نشانه های نزدیکی بیش از حد شریک زندگی به شما

نزدیکی بیش از حد شریک زندگی شما در یک تنگنا در رابطه قرار می دهد. حتی بعضی اوقات باعث مشکلات مختلفی در رابطه با همسرتان می شود. بیان احساسات امر درستی است اما وابستگی به آن خطرناک است. همان طور که می دانید مشکلات عاطفی در بسیاری از روابط امروزی وجود دارد. روابط می تواند به علت مشکلات مختلف دچار آسیب و در نهایت جدایی زوجین شود. در رابطه قواعدی وجود دارد که باید رعایت شود. این قواعد می تواند برای افراد مختلف معنای متفاوتی داشته باشد. خیلی از افراد دوست دارند نیاز هایی را که  تا به امروز نتوانستند رفع کنند با رابطه این کار را انجام دهند. اما این درست نیست.

چرا که شما باید به عنوان یک شخص بالغ و فهمیده پای به رابطه بگذارید. برای برخی افراد فقط این که بتوانند عشق بورزند یا مسائل مالی را بهبود بخشند همه چیز درست است. اما در روان شناسی بیان شد که حد تعادل در روابط بیشتر باعث پایداری آن است. یکی از مواردی که ممکن است آسیب های عاطفی را به همراه داشته باشد همدلی است. شاید برایتان عجیب باشد که وابستگی چگونه آسیب عاطفی ایجاد می کند؟ در ادامه می خواهیم ببینیم که نشانه های نزدیکی بیش از حد شریک زندگی به شما چگونه است؟

اختلالات مختلف و نزدیکی بیش از حد شریک زندگی

برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های بسیار خطرناکی ممکن است داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نشانه های نزدیکی بیش از حد شریک زندگی به شما، صحبت کنیم.

برای جلوگیری از نزدیکی بیش از حد شریک زندگی کنترل تغییر را در دست بگیرید

اگر احساس می کنید زندگی شما از کنترل خارج می شود، سخت است که خود را از جنبه های عاطفی آن جدا کنید. شما احتمالاً این احساس را دارید زیرا نمی توانید برخی از موقعیت هایی را که در زندگی شما اتفاق می افتد کنترل کنید. هیچ راه حل سریعی برای احساس اینکه کنترلی ندارید وجود ندارد. زیرا واقعیت این است که اغلب این کار را نمی کنید. اما راهی وجود دارد که می توانید روی وابستگی عاطفی به انتظار کار کنید. اگر تغییری در اطراف شما اتفاق می افتد، کنترل چیزهایی را که می توانید تغییر دهید به دست بگیرید. مثلا: نحوه واکنش خود را به موقعیت ها تغییر دهید.

چند رفتاری که شما در یک رابطه دارای نزدیکی بیش از حد شریک زندگی هستید

دلبستگی با همبستگی متفاوت است. زیرا اولی بسیار کمتر افراطی است. در حالی که یک فرد با ویژگی همبستگی ممکن است کمی بیش از حد گزینه محور باشد. اما یک فرد وابسته معتقد است که نمی تواند تنها باشد. زندگی آن‌ها حول این می‌چرخد که همیشه طرف مقابل را در نزدیکی خود داشته باشند. یک فرد وابسته به هم باید احساس کند که به شریک خود نیاز دارد، حتی اگر به معنای متمایل شدن کامل به یک فرد برای رفاه جسمی، عاطفی و روانی باشد. اغلب، این احساس نیاز مبالغه آمیز منجر به این می شود که فرد نه تنها عزت نفس و ارزش خود، بلکه شریک زندگی خود را نیز به خطر بیندازد.

اثرات رابطه دارای نزدیکی بیش از حد شریک زندگی

یک رابطه دارای وابستگی با “شخصی متعلق به یک رابطه ناکارآمد و یک طرفه است. در آن یک فرد برای برآوردن تقریباً تمام نیازهای عاطفی و عزت نفس به دیگری متکی است.” روانشناسان اغلب افراد غیر وابسته در یک رابطه را «توانمندساز» می نامند. زیرا این امکان را برای دیگری فراهم می کنند که «رفتار غیرمسئولانه خود را حفظ کند».

نکته

نیمه دیگر افراد در رابطه دارای وابستگی اغلب احساس می کنند که انگار همیشه انرژی خرج می کنند. به نظر می رسد که یک فرد بسیار وابسته همیشه به چیزی نیاز دارد – رفتاری که شریک زندگی او را خسته می کند.

چند ویژگی یک رابطه دارای نزدیکی بیش از حد شریک زندگی

«وابستگی یک وضعیت عاطفی و رفتاری است که بر توانایی فرد برای داشتن یک رابطه سالم و رضایت‌بخش متقابل تأثیر می‌گذارد.

فقدان مرزهای شخصی و رابطه دارای نزدیکی بیش از حد شریک زندگی

یک فرد وابسته به هم، تقریباً غیرممکن است که به مرزها احترام بگذارد. دلیل این امر این است که آن‌ها را درک نمی کنند. به طور ذاتی، بسیاری از ما می دانیم که یک “خط خیالی” بین آن‌چه به ما تعلق دارد و آنچه متعلق به دیگران است وجود دارد. به عنوان مثال، افراد کمی در حین کار با میل خود وارد اتاقک همکاران می شوند. آن‌ها مطمئناً تصور نمی کنند که دارای احساسات، افکار و نیازهای طرف مقابل باشند.

رفتارهای مردم پسند و رابطه دارای نزدیکی بیش از حد شریک زندگی

همانطور که قبلا ذکر شد، افراد وابسته اغلب قربانی سوء استفاده و غفلت هستند. در نتیجه این بدرفتاری، برخی رفتارهای افراطی خوشایند مردم را ایجاد کردند که حتی فکر «نه» گفتن حس عمیقی از اضطراب را ایجاد می کند.

نشانه های نزدیکی بیش از حد شریک زندگی به شما

«عشق اگر عشق واقعی باشد نباید باعث احساسات بد نسبت به یکدیگر شود. کسی را فقط به این دلیل که می خواهید امنیت او را در زندگی خود تضمین کنید نباید در حالت یک زندانی قرار ندهید.

نکته

همه دوست دارند فضای مخصوص به خود را داشته باشند، حتی در یک رابطه. گذراندن وقت با هم یکی از بزرگترین لذت های یک رابطه است. از سوی دیگر، زمان برای خود چیزی است که همه مردم به آن نیاز دارند. این درست است حتی اگر دوست داشته باشید در کنار دیگری باشید. با این حال، گاهی اوقات، ممکن است کمی نزدیکی بیش از حد شریک زندگی در رابطه ایجاد شود. این نزدیکی بیش از حد مفاهیم منفی زیادی دارد و ممکن است تا زمانی که مشکلی به وجود نیاید یا شخص دیگری به شما اشاره کند متوجه آن نشوید.

رفتارهای اثبات نیازمندی به کسی

ای جی هاربینگر، کارشناس توسعه روابط می‌گوید: «در مقطعی، همه ما رفتارهای نیازمندی را نشان دادیم. بدتر از آن، می‌تواند به‌طور ناگهانی گاهی اوقات در زمینه‌های خاصی گریبان‌گیر ما شود، حتی اگر یک ویژگی ثابت نباش. نکته اصلی این است که چرا احساس نیاز می‌تواند بسیار ترسناک، دشوار و غیرقابل پیش‌بینی باشد.»

داشتن نزدیکی بیش از حد شریک زندگی می تواند مشکلاتی را در رابطه ایجاد کند. حتی اگر او را دوست داشته باشید، خواه مسائل مربوط به رهایی یا اعتماد به نفس پایین باشد. دانستن نشانه‌های مهمی که نشان می‌دهد شریک زندگی‌تان بیش از حد نزدیکی می کند، به شما کمک می‌کند. این کار باعث می شود تا بتوانید این موضوع را حل کنید و قبل از شروع مشکلات در رابطه، با آن مقابله کنید.

در این‌جا چند نشانه وجود دارد که نزدیکی بیش از حد شریک زندگی در رابطه وجود دارد:

آن‌ها همیشه به شما پیام می دهند یا با شما تماس می گیرند

این یکی از اولین و واضح ترین نشانه هایی است که نزدیکی بیش از حد شریک زندگی در رابطه وجود دارد. دقایقی که شما دو نفر از هم جدا هستید، مدام به شما پیام می دهند. به نظر می رسد که اگر ندانند شما کجا هستید یا دسترسی نداشته باشند که هر زمان که بخواهند با شما صحبت کنند، مضطرب یا ناراحت می شوند. اگر با دوستان خود بیرون هستید، ممکن است متوجه شوید که آن‌ها دائماً برای شما پیام ارسال می کنند و مطمئن می شوند که همیشه با شما در تماس هستند.

روانشناس نیکول مارتینز Psy.D.، LCPC می‌گوید: «افرادی که حسود و ناامن هستند، تمایل دارند به شریک زندگی خود بچسبند تا از نزدیک به او نگاه کنند.» بهترین راه برای مقابله با نزدیکی بیش از حد شریک زندگی این است که به آنها اطلاع دهید زمان های خاصی وجود دارد که نمی توانید صحبت کنید. همچنین یک مرز مشخص تعیین کنید. ممکن است سازگاری با آن برای آن‌ها دشوار باشد، اما این باعث می شود که رابطه بسیار نرم تر شود.

هنگامی که شما پاسخ نمی دهید، آن‌ها مضطرب می شوند

اگر برای شما پیامک ارسال کنند و شما در مدت زمان مشخصی پاسخ ندهید، ممکن است باعث ناراحتی یا عصبانیت آن‌ها شود. دلایل این امر می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، آن‌ها ممکن است یک موقعیت را فاجعه آمیز کنند، از اینکه نسبت به آن‌ها عصبانی هستید بترسند یا احساس ناامنی کنند.

نکته

کریستین هارت مشاور دوستیابی می گوید: “به طور کلی، نزدیکی بیش از حد و ناامنی دست به دست هم می دهند.” به شریک زندگی خود بفهمانید که مواقعی پیش می آید که نمی توانید پاسخ دهید. این بدان معنا نیست که شما هیچ وقت توجهی به او ندارید. ممکن است شریک زندگی شما نیز بخواهد به دنبال مشاوره اضطراب باشد.

آن‌ها بیش از حد به رسانه های اجتماعی شما علاقه مند هستند

اگر شریک زندگی شما دوست دارد به اینستاگرام شما نگاه کند، یا شما را در مواردی در فیس بوک تگ می کند، این مسئله چندان مشکل ساز نیست. با این حال، اگر آن‌ها شروع به جستجو در رسانه های اجتماعی شما کنند خطرناک است. یا شروع به پرسیدن سؤالات تهاجمی در مورد نظری که در یک پست قدیمی اینستاگرام دریافت کردید. حتی از افرادی که در لیست دوستان خود دارید سؤال می کنند، ممکن است این نشانه نزدیکی بیش از حد شریک زندگی شما باشد. کمی بیش از حد عصبی است. گفت‌وگو با آن‌ها به صورت صادقانه درباره ترس‌هایشان و اینکه چرا احساس می‌کنند باید تا این حد حساس باشند، می‌تواند به درک عمیق این احساس کمک کند.

وقتی بدون آن‌ها بیرون می روید ناراحت می شوند

گاهی اوقات، افراد در روابط، مجموعه های مختلفی از دوستان دارند. اگر شریک زندگی شما وقتی با دوستان خود بدون آن‌ها بیرون می روید ناراحت یا مضطرب می شود، این یک علامت خطرناک است. نزدیکی بیش از حد شریک زندگی نشان می دهد که رابطه شما دچار آسیب است. به خصوص اگر فقط گهگاهی بیرون می روید و آن‌ها هر بار ناراحت می شوند. این ممکن است به این دلیل باشد که شریک شما از سیستم حمایتی یا دوستان مشابه شما برخوردار نیست.

اگر زیاد بیرون نروند ممکن است احساس کنند که کنار گذاشته شدند. تشویق آن‌ها برای جستجوی گروهی از دوستان که بتوانند با آن‌ها بیرون بروند، باعث می شود وقتی از خانه بیرون می روید احساس راحتی بیشتری کنند.

آن‌ها تمام علایق شما را می پذیرند و علایق خود را رها می کنند

نزدیکی بیش از حد شریک زندگی یعنی او می خواهد تا حد امکان با شما اشتراک داشته باشد. حتی اگر این به معنای رهایی چیزهایی باشد که زمانی از آن‌ها لذت می بردند. این کار باعث می شود تا علایق شما را بپذیرند، حتی اگر واقعاً آن‌ها را دوست نداشته باشند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا