چند راه برای توقف تنفر و شروع قدردانی از خود

توقف تنفر برای زندگی شما یک عامل آرامش بخش است. شروع قدردانی و جلوگیری از نفرت باعث پیشرفت در زندگی خواهد شد. همه ما می دانیم که آسیب به اعضای خانواده چگونه مشکلاتی را به وجود می آورد. امروزه درمانگران مشکلات روانی بیشتر تلاش می کنند تا نسبت به موضوع خشم راه حل های مناسبی انتخاب کنند. برای مثال فردی که دچار درگیری در محل کار است ممکن است بیشترین میزان خشم را تجربه کند.

یا شخصی که از کودکی در محیطی نامناسب بزرگ شده است می تواند خشم را در خود داشته باشد. گاهی أوقات اما خشم می تواند به علت اختلالات روانی ایجاد شود. در دنیای روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارند. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. یکی از این اختلالات شخصیت مرزی است. این اختلال می تواند باعث ایجاد خشم شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند راه برای توقف تنفر و شروع قدردانی از خود، چگونه است.

راه های جلوگیری از خشم و توقف تنفر

یک سری اختلالات هستند که به دلیل شیوع بسیار زیاد آن ها هر بک از افراد خانواده می تواند آن را تشخیص دهد. برای مثال در دوران سخت بیماری کووید ۱۹ شما می توانید اشخاصی را پیدا کنید که به علت شرایط قرنطینه دچار مشکلات روحی شده اند یا این که گوشه گیر شده اند و دوست ندارند با کسی حرف بزنند. طبیعتا تا همچین شخصی را ببینید می گویید او دچار یک اختلال روانی است. یکی از اختلالات روانی اختلالات شخصیتی هستند. موضوع امروز مقاله ما  که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است در ارتباط با این است که چند راه برای توقف تنفر و شروع قدردانی از خود، صحبت کنیم.

راه های سالم برای نابودی خشم و توقف تنفر بدون آسیب به اعضای خانواده

همه ما گاهی در دنیایی با فشارها و ناامیدی های فزاینده نیاز داریم که خشم را رها کنیم. نگه داری احساسات مخرب مانند خشم می تواند منجر به رفتارهای مضر مانند پرتاب یا شکستن اشیا یا حتی خشونت فیزیکی نسبت به دیگران شود. بنابراین جلوگیری از خشم قبل از اینکه از کنترل خارج شوید می تواند از واکنش های کنترل نشده و روابط آسیب زا جلوگیری کند. خشم انفجاری که منجر به آزار کلامی یا فیزیکی می‌شود، میلیون‌ها نفر را در کشور های مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد. بر اساس یک مطالعه 5 ساله که در ژورنال Behavioral Science & Law منتشر شده است، حدود 9 درصد از افراد کشور‌ها، یا 22 میلیون نفر، مشکلات تکانشی داشته‌اند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علاوه بر این، این افراد ادعا کردند که دسترسی آسان به حداقل یک اسلحه دارند که فقط مشکل را تشدید می کند. افراد حاضر در مطالعه خشم طبیعی هم نداشتند. آن‌ها حملات غیرقابل کنترل خشم را گزارش کردند که معمولاً منجر به اعمال خشونت فیزیکی یا شکستن وسایل اطراف خانه آن‌ها می شد. اگر از این نوع عصبانیت رنج می برید، نگران نباشید. می توانید این نکات را دنبال کنید تا خشم خود را کنترل کنید و زندگی آرام تر و بدون استرس داشته باشید.

در اینجا چند راه سالم برای جلوگیری از خشم و توقف تنفر بدون آسیب رسانی به دیگران بیان خواهد شد:

از گفتگو یا موضوعی که شما را عصبانی می کند، اجتناب کنید.

هیچ کس نمی تواند یک مکالمه منطقی و درست در خشم لحظه‌ای خود داشته باشد. وقتی در مورد چیزی احساس سردرگمی یا استرس می کنید، به فرد مورد نظر بگویید که از آن‌جا دور شود. سپس هنگامی که احساس آرامش کردید و حس کردید بهتر می توانید به مشکلات رسیدگی کنید، مسائل را به شیوه ای مسالمت آمیز مطرح کنید. همه ما در مورد چیزی اختلاف نظر داریم یا هر از گاهی از زندگی ناامید می شویم. اما نحوه برخورد با این مسائل شخصیت ما را مشخص می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

برای جلوگیری از خشم و توقف تنفر، ابتدا باید بفهمید که چرا چنین احساسی دارید و چه کاری می توانید برای کاهش احساسات انجام دهید. این معمولاً مستلزم آن است که خود را از موقعیت دور کنید تا بتوانید به روشی متمدنانه بر این موضوع غلبه کنید. تمام زمان مورد نیاز خود را صرف کنید، حتی اگر چند روز طول بکشد تا آرام شوید. شخص دیگری که درگیر است از این واقعیت که شما می خواهید با احترام به آن‌ها پاسخ دهید قدردانی می کند.

تکنیک های تنفس را امتحان کنید

برای جلوگیری از خشم و توقف تنفر، گاهی اوقات، کافی است چند نفس عمیق بکشید. هیچ چیز در این دنیا در حالت ذهنی ناپایدار و عصبانی حل نمی شود. این فقط مشکل را بدتر می کند. بنابراین، شما باید آرام باشید. وقتی احساس عصبانیت می‌کنید، بدنتان مواد شیمیایی مانند آدرنالین ترشح می‌کند، زیرا فکر می‌کند در شرف دعوا یا خطر هستید.

بنابراین، اگر می‌خواهید از واکنش‌های انفجاری اجتناب کنید، باید این سیگنال‌ها را در مغز خود خاموش کنید و به او بگویید که هیچ تهدیدی برای شما وجود ندارد. تنفس آهسته و پیوسته به بدن و ذهن شما سیگنال می دهد که چیزی برای نگرانی ندارید. بنابراین برای بازگشت به این حالت اولیه، تکنیک های زیر را امتحان کنید:

  • نفس عمیق
  • تمرکز تنفس
  • زمان مساوی برای تنفس در داخل و خارج
  • آرامش پیشرونده عضلانی
  • نوع تنفس اصلاح شده
  • انواع تنفس شکمی
  • تنفس 4-7-8
  • تنفس صبحگاهی

برای توقف تنفر بدانید چه چیزی باعث خشم شما می شود

آیا افراد یا موقعیت های خاص فقط عصبانیت شما را به جوش می آورند؟ اگر چنین است، باید دلیل عصبانیت شما را بشناسید تا بتوانید از رفتارهای مضری مانند گفتن چیزهایی که قصد ندارید اجتناب کنید. تا زمانی که بتوانید خشم خود را تحت کنترل درآورید، ممکن است بخواهید از قرار گیری در اطراف چیزها یا افرادی که شما را تحریک می کنند اجتناب کنید.

تحقیقات درباره این زمینه

بسیاری از افراد با محرک های رایج خشم زیر سر و کار دارند:

  • عدم صبر
  • احساس می کنید که نظرات یا افکار شما ارزشی ندارند.
  • بی عدالتی
  • خاطرات یا رویدادهای آسیب زا
  • نگرانی برای مشکلات شخصی

برای جلوگیری از خشم و توقف تنفر مدیتیشن را تمرین کنید

مدیتیشن نه تنها می تواند به شما در رهایی از عصبانیت کمک کند، بلکه می تواند درد و استرس را کاهش دهد. همچنین علائم اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد، و حتی فشار خون را کاهش خواهد داد. در واقع، طبق مطالعه‌ای در مجله آگاهی و شناخت، تنها یک جلسه مدیتیشن می‌تواند احساس خشم را از بین ببرد و پاسخ بدن شما به آن را کاهش دهد. این مطالعه نشان داد که حتی افرادی که تازه به مدیتیشن می‌پردازند، پس از یک جلسه مراقبه، واکنش خشم را کاهش می‌دهند.

چند راه برای توقف تنفر و شروع قدردانی از خود

نفرت از خود به طرق مختلف شروع می شود. شاید فردی مورد آزار و اذیت یا آزار قرار گرفته باشد. یا سال هاست مورد انتقاد قرار گرفتند. تمام نظرات منفی، توهین‌ها و حچیزهای آزاردهنده‌ای که برای آن‌ها ایجاد شد به مرور زمان در ذهن ایجاد می‌شود. و اگر کسی مواظب نباشد، تمام موارد منفی‌ را به اعماق ضمیر ناخودآگاه خود می‌برد، جایی که به باورهای منفی دیگری تبدیل می‌شود. این باعث می‌شود فکر کنند همه این‌ها تقصیر اوست.

نکته

به دلیل ماهیت مخرب نفرت از خود، بسیار مهم است که افراد یاد بگیرند افکار منفی خود را با شروع به قدردانی از خود تغییر دهند. به این ترتیب، آن‌ها می توانند جریان ثابت بیشتری از افکار مثبت تکرار شونده داشته باشند. این به تقویت عزت نفس و توقف تنفر آن‌ها کمک می کند و رفتاری که با خود دارند تغییر می دهد.

برای شروع این فرآیند، چند راه زیر برای توقف تنفر و شروع به قدردانی از خود کمک می کند:

به همه آن‌چه که به دست آوردید فکر کنید

اگر از خودتان قدردانی نمی کنید چه کاری باید انجام دهید؟ آیا باور ندارید که به اندازه کافی در زندگی خود به موفقیت رسیدید؟ همچنین به نظر می رسد که دیگران در شغل یا اهداف خود از شما جلوتر هستند. شما می توانید سریعاً این خودگویی منفی را متوقف کنید. با تهیه فهرستی از هر کاری که در یک روز در محل کار، در خانه و برای افراد دیگر انجام می دهید. پس از آن، اگر هنوز احساس می‌کنید که به جایی که می‌خواهید نمی‌رسیدید، برنامه‌ای گام به گام ارائه دهید که به شما کمک می‌کند به مسیر اصلی بازگردید.

برای توقف تنفر اعتبار پیام های منفی را در نظر بگیرید

گاهی اوقات، برای قدردانی از خود، باید به آن‌چه دیگران درباره شما گفتند نگاه کنید. این کار باعث می شود تا ببینید آیا پیام های آن‌ها اعتباری دارد یا خیر. به عنوان مثال، یکی از ترفندهایی که قلدرها از آن برای ایجاد احساس بی ارزشی در قربانیان خود استفاده می کنند، این است که به آن‌ها بگویند چقدر زشت هستند.

این بدان معنا نیست که آنچه آن‌ها باید بگویند حقیقت است. آن‌ها ممکن است شما را به دلیل مخالف هدف قرار دهند، و آن این است که شما در واقع جذاب تر از آن‌ها هستید. و نسبت به ظاهر شما حسادت می کنند. بنابراین سعی کنید پیام های آن‌ها را با نگاه دقیق به خود برای چند دقیقه به چالش بکشید. سپس، از نظر ذهنی به خود بگویید که در مورد همه ویژگی های خود چه چیزی را دوست دارید و چقدر شگفت انگیز است که شما بسیار منحصر به فرد هستید.

به یاد داشته باشید که شرایط دیگران مکن است از شما بدتر باشد

یکی از راه های عالی برای قدردانی و توقف تنفر از موقعیتی که در زندگی دارید گبست؟ این است که در نظر بگیرید افراد زیادی در موقعیت های بسیار بدتر از شرایطی هستند که شما در آن هستید. برخی بی خانمان هستند. دیگران خانواده یا دوستی ندارند. و آن‌ها دوست دارند شغل، خانه و عزیزانی مثل شما داشته باشند.

از مقایسه خود با دیگران دست بردارید

در حقیقت، همه ما در این سیاره فقط بهترین کار ممکن را در زندگی انجام می دهیم. و اگر به جای مقایسه خود با افراد دیگر، از درک این واقعیت دست بردارید، اوضاع چندان بد به نظر نمی رسد. همه ما ویژگی‌ها و استعدادهایی داریم که ما را منحصر به فرد می کند. تمایز و تفاوت نسبت به افراد دیگر فوق العاده است.

برای توقف تنفر یه کار خوب برای خودت انجام بده

به آخرین باری فکر کنید که برای کاری که به خوبی انجام دادید به خودتان پاداش دادید. فقط مطمئن باشید که هر پاداشی که به خودتان بدهید، شما را از درون بالا می برد، نه اینکه شما را خراب کند.

از کسانی که به شما اهمیت می دهند بخواهید آن‌چه را که درباره شما قدردانی می کنند به شما بگویند

ممکن است در ابتدا کمی ترسناک باشد. اما بد نیست به دیگران بفهمانید که برای مدتی واقعاً احساس ناراحتی کردید. از آن‌ها بخواهید با گفتن اینکه دوست دارید در مورد هر یک از چیزهایی که آن‌ها در مورد شما قدردانی می کنند بشنوید به شما کمک کنند احساس بهتری داشته باشید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا