چاقی و مشکلات اضافه وزن در دوران کودکی

دوران کودکی نیاز به مراقبت های خاص خود دارد. طبیعتاً خانواده ها باید در زمینه های مختلف جسمی و روانی از کودک خود حمایت کنند. این حمایت باعث پیشرفت آن ها می شود. خانواده ها می توانند در زمینه های مختلف به فرزند خود کمک کنند. یکی از این ها مشکلات اضافه وزن  و چاقی است. حساسیت های دوران کودکی اما نباید به اندازه ای باشد که آزادی کودک از بین برود. متاسفانه در کشور ما دوران کودکی کمتر مورد بررسی خانواده ها قرار می گیرد.

از این رو تربیت فرزندان ممکن است دچار مشکلاتی شود. سن رشد در افراد حساسیت های خاص خود را دارد. شما نمی توانید کودک خود را از ابتدا رو یک مسیر رشد دهید. طبیعتاً او راه خودش را انتخاب خواهد کرد و شما باید راهنمای او باشید. تحمیل کردن چیزی به کودک بسیار مضر است. در ادامه می خواهیم ببینیم که چاقی و مشکلات اضافه وزن در دوران کودکی چگونه است؟ قوانین در روابط دوستی بسیار مهم و تاثیر گذار در زندگی است. دوستی های سمی می تواند به شما آسیب بزند. افرادی که در زندگی شادی بیشتری دارند موفقیت و پیشرفت آن ها بیشتر است.

حال این که بگوییم پیشرفت یعنی چه و این که چگونه می توان آن را از چه مواردی تعریف کرد متفاوت است. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چاقی و مشکلات اضافه وزن در دوران کودکی صحبت کنیم.

درک مشکلات وزن دوران کودکی

چاقی و مشکلات اضافه وزن در دوران کودکی

به عنوان پدر و مادر، زیبایی های فرزند شما هنگام چاقی نباید به گونه ای باشد که باعث آسیب به آن ها شود. با این حال، برای برخی از کودکان، این مشکلات اضافه وزن کودک ممکن است به یک نگرانی برای سلامتی تبدیل شود. امروزه از هر چهار کودک و نوجوان در کشورهای توسعه یافته تقریباً یک نفر دارای اضافه وزن یا چاق است. این اضافه وزن کودکان را در معرض خطر ابتلا به مشکلات سلامتی جدی از جمله دیابت، بیماری قلبی و آسم قرار می دهد. چاقی دوران کودکی عوارض عاطفی نیز دارد.

کودکان دارای اضافه وزن اغلب در هماهنگی با بچه های دیگر و شرکت در ورزش و فعالیت ها مشکل دارند. بچه‌های دیگر ممکن است آن ها را مسخره کنند و کنار بگذارند که منجر به اعتماد به نفس پایین، تصویر منفی بدن و حتی افسردگی شود.

مبارزه فرزندتان با مشکلات اضافه وزن

اگر شاهد مبارزه فرزندتان با مشکلات اضافه وزن هستید، به راحتی احساس ناتوانی می کنید. اما کارهای زیادی می توانید برای کمک به فرزندتان انجام دهید. تشخیص مشکلات وزن و چاقی در اسرع وقت می تواند خطر ابتلا به بیماری های جدی پزشکی را در کودک شما با افزایش سن کاهش دهد.  با درگیر کردن تمام خانواده، می‌توانید چرخه مشکلات اضافه وزن و چاقی را بشکنید. این باعث می شود تا سلامت جسمی و روانی فرزندتان را تقویت کنید. همچنین به او کمک کنید تا رابطه‌ای سالم با مواد غذایی برقرار کند که تا آخر عمر باقی بماند. وزن فرزندتان هرچه که باشد، به او بگویید که دوستش دارید و تنها کاری که می خواهید انجام دهید این است که به او کمک کنید سالم و شاد باشد.

آیا فرزند شما مشکلات اضافه وزن دارد؟

کودکان در زمان‌های مختلف با سرعت‌های متفاوتی رشد می‌کنند، بنابراین تشخیص اضافه وزن کودک همیشه آسان نیست. شاخص توده بدنی (BMI) از اندازه گیری قد و وزن برای تخمین میزان چربی بدن کودک استفاده می کند. با این حال، در حالی که BMI معمولاً یک شاخص خوب است. این یک اندازه گیری کامل برای  چربی بدن نیست.  حتی می تواند در مواقعی که کودکان دوره های رشد سریع را تجربه می کنند گمراه کننده باشد.

اگر فرزند شما اندازه گیری BMI برای سن بالا را ثبت کند، ممکن است پزشک شما نیاز به ارزیابی ها و غربالگری های بیشتری داشته باشد. این کار باعث می شود تا تعیین کنید که آیا چربی اضافی مشکل ساز است یا خیر.

علل مشکلات اضافه وزن و چاقی در کودکان

چاقی و مشکلات اضافه وزن در دوران کودکی

درک این که چگونه کودکان در وهله اول چاق می شوند گام مهمی برای شکستن این چرخه است. بیشتر موارد چاقی دوران کودکی ناشی از خوردن زیاد و کم ورزش کردن است. کودکان برای حمایت از رشد و تکامل سالم به غذای کافی نیاز دارند. اما وقتی کالری بیشتری نسبت به کالری مفید که در طول روز می سوزانند دریافت کنند، می تواند منجر به افزایش وزن شود.

علل مشکلات وزن در کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خانواده های پرمشغله کمتر در خانه آشپزی می کنند و بیشتر بیرون غذا می خورند.
  • دسترسی آسان به فست فودهای ارزان و پرکالری و غذاهای ناسالم.
  • وعده های غذایی بزرگتر، هم در رستوران ها و هم در خانه.
  • کودکانی که مقادیر زیادی شکر را در نوشیدنی های شیرین در مجموعه ای از غذاها مصرف می کنند.
  • بچه ها زمان کمتری را صرف بازی فعالانه در خارج از منزل می کنند. همچنین زمان بیشتری را صرف تماشای تلویزیون، بازی های ویدیویی و نشستن پشت کامپیوتر می کنند.
  • بسیاری از مدارس برنامه های تربیت بدنی خود را حذف یا کاهش می دهند.

افسانه ها و حقایق در مورد مشکلات اضافه وزن و چاقی در کودکان

چاقی دوران کودکی ژنتیکی است، بنابراین هیچ کاری نمی توانید در مورد آن انجام دهید.

واقعیت

در حالی که ژن‌های یک فرد بر وزن تأثیر می‌گذارند، تنها بخش کوچکی از معادله هستند. اگر چه برخی از کودکان بیشتر از سایرین مستعد افزایش وزن هستند، این بدان معنا نیست که آن ها برای مشکلات وزنی مقدر هستند. اکثر بچه ها اگر درست غذا بخورند و ورزش کنند می توانند وزن خود را حفظ کنند.

باور غلط 2

کودکان چاق یا دارای مشکلات اضافه وزن باید تحت رژیم غذایی قرار گیرند.

واقعیت

چاقی و مشکلات اضافه وزن در دوران کودکی

درمان چاقی دوران کودکی کاهش وزن نیست، مگر این که پزشک کودک شما دستور دیگری بدهد. هدف باید کاهش یا توقف افزایش وزن باشد تا به فرزندتان اجازه دهید تا به وزن ایده آل خود برسد.

افسانه

این چاقی کودکان نشانه سلامتی است و به مرور زمان درست می شود.

واقعیت

چاقی دوران کودکی همیشه منجر به چاقی در بزرگسالی نمی شود. اما خطرات را به طور چشمگیری افزایش می دهد. اکثر کودکانی که در هر زمان در دوران پیش دبستانی یا دبستان دارای اضافه وزن هستند، همچنان که وارد دوران نوجوانی می شوند، اضافه وزن دارند. بیشتر بچه ها از این مشکل جلوگیری نمی کنند.

برای مبارزه با مشکلات وزن، تمام خانواده را درگیر کنید

عادات سالم از خانه شروع می شود. بهترین راه برای مبارزه یا پیشگیری از چاقی و مشکلات وزن در دوران کودکی این است که کل خانواده را در مسیر سالم تری قرار دهید. انتخاب بهتر مواد غذایی و فعال شدن بیشتر، صرف نظر از وزن، برای همه مفید خواهد بود.

شما همچنین می توانید با درگیر شدن با جزئیات زندگی فرزندان خود تأثیر زیادی بر سلامت آن ها بگذارید. گذراندن وقت با فرزندانتان – صحبت کردن در مورد روز آن ها، بازی، آشپزی – می تواند عزت نفس آن ها را تقویت کند تا تغییرات مثبتی ایجاد کنند.

رهبری با کمک به مشکلات اضافه وزن دوران کودکی

اگر فرزندتان شما را ببیند که سبزیجاتتان را می‌خورید، فعال هستید و زمان تلویزیون خود را محدود می‌کنید، احتمال زیادی وجود دارد که او نیز همین کار را انجام دهد. آن چه می خورید را به فرزندتان بگویید.

غذای سالمی که می خورید، می تواند یک الگو برای کودکان شما باشد. ممکن است بگویید: « من امروز غذای ساده ترین می خورم تو هم میخوری؟ »

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چاقی و مشکلات اضافه وزن در دوران کودکی

وقتی آشپزی می کنید، جلوی کودکانتان غذاهای سالمی را درست کنید. با این حال، بهتر است به آن ها کاری متناسب با سنشان در آشپزخانه بدهید. به آن ها بگویید چه چیزی درست می کنید و چرا برای بدن شما مفید است. هر روز به نوعی ورزش کنید. فعال باشید- کارهایی را انجام دهید که از آن ها لذت می برید. به فرزندان خود بگویید چه کار می کنید و از آن ها دعوت کنید تا به شما بپیوندند. از نگاه کردن بیش از حد تلویزیون استفاده بیش از حد کامپیوتر خودداری کنید. اگر بچه ها فعال باشند و شما کاری را انجام دهید که آن ها می توانند در آن شرکت کنند، احتمال کمتری دارد که دچار مشکل شوند.

استراتژی هایی برای زندگی بدون مشکلات اضافه وزن

تشخیص دهید که کنترل بیشتری نسبت به آن چه فکر می کنید دارید. می‌توانید تلویزیون، رایانه یا بازی ویدیویی را خاموش کنید. می توانید انتخاب کنید که یک ایستگاه زودتر از همیشه از اتوبوس پیاده شوید و بقیه مسیر را پیاده روی کنید. به خصوص زمانی که با بچه های خود هستید. برای شام می توانید سبزیجات بیشتری به خانواده خود بدهید.

اگر کاهش خطر بیماری قلبی در آینده انتزاعی به نظر می رسد، روی چیزهای خوبی که می تواند در حال حاضر اتفاق بیفتد تمرکز کنید. اگر مقدار کمتری غذا بخورید یا دسر را حذف کنید، احساس سیری ناراحت کننده ای نخواهید داشت. پیاده‌روی با نوجوانتان ممکن است منجر به نتیجه ای شود که هیچ یک از شما پیش‌بینی نمی‌کردید.

منابع
وبسایت helpguide

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا