چرا دانش آموزان با استعداد توسط قلدرها مورد هدف قرار می گیرند؟

در جهانی که زندگی می کنیم افراد با استعدادی وجود دارند. استعداد ها می توانند در زمینه های مختلف باشند. استعداد ها هم از لحاظ درسی وجود دارند و هم از طریق ورزشی. امروز می خواهیم ویژگی های دانش آموزان با استعداد را برای شما بگوییم. همیشه در هر جمعی شخصیت هایی ( مثل قلدرها) وجود دارد که ممکن است شما از آن ها خوشتون نباید.

افراد قلدر یکی از آن ها هستند. خیلی از ما دوستانی داشتیم که این اختلال را در خود داشته اند. قلدری در کلاس درس موضوع امروز ما است. عصبانیت اگر ادامه داشته باشد می تواند آسیب های زیادی به افراد برسانند. یکی از این آسیب ها می تواند مشکلات روانی باشد. عصبانیت می توان از طریق راه های مختلفی حل شود.

در ادامه می خواهیم ببینیم که چرا دانش آموزان با استعداد توسط قلدرها مورد هدف قرار می گیرند؟ برای مثال ممکن است یک روان شناس برای یک فرد راه های مختلفی مثل تمرین با خود یا استفاده از وسایل مخصوص برای کاهش عصبانیت استفاده کند. تمامی اختلالات روانی قابل حل است.

برای مثال در یک فرد عصبانیت فقط در زمان های اتفاقات ناگوار ایجاد می شود. در افراد دیگر ممکن است این عصبانیت به شیوه های دیگری ایجاد شود. برای مثال ممکن است فرد در تمام مدت عصبانیت را داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چرا دانش آموزان با استعداد توسط قلدرها مورد هدف قرار می گیرند؟ صحبت کنیم.

آزار و اذیت کودکان و نوجوانان با استعداد توسط قلدرها

چرا دانش آموزان با استعداد توسط قلدرها مورد هدف قرار می گیرند؟

روزانه تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان با استعداد هدف آزار و اذیت و آزار قرار می گیرند. محققان دانشگاه پردو در یک مطالعه بنیادی بر روی قلدری و دانش آموزان با استعداد موضوعی را دریافتند.. تا کلاس هشتم، بیش از دو سوم دانش آموزان با استعداد، قربانی قلدری شده اند. این باعث می شود 19 درصد از تمسخرها به طور خاص به هوش و نمرات مربوط  شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مروری بر مطالعات انجام شده در مورد دانش آموزان زورگو و با استعداد از سال 1970 تا 2014 نتایجی را نشان داد. این که دانش آموزان با استعداد با نرخ مشابهی مانند سایر گروه های مورد هدف (گاهی کمی بیشتر، گاهی کمی کمتر) قربانی قلدرها می شوند. با این حال، ممکن است به دلایل منحصر به فرد مورد هدف قرار گیرند. و همچنین ممکن است در برابر قلدرها متفاوت پاسخ دهند.

چرا کودکان با استعداد به اهداف قلدری تبدیل می شوند؟

یکی از دلایلی که دانش آموزان با استعداد مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، عملکرد استثنایی آن ها در مدرسه است. و همچنین توجه، منابع و فرصت هایی است که در اطراف این موفقیت های عالی تحصیلی متمرکز است. قلدرها یا به موفقیت و نمرات خود حسادت می کنند، یا آن ها را تهدیدی برای وضعیت شخصی و موفقیت تحصیلی خود می دانند. علاوه بر این، آن ها همچنین می توانند حس حمایتی معلمان را نسبت به افراد با استعداد متوجه شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

توانایی های استثنایی تحصیلی یک دانش آموز با استعداد باعث می شود آن ها از همسالان خود متمایز شوند حتی  برای بچه هایی که قلدری می کنند، به یک هدف آسان تبدیل شود. یکی دیگر از عواملی که بر دانش آموزان با استعداد تأثیر می گذارد این است که آن ها اغلب در طول مدرسه با هم گروه بندی می شوند. یا برای برنامه های های خاص از کلاس خارج می شوند. وقتی این اتفاق می افتد، توجه آن ها را جلب می کند و آن ها را از جمعیت عمومی مدارس متمایز می کند.

این رویکرد مثبت در برابر قلدرها است و مدرسه را برای آن ها تازه ارزش قائل می شود، حذف آن ها از کلاس درس یا برگزاری کلاس های جداگانه باعث کاهش تماس با برخی از دوستان و همسالان آن ها می شود. این فاصله ممکن است به بیگانگی و کینه برخی دانش آموزان منجر شود. این که در نهایت می تواند منجر به قلدری شود.

کودکان با استعداد و تحریک پذیری بیش از حد رفتارهای غیرمعمول

چرا دانش آموزان با استعداد توسط قلدرها مورد هدف قرار می گیرند؟

علاوه بر این، برخی از کودکان با استعداد ممکن است در نتیجه تحریک پذیری بیش از حد رفتارهای غیرمعمول داشته باشند. این نیز توجه آن ها را به خود جلب می کند و می تواند باعث قربانی شدن آن ها شود. به احتمال زیاد بخشی از گروه بزرگی از دوستان هستند که از آن ها در برابر قلدرها محافظت می کند. ”

مانند سایر انواع زورگویی، قربانی شدن همسالان دانش آموزان با استعداد در اواخر دوره ابتدایی افزایش می یابد و در دوره راهنمایی به اوج می رسد. در دبیرستان، زورگویی تمایل به کاهش فراوانی دارد. اما همچنان یک مسئله مهم باقی می ماند

چگونه قلدرها بر کودکان با استعداد تأثیر می گذارد؟

قلدری بر همه کودکان تأثیر منفی می گذارد، اما کودکان تیزهوش ممکن است از جهات قابل توجهی با سایر دانش آموزان متفاوت باشند. اثرات طولانی مدت قلدری مهم است.

آن ها هدایای تحصیلی خود را نقص می دانند. کودکان با استعداد اغلب به دلیل قدرت تحصیلی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. آن ها ممکن است دیدگاه منفی ای نسبت به هوش خود داشته باشند. زیرا دیگران آن را به یک نقص تبدیل کرده اند. این تصور مخدوش می تواند باعث شود که آن ها به توانایی های خود شک کنند یا به اشتباه باور کنند که چیزی در مورد آن ها اشتباه است. آن ها همچنین ممکن است از استعدادهای تحصیلی خود خجالت بکشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آن ها استعداد خود را پنهان می کنند. دانش آموزان با استعداد می دانند که توانایی های تحصیلی آن ها را از سایر دانش آموزان متمایز می کند. در نتیجه، آن ها گاهی اوقات توانایی های خود را پنهان می کنند و وانمود می کنند که مانند بقیه هستند. آن ها حتی ممکن است تا آن جا پیش بروند که پاسخ های اشتباه را در کلاس بدهند. دانش آموزان سعی می کنند شرایط را برطرف کنند. کودکان با استعداد اغلب مبتدی، مستقل و متکی به خود هستند. در نتیجه، آن ها گاهی مسئولیت قلدری را بر عهده می گیرند.

توقف قلدرها توسط دانش آموزان با استعداد

دانش آموزان با استعداد اغلب سعی می کنند به جای درخواست کمک، اوضاع را برطرف کنند یا قلدرها را متوقف کنند. کمال گرایی افزایش یافته است. بیشتر کودکان با استعداد تمایل به کمال گرایی و خود انتقادی دارند. در نتیجه، آن ها انتظارات بسیار بالایی از خود دارند و دوست ندارند اشتباه کنند یا شکست بخورند. قلدری می تواند علامتی برای آن ها باشد که “چیزی در مورد من اشتباه است” و آن ها باید خود را اصلاح کنند. این کار باعث می شود تا قلدرها دیگر آن ها را هدف قرار ندهند. چنین قربانی شدن زمانی می تواند سطح اضطراب و افسردگی را افزایش دهد که افراد قلدر نتوانند مشکل را حل کرده و به اهداف خود برسند.

از آن جا که قلدری اغلب توسط بچه های با استعداد به عنوان یک شکست شخصی تفسیر می شود، این می تواند آن ها را وادار به انتقاد از خود کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چرا دانش آموزان با استعداد توسط قلدرها مورد هدف قرار می گیرند؟

آن ها برای درک زورگویی تلاش می کنند. دانش آموزان با استعداد اغلب برای درک علت وقوع قلدری تلاش می کنند و ممکن است عمیقا در تجزیه و تحلیل موقعیت غرق شوند. آن ها ممکن است سعی کنند همه چیز را از انگیزه قلدر تا نحوه متفاوت بودن آن ها کشف کنند. هدف آن ها این است که در وضعیت فعلی  تغییر را بیاموزند.

مشکل این است که قلدری معمولاً بدون کمک خارجی به پایان نمی رسد. علاوه بر این، دانش آموزان با استعداد اغلب مشتاق مسائل عدالت اجتماعی هستند. حتی ممکن است برای درک بی رحمی و پرخاشگری تلاش کنند.

آن ها واکنش های شدیدی را تجربه می کنند

دانش آموزان با استعداد تمایل دارند حساسیت های خود را افزایش دهند.  حتی عمیقا تحت تأثیر قلدری کلامی (نام، تهدید) و پرخاشگری رابطه ای (رفتار خاموش، شایعات، محرومیت اجتماعی) قرار می گیرند. در نتیجه، فقط یک حادثه می تواند برای آن ها آسیب زا باشد و در غلبه بر تأثیر زورگویی مشکل داشته باشند. آن ها همچنین ممکن است به شدت افسرده شوند و در معرض خطر بالای خودکشی قرار بگیرند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چرا دانش آموزان با استعداد توسط قلدرها مورد هدف قرار می گیرند؟

آن ها علاقه خود را نسبت به مدرسه از دست می دهند. همانند دیگر قربانیان قلدرها، دانش آموزان با استعداد علاقه خود را به کارهای مدرسه از دست می دهند.  حتی ممکن است آن ها در تکالیف خود کوتاهی می کنند و مدرسه را ترک کنند. اما دلایل آن ها متفاوت است. از آن جا که آن ها به دلیل عملکرد خوب در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، ممکن است در ادامه  برای کارهای مختلف برای آن ها فایده ای نداشته باشد.

به یاد داشته باشید که هدیه گرفتن توجه قلدرها را در مدرسه به خوبی جلب می کند. اما این بدان معنا نیست که دانش آموز با استعداد مقصر نتایج ضعیف یک فرد قلدر در مدرسه است.

https://www.verywellfamily.com/how-bullying-impacts-the-gifted-student-460594

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا