس اطلاعات بسیار محدودی است که در مورد دیگران به دست می آوریم. همچنین جزئیات آن‌چه را که تصمیم داریم باور کنیم را فیلتر می کند. حسادت همچنین نظرات ما را رنگ و شکل می دهد و آن‌ها را بسیار ناقص و در بسیاری از مواقع کاملاً ناعادلانه می کند. در این‌جا چند راه برای غلبه بر حسادت به دیگران و تغییر به سمت ذهنیت مثبت بیان خواهد شد.

تشخیص دهید که احساس حسادت می کنید

احساسات را نادیده نگیرید. تشخیص دهید که چه زمانی احساس حسادت می کنید، در غیر این صورت احساس فوریت برای غلبه بر حسادت به دیگران و رفع ناامنی ها در همان جوانی نخواهید داشت. هنگامی که به خود اجازه دهید حسادت خود را تشخیص دهید، می توانید تمام سوالات درست را از خود بپرسید. سوالاتی مانند:

  • چه حقایقی در مورد من باعث می شود که من این احساس را داشته باشم؟
  • آیا موفقیت شخص یا عدم موفقیت من است که این احساس را در من ایجاد می کند؟
  • آیا اگر در سطح فردی که صحبت می کند باشم احساس حسادت می کنم؟

پاسخ به این سؤالات اولیه به روشن شدن نیمی از نگرانی های شما کمک می کند. و ممکن است به شما کمک کند که در همان لحظه احساس بهتری داشته باشید. به هر حال، یادگیری واقعیت پشت تفکر شما اولین قدم برای فعالیت بیشتر از واکنش‌پذیری است.

از خود بپرسید که فرد چگونه به اهداف خود دست یافته است؟

دلیل اینکه این توصیه خوب است این است که شما احتمالاً هرگز کل ماجرا را در مورد چگونگی دستیابی طرف مقابل به هدف خود نمی دانید. تنها چیزی که در مورد آن می شنوید محصول نهایی است. شما نمی دانید که چگونه مسیر شخص مقابل به سمت  هدف آغاز شد. همچنین، احتمالاً هرگز در مورد مبارزات، اشک‌ها و فداکاری‌هایی که طرف مقابل برای رسیدن به آنجا متحمل می‌شد، یاد نخواهید گرفت.

برای غلبه حسادت به دیگران شما هرگز داستان پس زمینه را نخواهید شنید

در ادامه موضوع قبل، دلیل این بیانیه این است که مردم اغلب خیلی مغرور یا خجالتی هستند که نمی توانند جنبه تاریک داستان خود را به اشتراک بگذارند. با این حال، بیشتر سفرها با تغییرات اساسی شروع می شوند. مطمئن باشید که موفقیت های بزرگ هرگز به راحتی و به سرعت به دست نمی آیند. در هر صورت، از دیگران در مورد انعطاف‌پذیری، انگیزه و ظرافتی که برای ادامه تلاش لازم است، یاد بگیرید. احساس حسادت به دیگران به شما کمک نمی کند تا برای رسیدن به اهداف خود به جلو حرکت کنید.

چه چیزی برای شما مفید است؟

به جای احساس عصبانیت یا حسادت، موارد زیر را از خود بپرسید:

  • موفقیت آن شخص چگونه می تواند برای شما مفید باشد؟
  • آیا این شخص در حال جشن گرفتن پایان یک مدرک دانشگاهی است که می تواند به شما کمک کند، مانند مدرک وکالت یا مدرک دکتری؟
  • آیا این شخص می تواند برای شما مربی شود؟
  • آیا رتبه این فرد آنقدر بالاست که بتوانید از او به عنوان مرجعی برای شغل آینده استفاده کنید؟

اجازه دهید موفقیت دیگران در حلقه اجتماعی شما منعکس شود

همیشه داشتن دوستان در مراتب بالا چیز خوبی است. به جای اینکه به دلیل حسادت به دیگران از آن‌ها دور شوید، آن‌ها را در آغوش بگیرید. همچنین  ببینید چگونه می توانند به شما یا عزیزانتان کمک کنند. به این فکر کنید: آیا ترجیح می دهید دوستانی داشته باشید که نمی توانند به چیزی برسند و همیشه شاکی هستند؟ همچنین، این واقعیت را جشن بگیرید که موفقیت شخص دیگری، سنگینی بر دوش دیگران است. هر چه همه ما مستقل تر و موفق تر شویم، کمتر سربار دیگران خواهیم شد. این همیشه چیز خوبی است.

نکته

تئودور روزولت یک بار گفت: “مقایسه و حسادت به دیگران آزار دهنده است”. لحظه ای که از نگاه به درون خود دست می کشیم و زندگی خود را از طریق شکست ها یا موفقیت های دیگران آغاز می کنیم چگونه است؟ در واقع لحظه ای است که از سرمایه گذاری زمان و تلاش برای موفقیت خود دست می کشیم.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا