چگونه از بلاتکلیفی فراتر برویم؟

بلاتکلیفی برای هیچ کدام از مراحل زندگی بی ضرر نیست. یکی از بدترین شرایطی که برای هر فردی می تواند اتفاق بیفتد همین مسئله بلاتکلیفی است. گاهی اوقات شما نکند است در رابطه خود دچار این مشکل شوید. برای مثال شخصی را دوست دارید و به او پیشنهاد می دهید. اما بعد از مدتی متوجه می شوید که وقفه های او برای جواب یا ادامه رابطه با شما به صورت غیر منطقی است. در واقع به گونه ای او شما را بلاتکلیف کرده است. برای موفقیت و دوری از بلاتکلیفی نکات بسیاری وجود دارد. در واقع خانواده ها می توانند با رعایت این نکات به فرزندان خود کمک کنند.

تحصیلات موفق باعث پیشرفت افراد می شود. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم پیشرفت موضوع مهمی در دنیای امروزی است. لازمه پیشرفت در زندگی تلاش و کوشش است. کمک به فرزندان برای پیشرفت توسط خانواده باید انجام شود. یکی از مواردی که در دوران کودکی باید مورد توجه قرار بگیرد نحوه بررسی رفتارهای مختلف است. مشاوره می تواند به خانواده ها برای بررسی رفتارها و شخصیت شناسی فرزندان در زندگی کمک کند. بسیاری از ما در دوران مختلف زندگی از مشاوران مختلف استفاده کردیم. نکته ای که باید بدانید این است که در کنار مشاوره تلاش خود را بیشتر کنید. لازمه موفقیت تحصیلی تمرکز در درس خواندن است. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه از بلاتکلیفی فراتر برویم؟ .

رفتار های مختلف در افراد و بلاتکلیفی

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه از بلاتکلیفی فراتر برویم، صحبت کنیم.

بلاتکلیفی چیست؟

تعریف بلاتکلیفی «با ناتوانی در تصمیم‌گیری مشخص می‌شود». باور کنید یا نه، گاهی اوقات تصمیم گیری های خاص می تواند چالش برانگیز باشد. فشار برای برقراری تماس درست اغلب وجود دارد، همانطور که نگران پیامدهای مرتبط با تصمیم گیری ضعیف هستند. اگر چه بلاتکلیفی یا ضعف چیزی است که هر کسی ممکن است گهگاهی آن را تجربه کند، ناتوانی عادتی در تصمیم گیری می تواند منحصر به فرد خطرناک باشد.

همانطور که در بالا مشاهده شد، تعریف فرهنگ لغت بلاتکلیفی گویای همه چیز است. سایت های مختلف توضیح می دهند که در بسیاری از موارد، ناتوانی در تصمیم گیری ناشی از ترس از نتیجه یک تصمیم است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر چه نتایج تصمیمات احتمالی بدون شک مرتبط هستند. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که عدم تصمیم گیری نتایج تضمین شده ای نیز دارد. در حقیقت، بسیاری از مواقع در زندگی وجود دارد که بلاتکلیفی نتیجه بدتری نسبت به انتخاب صرف ایجاد می کند. وقتی یک مسیر را انتخاب می کنید، ذاتاً مسیر دیگری را رد می کنید و بالعکس.

ارزیابی خطرات عدم تصمیم گیری

توانایی شما در ارتباط با عدم تصمیم گیری عمیقاً مهم است. با این حال، قبل از یادگیری نحوه انجام این کار، درک اینکه چرا بلاتکلیفی چنین موارد خطرناکی است را درک کنید. این اطلاعات برای ترساندن شما نیست، بلکه برای اطلاع شما و نگه داشتن شما در جریان است. درک اهمیت توانایی تصمیم‌گیری و پایبندی به آن در واقع می‌تواند انگیزه‌ای در تلاش برای جلوگیری از عدم تصمیم‌گیری باشد.

ممکن است شخص دیگری برای شما تصمیم بگیرد

در زندگی، زمان های خاصی وجود دارد که ممکن است زمان نامحدودی برای تصمیم گیری نداشته باشید. یکی از دلایلی که بلاتکلیفی می تواند خطرناک باشد این واقعیت است که شخص دیگری ممکن است به سادگی برای شما تصمیم بگیرد.

هر موقعیتی متفاوت است، اما به احتمال زیاد می خواهید بتوانید نتایجی را تعیین کنید که بر شما تأثیر می گذارد. درک این نکته مهم است که موارد زیادی وجود دارد که بلاتکلیفی غیرقابل درمان باعث آشفتگی شده است. هر شرایطی در زندگی همیشه شما را ملزم به تصمیم گیری سریع نمی کند، اما شرایط خاصی این کار را می کند. در این مواقع، نمی خواهید در حالت بلاتکلیفی دائمی باشید.

ممکن است در یک وضعیت بدبینانه قرار بگیرید

انجمن روان‌شناسی توضیح می‌دهد که «استدلال بدترین سناریو» اغلب باعث عدم تصمیم‌گیری فرد می‌شود. در بسیاری از موارد، بلاتکلیفی یا ضعف ناشی از تمایل به اجتناب از آنچه در شرایط خاص به عنوان بدترین سناریو در نظر گرفته می شود، ایجاد می شود. با گذشت زمان، تمرکز مداوم بر بدترین نتایج ممکن در موقعیت‌ها می‌تواند منجر به یک حالت بدبینانه ذهنی شود. این از نظر عاطفی یا ذهنی برای شما سالم نیست. علاوه بر این، یک حالت ذهنی بدبینانه تنها یک چرخه معیوب از تردید، بلاتکلیفی و سپس پشیمانی را تشویق می کند.

پنج راه برای جلوگیری از بی تصمیمی

درک تعریف بلاتکلیفی، همراه با خطرات و مشکلات آن، ضروری است. همان طور که قبلاً گفته شد، آگاهی کامل از این که چرا تصمیم گیری مهم است، فقط می تواند یک دارایی برای شما باشد. با این حال، بخش مهمی از بالا رفتن از عدم تصمیم گیری مستلزم دانستن مراحل دقیقی است که می تواند برای شما ارزشمند باشد. چند راه زیر برای فراتر رفتن از بلاتکلیفی، استراتژی هایی هستند که می توانید در زندگی از آن ها استفاده کنید. به خصوص زمانی که ممکن است در انتخاب خود دچار مشکل شوید.

از پیروی از غرایز خود نترسید.

هماهنگی شما با غرایز یک مهارت حیاتی در زندگی است که می تواند به خوبی به شما کمک کند. در مواردی که ممکن است نیاز به تصمیم گیری سریع داشته باشید، توانایی پیروی از غرایز می تواند به شما کمک کند. به عنوان یک انسان، غرایز ما اغلب توسط مشاهداتی که در سطح ناخودآگاه انجام می شود تحریک و دچار برانگیختگی می شود. اعتماد به خود و انجام کاری که به نظر شما درست است مهم است. این نه تنها یک راه عالی برای بالا رفتن از عدم تصمیم گیری است، بلکه پیروی از غرایز می تواند سطح خودآگاهی شما را نیز افزایش دهد.

اجازه ندهید اشتباهات گذشته وضعیت فعلی شما را کنترل کنند.

تا حدودی، گذشته شما بر حال شما تأثیر می گذارد. با این حال، این بدان معنا نیست که گذشته شما باید هر حرکتی را که در حال و آینده انجام می دهید کنترل کند. در بسیاری از موارد، بلاتکلیفی تا حدی ناشی از ترس از تکرار اشتباهات قبلی است. ناتوانی در کنار گذاشتن اشتباهات گذشته می تواند منجر به تفکر بیش از حد و ناتوانی در اعتماد به خود شود. از بسیاری جهات، ترس از تصمیم‌گیری می‌تواند منجر به یک پیش‌گویی منفی از یک پیامد بد دیگر شود که این بار ناشی از عدم تصمیم‌گیری است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همه در گذشته اشتباهاتی داشته اند. این اشتباهات نیازی به کنترل یا دیکته کردن وضعیت حال یا آینده شما ندارند. پذیرش گذشته به عنوان یک تجربه یادگیری و حرکت رو به جلو با اعتماد و اطمینان به خود به شما کمک خواهد کرد. این پذیرش نه تنها می تواند به شما کمک کند تا از بی تصمیمی فراتر بروید، بلکه به شما اجازه می دهد تا به عنوان یک فرد رشد کنید.

هدف خود را مشخص کنید

وقتی با یک سری اتفاقات مواجه شدید، در تصمیم گیری های اولیه، تقریبا همیشه یک هدف یا پایان بازی را در ذهن خواهید داشت. تمرکز ذهن خود بر روی این هدف و سپس تعیین اینکه کدام تصمیم بیشتر با آن هدف هماهنگ است ضروری است. این نه تنها می تواند به شما کمک کند تا از بی تصمیمی فراتر بروید، بلکه در جلوگیری از تفکر بیش از حد نیز نقش دارد. اگر در مورد هدف یا نتیجه دلخواه خود مطمئن نیستید، قبل از تصمیم گیری، این موضوع را مشخص کنید. هر زمان که تصمیم می گیرید، همیشه باید از آن چه می خواهید به دست آورید و پایان بازی شما آگاه باشید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در مواردی که در مورد هدف خود مطمئن نیستید، بلاتکلیفی می تواند به سادگی نتیجه فقدان اطلاعات لازم باشد. از این که وقت خود را صرف کنید و قبل از حرکت به مسائل پی ببرید، نترسید. مکث در هر نوع کاری و تصمیم گیری بعدا بهتر از عجله در تصمیم گیری زمانی است که مجبور نیستید.

مطمئن شوید که در وضعیت عاطفی خوبی هستید

مؤسسه ملی بهداشت توضیح می دهد که وضعیت عاطفی شما به طور قابل توجهی بر فرآیند تصمیم گیری تأثیر می گذارد. اگر می‌خواهید از بلاتکلیفی فراتر بروید، در هنگام مبارزه با تصمیم‌گیری، مراقب وضعیت عاطفی خود باشید. آیا احساس آرامش و بی نظمی می کنید یا مضطرب و استرس دارید؟ این مهمتر از آن چیزی است که بیشتر مردم متوجه می شوند.

اغلب اوقات، گرفتن تصمیمات باکیفیت، منطقی و معقول نیاز به ذهنی روشن دارد. برای داشتن ذهنی روشن، باید بر احساسات خود مسلط باشید. اگر احساسات شما به جای برعکس، بر شما مسلط است، احتمال عدم تصمیم گیری افزایش می یابد.

منابع
وبسایت betterhelp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا