هایپرلکسیا در کودکان چیست؟

هایپرلکسیا یک نوع شیوه رفتاری در کودکان است. این هم می تواند مفید و هم مضر باشد. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. تربیت کودکان یک مسئله مهم در بین خانواده ها است. برای تربیت خانواده مشورت از مشاوران بسیار با اهمیت است. در این دوره بیشتر احساسات کودک شکل می گیرد. حتی اگر مراقب نباشیم ممکن است اتفاقای مثل اضطراب یا افسردگی در کودک ما اتفاق بیفتد.

در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. شما اگر می خواهید کودکتان در ایده موفق تر شود باید از امروز عزت نفس او را تقویت کنید. اگر کودک بتواند هر دو گزینه عزت نفس و اعتماد به نفس را در خود ایجاد کند پیروز خواهد شد. در ادامه می خواهیم ببینیم که هایپرلکسیا در کودکان چیست؟

رفتار کودکان  و هایپرلکسیا

هایپرلکسیا در کودکان چیست؟

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با هایپرلکسیا در کودکان چیست؟

هایپرلکسیا چیست؟

اصطلاح Hyperlexia در سال 1967 ابداع شد و معمولاً با چهار ویژگی مشخص می شود. این ها عبارتند از داشتن مهارت های خواندن پیشرفته، یادگیری خواندن زود هنگام بدون آموزش، علاقه شدید به حروف و کتاب، و داشتن یک اختلال عصبی رشدی.

نظر دکتر نورا جاستیس در ارتباط با این زمینه

دکتر لورا جاستیس، متخصص علوم گفتار و شنوایی و یک متخصص برجسته توضیح می‌دهد: «زمانی که این واژه برای اولین بار در دهه 1960 استفاده شد، هایپرلکسیا به طور خاص برای توصیف کودکان مبتلا به ناتوانی‌های عصبی رشدی که مهارت‌های خواندن کلمات نسبتاً عالی از خود نشان می‌دادند استفاده شد. روش‌های مختلفی برای تعریف (یا تشخیص) هایپرلکسیا وجود دارد.  رایج‌ترین آن ها تمایز بین توانایی‌های شناختی و توانایی‌های خواندن است. این به طوری است که توانایی‌های خواندن بسیار فراتر از آن چیزی باشد که بر اساس شناخت انتظار می‌رود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به عبارت دیگر، کودکان مبتلا به هایپرلکسیا اغلب خوانندگان خودآموخته ای هستند که می توانند بسیار بالاتر از آنچهق در سن خود انتظار می رود بخوانند. اما برای درک آن چه می خوانند تلاش می کنند. آن ها در دانستن این که چگونه کلمات نوشته شده را رمزگشایی کنند عالی هستند اما با درک مطلب مشکل دارند.

هایپرلکسی و اوتیسم

پنجاه سال پس از معرفی واژه هایپرلکسیا، این وضعیت اکنون با اوتیسم مرتبط است و اغلب به عنوان یکی از توانایی های موثر در اوتیسم گزارش می شود. با این حال، دانشمندان هنوز تعیین نکرده اند که چگونه این فرایند با شناخت اوتیسم ارتباط دارد.

این ویژگی در اوتیسم رایج است. [کودکان مبتلا به اوتیسم] اغلب کلمات را تشخیص می دهند. اما برای درک معنای متن یا پاراگراف تلاش می کنند.

نظر پزشکان در ارتباط با این زمینه

رابرت ناسیف، دکترا، روانشناس متخصص در اوتیسم که در Alternative Choices، یک تمرین روانشناسی مستقل در پنسیلوانیا، تمرین می کند، می گوید: «کودکانی که  علاقه شدید به حروف دارند از خواندن کلمات لذت می برند، اما در معنا مشکل دارند. “این ویژگی در اوتیسم رایج است. [کودکان مبتلا به اوتیسم] اغلب کلمات را تشخیص می دهند اما برای درک معنای متن یا پاراگراف تلاش می کنند.”

به طور کلی، هایپرلکسیا به شدت با اوتیسم مرتبط است به طوری که 84 درصد از کودکان مبتلا به هایپرلکسیا در طیف اوتیسم شناسایی می شوند. با این حال، تنها 6 تا 14 درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم دچار هیپرلکسی خواهند شد.

علائم و نشانه ها هایپرلکسیا

دکتر جاستیس می گوید بارزترین و رایج ترین ویژگی مرتبط با هایپرلکسیا، مهارت های تسریع در خواندن کلمات است. متداول ترین مورد بعدی شیفتگی شدید به حروف، سایر اشکال حروف و گاهی اوقات حتی اعداد است.

نظر دکتر نصیف در ارتباط با این زمینه

دکتر نصیف می‌گوید: «گاهی اوقات والدین متوجه می‌شوند که فرزند خردسالشان کاملاً مجذوب حروف می‌شود. همان‌طور که کودک دیگر ممکن است مجذوب کامیون، قطار، توپ و غیره شود. خیلی وقت ها حتی قبل از این که صدای حروف را بفهمند به حروف عشق می ورزند.»

تصویربرداری از مغز کودک

هایپرلکسیا در کودکان چیست؟

مطالعات تصویربرداری از مغز همچنین نشان می‌دهد که مناطقی از مغز مرتبط با پردازش بصری ممکن است در میان افراد مبتلا به هایپرلکسیا فعال‌تر باشد.

هنگامی که آن ها شروع به خواندن یا رمزگشایی کلمات در کتاب ها می کنند، کودکان مبتلا به هایپرلکسیا خوانندگان استثنایی به نظر می رسند. اما آن ها در پاسخ به یک سوالات مشکل دارند زیرا تقاضای زبان بسیار زیاد است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دایان اویمیت، کارشناسی ارشد، CCC-SLP، آسیب شناس گفتار-زبان در مرکز می گوید: «من دانش آموزانی داشته ام که با خواندن کتاب های سنگین وارد مدرسه شده اند، اما مهارت های زبانی اساسی برای همراهی خواندن در آن سطح را ندارند. منطقه مدرسه ای اوهایو به عبارت دیگر، آن ها می توانند در اوایل سطح بالا بخوانند. اما نمی توانند آن چه را که می خوانند درک کنند.

نظر دانشمندان در ارتباط با این زمینه

دانشمندان معتقد هستند که ساختار و قابل پیش بینی بودن الفبا بخشی از جذب حروف، کلمات و کتاب برای کودکان مبتلا به هایپرلکسیا هست. برای آن ها خواندن یک رفتار تکراری و محدودکننده است که هدف اصلی آن رمزگشایی است تا درک.

دکتر جاستیس می‌گوید: «ارزیابی مهارت‌های مرتبط با خواندن در میان کودکانی که بیش از حد دچار مهارت های خواندنی هستند نیز نشان‌دهنده تمایل به داشتن مهارت‌های دیداری-ادراکی بسیار خوب است (مثلاً سرعت تشخیص حروف، چرخش ذهنی اعداد). “مطالعات تصویربرداری مغز همچنین نشان می دهد که مناطقی از مغز که با پردازش بصری مرتبط است ممکن است در میان افراد مبتلا به هایپرلکسیا فعال تر باشد.

شناسایی هایپرلکسیا چه تاثیراتی برای کودکان خواهد داشت؟

هایپرلکسیا اغلب در سنین بسیار پایین، گاهی اوقات حتی در سنین کودکی وجود دارد. در واقع، برخی از کودکان مبتلا به هایپرلکسیا در سنین 2 تا 4 سالگی مهارت های خواندن پیشرفته ای را از خود نشان می دهند.

نظر پزشکان در ارتباط با این زمینه

هایپرلکسیا در کودکان چیست؟

دکتر ناسیف می گوید: «والدین ممکن است از 18 ماهگی متوجه شیفتگی فرزندشان به هایپرلکسیا شوند. به عنوان مثال، آن ها ممکن است از بازی با حروف مغناطیسی لذت ببرند. اگر کودک شما دائماً به حروف نگاه می کند، آن ها را دستکاری می کند و کاملاً مجذوب آن ها می شود. ممکن است بخواهید در مورد آن با پزشک اطفال خود صحبت کنید. زیرا ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد. ”

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در آن مرحله، متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است توانایی خوانایی خود را ارزیابی کند. دکتر ناصیف می‌گوید، آن ها همچنین ممکن است تعیین کنند که آیا کودک به انواع دیگر بازی علاقه دارد، به والدین خود پاسخ می‌دهد یا به بازی با بچه‌های دیگر علاقه دارد. همه این ویژگی ها به ترسیم تصویری از وجود یا نبودن هایپرلکسیا کمک می کند.

خارج از بافت اجتماعی معمولی است. برای کودکان مبتلا به هایپرلکسیا، خواندن چیزی است که به تنهایی انجام می دهند و اغلب خودآموز است. اگر متوجه این الگو در کودک خود شدید، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید یا برای ارزیابی تخصصی تر ارجاع دهید.

آزمایش خاصی برای هایپرلکسیا وجود ندارد

اگر چه آزمایش خاصی برای هایپرلکسیا وجود ندارد، یک متخصص عصب روان یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است با صحبت کردن با آن ها ویژگی هایپرلکسیا را در کودک شما شناسایی کند. آن ها ممکن است بتوانند درک زبان کودک شما را بسنجند.

گاهی اوقات هیپرلکسی ممکن است در ابتدا از بین برود. اغلب، والدین و معلمان آن‌قدر بر نقاط قوت دانش آموزان تمرکز می کنند که مسائل درک مطلب را تشخیص نمی دهند. اگر کودک شما بسیار هایپرلکسیا را درون خود دارد، باید درک او را بررسی کنید. از کودک خود به عنوان یک دوست بخواهید که همه اتفاقات را برای شما بازگو کند. در زمینه اختلالات روانی بهترین روش برای درمان صحبت کردن است.

نظر اویمت در ارتباط با این زمینه

هایپرلکسیا در کودکان چیست؟

اویمت می گوید: «به یاد داشته باشید، برخی از این بچه ها واقعاً در مخفی کردن احساسات مهارت دارند. آن‌ ها مهارت‌های فوق‌العاده‌ای دارند که ممکن است والدین چیزی را قبل از دیدن معلم ببینند. بیشتر دقت کنید و کمی دقیق‌تر شوید، به‌خصوص اگر با مهارت‌های روایی مشکل دارند.»

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که در بیشتر مواقع هایپرلکسیا به خودی خود رخ نمی دهد. کودکی که هیپرلکسیک است ممکن است مشکلات یادگیری یا مشکلات رفتاری دیگری نیز داشته باشد. هایپرلکسیا به وضوح در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) تعریف نشده است. همان طور که می دانید اختلال هایپرلکسیا بخشی از مشکلات روحی روانی است.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا