مهارت های جعبه ابزار احساسی

آیا می دانید چه ابزار عاطفی در حال حاضر دارید؟ 5 مهارت برای افزودن به جعبه ابزار احساسی در این مقاله از وب سایت همکده بررسی شده اند. این مهارت ها به شما کمک می کنند تا بتوانید نتیجه اساسی در زمینه احساسات خود بگیرید. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی مهارت های جعبه ابزار احساسی پرداخته ایم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

مهارت های جعبه ابزار احساسی

ماریانا پلاتا یکی از متخصصان در زمینه مهارت ها بر این نوشته تاثیر مستقیم داشته است. او در این باره می گوید من به عنوان یک روانشناس بالینی کودک و نوجوان، علاقه زیادی به استفاده از استعاره ها و تشبیه ها در هنگام توضیح طیف گسترده ای از حقایق روانشناختی دارم. من متوجه شده ام که صرف نظر از سن، پردازش استعاره ها و تشبیه ها ساده تر است. بنابراین، هر زمان که با شخص دیگری در مورد کاری که در درمان انجام می‌دهم صحبت می‌کنم، واقعاً از ارجاع به یک جعبه ابزار عاطفی خیالی لذت می‌برم. به عبارت ساده، وظیفه من این است که به هر کسی که وارد دفتر من می شود کمک کنم تا جعبه ابزار احساسی را اصلاح کند. من پیشنهاد های زیر را ارائه می کنم:

  • ابزارها و/یا منابعی را که قبلاً در اختیار دارند را بیابیید
  • کاوش کنید که در چه زمینه هایی از زندگی خود می خواهند بهبود پیدا کنند
  • ابزارها و/یا منابعی را که برای مراجعه به آنجا نیاز دارند، شناسایی کنید
  • راه هایی را کشف کنید که از طریق آنها می توانیم با دلسوزی این منابع را به جعبه ابزار آنها اضافه کنیم

هر جعبه ابزار متفاوت است (زیرا هر فرد و نیازهای عاطفی آنها متفاوت است)، مهارت های خاصی وجود دارد که فکر می کنم هرکسی باید در جعبه ابزار عاطفی خود داشته باشد. مهارت های جعبه ابزار احساسی در پنج مورد خلاصه می شوند که باید برای هر فردی وجود داشته باشند. این موارد عبارتند از:

انعطاف پذیری یا تاب آوری

مهارت های جعبه ابزار احساسی

به گفته Psychology Today، “تاب آوری آن کیفیت غیرقابل وصفی است که به برخی از افراد اجازه می دهد زندگی آنها را زیر پا بگذارد و حداقل به همان قدرت قبلی بازگردند… به جای اینکه بگذارند مشکلات یا شکست بر آنها غلبه کند و عزم آنها را از بین ببرد، راهی پیدا می کنند. از خاکستر برخاستن». این همان مهارتی است که به شما امکان می‌دهد از زمان‌های سخت عبور کنید. این مهارت از کجا می آید؟ مقاله‌ای که برای دانشکده تحصیلات تکمیلی هاروارد نوشته شده است توضیح می‌دهد که «تاب‌آوری به روابط حمایتی، پاسخگو و تسلط بر مجموعه‌ای از قابلیت‌ها بستگی دارد. می‌تواند به ما کمک کند تا به روش‌های سالم پاسخ دهیم. با ناملایمات سازگار شویم.» دکتر جک شونکوف، مدیر مرکز رشد کودک در هاروارد، می‌گوید: «این ظرفیت‌ها و روابط هستند که می‌توانند استرس سمی را به استرس قابل تحمل تبدیل کنند.»

با این حال، زمانی که این روابط وجود ندارند، ایجاد انعطاف پذیری دشوارتر می شود. مغز ارتباط می دهد که خطر و استرس همیشه وجود دارد، و کودک خردسال نتواند با آن به شیوه ای سالم برخورد کند. همان مقاله ای که قبلا ذکر شد، چهار ویژگی را شناسایی می کند که می تواند به ایجاد این مهارت ضروری از میان مهارت های جعبه ابزار احساسی کمک کند:

  • حداقل یک رابطه مراقبتی و حمایتی بین کودک و مراقب
  • فرد باید احساس کند که می تواند تا حدی بر مشکلات زندگی “کنترل” داشته باشد.
  • توانایی قوی برای خودتنظیمی
  • یک سیستم قوی از اعتقادات یا ایمان مذهبی

این موارد کمک زیادی به شما می کنند.

خلاقیت یکی از مهارت های جعبه ابزار احساسی

در مورد ارتباط بین خلاقیت و بیماری روانی مطالب زیادی گفته شده است. تعدادی مطالعه رابطه بین این دو را توضیح داده اند. منابع متعددی را برای انجام اقدامات اصلاحی نسبت به آن ارائه می دهند. در این پست، می‌خواهم در مورد راه‌هایی بنویسم که خلاقیت سلامت روان ما را تقویت می‌کند و چگونه می‌توانیم از آن به عنوان یک دارایی و منبع در جعبه ابزارمان استفاده کنیم. مطالعه ای که در مجله تحقیقات خلاقیت منتشر شد، راه های مختلفی را که خلاقیت بر زندگی روزمره ما تأثیر می گذارد، بررسی کرد. به گفته نویسندگان، «خلاقیت روزمره شامل حمله به فعالیت‌های روزانه به شیوه‌ای متفاوت است: این خلاقیت از مجموعه‌ای از عوامل شناختی، عاطفی، شخصی، انگیزشی و اجتماعی ناشی می‌شود. با باز بودن، انعطاف‌پذیری، استقلال، بازیگوشی شوخ طبعی، تمایل به ریسک کردن، و پشتکار مشخص می شود.

وقتی به این شکل به آن نگاه می کنیم، خلاقیت به توانایی ای اشاره دارد که با آن معماهای زندگی را حل می کنیم. روشی که ما موقعیت های روزانه خود را درک می کنیم. دیدگاهی که زمانی که احساسات ناخوشایندی را احساس می کنیم استفاده می کنیم که به شدت می خواهیم از آنها خلاص شویم. نگرش ما به شغل، روابط، دنیای درونی و احساساتمان. و اینکه چگونه اهداف خود را دنبال می کنیم.

قاطعیت

مهارت های جعبه ابزار احساسی

این گزینه یکی از مهارت های جعبه ابزار احساسی است. قاطعیت مهارتی بسیار مهم – و اغلب نادیده گرفته شده – است که در جعبه ابزار ما وجود دارد. بر اساس روانشناسی امروز، این به «مهارتی اجتماعی است که به شدت بر ارتباطات مؤثر متکی است، در حالی که به افکار و خواسته‌های دیگران احترام می‌گذارد… افرادی که قاطعیت دارند، خواسته‌ها، نیازها، موقعیت‌ها و مرزهای خود را به وضوح و با احترام به دیگران منتقل می‌کنند». ” برای بسیاری از مردم، صحبت درباره این کار ساده تر از انجامش است. اغلب، ما ممکن است برای ابراز احساسات ناخوشایند خود به مشکل برسیم، به خصوص برای افراد نزدیکمان که این احساس را در ما ایجاد کرده اند (والدین، فرزندان، شریک زندگی، رئیس، همکاران نزدیک، دوستان). زمانی که قاطعانه رفتار می کنیم، به شیوه ای واضح و همدلانه با دیگران ارتباط برقرار می کنیم.

قاطعانه رفتار کردن به معنی عصبانیت نیست. وقتی قاطع هستیم، آنچه را که نیاز داریم یا می‌خواهیم به گونه‌ای در میان می‌گذاریم که بتوانیم به دیگران احترام بگذاریم. یک مطالعه منتشر شده در مجله علوم و عمل روانشناسی بالینی نشان داد که آموزش ابراز وجود می تواند به طور بالقوه برای افرادی که تمایل به درونی کردن احساسات خود دارند مفید باشد. افرادی که احساسات شدید اضطراب یا غمگینی را تجربه می کنند ممکن است از کار بر روی این مهارت خاص برای جعبه ابزار عاطفی خود سود ببرند. این نه تنها به ما کمک می‌کند تا احساسات، نیازها و خواسته‌های خود را به شیوه‌ای سالم و روشن بیان کنیم، بلکه تأثیرات مثبتی در روابط ما، خانه و محل کار نیز دارد.

انعطاف ذهنی یکی از مهارت های جعبه ابزار احساسی

مهارت های جعبه ابزار احساسی

آیا تا به حال موقعیتی داشته اید که زمان زیادی را برای برنامه ریزی چیزی صرف کرده باشید. اما متوجه شده اید که زمان بندی برای شما مناسب نیست؟ چگونه پاسخ داده اید؟ چگونه با آن برخورد کرده اید؟ نهایتا چه کار کردی؟ چگونه با آن ناامیدی کنار آمدید؟ پاسخ به این سؤالات می تواند به ما کمک کند تا بفهمیم تفکر شما چقدر “انعطاف پذیر” است. اگر مثلا: شما احساس ناامیدی می کنید، اما به سرعت برای تنظیم مجدد آن برنامه ها تلاش کنید. یا خودتان را جمع و جور کرده اید تا برنامه هایتان را دوباره سازماندهی کنید. یا ناامیدی خود را به روشی سالم بیان کردید و سپس طرح B را کشف کردید.

پس احتمالاً شما یک متفکر انعطاف پذیر هستید. این توانایی برای کشف پلان B همان چیزی است که انعطاف ذهنی به آن مربوط می شود. به گفته دکتر کلیفورد لازاروس، برخی از راه‌هایی که می‌توانید این انعطاف‌پذیری را افزایش دهید، یادگیری هر روز چیز جدیدی است. اغلب انجام کاری متفاوت. عمداً خارج شدن از منطقه راحتی. تمام مهارت‌هایی که در این مقالات ذکر می‌کنم، مهارت‌هایی هستند که می‌توانید تمرین کنید و آن‌ها را اصلاح کنید، و انعطاف‌پذیری ذهنی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

خودآگاهی

مهارت های جعبه ابزار احساسی

یکی از مهارت های جعبه ابزار احساسی خودآگاهی است. آخرین، اما مطمئناً نه کمتر مهم، خودآگاهی است. این همان چیزی است که اغلب دشوار است. اما زمانی که کار کنید و در جعبه ابزار شما گنجانده شود، می تواند بهبود مهارت های دیگر ذکر شده در این مقاله را بسیار ساده تر کند. خودآگاهی توانایی توجه به خود، افکار، اعمال، رفتارها، عواطف و راه های ارتباط با افراد دیگر برای ایجاد یک بهبود عملی است. از منظر شفقت به خود، خودآگاهی به این معنی نیست که آنچه را که با شما اشتباه است و آنچه را که باید “رفع” کنید، مشخص نکنید. بلکه در مورد نگاه کردن به دنیای درونی خود از نقطه ای کنجکاوی و کاوش است. می توانید سوالات زیر را بپرسید:

  • آیا مردم مرا به گونه ای درک می کنند که من دوست دارم مرا درک کنند؟
  • من با مردم آنگونه که دوست دارم ارتباط برقرار می کنم؟
  • آیا من احساسات خود را به گونه ای بیان می کنم که سالم و بدون تهدید برای دیگران باشد؟

این در حالی است که اگر از یک نگاه دلسوزانه استفاده کنید به شما کمک می کند. متوجه شوید که اگر هر یک از اینها برای شما کارساز نیست، تقصیر شما نیست. نحوه ارتباط ما با دیگران گسترش روابط اولیه ما و آنچه از مراقبان خود دریافت کرده یا نگرفته ایم است. و در حالی که همیشه جای پیشرفت وجود دارد، این واقعیت که شما برای فکر کردن در مورد نحوه ارتباط خود با دیگران زمان می‌گذارید، به خودی خود قابل توجه است. خودآگاهی این امکان را برای خود باز می کند که قبل از اینکه به دیگران نگاه کنید، به خودتان، تربیت، دنیای درونی و مکانیسم های مقابله ای نگاه کنید. اما هرگز فراموش نکنید که این کار را از محل شفقت، صبر و درک انجام دهید.

 

منابع
وب سایت .psychologytoda

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا