والدین متفاوت برای هر کودک و شرایط آن ها

اگر مانند بیشتر والدین خود هستید، احتمالاً برابری بسیار بالایی را برای خانواده خود در نظر می گیرید. از لحاظ نظری، هدف شما این است که با همه یکسان رفتار کنید – یا حداقل همه چیز را عادلانه کنید. اما آیا واقعاً چنین چیزی امکان پذیر است؟ راستش، احتمالاً نه. در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی شرایط والدین متفاوت برای هر کودک و شرایط آن ها می پردازیم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

رفتار یکسان و غیر یکسان با افراد در زندگی

فکرش را بکنید. در زندگی، با همه افرادی که می شناسید دقیقاً یکسان رفتار نمی کنید. هر کس با خلق و خو، شخصیت و نیازهای متفاوت منحصر به فرد است. بنابراین چرا وقتی در مورد فرزندانتان صحبت می کنید، چنین انتظاری غیرواقعی از خود دارید؟ چه بخواهید و چه نخواهید، حتی اگر سعی می کنید با هر بچه ای دقیقاً یک والد باشید، تحقیقات نشان می دهد که بیشتر والدین در نهایت هر فرزند خود را متفاوت تربیت می کنند. حتی اگر آنها سعی کنند ثابت قدم، منصف باشند و همه چیز را برابر کنند. این کار همیشه چیز بدی نیست، به خصوص اگر شیوه فرزندپروری شما بر این است که به هر کودکی آنچه برای موفقیت نیاز دارد، بدهید.

اما در مورد مواقعی که والدین تحت تأثیر شرایط کنترل نشده مانند ترتیب تولد، نیازهای ویژه و جنسیت قرار می گیرند چطور؟ در این موارد، والدین باید به طور خاص از مشکلاتی که ممکن است در هر یک از این سناریوها رخ دهد آگاه باشند. در حالی که فرزندپروری متفاوت از فرزندان اجتناب ناپذیر است، مهم این است که هر سناریو را تا حد ممکن با آگاهی و عمدی پیش ببریم. از این رو ما باید آگاهانه والدین متفاوت برای هر کودک باشیم. موارد بسیاری در این زمینه تاثیر دارد.

شرایط اثر گذار بر والدین متفاوت برای هر کودک

Different parents for each child

همان ظور که اشاره کردیم، شرایط تاثیر زیادی بر نحوه تربیتی دارد. هر کدام از کودکان اخلاق و رفتار خاص خود را دارند. از این رو والدین بر مبنای این رفتار اقدام می کنند. آن ها روند های تربیتی را به شیوه های متفاوت می چینند. اما باید دقت داشت در این میان عدالت رعایت شود. در حقیقت بر مبنای جنسیت یا شرایط تغییری صورت نگیرد. در ادامه تاثیرات مختلف موارد گوناگون را بر والدین و تربیت بررسی می کنیم.

تاثیر ترتیب تولد

والدین متفاوت برای هر کودک و شرایط آن ها

والدین متفاوت برای هر کودک از مولفه های بسیاری تاثیر می گیرند. یکی از آن ها تاثیر ترتیب تولد است. برخی از تفاوت های فرزندپروری به طور طبیعی بر اساس ترتیب تولد بچه ها رخ می دهد. به عنوان مثال، فرزندان اول برای والدین جدید حکم آموزشی دارند. در واقع شرایط در این دوره بسیار متفاوت از دوره بچه های دوم و سوم است. شرایط والدین متفاوت می باشد. از این رو اقدامات تربیتی نیز فرق دارد. باید دید چرا این گونه است؟

این والدین جوان به احتمال زیاد مشتاق، عصبی و کمی بیش از حد محافظ هستند. به هر حال، آنها در حال یادگیری نحوه والدین خوب بودن برای اولین بار از طریق فرزند اول خود هستند. از این رو نمی خواهند هیچ اشتباهی انجام دهند. آنها همچنین تمایل دارند وقت آزاد بیشتری داشته باشند. بنابراین، آنها ممکن است زمان بیشتری را برای آموزش فرزند اول خود اختصاص دهند. حتی توجه بیشتری را به فرزند اول خواهند داشت. در این میان همه چیز مستند است. از اولین لبخند گرفته تا اولین کلمه ای که فرزند آن ها می گوید.

والدین متفاوت برای هر کودک راه های بسیاری را در پی خواهند گرفت. آن ها به خوبی با فرزندان خود بازی می کنند. در گروه بندی های بازی شرکت می کنند. فرزند خود را برای کلاس های مختلف ثبت نام می کنند. همه توجه ها به سمت فرزند اول است. به عنوان نکته مهم بررسی شده نتیجه ای ویژه خواهیم داشت. بچه هایی که فرزند اول هستند و در خانه ای متولد می شوند در مدرسه موفق تر هستند. آن ها رهبرانی طبیعی و قوی و بسیار مسئول می باشند. در عین حال موارد دیگری هم موجود است. مواردی که والدین باید برای رعایت آن ها اقدام کنند.

والدین متفاوت برای هر کودک و ترتیب تولد با تفاوت ها

والدین متفاوت برای هر کودک و شرایط آن ها

به عنوان والدین، ​​مهم است که از این گرایش ها به فرزندان والدین بر اساس ترتیب تولد متفاوت آگاه باشید و بر این اساس برنامه خود را تنظیم کنید. به عنوان مثال، شما ممکن است انتظارات بالاتری از بزرگترین فرزند خود داشته باشید. مسئولیت بیشتری به آنها بدهید در حالی که کوچکترین فرزندان هیچ مسئولیتی ندارند. در این موارد، باید مراقب این تفاوت ها باشید. شما نمی خواهید که فرزند اول خود فکر کند که باید کامل باشد.

در عین حال نمی خواهید که کوچک ترین فرزند شما بدون هیچ مسئولیتی بزرگ شود. بی مسئولیت بودن می تواند مشکلاتی زیادی به همراه داشته باشد. همان گونه که کامل بودن برای فرزندان بزرگ تر می تواند ایجاد مشکل کند. بنابراین، مهم است که هنگام تربیت فرزندان خود این موارد را در نظر داشته باشید و سعی کنید در دام های فرزندپروری قابل پیش بینی قرار نگیرید. این مورد را باید به دقت بررسی کنید. در صورت نیاز می توانید به متخصصان مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. مشاوران موسسه شما را برای تربیتی مناسب آماده می کنند. پس زمان را برای ایجاد شرایط ویژه از دست ندهید.

تاثیر کودکان با نیاز های ویژه

والدین متفاوت برای هر کودک با مولفه های دیگری سنجیده می شود. یکی از اصلی ترین این موارد کودکان با شرایط خاص است. وقتی خانواده ها دارای فرزند دارای نیازهای ویژه باشند، نابرابری های طبیعی و داخلی وجود خواهد داشت و این قابل انتظار است. صرف نظر از این که فرزند شما دارای اختلالات روانی، جسمی یا احساسی است شرایط می تواند بسیار پیچیده تر شود. البته طبیعی است که آنها به زمان و انرژی بیشتری نسبت به بچه های دیگر شما نیاز داشته باشند. برای جلوگیری از ناراحتی سایر کودکان، از این تجربه استفاده کنید تا به آنها بیاموزید که چگونه همدلی بیشتری داشته باشند.

اما، به همان اندازه مهم است که شما برای بچه های دیگر وقت بگذارید و اجازه ندهید که نیازهای کودک خاص شما تمام انرژی تان را صرف کند. این مسئله می تواند منجر به افسردگی دیگر کودکان شود. همچنین مهم است که مطمئن شوید که بر مرزهای سالم بین کودک نیازمند خود و خواهر و برادرهای او اصرار دارید. به عنوان مثال، به کودک نیازهای خاص خود اجازه ندهید هر کاری را که می خواهد انجام دهد. بدون این که هیچ عواقبی داشته باشد. اجازه دادن به اقدامات نامناسب بدون کنترل، نه تنها به سایر فرزندان شما صدمه می زند، بلکه به کودک نیازمند هم آسیب های جدی می زند. همچنین این یک راه مطمئن برای ایجاد عصبانیت و کینه در سایر بچه ها است. شما باید برای والدین متفاوت برای هر کودک بودن کنترل داشته باشید. در غیر این صورت آسیب های زیادی ایجاد می شود.

تاثیر جنسیت بر تربیت والدین برای هر کودک

والدین متفاوت برای هر کودک و شرایط آن ها

وقتی صحبت از والدین دختر و پسر به میان می آید، قرار نگرفتن آنها در نقش های کلیشه ای – حتی ناخواسته – می تواند چالش برانگیز باشد. به عنوان مثال، والدین در خانواده های بزرگ ممکن است کارهای پسران خود را انجام دهند مانند چمن زنی و تخلیه زباله در حالی که از دختران خود می خواهند ماشین ظرفشویی را بارگیری و تخلیه کنند. یا حتی  لباس های خود را جمع کنند. اما یک جایگزین بهتر این است که بچه ها به نوبت کارهای مختلف را انجام دهند. تا زمانی که کارهای خانه متناسب با سن باشد، هیچ دلیلی وجود ندارد که دخترتان نتواند در کار حیاط کمک کند و پسرتان لباس هایش را تا کند.

با بزرگتر شدن بچه ها، ممکن است خواسته ها را طبقه بندی کنید. شما می توانید برای کارهای خانه در هر هفته برنامه ریری کنید. خصوصا اگر تعداد بچه های خانواده زیاداست. آنها می توانند کارهای مورد علاقه خود را انتخاب کنند. تا زمانی که همه چیز انجام شود، مهم نیست چه کسی چه کاری انجام می دهد. روش دیگری که جنسیت بر فرزندپروری تأثیر می گذارد شیوه ای است که ما انتظار داریم دختران و پسران رفتار کنند. به عبارت دیگر، برخی از والدین به سختی اجازه می دهند پسرانشان گریه کنند، اما وقتی دخترانشان چند قطره اشک می ریزند راحت هستند.

اگر پسر شما حساس باشد مشکلات بسیاری ایجاد می شود. حتی بچه های دیگر می توانند به او لقب های بدی بدهند. وقتی این اتفاق می افتد، بچه ها احساس می کنند که حق دارند خواهر و برادرشان را اذیت کنند. مراقب باشید که در مورد جنسیت به فرزندپروری کلیشه ای دچار نشوید. فرزندان خود را بر اساس نیازهایشان تربیت کنید. نه بر اساس کلیشه های مرد و زن بودن.

سخن آخر

والدین متفاوت برای هر کودک تصمیمات گوناگونی می گیرند. فرزندپروری هرگز آسان نیست. همچنین همیشه در حال تغییر است. مهم نیست که چگونه تربیت فرزندان خود را انتخاب کنید. یافتن سبکی که برای شما مناسب است یک فرایند در حال تحول می باشد. دقت کنید که شما باید درباره تربیت فرزندان خود فکر کنید. هر کودکی که به جمع شما اضافه می شود شرایط تغییر می کند. متخصصان مرکز مشاوره همکده به شما کمک بسیاری در این زمینه می کنند.

منابع:

https://www.verywellfamily.com/do-you-become-a-different-parent-for-each-child-4797505

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا