معیارهای اختلال شخصیت مرزی (BPD) برای تشخیص

اختلال شخصیت مرزی یکی از مواردی است که می تواند آسیب های زیادی به افراد برساند. به طور کلی اختلالات شخصیتی بسیاری در دنیای امروزی وجود دارد. درمان هر نوع اختلال شخصیتی بر اساس نوع بیماری فرد متفاوت است. برای مثال یک شخص ممکن است از دارو درمانی برای درمان آن استفاده شود. شخص دیگر با جلسات مشاوره می تواند مشکل خود را حل کند.

گاهی اوقات اما خشم می تواند به علت اختلالات روانی ایجاد شود. در دنیای روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارند. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. یکی از این اختلالات شخصیت مرزی است. این اختلال می تواند باعث ایجاد خشم شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که معیارهای اختلال شخصیت مرزی (BPD) برای تشخیص چگونه است. یک سری اختلالات هستند که به دلیل شیوع بسیار زیاد آن ها هر بک از افراد خانواده می تواند آن را تشخیص دهد.

مشکلات روحی و اختلال شخصیت مرزی (BPD)

معیارهای اختلال شخصیت مرزی (BPD) برای تشخیص

برای مثال در دوران سخت بیماری کووید ۱۹ شما می توانید اشخاصی را پیدا کنید که به علت شرایط قرنطینه دچار مشکلات روحی شده اند یا این که گوشه گیر شده اند و دوست ندارند با کسی حرف بزنند. طبیعتا تا همچین شخصی را ببینید می گویید او دچار یک اختلال روانی است. یکی از اختلالات روانی اختلالات شخصیتی هستند. موضوع امروز مقاله ما  که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است در ارتباط با این است که معیارهای اختلال شخصیت مرزی (BPD) برای تشخیص چگونه است؟

خشم و اختلالات شخصیت مرزی

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) خشم را به صورت شدید تجربه می کنند. این فرآیند غالباً “خشم ناشی از شخصیت مرزی” نامیده می شود. این عصبانیت گاهی در پاسخ به یک خرده بین فردی درک می شود. به عنوان مثال، احساس انتقاد توسط یکی از عزیزان نمونه بارزی از این مسئله است. هنوز مشخص نیست چرا افراد مبتلا به BPD ممکن است خشم و پرخاشگری شدید را احساس کنند. تحقیقات نشان می دهد که:

  • این می تواند به طور کلی با اختلال در تنظیم هیجانی افراد مبتلا به BPD ارتباط داشته باشد
  • ممکن است در نتیجه رد یک موضوع توسط شخص دیگری رخ دهد
  • این می تواند با استرس مرتبط باشد. (اگر چه به نظر می رسد این ارتباط بیشتر در مورد خشم خودگردان اعمال می شود. در واقع ارتباطی با پرخاشگری نسبت به دیگران ندارد).

عدم کنترل احساسات با خشم ناشی از اختلالات شخصیت مرزی

اگر این نوع خشم را تجربه کنید، ممکن است کنترل احساسات خود را نداشته باشید. بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات شخصیت مرزی هنگام عصبانیت رفتارهای ناسالم را انجام می دهند. از جمله اقداماتی که می تواند باعث آسیب جسمی یا از بین رفتن روابط شود. این رفتار می تواند منجر به احساسات بیشتری از صدمه و سرخوردگی شود. در واقع به نوبه خود می تواند باعث خشم بیشتر شود. با این حال، با تمرین، می توان مدیریت خشم را به شیوه های سالم تر یاد گرفت. در این جا نکاتی در مورد راه های سالم برای کنترل خشم با BPD آمده است.

برای کنترل خشم تا 10 بشمارید

احتمالاً این مورد را قبلاً شنیده اید. شمارش در هنگام خشم به خوبی کار می کند.  بنابراین ارزش تکرار آن را دارد. اگر بتوانید قبل از پاسخ دادن به آن چه باعث عصبانیت شما می شود اندکی تأمل کنید به نفع شما است. در واقع به احتمال زیاد انتخاب های سالم تر و سازنده تری در مورد رفتار خود انجام خواهید داد. اگر چیزی یا کسی شما را عصبانی می کند، سعی کنید قبل از پاسخ دهی تا 10 شماره در ذهن خود بشمارید.

زودتر به عصبانیت خود پی ببرید

گاهی اوقات ممکن است حتی تا زمانی که عصبانی نشوید به عصبانیت خود پی نبرید. اما می توانید تمرین کنید تا این خشم را کنترل کنید.  با پاسخ های خود را در برابر این خشم ناشی از اختلالات شخصیت مرزی بیشتر هماهنگ کنید.  تا در اوایل چرخه متوجه خشم خود شوید. سعی کنید به علائم کوچک شروع خشم ناشی از اختلالات شخصیت مرزی توجه کنید.

اختلالات شخصیت مرزی در اعضای خانواده

اگر فکر می کنید ممکن است شما یا یکی از نزدیکانتان به اختلال شخصیت مرزی (BPD) مبتلا باشید، آموزش تشخیص اختلال شخصیت مرزی می تواند بسیار مفید باشد. مجهز بودن به برخی اطلاعات می تواند به شما کمک کند تا قدم مهم بعدی را بردارید. راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا منتشر شده است، منبع رسمی اطلاعات تشخیصی برای اختلالات روانپزشکی، از جمله BPD و شرایط مرتبط است. برای هر اختلال، DSM فهرستی از علائم را ارائه می‌کند و مشخص می‌کند که چند علامت مورد نیاز است (و شدت علائم چقدر باید باشد) تا تشخیص خاص را تضمین کند. معیارهای فعلی DSM برای تشخیص BPD در زیر خلاصه شده است.

معیارهای تشخیص

BPD یک الگوی فراگیر از بی ثباتی در روابط بین فردی، خودانگاره و احساسات است. و همچنین تکانشگری مشخص که از اوایل بزرگسالی شروع می شود و در زمینه های مختلف وجود دارد. همانطور که با پنج (یا بیشتر) از موارد زیر نشان داده می شود:

  • احساس پوچی مزمن
  • بی ثباتی عاطفی در واکنش به رویدادهای روزمره (مانند غم و اندوه اپیزودیک شدید، تحریک پذیری یا اضطراب که معمولاً چند ساعت و به ندرت بیش از چند روز طول می کشد)
  • تلاش های دیوانه وار برای جلوگیری از رها شدگی واقعی یا خیالی
  • اختلال هویت با خودانگاره یا احساس خود به طور مشخص یا دائمی ناپایدار
  • رفتار تکانشی حداقل در دو زمینه که به طور بالقوه به خود آسیب می زند (مانند رابطه جنسی، سوء مصرف مواد، رانندگی بی احتیاطی، پرخوری)
  • عصبانیت نامناسب و شدید یا مشکل در کنترل خشم (مانند نمایش مکرر خلق و خو، عصبانیت مداوم، دعواهای فیزیکی مکرر)
  • الگوی روابط بین فردی ناپایدار و شدید که با افراط بین ایده آل سازی و کاهش ارزش مشخص می شود (همچنین به عنوان “شکاف” شناخته می شود)
  • رفتارهای مکرر خودکشی، ژست ها، یا تهدیدها یا رفتارهای خودآزاری
  • افکار پارانوئید گذرا، مرتبط با استرس یا علائم شدید تجزیه ای

معیارهای BPD چگونه ایجاد شد؟

تیمی از روانشناسان و روانپزشکان، که در اختلالات شخصیت مرزی متخصص در نظر گرفته می شوند، معیارهای علائم DSM را ایجاد کردند. بسیاری از اعضای گروه کاری از محققان برجسته BPD محسوب می شوند و مستقیماً با بیماران BPD کار می کنند. معیارهای علائم بر اساس بهترین تحقیقات موجود تعیین می شود. با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که معیارهای علائم ممکن است با انتشار تحقیقات جدید اصلاح شوند. نسخه پنجم DSM، DSM-V، پس از سال ها تحقیق و بررسی کارشناسان در سال 2013 منتشر شد. معیارهای علائم BPD در نسخه جدید مانند نسخه قبلی، DSM-IV.1 باقی مانده است.

فرآیند ارزیابی

تعدادی از اختلالات روانی و مشکلات پزشکی وجود دارد که می تواند علائمی بسیار شبیه به علائم مرتبط با BPD ایجاد کند. به همین دلیل، مهم است که به یک پزشک دارای مجوز (به عنوان مثال، یک درمانگر یا پزشک) مراجعه کنید که بتواند به نگرانی های شما گوش دهد. یک ارزیابی کامل انجام دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ارزیابی کامل برای BPD ممکن است شامل چندین جزء باشد. درمانگر یا پزشک شما ممکن است از شما بخواهد در مصاحبه ای شرکت کنید، که در طی آن از شما سوالاتی در مورد علائم، سلامت جسمانی و وضعیت زندگی گذشته و حال می پرسند. آن ها همچنین ممکن است از شما بخواهند که یک پرسشنامه کتبی در مورد علائم BPD پر کنید.

صحبت با اعضای خانواده در ارتباط با اختلالات شخصیت مرزی

در نهایت، اگر مایل باشید، پزشک شما ممکن است از شما بخواهد که با خانواده یا عزیزانتان صحبت کند تا اطلاعات کاملی در مورد راه هایی که علائم شما روی شما تأثیر می گذارد به دست آورد. در پایان فرآیند ارزیابی، پزشک شما تمام اطلاعات را جمع آوری کرده و تشخیص می دهد. سپس، آن ها به طور طولانی با شما در مورد گزینه های تشخیص و درمان صحبت خواهند کرد.

اگر فکر می کنم BPD دارم چه کاری باید انجام دهم؟

اگر فکر می کنید ممکن است BPD داشته باشید، اولین قدم این است که یک متخصص سلامت روان پیدا کنید. در حالی که یافتن آن ها دشوار است، پزشکانی وجود دارند که به طور ویژه برای درمان BPD و پاسخ به سوالات شما آموزش دیده اند. با درخواست از پزشک مراقبت های اولیه خود برای ارجاع شروع کنید. یا با خانواده و دوستان مشورت کنید تا ببینید آیا آن ها توصیه هایی از یک متخصص محلی با تخصص در وضعیت شما دارند یا خیر.

راهنمای بحث اختلال شخصیت مرزی

راهنمای قابل چاپ را دریافت کنید تا به شما کمک کند در قرار ملاقات بعدی با پزشک سؤالات درست بپرسید. ممکن است بخواهید با شرکت بیمه در مورد این که آیا پزشک بیمه شما را می گیرد یا خیر و چند جلسه تحت پوشش قرار می گیرد و پرداخت مشارکت چقدر است صحبت کنید.

اگر بیمه ندارید، می توانید از طریق اداره سلامت روان یا خدمات اجتماعی منطقه خود برنامه ها یا خدمات کمک های عمومی را دریافت کنید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا